Wat is dit?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Wat is dit?



Bericht door djurre1980 »

Dit "stopcontact" zit bij de bank en in de keuken van mijn camper, maar wat is het?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Wat is dit?



Bericht door Cee Pee »

Ik kan niet precies zie hoe groot de diameter is maar ik denk dat deze 12 volt stekker er in past.

Afbeelding

En mocht die te ruim zijn dan deze, maar ik verwacht de eerste.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Cee Pee op do 16 feb 2017, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
ralf muller
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 20 okt 2014, 12:58
Locatie: Hoogvliet

Re: Wat is dit?



Bericht door ralf muller »

ziet er uit als een 12 volt bosch stopcontact
zie foto voor stekker .

als je een 12 volt stekker hebt met rode rand dan kan deze er vaak af en dan past hij ook .
Afbeelding
gr ralf
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Wat is dit?



Bericht door djurre1980 »

Oh??

Dank voor de info!

Maar is dat dan iets wat vroeger gebruikt werd ofzo?
Tegenwoordig hebben al die 12v stopcontacten zo'n groot rond gat toch?
Ik ken ook geen apparaten die een ander stekker hebben.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Wat is dit?



Bericht door KTManiac »

djurre1980 schreef: Tegenwoordig hebben al die 12v stopcontacten zo'n groot rond gat toch?
Helaas wel ja, maar dit is de enige juiste.
Die sigaretten aansteker rommel heeft vaak een minimaal contactvlak met de plus aansluiting wat voor oververhitting (en smelten) van de stekker kan zorgen.
Maar goed, dat lijkt de fabrikanten bijster weinig te interesseren....
ralf muller
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 20 okt 2014, 12:58
Locatie: Hoogvliet

Re: Wat is dit?



Bericht door ralf muller »

Word nog steeds gebruikt . vaak zijn de nieuwe stekkers dubbel zie foto
dan kan je in een normale grote maar ook in een bosch stopcontact .
maar inderdaad zoals boven omschreven helaas steeds minder

Afbeelding
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Wat is dit?



Bericht door djurre1980 »

Kennelijk is die grote ronde stekker dan de standaard geworden ofzo....
Laatst gewijzigd door djurre1980 op do 16 feb 2017, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Wat is dit?



Bericht door KTManiac »

Inderdaad, het hoeft tegenwoordig vaak niet meer goed te zijn. Als 't maar goedkoop is.
Die Bosch stekkers en stopkontakten zitten over 't algemeen een stuk degelijker in elkaar dan die sigaretten aansteker prullaria.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Wat is dit?



Bericht door Marco Polo »

Afbeelding
Met dit soort dingen als mogelijk resultaat :-(
(Van die aansteker prullaria).
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wat is dit?



Bericht door Hoofdnoorman »

Laat ik nu altijd geleerd hebben dat het een Hella stekker is. :-B
Nou ja, de twee grote concurrenten.

Zoals KTManiac al vertelde. De kleine 12 Volt is de originele 12 volt voorzieningsplug en gestandaardiseerd.
In vele oudere auto's zijn ze zelfs nog aanwezig. FIAT 124/128/131 onder het stuurkolom bij de remlichtschakelaar kan ik mij herinneren.
Totdat er een goof was die gewoon de "sigarenaansteker" er uit haalde en daar een plug in maakte. Dat was voor velen natuurlijk veel makkelijker. Daarna kwam het algemeen gebruik voor de dikkere plug. Maar, nog steeds geen standaard. Zo kon je in sommige houders de plug er verkeerd insteken en maakte de massa verbinding met de plus. Of je draaide, per ongeluk, wat aan de stekker en kreeg kortsluiting. Dan zijn er nog het verschil in dikte tussen de sigarettenaansteker die je geheel indrukte en die je alleen het binnenste indrukte. Een verschil in diameter van ongeveer 3 à 4 mm. Daar is dan weer een aparte ring voor in de handel zodat de plug er niet uit zal schieten. Maar niet iedereen gebruikt zo'n ring. Het gevolg is dat de veerkracht van de positieve pen in het midden de plug weer wat naar buitendrukt. Hierdoor is het contactvlak vrij fragiel en smelt het hele zaakje door te hoge overgangsweerstanden.

Volgens mij is er zelfs in de oudheid ook nog een soort 6/12 Volt wandcontactdoos geweest. Ongeveer 2 cm rond bakkeliet met een dikke en een dunnere pen. Ik heb hem gezien in een Wolseley onder de motorkap. Daar kon dus de looplamp in. Of dat standaard was, weet ik niet. Ik heb dergelijke wandcontactdoosjes ook gezien bij een monteur van mij, die thuis een hele grote modelspoorbaan had.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
awaza
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Wat is dit?



Bericht door awaza »

Inderdaad, zoals Hoofdnoorman zegt, heb ik in de 70-er jaren een Fiat 125 gehad met ook zo'n kleine 12 V contactdoos
onder het dashboard. Heb deze later ook ingebouwd in een motorboot, die ik heb gehad.
Ze zijn veel solider dan de sigareaansteker-pluggen.

Allard.
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Wat is dit?



Bericht door travelscout »

Zou het een potentiaalvereffeningscontactdoos kunnen zijn, zoals deze dubbelvoudige :
https://www.elektrobode.nl/products/jun ... doos-165-2
Bijpassende stekerbus voor potentiaalvereffening is dan zoiets:
https://www.elektrobode.nl/products/peh ... e-00965591
Wordt o.a. gebruikt bij gevoelige electronische en/of medische apparatuur.

Dus ff openschroeven om te zien wat voor draden er in zitten (hoezo nieuwsgierig?).
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat is dit?



Bericht door Kroppie »

niet zo moeilijk doen in een camper, het zit niet in een ziekenhuis of een electronicawerkplaats, is een 12 volt stopcontact, ook wel gebruikt in 24volt installaties.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie