Het houdt maar niet op...
Re: Het houdt maar niet op...
Vanmiddag de hele middag bezig geweest met het probleem.
Ik heb alle verbruikers van de accu's gehaald en alleen het ebl aangesloten gelaten.
Als ik op het knopje druk voor het inschakelen van het 12 volt systeem licht het paneel even op en ik hoor relais klikken maar dat is ook het enigste.
Houd ik het aan/uit knopje ingedrukt gaat alles aan maar na 15 sec toch weer uit
In het display verschijnt wel weer de waarschuwing dat de accu maar 9 volt heeft.(deze is 100% vol)
Ik heb alle verbruikers van de accu's gehaald en alleen het ebl aangesloten gelaten.
Als ik op het knopje druk voor het inschakelen van het 12 volt systeem licht het paneel even op en ik hoor relais klikken maar dat is ook het enigste.
Houd ik het aan/uit knopje ingedrukt gaat alles aan maar na 15 sec toch weer uit
In het display verschijnt wel weer de waarschuwing dat de accu maar 9 volt heeft.(deze is 100% vol)
Wij rijden in een Burstner T620
Re: Het houdt maar niet op...
(laten) meten dus.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Het houdt maar niet op...
ben bang dat er wat mis is met de extra lader aan gesloten
breng het is terug naar de originele staat
en geen verbruikers eraan als alleen de EBL zodat de camper verder wel 12 volt heeft
en begin dan met 1 accu aan te sluiten
ik zal er niet van verschieten dat er 1 accu is overleden
breng het is terug naar de originele staat
en geen verbruikers eraan als alleen de EBL zodat de camper verder wel 12 volt heeft
en begin dan met 1 accu aan te sluiten
ik zal er niet van verschieten dat er 1 accu is overleden
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Een ziek mens maar een
Re: Het houdt maar niet op...
nieuwe lader was er ook af en ik had maar 1 accu aangesloten
Wij rijden in een Burstner T620
Re: Het houdt maar niet op...
hier geef je toch aan dat je totaal met 35 amp laadtdevcom schreef:@paulbng
Het zijn 3 recreatieaccu's van 100ah
Ze worden geladen door totaal 35 ampere
de laders zijn aangesloten met 6 kwadraat
terwijl een standaard lader echt niet zo hoog gaat
nergens meld je dat je de extra lader er al af hebt gehaald
trek de stekker is uit de EBL waarmee hij op de 220 volt zit aan gesloten
en kijk dan is wat er gebeurt
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Een ziek mens maar een
Re: Het houdt maar niet op...
Geen idee of je nog steeds dezelfde kampeerauto hebt, maar in een oud bericht (2012) kwam ik deze opmerking tegen.
Niet zo vreemd dat je originele lader dus stopt met laden als je nieuwe externe lader ook aansluit.
Die Cramer levert niet meer dan 14,2V, dus stopt er mee.
Dat probleem met het uitschakelen van originele lader lader lijkt hiermee dus opgelost.
Als je boordpaneel maar 9V aangeeft je en je op de HH accubank (de 3 accu's parallel) meer dan 12V, dan heb je zoals Jos ook al schreef verlies op je aansluitingen. Het voltage van je HH accubank meten op de pluspool van accu 1 en op de minpool van accu 3 met een multimeter. (bij de Action voor een appel en een ei te koop)
Dat je een klik hoort als je het 12V boordnet inschakeld kan normaal zijn. B.v. een relais, waarmee de boel wordt ingeschakeld. Dat hoor je bij mijn Schaudt EBL 104 ook.
Als je voltmeter op je paneel 9V aangeeft heb je dan nog wel 12V boordnet? Branden de lamen nog, werkt de waterpomp nog enz.
In het later bericht over de originele lader die ermee stopt schrijf je:Volgens boekje heeft het laadtoestel een permanent vermogen van 180 watt.
En verder staat er:Als de boordaccu een spanning van ca 14.2 volt heeft bereikt word de lader uitgeschakeld om koken van de accu te voorkomen. Komt de waarde onder de 13.6 volt zal de lader weer worden ingeschakekeld
Maar dat blijkt voor de Cramer dus niet het geval.Voor zover ik het kan zien zijn beide laders ingesteld op 14.4 volt
Niet zo vreemd dat je originele lader dus stopt met laden als je nieuwe externe lader ook aansluit.
Die Cramer levert niet meer dan 14,2V, dus stopt er mee.
Dat probleem met het uitschakelen van originele lader lader lijkt hiermee dus opgelost.
Als je boordpaneel maar 9V aangeeft je en je op de HH accubank (de 3 accu's parallel) meer dan 12V, dan heb je zoals Jos ook al schreef verlies op je aansluitingen. Het voltage van je HH accubank meten op de pluspool van accu 1 en op de minpool van accu 3 met een multimeter. (bij de Action voor een appel en een ei te koop)
Dat je een klik hoort als je het 12V boordnet inschakeld kan normaal zijn. B.v. een relais, waarmee de boel wordt ingeschakeld. Dat hoor je bij mijn Schaudt EBL 104 ook.
Als je voltmeter op je paneel 9V aangeeft heb je dan nog wel 12V boordnet? Branden de lamen nog, werkt de waterpomp nog enz.
Re: Het houdt maar niet op...
zoals ik schreef de accu is 100% vol (gemeten met multimeter) en display geeft even aan 9 volt en schakelt dan uit(denk beveiliging) de ledverlichting gaat ook even branden en dan gaat alles uit
de nieuwe lader is ook even afgesloten
de nieuwe lader is ook even afgesloten
Wij rijden in een Burstner T620
Re: Het houdt maar niet op...
zo kun je nog eindeloos doorgaan, zoek iemand, of een bedrijf die e.e.a. voor je doormeet, dit schiet niet op, word je alleen maar gefrustreerd van.
is niet om te zeuren maar goed bedoelt.
jos
is niet om te zeuren maar goed bedoelt.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Het houdt maar niet op...
De 12V van je HH accubank komt niet aan bij je boordpaneel of verdeler.
In het ander topic schreef je:
Dus merk en type van van lader, boordpaneel, eventueel zekering verdeelblok enz.
Aan de achterkant van de lader zie je waarschijnlijk wel de nodige gegevens. Daar kun je waarschijnlijk ook zien welk stekkerblok en pin beztting van de HH accu bank is. Dan kun je daar meten wat het voltage is.
In het ander topic schreef je:
Als je hier nog een oplossing of tips verwacht is het msschien handig om eens te kijken naar alle onderdelen van je 12V boordnet en die hier te vermelden.de camper is wel een Burstner ( T620) en daar zit een Cramer B nog iets in.
Dus merk en type van van lader, boordpaneel, eventueel zekering verdeelblok enz.
Aan de achterkant van de lader zie je waarschijnlijk wel de nodige gegevens. Daar kun je waarschijnlijk ook zien welk stekkerblok en pin beztting van de HH accu bank is. Dan kun je daar meten wat het voltage is.
Re: Het houdt maar niet op...
Als leek vraag ik me het volgende af: kan het zijn dat de (externe) lader op ene batterij staat (en je daar meet) en de ebl ... op een andere en daar de melding van heet boordpaneel krjgt? En dat die laatste dus naar filistijnen is of op weg ernaar toe is.
H20
Re: Het houdt maar niet op...
@javanes Bij het EBL komt 12.8 volt aan.
Er zitten orgineel ook maar 2 draden op de accu aangesloten een 6 kwadraat+ en 6 kwadraat-
Daar is later wel wat bij gekomen zoals zonnepanelen en 150w omvormer voor tv
Er zitten orgineel ook maar 2 draden op de accu aangesloten een 6 kwadraat+ en 6 kwadraat-
Daar is later wel wat bij gekomen zoals zonnepanelen en 150w omvormer voor tv
Wij rijden in een Burstner T620
Re: Het houdt maar niet op...
hoi,
Heb het schema van je lader bekeken en er gaan inderdaad maar 2 draden naar je accu.
Je zal het toch in die 2 draden moeten gaan zoeken, vrees ik.
Doordat je heel even 9 volt hebt lijkt het of hij ergens heel erg slecht contact maakt.
Heb je je stekker al los gehad bij je lader? het komt vaak voor dat deze zwart gebrand zijn.
Kijk je zekeringen van je lader nog eens goed na?
Als dit alles goed is, begin ik te vrezen voor je lader.
Het kan zijn dat je de gelijkrichters eruit geblazen hebt.
Omdat deze een hogere stroom van een andere lader te verduren hebben gekregen.
Het is jammer dat je niet in de buurt woont, anders had ik je graag willen helpen.
mvgr, Mark
Heb het schema van je lader bekeken en er gaan inderdaad maar 2 draden naar je accu.
Je zal het toch in die 2 draden moeten gaan zoeken, vrees ik.
Doordat je heel even 9 volt hebt lijkt het of hij ergens heel erg slecht contact maakt.
Heb je je stekker al los gehad bij je lader? het komt vaak voor dat deze zwart gebrand zijn.
Kijk je zekeringen van je lader nog eens goed na?
Als dit alles goed is, begin ik te vrezen voor je lader.
Het kan zijn dat je de gelijkrichters eruit geblazen hebt.
Omdat deze een hogere stroom van een andere lader te verduren hebben gekregen.
Het is jammer dat je niet in de buurt woont, anders had ik je graag willen helpen.
mvgr, Mark