Led achterlichten en effect op canbus

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Led achterlichten en effect op canbus



Bericht door Going »

Ik heb losse achterlichten en knipperlichten 95 mm rond.
Door pech zijn de glazen van een kant zwaar beschadigd. Ik vermoed dat het niet door de APK zal komen. Losse glazen kan ik niet vinden. Wel zijn de gehele lamphouders nog te koop. Echter bij verder zoeken zijn kom ik LED vervangers tegen met dot certificate voor dezelfde prijs als de gloeilamp versie.
Mijn vraag aan echte experts:
Krijg ik problemen met de canbus als ik ze monteer en zoja, hoe is het op te lossen opdat de canbus dan denkt een gewone gloeilamp niet defect te zien.
Graag geen discussie over voor en nadelen van LED en of van de canbus.
Bij voorbaat mijn dank voor duidelijke antwoorden.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Led achterlichten en effect op canbus



Bericht door blizard »

Als het goed is, dan zijn ze gecompenseerd (weerstand)
Ik neem aan dat als je een specifiek type aanschaft dat ze daar rekening mee hebben gehouden.
Vraag anders aan de leverancier.

Ik heb ook LED's gemonteerd achter, maar moest een regelbare knipperautomaat monteren, omdat ie te snel knipperde.
Maar in 1987 hadden ze nog geen Controller Area Network (CAN)
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Led achterlichten en effect op canbus



Bericht door travelscout »

Ik begrijp dat je zoiets bedoeld:
https://www.alibaba.com/showroom/dot-ap ... ights.html
Die "DOT-certificates" zijn bij ons niet van belang.
Voor een keuring bij de RDW kan dat anders zijn dan bij de APK:
http://autoapkkeuring.nl/apk-keuring-ve ... olepunten/

Led verlichting gebruikt veel minder stroom dan een gloeilamp.
Terwijl het aantal lumen juist hoger kan zijn en de kleurindex beter.

Via de canbus kan een ECU (computer) vrij eenvoudig controleren, hoeveel stroom er minimaal of maximaal door een lampje vloeit.
Valt dit buiten de in de ECU vastgelegde grenzen (max- en minimum), dan krijg je beslist foutmeldingen (al dan niet op je display)
Waarvan de meest voorkomende uiteraard bij een stroom van 0,0 Ampere is (duhhuuh....: lampje defect).
Het vervelende is dat de ECU dat dus ook kan melden bij gebruik van LED's.
Overigens hoeft de ECU dit niet te melden, dit kan per merk, type en bouwjaar camper anders zijn.

Er bestaan adapterkabels die dit kunnen voorkomen. Deze bestaan vermoedelijk vooral uit een soort weerstand.
In ieder geval zijn ze bedoelt, om de ECU de indruk te geven, dat het stroomverbruik hetzelfde is als van die gloeilamp.
Daarmee zal het aantal lumen minder worden.

Een betere oplossing is m.i., in de ECU de maximale en minimale waarde van de stroom waarbij de ECU meldingen gaat geven, aan te passen.
Of nog beter lijkt me zelf: de bewaking van alle lampen gelijk helemaal uitzetten.
Maar zoek maar eens een monteur die dat "even" voor een leuk vast prijsje voor je regelt zonder iets anders per ongeluk aan te passen.....

Dit is ook handig om te weten voordat je ergens aan begint: https://www.xenonlamp.nl/30w-canbus-led ... chterlicht

Het vervangen van een gloeilamp door een ledlamp is zo bepaald geen sinicure.
Zelf ben ik altijd op zoek naar stroombesparingen, zolang dit niet ten koste van comfort gaat.
Maar dan alleen als de motor en daarmee de dynamo, buiten bedrijf is
Paul.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Led achterlichten en effect op canbus



Bericht door blizard »

Ebay heeft er een kennisbank voor geschreven:
http://www.ebay.co.uk/gds/Load-resistor ... 226/g.html
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51318
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Led achterlichten en effect op canbus



Bericht door Kroppie »

nadeel van een weerstand is dat het mindere stroomgebruik van de led dan weer teniet gedaan word, wat de led niet gebruikt word in de weerstand in warmte omgezet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Camper_01

Re: Led achterlichten en effect op canbus



Bericht door Camper_01 »

nadeel van een weerstand is dat het mindere stroomgebruik van de led dan weer teniet gedaan word, wat de led niet gebruikt word in de weerstand in warmte omgezet.


Wel is een bijkomend voordeel dan dat de levensduur van een LED véél langer is dan van een gloeilampje!
Dus mogelijk wel een alternatief. De weerstand wordt natuurlijk wel een beetje warm maar zal niet stuk gaan in de meeste campers.
Gebruikersavatar
swagmanneke
Berichten: 359
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 11:22

Re: Led achterlichten en effect op canbus



Bericht door swagmanneke »

Hallo

Op mijn vorige camper had ik af fabriek ledverlichting achteraan. deze heeft ten alle tijde geknipperd terwijl ik reed. er was wel degelijk een probleempje. is nooit opgelost geraakt.

Walter
Euramobil Integra line 720EB
you never never know, if you never never go
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Led achterlichten en effect op canbus



Bericht door blizard »

Volgens mij wil ts weten of hij een complete LED unit kan gebruiken, het gaat em niet om stroombesparing of een losse ledlamp
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 941
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: Led achterlichten en effect op canbus



Bericht door LMC591A28JTD »

Hier is toch echt geen antwoord mogelijk. Zonder type weet je niet of deze camper überhaupt wel canbus heeft. En als hij wel canbus heeft, is het nog maar de vraag of de verlichting via de canbus wordt gestuurd en bewaakt.
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Led achterlichten en effect op canbus



Bericht door Going »

@lmc.....
Is de titel niet duidelijk genoeg. Tevens geef ik aan dat de canbus met LED moet denken dat gloeilampen aanwezig zijn.
@ Blizard.
U heeft gelijk, ik vroeg om complete LED vervanging mogelijk. Ook vroeg ik om geen discussie over voor of nadelen LED hier te voeren. Natuurlijk doen sommige mensen het toch. Drukt het hun stempel op de topic en gaat hun teller weer omhoog. Leuk voor hun cv.
@Travelscout en @ Blizard.
Ik heb de vervangers besteld en volgende maand wanneer weer thuis, monteren volgens jullie richtlijnen. Ik zal dan terugkoppelen hier. Dank voor uw adviezen.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Loeki
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 9:04

Re: Led achterlichten en effect op canbus



Bericht door Loeki »

Als ze gemaakt zijn af fabriek om te dienen ter vervanging van gewone lampen, dan zal de weerstand al ingebouwd zitten in de unit en kunt U ze zonder problemen monteren.
De ECU zal ze aanzien als gewone lichten maw: voor hem verandert er niets, dus geen foutmeldingen.

Succes
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Led achterlichten en effect op canbus



Bericht door Going »

Gister de units geprobeerd. Helaas, zij zijn alleen LED zonder ingebouwde weerstand. Het lampje stuk lampje in de dashboard display blijft branden. Wegens veel werk op het moment moet ik het nu laten rusten. Wel ondertussen zal ik weerstanden bestellen en wanneer ik er aan toe kom deze inbouwen.
Ook zal ik navragen hoe de lampcontrolle in de ECU uitgeschakeld kan worden. Als dat voor alle lampen dan geld vind ik het geen optie. Immers alle voorlampen blijven gloeidraad.
Ik geef update als ik verder ben.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Plaats reactie