stopcontact onder auto

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
eipmiw
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 15:45

stopcontact onder auto



Bericht door eipmiw »

We gaan aanstaande dinsdag de laatste hand leggen aan mijn minicamper. We gaan onder andere elektriciteit aan leggen:
- een geisoleerde stekker linksachter onder de auto waar het buitensnoer op kan worden aangesloten;
- een stroomverdeler binnenin, die doorverbindt naar 3 stopcontacten, 1 in de kast (voor koelkast en senseo), 1 aan buitenkant van kast voor overige apparaten, en 1 aan onderkant van auto onder de schuifdeur om ook apparaten in voortent aan te kunnen sluiten.
Nou zit ik me af te vragen hoe veilig zo'n stopcontact onder de auto is. Het wordt in ieder geval een stopcontact met kinderslot zodat de gaten afgesloten zijn, maar is dat veilig genoeg?
Gebruikersavatar
freddorr
Berichten: 1702
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 17:03
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: stopcontact onder auto



Bericht door freddorr »

Ik denk het niet. Het zal toch minstens een spatwaterdicht iets moeten zijn. Dus eigenlijk een buiten stopcontact!
Groeten
Fred

http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18169
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: stopcontact onder auto



Bericht door Cee Pee »

ik zit dan aan zoiets te denken
Afbeelding
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
freddorr
Berichten: 1702
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 17:03
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: stopcontact onder auto



Bericht door freddorr »

Die ziet er inderdaad goed spatwaterdicht uit. Beter nog dan die buitenstopcontacten met een klepje. Die kunnen volgens mij alleen verticaal gemonteerd worden om spatwaterdicht te zijn. Ik zou ook voor deze gaan.
Groeten
Fred

http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
AadenAnke
Berichten: 13286
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: stopcontact onder auto



Bericht door AadenAnke »

Zolang je niet aangesloten is aan de stroompaal staat er toch geen stroom op dus is het niet gevaarlijk. Zodra je er een stroom kabel in doe wordt het een ander verhaal. Ik zelf zou niet onder de wagen gaan gaan zitten pielen met een stopcontact. Stel je komt aan in de regen moet je op je knieën met een stroom kabel misschien wel in een plas gaan zitten klooien. Ik zou een plek zoeken die makkelijker bereikbaar is! Het afgebeelde stopcontact is wel een mooi ding ziet er ook erg degelijk uit!

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51308
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: stopcontact onder auto



Bericht door Kroppie »

verkrijgbaar bij o.a. conrad.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18169
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: stopcontact onder auto



Bericht door Cee Pee »

Inderdaad Jos, ik had ook gewoon de link erbij moeten geven.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: stopcontact onder auto



Bericht door Mickel Moen »

Aangezien je op de meeste campings e.d ook met een CEE aansluiting te maken krijgt zou ik kiezen voor een CEE invoer.

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51308
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: stopcontact onder auto



Bericht door Kroppie »

als het een invoer is, zou ik niet een stopcontact gebruiken maar een stekker, want anders heb je een snoer nodig met aan 2 zijden een stekker, nou niet de veiligste situatie, :idea: :DD

vlgs Ts: het word in ieder geval een stopcontact met kinderslot zodat de gaten afgedicht zijn.

NIET ZOIETS GEBRUIKEN ALS INVOER, wel als uitvoer te gebruiken

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op zo 26 feb 2017, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: stopcontact onder auto



Bericht door Mickel Moen »

Precies.

Zoals ik hierboven afgebeeld heb dus, met pennen.

Een snoer met aan beide zijden pennen is levensgevaarlijk.

Wat ook nog een mogelijkheid is, is de buitenaansluiting van Defa. De invoer daarvan is mooi klein en kun je eventueel in de gril verwerken.

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18169
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: stopcontact onder auto



Bericht door Cee Pee »

eipmiw schreef: en 1 aan onderkant van auto onder de schuifdeur om ook apparaten in voortent aan te kunnen sluiten.
Hier doelde ik op, geen stroom invoer maar uitvoer, dus gaten geen pennen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24460
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: stopcontact onder auto



Bericht door javanes »

Aan de onderkant een CEE buitencontactdoos.

Afbeelding

En aan de kabel een CEE met schuko
Afbeelding

Maar nog liever deze aan de zijkant.
Afbeelding
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18169
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: stopcontact onder auto



Bericht door Cee Pee »

Ja als die op een plaats zit waar ook de voortent staat heb je alles in een keer goed. :thumbup:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
eipmiw
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 15:45

Re: stopcontact onder auto



Bericht door eipmiw »

Het gaat dus duidelijk om een stopcontact en niet om een stekker. Ik kies bewust voor de onderkant omdat ik niet wil zagen in een goede auto. Dat worden de toekomstige roestplekken. De contactdoos waar CeePee mee komt, lijkt me prima. Vooral ook omdat deze eenvoudig te bevestigen is. Bedankt voor de tip!

Groet, Wim
Plaats reactie