Huishoudaccu laden tijdens rijden via omvormer?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Jumper 2+2
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 23:33

Huishoudaccu laden tijdens rijden via omvormer?



Bericht door Jumper 2+2 »

Voor mijn nog te bouwen camperbusje ben ik aan het kijken hoe de huishoud accu op te laden.

Uitgangspunten:
Citroen Jumper EURO 6 met 'extra zware' startaccu (110 Ah).
Huishoud accu: Optima 75 Ah of AGM met vergelijkbare capaciteit.
Stroomverbruik: naar verwachting laag. LED verlichting, MaxxFan, Trumatic E2400, telefoon opladen. Geen koelkast, misschien wel ooit nog een kleine zuinige koelbox. Schatting verbruik: max 10-15 Ah per etmaal.
We verwachten relatief vaak te rijden en niet zo vaak aan de paal te staan.

Ik overweeg de huishoud accu te laden met een 230V lader, via een omvormer aan de start accu.
Lader bijvoorbeeld zo iets:
https://www.dewitschijndel.nl/victron-b ... acculader/
Omvormer:
zuivere sinus 500-600W continu (een maatje kleiner zou ook nog kunnen...) bijvoorbeeld deze:
https://www.amperewinkel.nl/600w-12v-zu ... -es600-212
Ik wil de omvormer vast aan de start accu hangen, met een schakelaar vlakbij de accu en nog een 'battery protect' er tussen, voor het geval ik de schakelaar vergeet om te zetten als we stoppen met rijden:
https://www.bluepowershop.nl/accu/accu- ... bp-65.html
Ik heb dan ook nog de optie om de lader van de huishoud accu nog even door te laten laden als ik niet meer rijd. Dat gaat dan natuurlijk ten koste van de startaccu, maar als ik de battery protect op een veilige (hoge) afschakelspanning instel zou dat geen probleem moeten zijn lijkt me.
Als ik aan de paal sta kan ik de stekker van de oplader uit de omvormer trekken en in een 230V stopcontact prikken.

Voordelen die ik zie met deze opstelling:
* Super simpel, huishoud accu volledig ontkoppeld van de startaccu, geen problemen met de 'slimme' dynamo van een EURO 6 motor.
* Gebruik maken van onderdelen die je anders toch al nodig had.
* Met een 'echte' lader wordt de huishoud accu beter vol geladen dan wanneer je de huishoudaccu en de startaccu parallel schakelt met een relais (mits de lader daar de tijd voor krijgt natuurlijk).

Nadelen:
Veiligheid bij een eventueel ongeval met de bus? Zou niet fijn zijn als je met je bus in de kreukels ligt en er dan ook nog eens 230V op de carrosserie staat.
Maar als ik de omvormer en de lader vlakbij elkaar, bij wijze van spreken op elkaar monteer, en dat geheel in een sterke plastic box (met de nodige ventilatie gaten natuurlijk) stevig in de bus monteer, lijkt het risico me niet zo groot.

Als het verbruik in de praktijk toch hoger blijkt dan gedacht, kan ik altijd nog een zonnepaneeltje op het dak leggen, en/of een zwaardere huishoud accu installeren.

Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie, mogelijke problemen, opmerkingen?
(Opbouwende) kritiek en commentaar welkom!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoud accu laden tijdens rijden via omvormer



Bericht door Kroppie »

je hebt wat meer verliezen, maar het is goed mogelijk.
ik heb ooit voor iemand zoiets gedaan in een bus met 24volt auto gedeelte (mercedes 609), man had alle spullen alleen niet met het goede voltage, dus omvormer 24/230volt op 24 volt auto gedeelte, en 230/12 volt lader voor het hh gedeelte, en omschakelsysteem/automaat gebruikt voor het geval je aan de paal de hh accu wilt laden, werkt al 8 jaar prima en nog steeds, omvormer liet ik via een relais door de D+ inschakelen, dus kun je nooit vergeten.(kan bij jou door een b.v. votronic D+ simulator)
kost 2x omvorm verlies, 1x in de omvormer, en 1x in de lader (allebei samen +-20%), maar daar heb ik de persoon nooit over gehoord dat dat een probleem gaf.
succes

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op ma 13 feb 2017, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Huishoudaccu laden tijdens rijden via omvormer?



Bericht door myway »

Of deze
https://www.stroomwinkel.nl/c-264-stroo ... wagen.aspx

De 25 Amp zou voldoende zijn.
Gebruikersavatar
vim
Berichten: 1089
Lid geworden op: zo 10 okt 2004, 11:47
Locatie: ff onder rotterdam

Re: Huishoudaccu laden tijdens rijden via omvormer?



Bericht door vim »

Mijn ervaring is dat indien de ijskast op stroom staat gedurende het rijden , het opladen van de HH accu veel langer duurt
Adriatik Vision 1 707 SG metallesderopenderaanenderinenderachter
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudaccu laden tijdens rijden via omvormer?



Bericht door Kroppie »

dat is heel logisch, wat de koelkast gebruikt gaat niet de accu in, maar dynamoregeling en accu laden bij euro5 en euro 6 is een heel ander verhaal.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Jumper 2+2
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 23:33

Re: Huishoudaccu laden tijdens rijden via omvormer?



Bericht door Jumper 2+2 »

je hebt wat meer verliezen
Daar heb je natuurlijk gelijk in. De dynamo moet dan iets meer stroom leveren, onder normale omstandigheden lijkt me dat geen enkel probleem. We hebben het hier ook niet over heel hoge vermogens / amperages.
omvormer liet ik via een relais door de D+ inschakelen, dus kun je nooit vergeten.(kan bij jou door een b.v. votronic D+ simulator)
Lijkt me een goede tip, ga ik even over denken.
Al heeft handmatig schakelen ook voordelen. Ik stel me zo voor: midden in de nacht houdt de huishoudaccu het voor gezien. We willen toch nog graag een paar uurtjes de kachel gebruiken. Ik kan dan de omvormer en dus de lader van de huishoudaccu inschakelen zonder de motor te hoeven starten (de startaccu moet dan natuurlijk nog wel redelijk vol zijn). Ik kan dan even wat stroom overhevelen van de startaccu naar de huishoudaccu (met verliezen, oké ;-)). De battery protect schakelt de omvormer uit als het voltage van de startaccu gedaald is tot het ingestelde niveau, zodat we 's morgens weer gewoon kunnen wegrijden ;-)
€459,- incl. BTW
Zal ongetwijfeld goed werken, maar dan zou ik nog steeds een aparte 230V lader willen hebben voor als ik aan de paal sta, en een omvormer zou ik ook nog steeds willen (voor het incidenteel opladen van een laptop bijvoorbeeld, bij voorkeur tijdens het rijden).
Mijn insteek was juist om met componenten die je toch al nodig hebt de huishoudaccu te laden.
Dat houdt het simpel en ik geef die 460 euro liever ergens anders aan uit ;-).
Neemt natuurlijk niet weg dat dit apparaat in een andere situatie een prima keuze kan zijn.
Mijn ervaring is dat indien de ijskast op stroom staat gedurende het rijden , het opladen van de HH accu veel langer duurt
Ijskasten etc., daar wil ik voorlopig niet aan beginnen.
Hooguit een kleine koelbox, die kan ik tijdens het rijden eventueel aan de startaccu koppelen, dan heeft dat geen invloed op hoe snel de huishoud accu geladen wordt.

Bedankt voor de reacties zover!
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Huishoudaccu laden tijdens rijden via omvormer?



Bericht door Hoofdnoorman »

Volgens mij, maar ik kan het mis hebben, zou je kunnen volstaan met een IVT MPPT solarlader.
Deze werkt al vanaf 5 volt ingang.
De ingang zou je dus kunnen leggen aan de startbatterij. De uitgang aan de HH batterij. Er zal natuurlijk nog wel een relais via het contact moeten om de lader uit te schakelen als de motor niet loopt.

Mij lijkt dit heel wat eenvoudiger dan een omvormer en een aparte lader, economischer en veiliger.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Huishoudaccu laden tijdens rijden via omvormer?



Bericht door kampo »

Aangaande je uitgangspunten stroomverbruik valt mij op dat het meestal op die manier geformuleerd wordt
bij starters. … We gaan niet veel stroom gebruiken en niet veel elektrische toestellen installeren…
Waarna netjes een lijst van verbruikers en gebruiksuren volgt die precies hetzelfde en even lang is als bij de meeste campers.
In dit voorbeeld ijskast…klein koelboxje en verwarming. Een kleine koelbox is meestal een verschrikkelijk grote stroomvreter. Later volgen de 2 GSM’s tablet enz.
Ik waarschuw je nu al dat 2 laptops met toeters en bellen met regelmaat de grootste stroomverbruiker aan boord zijn.

Een kristallen bol heb ik niet maar geloof me, je zit dus altijd aan een hoger stroomverbruik dan je denkt. Bovendien staat stroom gelijk aan comfort. Dus 1 HH accu van 75Ah is echt (te) klein voor deze toepassing.
De meesten die het goed aanpakken met een dergelijke uitrusting beginnen bij 130Ah en sommigen gaan tot 230Ah of meer.

Je laad oplossing 12>230>12 kan natuurlijk en is bekend.
Vroeger werd dit wel eens gebruikt in een 24V / 12V voertuigopstelling zoals Kroppie al aangaf.
Beschouw het als een exotische oplossing voor mensen die speciaal willen doen. En niet goedkoper maar duurder als je de problematiek walstroom op de acculader gaat meerekenen.
Er is een waslijst van nadelen, je geeft zelf al de voornaamste.
Ik zou er aan toevoegen dat je met een niet geautomatiseerd laadsysteem regelmatig zelf de mist in gaat, wat slecht is voor je humeur en je accu’s. Zelf vergeten aan of uit te zetten bedoel ik.

Door het goedkoper worden van de techniek van de scheidingsrelais is dit echt de meest voorkomende oplossing. Het principe is toch om zo veel mogelijk stroom te pakken gedurende de tijd dat de dynamo draait. Echt 3 traps laden kan je immers nooit gedurende de korte tijd dat je aan het rijden bent. Eenmaal je zo een standaard scheidingsrelais geïnstalleerd hebt kan je nog beslissen om bijkomend exotische snufjes en schakelaartjes toe te voegen.


Bij de aankoop van een nieuwe €6 Jumper voor camperdoeleinden kan je gerust de kleine startaccu nemen en zelf een extra grote HH accu plaatsen.
Een Buck Boost of B2B lader zal je altijd moeten installeren als het een voertuig met slimme regelaar betreft.
Het nut van de versterkte dynamo af fabriek valt in zo een geval ook weg dus daar kan je op sparen.
Groeten Kampo
Jumper 2+2
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 23:33

Re: Huishoudaccu laden tijdens rijden via omvormer?



Bericht door Jumper 2+2 »

Volgens mij, maar ik kan het mis hebben, zou je kunnen volstaan met een IVT MPPT solarlader.
Als dat werkt zou het een oplossing zijn die mij wel aanstaat. Ik ben niet zo bekend met Solar laders, zal er eens naar kijken. Bedankt voor de tip!
Een kristallen bol heb ik niet maar geloof me, je zit dus altijd aan een hoger stroomverbruik dan je denkt
Ik heb ook geen kristallen bol maar ik denk dat ik het stroomverbruik toch redelijk kan inschatten. Nog eens:
* een paar LED lampjes, een paar uur per dag
* als het koud is: Trumatic E2400 (zelden continu in bedrijf, en zeker niet continu op hoge stand. Lage stand/hoge stand: 0,6/1,1 A)
* als het heel warm is: Maxxfan, de hele nacht aan op laagste stand (0,2 A)
Stroomvreters zoals koelkasten, magnetrons, koffiezetapparaten, laptops komen er echt niet in. Maximaal (heel misschien...) een kleine koelbox, alleen in gebruik tijdens het rijden.
Wat voor de één comfort is, is voor een ander een hoop overbodige zooi.
Ik ben trouwens geen 'starter', maar dat terzijde.
Beschouw het als een exotische oplossing voor mensen die speciaal willen doen. En niet goedkoper maar duurder als je de problematiek walstroom op de acculader gaat meerekenen.
Wat bedoel je met 'problematiek walstroom op de acculader?' Zoals gezegd zullen we tamelijk veel rijden en niet vaak aan de paal staan, als we dan toch een keer aan de paal staan doe ik de stekker van de lader in een 230V stopcontact.
Ik zou er aan toevoegen dat je met een niet geautomatiseerd laadsysteem regelmatig zelf de mist in gaat, wat slecht is voor je humeur en je accu’s. Zelf vergeten aan of uit te zetten bedoel ik
Dat zal best een keer gaan gebeuren. Daarom de 'battery protect', zodat ik nooit met een lege startaccu sta (daar zou ik inderdaad een slecht humeur van kunnen krijgen). In die gevallen zal een simpele startkabel trouwens nog wel uitkomst bieden...
Andersom, als ik een keer vergeet de huishoudaccu bij te laden: geen probleem. Even een half uurtje ofzo wat stroom overhevelen van de start accu naar de huishoudaccu en klaar. Zal meestal niet eens nodig zijn om de motor te starten verwacht ik.
De 'extra zware startaccu' in mijn Jumper was een optie met een meerprijs van €25,-. Daar heb ik niet te lang over nagedacht, baat het niet dan schaadt het niet.
Het principe is toch om zo veel mogelijk stroom te pakken gedurende de tijd dat de dynamo draait. Echt 3 traps laden kan je immers nooit gedurende de korte tijd dat je aan het rijden bent.
Daarom een 15 A lader op een relatief kleine accu. En mede daarom ook de extra zware startaccu, dan kan ik zonodig nog eventjes doorladen als ik niet meer rijd.

Ik ben me ervan bewust dat de methode die ik voor ogen heb voor sommigen enigszins 'exotisch' overkomt. Dat is ook de reden dat ik er hier op dit forum over schrijf.
Als je gewent bent aan een hoog stroomverbuik, grote huishoudaccu's etc. kan ik me voorstellen dat je niet direct enthousiast bent over deze methode.
Maar de 'waslijst' van nadelen zie ik nog steeds niet. Tenminste niet voor mijn specifieke toepassing.
Enige echte nadeel wat voor mij relevant zou zijn, is een mogelijk veiligheidsprobleem. Omvormer en lader op 230V tijdens het rijden. Ik heb er al in mijn eerste berichtje iets over geschreven.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Huishoudaccu laden tijdens rijden via omvormer?



Bericht door kampo »

Hallo Jumper
Ik heb eigenlijk al van in het begin door dat je er heel bewust mee omgaat dus mea culpa, ik had het woord starter niet mogen gebruiken :cheers:

Misschien een toelichting over de "walstroom" problematiek.
Als je dezelfde acculader tijdens het rijden en tijdens stilstand gaat gebruiken zit je met een extra probleempotentieel.
De stekker uit de inverter halen en in de walstroom pluggen is een optie maar ik heb al geschreven waarom ik wat tegen manuele handelingen heb: Je vergeet het regelmatig, allé ik dan toch.
Er is ook de mogelijkheid om alles inpluggen van 230V te automatiseren.
Dat is een ander hoofdstuk en vraagt weer extra centen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudaccu laden tijdens rijden via omvormer?



Bericht door Kroppie »

als je in een camper 2 stopcontacten hebt met de ene op walstroom, en de andere op omvormer stroom en je vergeet wat om te steken, wel dan gebeurt er gewoon niet wat je verwacht, en dan weet je meteen wat je vergeten bent, maar er kan nooit iets fout gaan is zo gezegd foolproof, wat van iets automatisch nog niet altijd gezegd kan worden, is natuurlijk wel iets wat minder goed overkomt bij sommige mensen het maakt geen indruk, en ook geeft hetmisschien iets minder comfort, tot het eens niet werkt, dan heb je helemaal geen comfort.
in de door mij omgebouwde bus zaten zelfs 3 stopcontacten, ook nog een voor het ingebouwde aggregaat (voor de airco, en de elektrische boiler.)

@Jumper
bij een goed vastgezette omvormer met goede en goed gebeugelde, en goed gezekerde bekabeling zie ik geen enkel veiligheids risico, ik denk zelfs dat een bij een ongeval een eventuele kortsluiting in het 12/24 volt circuit een groter risico vormt.

maar dat is natuurlijk mijn mening , er zullen er nog veel meer zijn .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Jumper 2+2
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 23:33

Re: Huishoudaccu laden tijdens rijden via omvormer?



Bericht door Jumper 2+2 »

@ Kampo:
Proost! ;-)
Ik snap nu wat je bedoelt (had al een vermoeden). Het automatiseren van waar de lader zijn stroom van pakt, van de omvormer of van de walstroom, vind ik persoonlijk niet zo belangrijk.
Ik bouw één en ander zo in dat ik er goed bij kan, af en toe eens een stekker omzetten is voor mij geen bezwaar.

@ Kroppie:
Precies, als ik eens iets vergeet gebeurt er niet wat ik verwacht, maar dat is het dan ook. Ik probeer het 'hufterproof' te maken in die zin dat er niks kapot kan gaan, en ik niet zo gauw met een lege startaccu kan komen te staan. Meer niet.
Ik houd de installatie liefst zo simpel mogelijk. Minste kans op fouten / storingen, en als er dan eens een probleem is, is de kans dat ik het zelf kan oplossen het grootst.
Uiteraard ga ik niet bezuinigen op bekabeling, zekeringen, en het stevig en zo goed mogelijk geïsoleerd vast zetten van de omvormer en lader.

@ Allen:
Bedankt voor het meedenken. Prettig weekend!
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Huishoudaccu laden tijdens rijden via omvormer?



Bericht door myway »

myway schreef:Of deze
https://www.stroomwinkel.nl/c-264-stroo ... wagen.aspx

De 25 Amp zou voldoende zijn.
Even terugkomen op deze en wat ik in andere berichten daar over heb geschreven.
Het was niet duidelijk wanneer er met intelligente dynamoregeling is begonnen.
Het blijkt dat dit zeker is vanaf 2015.
Een enkele auto van 2014 dus niet iedere auto met een euro 5 heeft dat.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Huishoudaccu laden tijdens rijden via omvormer?



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik had over jouw link heen gelezen en, na bestudering, tot de conclusie gekomen dat dit ook een goede oplossing is. Het is wat prijziger dan een IVT MPPT, maar heeft het grote voordeel dat hij geheel programmeerbaar is en ook de motorloop monitort. Dus geen extra relais nodig.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie