Het nadeel van het manueel kunnen in en uitschakelen is dat je er steeds weer moet aan denken.Mickel Moen schreef:...Daarnaast is het slim om de cyrix manueel schakelbaar te maken. Zo heb ik ook het zonnepaneel manueel schakelbaar gemaakt.
Bij recreatief gebruik van de bus heb ik alles aangesloten en zoeken de diverse laders het zelf maar uit. Bij niet recreatief gebruik, kan ik de cyrix dus uitschakelen en de solarlader ook, om de hh-accu's rust te gunnnen, mits geheel geladen.
Op lange termijn gezien is het moeilijk om dat vol te houden en ook kan je al eens onbewust in de fout gaan.
Waardoor je op je overnachtingsplek aankomt met een lege HH accu.
Kiezen voor de ene filosofie of de andere ?
Voor de meeste gebruikers is volautomatisch het enige wat werkt.
Zo vergeet men ook heel snel waarvoor die extra schakelaar zoals startassist dient.
Bij moderne campers (veel toeters en bellen) met langdurige winterberging binnen, heb je te maken met accu zelfontlading en sluipstromen.
Daar is het permanent aan de walstroom hangen, met meertraps accu lader, de enige echte lange termijn oplossing.
Met bi-directioneel scheidingsrelais natuurlijk want daar gaat het hier over.
Een oplossing waarbij je niet moet nadenken.
Dat de startaccu er een ietsje pietsje sneller van stukgaat is dan van ondergeschikt belang (het is meestal de goedkoopste accu)
In ieder geval is er veel meer schade door een paar diepontladingen.