Scheidingsrelais accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Scheidingsrelais accu



Bericht door kampo »

Mickel Moen schreef:...Daarnaast is het slim om de cyrix manueel schakelbaar te maken. Zo heb ik ook het zonnepaneel manueel schakelbaar gemaakt.

Bij recreatief gebruik van de bus heb ik alles aangesloten en zoeken de diverse laders het zelf maar uit. Bij niet recreatief gebruik, kan ik de cyrix dus uitschakelen en de solarlader ook, om de hh-accu's rust te gunnnen, mits geheel geladen.
Het nadeel van het manueel kunnen in en uitschakelen is dat je er steeds weer moet aan denken.
Op lange termijn gezien is het moeilijk om dat vol te houden en ook kan je al eens onbewust in de fout gaan.
Waardoor je op je overnachtingsplek aankomt met een lege HH accu.

Kiezen voor de ene filosofie of de andere ?
Voor de meeste gebruikers is volautomatisch het enige wat werkt.
Zo vergeet men ook heel snel waarvoor die extra schakelaar zoals startassist dient.





Bij moderne campers (veel toeters en bellen) met langdurige winterberging binnen, heb je te maken met accu zelfontlading en sluipstromen.
Daar is het permanent aan de walstroom hangen, met meertraps accu lader, de enige echte lange termijn oplossing.
Met bi-directioneel scheidingsrelais natuurlijk want daar gaat het hier over.
Een oplossing waarbij je niet moet nadenken.
Dat de startaccu er een ietsje pietsje sneller van stukgaat is dan van ondergeschikt belang (het is meestal de goedkoopste accu)
In ieder geval is er veel meer schade door een paar diepontladingen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Scheidingsrelais accu



Bericht door blizard »

myway schreef:
blizard schreef:Het voordeel van een Cyrix is, dat ie eerst de startaccu vollaadt, en dan wordt omgeschakeld naar de HH accu(s) Als dit een ander type is, past de alternator zich aan. De accu's zijn electrisch gescheiden.
Eh.........................hoe kom je daarbij
Ik heb geen Cyrix meer maar een ArgoFET, deze heeft een 1e en 2e prio aansluiting

Voor ts: het heeft dus echt nut een scheider te monteren, het is een fractie van de aanschafprijs van je accu's
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Scheidingsrelais accu



Bericht door blizard »

dubbel...
Laatst gewijzigd door blizard op do 23 feb 2017, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Scheidingsrelais accu



Bericht door Mickel Moen »

catch schreef:goede uitleg Geert!!

als ik je goed begrijp is de cyrix de meest handige ,maar meest veilige oplossing is een normaal relais met manuele schakelaar die je HH accu wel of niet laad ,af te lezen aan een voltmeter
voordeel is ,volgens mij ,dat er nooit ,2 verschillende soorten en/of een goede of slechte accu ,te lang aan elkaar blijven staan en elkaar omzeep kunnen helpen

je moet hem alleen niet vergeten als je HH accu te leeg raakt :roll:
Of een manueel geschakeld relais het meest veilig is? Ik betwijfel het ten zeerste. Cruciaal is hier, of er verbruikers op de hh-accu zitten, die zelfregelend zijn zoals bijvoorbeeld een koelbox. Stel je bezoekt op een snikhete dag een stad of het strand. Je vergeet het relais uit te schakelen. De koelbox gaat werken die dag en spreekt ook de startaccu aan.

Dan geef ik toch de voorkeur aan een slim relais als de cyrix. Dat van die twee ongelijke accu's moet je niet te groot maken. Dat is vooral theoretisch. In de praktijk valt het wel wat mee. Ongetwijfeld beinvloed het parallel schakelen de levensduur, maar als je er verstandig mee omgaat, is dat zeker niet dramatisch. Mijn hh-accu's zijn nu 7 jaar oud. Mijn startaccu is in 2014 na 10 jaar vervangen, waarvan 5 jaar in de cyrix opstelling. Wel is het aan te bevelen, dat je aan de hh-accu kant ook nog andere laders gebruikt, zodat je de hh-accu's regelmatig ook nog eens optimaal, niet gekoppeld met de startaccu kunt laden.

In een parallelle opstelling in een accubank, waar de accu's continu geschakeld zijn, verdient het wel de nodige zorg. Daarvoor neem je twee gelijke accu's bij voorkeur uit dezelfde batch.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Scheidingsrelais accu



Bericht door Mickel Moen »

@kampo

Over het al dan niet manueel schakelbaar maken, van de cyrix, ben ik het hier niet met je eens. Je gaat hier m.i. iets te kort door de bocht. Ook hier is het weer afhankelijk van hoe het gebruik is.

Indien de camper alleen recreatief gebruikt wordt, is er iets voor te zeggen, om de cyrix continu actief te hebben. Als ik recreatief met de bus op pad ben, staat de cyrix ook continu aan. Alle laders zoeken het dan mooi zelf uit. Rijdend de dynamo via de cyrix. Op de parkeer of standplaats het solarplaneel en al we aan de paal staan, wordt ook de acculader de ctek actief. In de laatste gevallen speelt ook de cyrix weer een rol, vanwege het bidirectionele. Ze zoeken het maar uit. Het enige wat ik doe is zo nu en dan op de accumonitor kijken om te constateren, dat alles prima werkt en de hh-accu's niet te diep ontladen worden. Wat overgens vrijwel ook niet meer gebeurt. Met het solarpaneel, ontlaad ik nu met mijn campergedrag nog maximaal 15%.

Dat is bij recreatief gebruik. Tweederde deel van het jaar gebruik ik de bus echter niet recreatief. Ik zou niet weten, waarom dan ook de startaccu en de hh-accu steeds geschakeld moeten worden. Bij niet recreatief gebruik worden de hh-accu's nagenoeg niet belast. Alleen de accumonitor is actief en de solarlader staat in de standby stand. Ik gun de hh-accu's dan rust. Zo nu en dan een dag het zonnepaneel aan en de hh-accu's blijven vol.

Bedenk ook, dat door alles manueel schakelbaar te maken, je zo nu en dan ook de accu's een volledige cyclus op alleen de ctek kunt geven. Bijvoorbeeld bij AGM accu's op de AGM stand.

Kortom ook hier is het weer afhankelijk van jouw specifieke campergedrag.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Scheidingsrelais accu



Bericht door PaulBng »

In mijn camper waren de start- en huishoudaccu middels een normaal relais gekoppeld, aangestuurd door de D+.
Ik heb in die D+ een schakelaar gezet. Kan ik hem vergeten maar dan zijn ze niet gekoppeld.
Meestal staat ie uit en laat ik het laden aan de panelen over..
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Scheidingsrelais accu



Bericht door Kroppie »

ik heb een diodeblok er tussen, geen omkijken naar, 1x wat werk, en klaar, dynamo is aangepast door de "sense" draad van de regelaar op de hh accu aantesluiten, dikke diode tussen blok en startaccu om de laadspanning voor die wat te verlagen, al 14 jaar zonder problemen en zonder omkijken naar.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Scheidingsrelais accu



Bericht door Mickel Moen »

kampo schreef: Vandaag is het allerkleinste Cyrix scheidingsrelais 120A erg goedkoop en voor een paar Euro meer krijg je 230A of 400A.

Die laatste afmetingen laten toe van over het relais te starten via de start assist functie.
Bespaart je een oproep bij de ANWB. :mrgreen:
Ik raad het gebruik van de startassist af. Ik heb dit toegepast met de zware (identiek aan de nu nog verkrijgbare 400A versie) 200A cyrix.

Naar hoge waarschijnlijkheid is de cyrix daarop beschadigd. Na overleg met Victron heb ik toen tegen gereduceerde prijs een nieuwe kunnen kopen.

Punt is, , dat als je de startassist gebruikt, je dit moet doen met een juiste schakelaar, waardoor het relais maar 30 seconden sluit. Veelal is dit te weinig bij een al platte accu. Bij een normale schakelaar kun je het relais gesloten laten blijven en er zelfs over starten. Daabij loop je de kans, dat dit te veel van het goede is. Op meerdere sites wordt hier ook voor gewaarschuwd. Zie hiervoor mijn blog. https://mickelmoen.blogspot.nl/2012/12/stroom-dc.html

Heb je een platte startaccu en wil je de hh accu gebruiken, dan kun je het best een bypass aanleggen met een startkabel direct na de cyrix. Eerst even zo de startaccu laten bijladen door de hhaccu en pas na een kwartiertje starten. Mijn advies is dus ook om de cyix bij de startaccu in de motorruimte te plaatsen en niet bij de hh-accu.

Wel de cyrix eerst manueel uitschakelen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Scheidingsrelais accu



Bericht door Mickel Moen »

@paul en jos.

Er leiden meerdere wegen naar Rome en het is geen wedstrijd he.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Scheidingsrelais accu



Bericht door Kroppie »

iedereen hier geeft aan hoe hij of zij iets gedaan heeft, dus waarom wij niet, misschien heeft een ander iets aan het feit hoe een ander het heeft gedaan, zo ben ik ook op div ideeen gebracht, het is zeker geen wedstrijd(waarin dan eigenlijk), maar net wat je zegt, er leiden meer wegen naar een doel.
ik ga niet in discussie, maar geef aan hoe het ook kan/ik het gedaan heb, er is niet maar 1 oplossing zaligmakend.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Scheidingsrelais accu



Bericht door blizard »

@Jos: daarom heb ik er ook een diodeblok op gezet, ik vertrouwde de cyrix niet 100%, misschien onterecht, maar ik kon zeer geschikt aan het blok komen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Scheidingsrelais accu



Bericht door Kroppie »

ik ook, had een blok van marktplaats, 120ampere voor een 10tje.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Scheidingsrelais accu



Bericht door Arie55 »

@blizard
gelukkig maar dat je het niet met me eens bent, zou het hier erg saai worden. :thumbup: Met dat schema van Mickelmoen ben ik het ook niet eens. Moet nog steeds een keer met Geert daarover babbelen. Dat gingen we doen als we elkaar weer eens zien, zo hadden we afgesproken na het zelfbouwtreffen in 2016.

@catch
Plaats dan bij zowel de start accu als de HH accu een zekering van 50-60A. Want ik had verleden jaar zo'n akkefietje dat ik de start accu wilde opfrissen. Dat ging niet helemaal naar wens. De motor startte, sloeg aan, maar bleef niet lopen (electrische pomp). Vergat toen dat schakelaartje om te zetten. Niks van gemerkt, wel de zekering bij de startaccu door (60A). Het opfrissen gaat prima. Het opstarten vanaf je HH accu's niet. Plaats dan zo'n startkabel vanaf je HH accu naar de start accu.

@kampo
daarom ging het ook 'mis' bij mij. In het moment van stress vergat ik dat schakelaartje. Merendeel staat dat schakelaartje gewoon uit omdat de zonnepanelen de HH accu's volgestouwd heeft.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Scheidingsrelais accu



Bericht door blizard »

@ Geert:
Het verhaal waar blizard op wijst geldt voor accu's die ongelijkwaardig zijn en steeds gedurende dezelfde tijd door dezelfde lader geladen worden. De zwakste accu zal dan na verloop van tijd sneller verouderen.
Het is juist andersom: De sterkste accu zal zwakker worden en zich aanpassen aan de zwakste.

Ik heb mijn cyrix nog liggen, dus wie interesse heeft...
Plaats reactie