Welke omvormer voor opladen fietsaccu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?



Bericht door travelscout »

Zoals ik in een eerder topic al eens geschreven heb:
Wij laden een Li-on fiets-accu van 36V/360Wh op, via een Victron 350VA omvormer (pure -sinus) van 119Euro.
En ook nog eens binnen 2 uur.

Maar wel alleen tijdens het rijden want de 12V stroom naar de acculader is in de eerste minuut, boven de 30A. En ja, daarmee zit diezelfde omvormer inderdaad aan zijn maximum.
Wel heb ik eens de indruk gehad dat de dynamo (110A) van onze camper tijdens het laden van de fietsaccu er wat langer over doet om gelijktijdig onze lege AGM huishoudaccu van 90Ah voldoende te laden.
Maar het heeft allemaal nog nooit tot een probleem geleid (behalve dan een zekeringetje van 30A die dus duideljk te licht was). Ook wordt de levensduur van de accu op deze manier in ieder geval niet korter.

De vraag van TS gaat over het laden van zijn fietsaccu tijdens het rijden.
Dus het antwoord is simpel weg ja, mits zijn fietsaccu niet zwaarder is dan 360Wh.
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?



Bericht door Kroppie »

blizard schreef:Met ingebouwde BMS
de bms zit bij alle accu,s , tot nu toe IN het accupakket, niet in de lader, anders zou je bij b.v. een 36 volt accu een 15 aderige kabel en stekkers nodig hebben, dat zijn er bij de huidige laders hooguit 3 meestal maar 2 (+en -)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?



Bericht door blizard »

Dat bedoelde ik ook Jos, de lader hoeft geen tig traps te zijn, de BMS werkt als politieagent of zo je wilt uitsmijter :-B
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?



Bericht door Hoofdnoorman »

kampo schreef:
Hoofdnoorman schreef:.. Dan kun je zelfs gaan voor een fietsacculader van Powerbutler.de gaan, of er zelf eentje maken...
Ik heb die Powerbutler van >320 € eens bekeken. Firma bestaat inderdaad niet meer. Hierover een opmerking over de gebruikte laad techniek.
De laadstroom zou begrensd zijn op een 2,5A.
Daardoor duurt het opladen van een 400Wh accu minstens 4 à 5 uur en als je er 2 accu’s aan hangt 9 à 10h.
Je kan die lader ook zelf bouwen, voor 50 € aan onderdelen en dan met 4A laadstroom. Dan trekt hij wel al ongeveer 15A uit je 12V accu.

Nogmaals ik heb er zelf geen. De TS geeft die waarde ook niet op. Wel begrijp ik dat zo een fietsaccu’s 300 tot 600Wh ? capaciteit hebben.
Stel dat je een 540Wh accu in je fiets zitten hebt. 540W/12V=45Ah+15% verliezen= 52Ah

Zo dat is veel ! Waarschijnlijk red je niet om stationair zo veel uit een 100Ah huishoudaccu te halen. Bovendien mag ik er niet aan denken dat je 52Ah via een sigarenstekkerverbinding zou willen gaan halen !
Ik heb die Powerbutler van >320 € eens bekeken.

Je moet niet alleen kijken, maar ook blijven nadenken.

De Powerbutler kostte € 165,- per stuk. Hoop geld, dat is waar, maar dat mogen de mensen betalen die hem liever bij een erkende fabrikant kopen. Aan materiaal zit er ongeveer 17 euro aan. Tenzij je de dure Bosch stekker hebt, dan is het 3 euro duurder. Er is overigens een kantklare lader te koop voor een 36 volts accu voor 60 euro. Daar moet dan alleen een andere stekker aan als je niet de juiste kunt krijgen.
Hij is er nu met 3 polige XLR en met de 5,5/2,1 plug.

Afbeelding
Afbeelding

De print die in de Powerbutler single wordt gebruikt heeft een maximale ingangsspanning van 8 Amp. Zodoende zal de laadspanning niet hoger zijn dan ongeveer 2 amp bij een 36 volts accu. Dit is niet afgesteld, maar het maximale haalbare. In de duo uitvoering gebruikt men een wat grotere StepUp. Deze kan 15 amp trekken en zodoende 2 accu's tegelijk laden. Ik meende dat deze 195 euro was, maar zeker geen 320!
Als je een Powerbutler hebt, dan heeft deze een rendement van 94%! dus geen 15% verlies, maar slechts 6%.

Bij een normale fietsacculader is de gemiddelde laadstroom 2 Ah. Voor de speciale fietsaccu's en de daar op aangesloten BMS is de laadstroom een vaste waarde. De BMS is een kleine laadcomputer die in milliseconden rekent hoelang een laadstroom moet doorgegeven worden aan de aangesloten cellen onderling. Het is dus niet zoals een gewone accu die via de + en de - Pool worden geladen, nee, elke cel wordt apart geladen en nauwkeurig gecontroleerd. En dat doet de BMS.

Afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte cellen in een fietsaccu en de gebruikte BMS, kan het mogelijk zijn de accu met hogere stroom te laden. En ja, dan zit die accu natuurlijk ook eerder vol.

Bovendien mag ik er niet aan denken dat je 52Ah via een sigarenstekkerverbinding zou willen gaan halen!

Tsja, hier heb ik dan even hartelijk om gelachen. :-B
Is het misschien niet verstandiger om je compleet van commentaar te onthouden als je zulke onzin durft te schrijven?
Voor de mensen die hiervan schrikken, de Powerbutler neemt 8 Amp in de single of 15 Amp in de Duo uitvoering. Dus geen 52!!
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?



Bericht door kampo »

Hoofdnoorman schreef:...
Is het misschien niet verstandiger om je compleet van commentaar te onthouden als je zulke onzin durft te schrijven?
Voor de mensen die hiervan schrikken, de Powerbutler neemt 8 Amp in de single of 15 Amp in de Duo uitvoering. Dus geen 52!!
Man man man
Moet je dat nu echt op die manier schrijven :bang: Helemaal niet vriendelijk.
... Bovendien maak je A van mijn Ah !
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?



Bericht door Hoofdnoorman »

Nog even een opmerking!

De plaatjes in het bovenstaande duiden op de laders die zijn gebouwd door ST microelectronics.
Voor de elektronica mensen een goed en betrouwbare bekende.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?



Bericht door kampo »

Beste Hoofdnoorman
Als het iedere keer de bedoeling is van mij belachelijk te willen maken dan moet je dat maar doen.
Daarmee bepaal jij dan de stijl van jou participatie op dit forum.

Zelf neem ik liever op een gewone manier deel aan een discussie.
Daarbij heb ik respect voor een ander zijn gedacht, zelfs al ben ik het niet eens en zal dat dan ook zeggen, op een normale manier.

In dit geval heb ik nogmaals nagelezen wat ik geschreven heb.
Volgens mij klopt alles en wil je enkel de indruk geven dat dat niet zo is.

De butler laadtrafo kostte ongeveer 320 € met de kabel bij .... dat klopt, ik heb die prijs in ieder geval met google op internet gevonden.
Vandaag kan je hem niet meer kopen. Misschien bestonden er wel verschillende versies of was jou 165 € prijs een promotie.

De laadstroom was begrensd op 2,5 A ... stond erbij dus ongeveer 10 A in 12V + de transformatie verliezen, dat klopt.

Voor een 50 € aan componenten kan je zoiets zelf bouwen in een sterkere versie... jij kan het voor 17 € proficiat, dan win jij.
Ik wist niet dat het opnieuw een discussie moest zijn over hoe je met veel vakkennis en electronica als hobby iets op de allergoedkoopste manier kan zelfbouwen. Het gaat hier over het laden van een e-fiets. Die fietsen kosten van 2500 tot 5000 € en naar ik verneem zit de prijs voor de grote accus tussen 350 en 600 €. Dus kan ik me niet voorstellen dat het hoofdprobleem is , als je zo een investering in 1 of 2 fietsen gaat doen, dat de prijs van een ladertje (of invertertje) van 100 € meer of minder dan het belangrijkste is. Ikzelf zou bij zo een investering eerder gaan voor de allerbeste kwaliteits acculader en met garantie dat er nog reserve is.

in mijn voorbeeld met een 540Wh fietsaccu en 15% laadverliezen, die ik overal altijd standaard meereken voor alle transformatie, gelijk wat zo een fabrikant als verkoopspraat opgeeft, kom je op een 52Ah uit de 12V .... inderdaad het maximum.
Ik denk niet dat ik een fout maak door alles conservatief te bekijken want ik ben hier niet bezig met me rijk te rekenen. Daarvoor is een e-fiets te duur. En de accu ervan ook. Maar waarschijnlijk is het allerduurste dat je op een mooie dag niet zou kunnen gaan fietsen wegens ... een te trage lader die niet werkt.

Het idee alleen al dat je voor dagelijkse ladingen van 52Ah een sigarenstekker zou gaan gebruiken...nee ik denk eerder aan iets als een Anderson SB50.
Of ten minste een andere kwaliteitsstekker. Jij maakt in je opmerking 52 Ampère van mijn Ah dan lees je iets anders als wat ik schrijf.

De aller aller goedkoopste oplossingen met de minste reserves, maar waarvan je kan bewijzen dat het ook nog werkt, daar moet jij een thread over opstarten. Ik zal er met plezier aan deelnemen.
Laatst gewijzigd door kampo op za 18 feb 2017, 8:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?



Bericht door blizard »

Kampo, je zou in de politiek moeten gaan.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?



Bericht door kampo »

:-B De naam van onze politieke partij is dan "jong, conservatief en vrijstaand" :-B
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?



Bericht door travelscout »

Behalve geschreeuwd wordt er hier ook nog eens reclame gemaakt.
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?



Bericht door Kroppie »

errug he

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?



Bericht door Mickel Moen »

Ik begrijp niet waarom iemand in de politiek moet gaan, omdat hij een fataoenlijke inhoudelijke discussie voert over het laden van fietsaccu's als je met een camper op reis bent.

Het op de man spelen is volstrekt overbodig. Het doet mij overigens wel denken aan populistische politici, die voor het echte debat weglopen en vervolgens met modder gaan gooien. Over politiek gesproken.

Inhoudelijk ga ik me niet met deze discussie bemoeien. Wij hebben nog geen elektrische fietsen. En als we die wel krijgen, dan begrijp ik inmiddels dat mijn Waeco pp 1002 gemodificeerde omvormer hiervoor prima kan voldoen.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op za 18 feb 2017, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
de toren
Berichten: 996
Lid geworden op: zo 25 feb 2007, 16:14
Locatie: Lienden

Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?



Bericht door de toren »

Wij hebben wel 2 elektrische fietsen in de praktijk 2 laders aan een omvormer (600 waeco ) is binnen paar uur 2 90 ah accu s leeg en fiets accu s niet vol . Dat wil dan wel zeggen dat wij niet zo veel lullen maar wel 2 keer 60 km fietsen of meer op een dag :). Idd heb je dan niks aan zonne panelen want die laden in de avond niet meer bij . Ook maakt de snelheid van de lader niet echt uit .want een verstandig forumlid heefd mij wel eens over peukert effect verteld . Dus doen we nu rustig fietsaccu voor fiets accu opladen met originele lader als we gaan slapen is er vaak 1 vol en de 2de laad in de nacht als ik haast heb .en bij geen plannen de volgende ochtend als de panelen in de zon staan . Bij geen zon is er een efoy want wij gaan graag in de herfst en het voorjaar fietsen . En staan bij voorkeur vrij . DE fiets accu s zijn 36 v 12 ah de laders 42 v 2 a .

Ik kan geen advies geven (te dom) maar wel prakijkervaring :).
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?



Bericht door Metor »

Wij hebben een electrische fiets met 36V 11Ah Bosch accu (nu 1,5j oud) voor mijn ega en een "mechanische" fiets. Kunnen we lekker samen op-fietsen in de bergen. :-B Ik wil niet met een 220V omvormer werken vanwege de dubbele verliezen (2 maal omzetting: 12V naar 220V en 220V naar 42V. Staat me tegen. De 12V Bosch reislader kost 160 Euro, mijns inziens veel te veel geld, maar het is de marktprijs, iedereen wil er aan verdienen. Rudy heeft wel een punt dat je ze erg goedkoop zelf kunt maken. De DIY omvormer module van 12V naar 42V is het probleem niet. Daar zijn er genoeg van te koop voor weinig. Maar die contra Bosch steker die in de accu gaat is dus niet te koop.
Ik heb er nu aan gedacht om het snoer naar de Bosch accu van de bijgeleverde 220V lader door te knippen en er een zelf te kiezen plug (male/female) er tussen te zetten.
Op reis met de camper kan ik met dan een zelfgemaakte 12V naar 42V lader de fietsaccu op laden.
Voorlopig zie ik er nog van af vanwege het "doorknippen" en de hoeveelheid werk.
Plaats reactie