Het houdt maar niet op...

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6353
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Het houdt maar niet op...



Bericht door rongreven »

In dit draadje staan de gegevens van EBL enz.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
devcom
Berichten: 110
Lid geworden op: di 06 nov 2012, 14:25
Locatie: Enschede

Re: Het houdt maar niet op...



Bericht door devcom »

Vanmiddag de hele middag bezig geweest met het probleem.
Ik heb alle verbruikers van de accu's gehaald en alleen het ebl aangesloten gelaten.
Als ik op het knopje druk voor het inschakelen van het 12 volt systeem licht het paneel even op en ik hoor relais klikken maar dat is ook het enigste.
Houd ik het aan/uit knopje ingedrukt gaat alles aan maar na 15 sec toch weer uit
In het display verschijnt wel weer de waarschuwing dat de accu maar 9 volt heeft.(deze is 100% vol)
Wij rijden in een Burstner T620
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Het houdt maar niet op...



Bericht door Kroppie »

(laten) meten dus.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Het houdt maar niet op...



Bericht door Toon »

ben bang dat er wat mis is met de extra lader aan gesloten
breng het is terug naar de originele staat
en geen verbruikers eraan als alleen de EBL zodat de camper verder wel 12 volt heeft
en begin dan met 1 accu aan te sluiten
ik zal er niet van verschieten dat er 1 accu is overleden
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
devcom
Berichten: 110
Lid geworden op: di 06 nov 2012, 14:25
Locatie: Enschede

Re: Het houdt maar niet op...



Bericht door devcom »

nieuwe lader was er ook af en ik had maar 1 accu aangesloten
Wij rijden in een Burstner T620
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Het houdt maar niet op...



Bericht door Toon »

devcom schreef:@paulbng
Het zijn 3 recreatieaccu's van 100ah
Ze worden geladen door totaal 35 ampere
de laders zijn aangesloten met 6 kwadraat
hier geef je toch aan dat je totaal met 35 amp laadt
terwijl een standaard lader echt niet zo hoog gaat
nergens meld je dat je de extra lader er al af hebt gehaald
trek de stekker is uit de EBL waarmee hij op de 220 volt zit aan gesloten
en kijk dan is wat er gebeurt
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Het houdt maar niet op...



Bericht door javanes »

Geen idee of je nog steeds dezelfde kampeerauto hebt, maar in een oud bericht (2012) kwam ik deze opmerking tegen.
Volgens boekje heeft het laadtoestel een permanent vermogen van 180 watt.
En verder staat er:Als de boordaccu een spanning van ca 14.2 volt heeft bereikt word de lader uitgeschakeld om koken van de accu te voorkomen. Komt de waarde onder de 13.6 volt zal de lader weer worden ingeschakekeld
In het later bericht over de originele lader die ermee stopt schrijf je:
Voor zover ik het kan zien zijn beide laders ingesteld op 14.4 volt
Maar dat blijkt voor de Cramer dus niet het geval.
Niet zo vreemd dat je originele lader dus stopt met laden als je nieuwe externe lader ook aansluit.
Die Cramer levert niet meer dan 14,2V, dus stopt er mee.

Dat probleem met het uitschakelen van originele lader lader lijkt hiermee dus opgelost.

Als je boordpaneel maar 9V aangeeft je en je op de HH accubank (de 3 accu's parallel) meer dan 12V, dan heb je zoals Jos ook al schreef verlies op je aansluitingen. Het voltage van je HH accubank meten op de pluspool van accu 1 en op de minpool van accu 3 met een multimeter. (bij de Action voor een appel en een ei te koop)
Dat je een klik hoort als je het 12V boordnet inschakeld kan normaal zijn. B.v. een relais, waarmee de boel wordt ingeschakeld. Dat hoor je bij mijn Schaudt EBL 104 ook.

Als je voltmeter op je paneel 9V aangeeft heb je dan nog wel 12V boordnet? Branden de lamen nog, werkt de waterpomp nog enz.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
devcom
Berichten: 110
Lid geworden op: di 06 nov 2012, 14:25
Locatie: Enschede

Re: Het houdt maar niet op...



Bericht door devcom »

zoals ik schreef de accu is 100% vol (gemeten met multimeter) en display geeft even aan 9 volt en schakelt dan uit(denk beveiliging) de ledverlichting gaat ook even branden en dan gaat alles uit
de nieuwe lader is ook even afgesloten
Wij rijden in een Burstner T620
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Het houdt maar niet op...



Bericht door Kroppie »

zo kun je nog eindeloos doorgaan, zoek iemand, of een bedrijf die e.e.a. voor je doormeet, dit schiet niet op, word je alleen maar gefrustreerd van.
is niet om te zeuren maar goed bedoelt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Het houdt maar niet op...



Bericht door javanes »

De 12V van je HH accubank komt niet aan bij je boordpaneel of verdeler.

In het ander topic schreef je:
de camper is wel een Burstner ( T620) en daar zit een Cramer B nog iets in.
Als je hier nog een oplossing of tips verwacht is het msschien handig om eens te kijken naar alle onderdelen van je 12V boordnet en die hier te vermelden.
Dus merk en type van van lader, boordpaneel, eventueel zekering verdeelblok enz.

Aan de achterkant van de lader zie je waarschijnlijk wel de nodige gegevens. Daar kun je waarschijnlijk ook zien welk stekkerblok en pin beztting van de HH accu bank is. Dan kun je daar meten wat het voltage is.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Het houdt maar niet op...



Bericht door jurgenc »

Als leek vraag ik me het volgende af: kan het zijn dat de (externe) lader op ene batterij staat (en je daar meet) en de ebl ... op een andere en daar de melding van heet boordpaneel krjgt? En dat die laatste dus naar filistijnen is of op weg ernaar toe is.
H20
Gebruikersavatar
devcom
Berichten: 110
Lid geworden op: di 06 nov 2012, 14:25
Locatie: Enschede

Re: Het houdt maar niet op...



Bericht door devcom »

@javanes Bij het EBL komt 12.8 volt aan.
Er zitten orgineel ook maar 2 draden op de accu aangesloten een 6 kwadraat+ en 6 kwadraat-
Daar is later wel wat bij gekomen zoals zonnepanelen en 150w omvormer voor tv
Wij rijden in een Burstner T620
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Het houdt maar niet op...



Bericht door javanes »

En hoeveel spanning op een willekeurig uitgang van het electroblock?
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 11:30
Locatie: Middelburg

Re: Het houdt maar niet op...



Bericht door Mark »

hoi,

Heb het schema van je lader bekeken en er gaan inderdaad maar 2 draden naar je accu.
Je zal het toch in die 2 draden moeten gaan zoeken, vrees ik.
Doordat je heel even 9 volt hebt lijkt het of hij ergens heel erg slecht contact maakt.
Heb je je stekker al los gehad bij je lader? het komt vaak voor dat deze zwart gebrand zijn.
Kijk je zekeringen van je lader nog eens goed na?

Als dit alles goed is, begin ik te vrezen voor je lader.
Het kan zijn dat je de gelijkrichters eruit geblazen hebt.
Omdat deze een hogere stroom van een andere lader te verduren hebben gekregen.
Het is jammer dat je niet in de buurt woont, anders had ik je graag willen helpen.

mvgr, Mark
Plaats reactie