Welke omvormer voor opladen fietsaccu?
- Ad en Helga
- Berichten: 26
- Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 18:24
- Locatie: Oirschot
Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?
Deze gebruiken wij al jaren, 1200 watt € 82,64
https://business.conrad.nl/nl/Search.ht ... tvoedingen
https://business.conrad.nl/nl/Search.ht ... tvoedingen
Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?
Dus een van deze volstaat? https://www.conrad.nl/nl/Search.html?WT ... UM=300%20W
Buscamper fan
Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?
Dat is een dc/ac/dc omvormer. Kost veel accucapaciteit
De link van Cee is een goede4
Ik zie nu pad dat je nu in het andete draadje reageert
De link van Cee is een goede4
Ik zie nu pad dat je nu in het andete draadje reageert
Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?
Iemand hier ervaring met deze oplader, die hier al vaker voorbij gekomen is :
(te bestellen bij e-4motion)
(te bestellen bij e-4motion)
Gewoon is heel bijzonder!
Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?
Dat is dezelfde die ik in gebruik heb, alleen met een ander laadstekkertje. (zie de link in mijn vorige posting)
Ik heb wel die aanstekerplug vervangen door een Bosch plug, die iets kleinere is en veel beter contact maakt.
De lader doet gewoon wat hij moet doen, de fietsaccu opladen en dat in dezelfde tijd die de lader er over doet die bij de fiets geleverd was.
Ik heb wel die aanstekerplug vervangen door een Bosch plug, die iets kleinere is en veel beter contact maakt.
De lader doet gewoon wat hij moet doen, de fietsaccu opladen en dat in dezelfde tijd die de lader er over doet die bij de fiets geleverd was.
Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?
Bedankt voor het snelle antwoord. Ik ga hem bestellen!Cee Pee schreef:Dat is dezelfde die ik in gebruik heb, alleen met een ander laadstekkertje. (zie de link in mijn vorige posting)
Ik heb wel die aanstekerplug vervangen door een Bosch plug, die iets kleinere is en veel beter contact maakt.
De lader doet gewoon wat hij moet doen, de fietsaccu opladen en dat in dezelfde tijd die de lader er over doet die bij de fiets geleverd was.
Gewoon is heel bijzonder!
Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?
(te bestellen bij e-4motion)[/quote]
Volgens mij staat er op de foto: 5 V 2A, dus niet om een fietsaccu te laden!
Volgens mij staat er op de foto: 5 V 2A, dus niet om een fietsaccu te laden!
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Groeten, Allard.
- Peter LMC
- Berichten: 10204
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?
En dan staat er een pijltje naar de zijkant.
Lijkt op een usb ladertje wat er daar zit.
Lijkt op een usb ladertje wat er daar zit.
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15366
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?
Dat is een extra USB uitgang van 2 Amp en kan zelfs ietsje meer leveren had ik vernomen, Althans een Ipad kon er op opgeladen worden.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?
Had nog beloofd om foto's te plaatsen van mijn zelfbouwproject fietslader, gebaseerd op een goedkope chinese boost converter met instelbare spanning en instelbare stroom. Dit blijkt een excellente converter te zijn.
De bosch accu connector is provisorisch aangesloten op 3 pinnen, zie foto (-charge, +charge en 5V benodigde hulp spanning). De boost converter is ingesteld op 1A laden (CC) en 41V (CV). Dit trekt hij met gemak, wordt handwarm. De 5V benodigde hulpspanning heb ik met een 5V zener-diode met 6.8K serieweerstand afgeleid van de laadspanning (hier 39.7V).
Een foto toont de rimpelspanning (AC)=> +/-50mVpp met frequentie +/-120KHz afkomstig van de uitgang converter.
Een foto toont de laadstroom (10.0mV over 10mOhm shunt => 1A laadstroom) en de momentele laadspanning is 39.74V waarbij de accu ca. 85% vol is.
Het rendement ook nog gemeten. Deze bedraagt 94% bij de gebruikte accuspanning van 12.9V met 3.27A stroom.
Resteert nu nog om het zaakje in een doosje te bouwen met een 3-polige passende connector te maken voor de accu met wat huisvlijt.
De bosch accu connector is provisorisch aangesloten op 3 pinnen, zie foto (-charge, +charge en 5V benodigde hulp spanning). De boost converter is ingesteld op 1A laden (CC) en 41V (CV). Dit trekt hij met gemak, wordt handwarm. De 5V benodigde hulpspanning heb ik met een 5V zener-diode met 6.8K serieweerstand afgeleid van de laadspanning (hier 39.7V).
Een foto toont de rimpelspanning (AC)=> +/-50mVpp met frequentie +/-120KHz afkomstig van de uitgang converter.
Een foto toont de laadstroom (10.0mV over 10mOhm shunt => 1A laadstroom) en de momentele laadspanning is 39.74V waarbij de accu ca. 85% vol is.
Het rendement ook nog gemeten. Deze bedraagt 94% bij de gebruikte accuspanning van 12.9V met 3.27A stroom.
Resteert nu nog om het zaakje in een doosje te bouwen met een 3-polige passende connector te maken voor de accu met wat huisvlijt.
- Bijlagen
-
- charge_current_voltage.jpg (31.15 KiB) 1048 keer bekeken
-
- charge_bosch_11ah.jpg (30.22 KiB) 1048 keer bekeken
-
- ripple_boost_charging.jpg (94.03 KiB) 1048 keer bekeken
Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?
mooi zulke simpele goedkope oplossingen.
en max 41 volt i.p.v. 42 volt laadspanning komt de levensduur tengoede zonder merkbaar aan bruikbare capaciteit in te leveren
jos
en max 41 volt i.p.v. 42 volt laadspanning komt de levensduur tengoede zonder merkbaar aan bruikbare capaciteit in te leveren
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15366
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?
Maken van stekker, maar misschien weet je nog een betere oplossing?
Eventueel kan het buisje, of samengerold vetvrij papier weggehaald worden.
Ik vind het leuk dat het nu een beetje tot meerderen door begint te dringen dat het idee om van 12 volt uit een fietsaccu op te laden een serieuze optie kan zijn. Dat had ik 4,5 jaar geleden niet verwacht.
Eventueel kan het buisje, of samengerold vetvrij papier weggehaald worden.
Ik vind het leuk dat het nu een beetje tot meerderen door begint te dringen dat het idee om van 12 volt uit een fietsaccu op te laden een serieuze optie kan zijn. Dat had ik 4,5 jaar geleden niet verwacht.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15366
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?
Denk je, Metor, dat die rimpelspanning nog mooi af te vlakken is met een extra condensator?Metor schreef:Een foto toont de rimpelspanning (AC)=> +/-50mVpp met frequentie +/-120KHz afkomstig van de uitgang converter.
Ik persoonlijk denk dat, hoe vlakker die spanning, hoe beter de ingebouwde BMS zou werken, omdat die zelf ook een eigen frequentie er op na houdt om de cellen te laden en te controleren.
Maar ik ben geen elektronicus en beweeg mij op het randje van mijn kunnen en kennis.
Overigens werken ~25 stuks laders van mij, met verschillende soorten StepUp's, allemaal zonder problemen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?
Geniaal idee om met smeltlijm de connector te maken. Ga ik zeker proberen. Alternatief is 2 componenten epoxy lijm om in te gieten. Denk je dat de schuifstekers in de accu moeten zitten bij het ingieten? Voordeel is wel dat ze dan altijd op de goede plaats zitten. Nadeel is, als het lekt, het ingiet-spul in de connector komt. Dat ga ik toch maar niet riskeren. Ga wel een malletje maken om de schuifstekers in vast te zetten bij het ingieten.
De kleine (50mVpp op 120KHz) rimpel is absoluut geen probleem voor de accu of ingebouwde electronica. Deze electronica zorgt er ook voor dat de accu automatisch afgekoppeld wordt wanneer de spanning de (ingestelde CV) 41V bereikt heeft en tevens nadat de laadstroom gedaald is onder de ca. 0.3A. Dit werkt prima, daarna gaan alle 5 ledjes op de accu uit ten teken dat ie vol zit. Precies zoals op de standaard bijgeleverde 230V lader.
De kleine (50mVpp op 120KHz) rimpel is absoluut geen probleem voor de accu of ingebouwde electronica. Deze electronica zorgt er ook voor dat de accu automatisch afgekoppeld wordt wanneer de spanning de (ingestelde CV) 41V bereikt heeft en tevens nadat de laadstroom gedaald is onder de ca. 0.3A. Dit werkt prima, daarna gaan alle 5 ledjes op de accu uit ten teken dat ie vol zit. Precies zoals op de standaard bijgeleverde 230V lader.