Welke omvormer voor opladen fietsaccu?
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15366
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?
Ik denk dat dat nog staat te bezien.
Als de snellader 4 amp levert bij 41,8 Volt! (overigens hebben ze hiermee wel even een erg veilige spanning aangehouden) dan is dat pakweg 170 watt per uur. Zou de lader nu 2 amp van het net nemen, betekent dit inderdaad ongeveer 460 watt per uur.
Voor 1 accu laden moet de omvormer dus 460 watt per uur leveren. Is dit toevallig een sinusomvormer dan is daarvan het rendement ongeveer 87% en dan nog daarbij 25 watt voor de interne voorziening van de omvormer. Dat wordt dan dus 460 + 70 "rendementsverlies" + 25 "omvormer" = 555 watt per uur!!
Komt zo ongeveer overeen als een sixpack bier kopen en buiten bij de supermarkt 4 blikjes in de prullenbak te smijten omdat je maar twee blikjes dorst hebt.
Als de snellader 4 amp levert bij 41,8 Volt! (overigens hebben ze hiermee wel even een erg veilige spanning aangehouden) dan is dat pakweg 170 watt per uur. Zou de lader nu 2 amp van het net nemen, betekent dit inderdaad ongeveer 460 watt per uur.
Voor 1 accu laden moet de omvormer dus 460 watt per uur leveren. Is dit toevallig een sinusomvormer dan is daarvan het rendement ongeveer 87% en dan nog daarbij 25 watt voor de interne voorziening van de omvormer. Dat wordt dan dus 460 + 70 "rendementsverlies" + 25 "omvormer" = 555 watt per uur!!
Komt zo ongeveer overeen als een sixpack bier kopen en buiten bij de supermarkt 4 blikjes in de prullenbak te smijten omdat je maar twee blikjes dorst hebt.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?
Rudy, verhaal klopt als je overal het 'per uur' weg haalt.
Je laatste zin maakt overigens de inefficiency pijnlijk duidelijk.....
Je laatste zin maakt overigens de inefficiency pijnlijk duidelijk.....
Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?
Hallo BodegravenBodegraven schreef:De giant prime fietsen die we aan willen aanschaffen zijn pas vanaf mei leverbaar.
zover ik kan zien zijner 2 laders. de snellader is 200-240 volt 2Amp 50Hz
output 41,8 v 4 Amp. Er is ook een 2 Amp lader bij 41,8 volt.
Dus lijkt mij dat je voor de snellader dan een omvormer nodig hebt die min. 460 Watt kan leveren. (2 Amp)
Bedankt voor je opgave. Ik probeer het antwoord en de opgegeven waardes te begrijpen.
In ieder geval komt er nu een hele andere aap uit de mouw. Het zijn zoals ik al kon vermoeden moderne e-bikes met zeer krachtige waarden en 42V accu's. Niet zoals een paar jaar geleden met de slappe 24V accu van toen.
Zoals ik het begrijp dan loopt de input op tot 240V maal 2A = 480 Watt.
Je weet dat ik niet ga voor een krap bemeten inverter maar altijd wat reserve zou voorzien.
Als je een Victron 800VA inverter neemt dan kan die 650 Watt bij een omgevingstemperatuur van +40°C leveren, wat je ingebouwd in een kast snel hebt in de zomer. Lijkt me meer als voldoende voor 1 fiets per keer ! Misschien vind je er in een ander merk nog één met minder reserve.
Een Phoenix 350VA is echt veel te klein. Die kan slechts 250 Watt leveren bij 40°C.
Dus het antwoord op je oorspronkelijke vraag hier is overduidelijk nee.
Waarschijnlijk mag je het ook doen met een gemodificeerde sinus omvormer. Die is veel goedkoper als een echte sinus. Als je het zeker wilt weten moet je dat opvragen bij de fabrikant van de fiets. Het hangt namelijk af van de gebruikte techniek die in de moderne fiets acculader zit.
Zelf zou ik altijd een echte sinus inverter gebruiken. Geen risico, ook niet omwille van eventuele andere toepassingen.
Groeten Kampo
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15366
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?
Ik wil het graag een beetje begrijpelijk houden, maar je hebt gelijk.
Een lege fietsaccu zal meerdere uren (2,5?) aan de lading moeten. Die zal dus pakweg 1400 watt uit de HH-accu trekken. Als dat er al in zit. Dat is de reden dat ik maar even expliciet aangeef "per uur". Zodat ook minder gespecialiseerde mensen het moeten kunnen begrijpen. En daar gaat het om.
Echter geloof ik niet dat het verlies zo slecht is. Je zou op de lader een ei moeten kunnen bakken. De aangave 2 Amp zal wel op de interne zekering duiden.
En Kampo, jij hebt het dus ook niet begrepen. Voor jou nog even: Het is een 36 Volt accu. De klemspanning na het laden is ongeveer 42 Volt.
Een lege fietsaccu zal meerdere uren (2,5?) aan de lading moeten. Die zal dus pakweg 1400 watt uit de HH-accu trekken. Als dat er al in zit. Dat is de reden dat ik maar even expliciet aangeef "per uur". Zodat ook minder gespecialiseerde mensen het moeten kunnen begrijpen. En daar gaat het om.
Echter geloof ik niet dat het verlies zo slecht is. Je zou op de lader een ei moeten kunnen bakken. De aangave 2 Amp zal wel op de interne zekering duiden.
En Kampo, jij hebt het dus ook niet begrepen. Voor jou nog even: Het is een 36 Volt accu. De klemspanning na het laden is ongeveer 42 Volt.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?
Bedankt voor je lovende opmerking ?!
Ik ging ervan uit dat de opgave klopte met wat er door TS geschreven staat.
Bovendien trap ik voorlopig nog zelf en heb geen accufiets.
Als het een 36V accu is veranderd dat natuurlijk niets aan mijn inverter verhaal.
De inverter zal je moeten kopen in functie van het maximaal opgenomen vermogen + wat reserve.
Ik ging ervan uit dat de opgave klopte met wat er door TS geschreven staat.
Bovendien trap ik voorlopig nog zelf en heb geen accufiets.
Als het een 36V accu is veranderd dat natuurlijk niets aan mijn inverter verhaal.
De inverter zal je moeten kopen in functie van het maximaal opgenomen vermogen + wat reserve.
Groeten Kampo
Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?
gewoon zo,n lader eens met opladen van een lege accu aan een energiemeter hangen en je weet wat ie gebruikt .
en als je het opgegeven MAX opgenomen vermogen neemt en je vergelijkt dat met het afgegeven vermogen,dan weet je dat het opgenomen in de praktijk niet zal kloppen , zo,n slecht rendement heeft een kolenvuur nog niet eens
aan een energiemeter en klaar je weet het, men is over het algemeen gek op metingen, wel meet dan ipv gokken.
voor de 2amp lader gok ik op 42volt maal 2 ampere +15%rendement verlies op 95 a 100 watt opgenomen vermogen.
we zien wel .
jos
en als je het opgegeven MAX opgenomen vermogen neemt en je vergelijkt dat met het afgegeven vermogen,dan weet je dat het opgenomen in de praktijk niet zal kloppen , zo,n slecht rendement heeft een kolenvuur nog niet eens
aan een energiemeter en klaar je weet het, men is over het algemeen gek op metingen, wel meet dan ipv gokken.
voor de 2amp lader gok ik op 42volt maal 2 ampere +15%rendement verlies op 95 a 100 watt opgenomen vermogen.
we zien wel .
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15366
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?
Ik durfde de energiemeter niet meer aan te halen, Jos.
Heb er de laatste keer bij het koelkasttopic zo'n gezeik mee gehad waar zelfs PP nog niet aan kon tippen.
Ik, voor mij, blijf pleiten voor een directe DC/DC omvormer naar 42 Volt.
Goedkoop
Betrouwbaar
Hoog rendement (slechts 5-7% echt verlies)
Zeker als je nog een omvormer moet aanschaffen loont het de moeite. Dan kun je zelfs gaan voor een fietsacculader van Powerbutler.de gaan, of er zelf eentje maken.
Heb er de laatste keer bij het koelkasttopic zo'n gezeik mee gehad waar zelfs PP nog niet aan kon tippen.
Ik, voor mij, blijf pleiten voor een directe DC/DC omvormer naar 42 Volt.
Goedkoop
Betrouwbaar
Hoog rendement (slechts 5-7% echt verlies)
Zeker als je nog een omvormer moet aanschaffen loont het de moeite. Dan kun je zelfs gaan voor een fietsacculader van Powerbutler.de gaan, of er zelf eentje maken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15366
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?
Helaas is de fabrikant op het filmpje onlangs gestorven.
Men is nu niet zeker meer over de voortzetting van het bedrijf Powerbutler.
Men is nu niet zeker meer over de voortzetting van het bedrijf Powerbutler.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?
Ik heb die Powerbutler van >320 € eens bekeken. Firma bestaat inderdaad niet meer. Hierover een opmerking over de gebruikte laad techniek.Hoofdnoorman schreef:.. Dan kun je zelfs gaan voor een fietsacculader van Powerbutler.de gaan, of er zelf eentje maken...
De laadstroom zou begrensd zijn op een 2,5A.
Daardoor duurt het opladen van een 400Wh accu minstens 4 à 5 uur en als je er 2 accu’s aan hangt 9 à 10h.
Je kan die lader ook zelf bouwen, voor 50 € aan onderdelen en dan met 4A laadstroom. Dan trekt hij wel al ongeveer 15A uit je 12V accu.
Nogmaals ik heb er zelf geen. De TS geeft die waarde ook niet op. Wel begrijp ik dat zo een fietsaccu’s 300 tot 600Wh ? capaciteit hebben.
Stel dat je een 540Wh accu in je fiets zitten hebt. 540W/12V=45Ah+15% verliezen= 52Ah
Zo dat is veel ! Waarschijnlijk red je niet om stationair zo veel uit een 100Ah huishoudaccu te halen. Bovendien mag ik er niet aan denken dat je 52Ah via een sigarenstekkerverbinding zou willen gaan halen !
Groeten Kampo
Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?
@Kroppie
Natuurlijk heb je gelijk dat het niet altijd zo een vaart loopt met het opgenomen vermogen.
Zelf ga ik meestal rekenen met de opgegeven waardes, waarschijnlijk is het hier maximum maar misschien ook niet. Ik lees wat er staat.
Meten is weten en een Aldi energiemeter van 15 € doet inderdaad wonderen. Zo plug ik bij mijn laptop de energiemeter in en zie een opname van 60 Watt waar op de lader staat 90 Watt. Dat is dan tot 90 Watt dat die lader kan/mag leveren en het door mij afgelezen moment verbruik is slechts 60 Watt. Maar wat als ik eens met een volledig lege accu fotobewerkingen ga doen ? Dan kan ik misschien wel eens aan de maximale 90 Watt geraken. En dan heb je nog de echte pieken, die gaan er misschien nog overheen ?
Die fietsaccu’s zouden bij de start van het laadproces meer als 230V/300W ? opnemen. Maar zelf heb ik het niet gemeten.
Om allerlei redenen kom ik veel in contact met technische defecten. Zo zag ik deze week nog een gebroken chassis wegens opbouwfout, een uitgebrande Multiplus 1600 omwille van de luchtdrukhoorn compressor en een geplofte 160Ah Lithium accu door overladen met 16,5V. Begrijp dat je dan wat meer gaat opletten. Wat voor sommigen overdreven overkomt. Voor mij is het aanbevelen van iets of wat te over-dimensioneren en wijzen op veiligheidsaspecten niet hetzelfde als overdrijven.
Natuurlijk heb je gelijk dat het niet altijd zo een vaart loopt met het opgenomen vermogen.
Zelf ga ik meestal rekenen met de opgegeven waardes, waarschijnlijk is het hier maximum maar misschien ook niet. Ik lees wat er staat.
Meten is weten en een Aldi energiemeter van 15 € doet inderdaad wonderen. Zo plug ik bij mijn laptop de energiemeter in en zie een opname van 60 Watt waar op de lader staat 90 Watt. Dat is dan tot 90 Watt dat die lader kan/mag leveren en het door mij afgelezen moment verbruik is slechts 60 Watt. Maar wat als ik eens met een volledig lege accu fotobewerkingen ga doen ? Dan kan ik misschien wel eens aan de maximale 90 Watt geraken. En dan heb je nog de echte pieken, die gaan er misschien nog overheen ?
Die fietsaccu’s zouden bij de start van het laadproces meer als 230V/300W ? opnemen. Maar zelf heb ik het niet gemeten.
Om allerlei redenen kom ik veel in contact met technische defecten. Zo zag ik deze week nog een gebroken chassis wegens opbouwfout, een uitgebrande Multiplus 1600 omwille van de luchtdrukhoorn compressor en een geplofte 160Ah Lithium accu door overladen met 16,5V. Begrijp dat je dan wat meer gaat opletten. Wat voor sommigen overdreven overkomt. Voor mij is het aanbevelen van iets of wat te over-dimensioneren en wijzen op veiligheidsaspecten niet hetzelfde als overdrijven.
Groeten Kampo
Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?
Het is natuurlijk gek dat mensen van DC>AC>AC>DC (accu>omvormer>lader>accu) zo'n 50% aan effectief vermogen overhouden.
Om nog maar niet te spreken van het aanschaffen van een omvormer speciaal voor het laden van de fietsaccu's.
De DC>DC>DC zal zo'n 85% opleveren.
Je kan dus de optie van Rudy gebruiken met een boost converter, en dat zoals Aloys voorstelde, dit veilig tijdens het rijden doen.
Om nog maar niet te spreken van het aanschaffen van een omvormer speciaal voor het laden van de fietsaccu's.
De DC>DC>DC zal zo'n 85% opleveren.
Je kan dus de optie van Rudy gebruiken met een boost converter, en dat zoals Aloys voorstelde, dit veilig tijdens het rijden doen.
Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?
die fietsaccu laders zijn van het type CV CC , constant voltage constant current, constant voltage constante amperes.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Welke omvormer voor opladen fietsaccu?
Dat heb ik gedaan. Twee 4 A Boschladers gebruiken samen 400 watt uit het stopcontact thuis. Je schatting voor een 2 A lader lijkt me dus vrij goed.Kroppie schreef:gewoon zo,n lader eens met opladen van een lege accu aan een energiemeter hangen en je weet wat ie gebruikt .
...voor de 2amp lader gok ik op 42volt maal 2 ampere +15%rendement verlies op 95 a 100 watt opgenomen vermogen.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)