achteruitkijkcamera permanent gebruiken

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door Audiofiel »

kampo schreef:@audiofiel
Aha ik wist niet dat inschakelen dan op de R gaat maar uitschakelen manueel is.
Ik had gedacht dat het R signaal in en uitschakelt.
Dan is de situatie natuurlijk anders.
Zowel in- als uitschakelen gaat automatisch. Alleen als je de camera al handmatig op achteruitrijden had staan, blijft hij natuurlijk daar op staan. :wink:
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door Hoofdnoorman »

@Kampo

Ja ik heb veel ervaring met nog meerdere verschillende systemen en camera's. Ik bouwde minispioncamera's in klokken in en meer van dat soort ongein. In mijn "Demo" auto in 1993 had ik een Phillips Carin systeem. Dat was zo'n met een losse monitor op een zwanenhals. Op die monitor zat aan de zijkant een eigen ingang voor een aparte camera. Zodoende ben ik aan het experimenteren gegaan. Die Demo-auto had dus toen al een achteruitrijcamera, CPV met AB, elektrische ramen, GSM telefoon met versterker, navigatie, cruise control en motor/interieurverwarming.
De beeldkwaliteit is erg goed, helemaal vergeleken met de andere inbouwcamera's. Ik kan tenminste bij verkeerslichtende mensen in hun neus zien purken en andere dingen uithalen. Ze hebben geen idee als ze stijf achter mij staan dat ik ze erg goed kan zien. :-B

@Kampo en @Audiofiel.

Vanzelfsprekend wist ik dat het IP44 was. In de eerste instantie was het de bedoeling om het geheel uit de behuizing te halen en vlak in het plaatwerk te monteren. Zo heb ik, tot dan toe, alle camera's gehad. Helaas was dit niet mogelijk. De behuizing zit dicht met een rubber pakking. Op de printplaat zit een microfoon en daaronder een gaatje om het geluid op te vangen. Vanzelfsprekend heb ik deze afgekit, ondanks dat het gaatje binnen in de camper zou komen te zitten.
Maar ik heb de zekerheid voor het onzekere genomen en ook de rubberrand nog even extra dichtgemaakt met kit voordat ik hem monteerde. Hoe het nu zit, zie je op de foto's.

Doordat de camera's constant onder spanning staan tijdens het rijden, blijven ze ietwat warm, maar schakelen ook gelijk over als je hem in de achteruit zet.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
The Geertz
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 18:34
Locatie: Heikant
Contacteer:

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door The Geertz »

Op mijn Mobilvetta heb ik een systeem van van Zwitserland ( al eerder gemeld in dit topic)
De achteruitkijkcamera gebruik ik als permanente achteruitrijcamera en is naar achteren gericht, onder beide spiegels heb ik 2 kleinere camera's die door de richtingaanwijzers ingeschakeld worden.
De stoelen in mijn Mobilvetta staan relatief ver naar binnen, omkijken over de schouder is er dus niet bij. Deze beide camera's doen dus dienst als dodehoekcamera's.

Over de kwaliteit van de spullen ben ik zeer te spreken na ruim 5 jaar gebruik, alhoewel er ook wel wat aanmerkingen zijn;
bij stevige regenval ontstaat er bij alle camera's een soort waterwaas die sterk varieerd met betrekking tot het zicht.
bij zonlicht recht op de camera van achteren bij laagstaande zon en ook in tunnels wordt het beeld in het eerste geval overbelicht en in het tweede geval afwisselend over- en onderbelicht.
Voor de rest is het een perfect systeem en als er iets is dan is de nazorg bij van Zwitserland prima in orde.

Het systeem als zodanig is ontworpen voor het beroepsvervoer; de prijs is met plusminus €500 inclusief alle kabels en toebehoren best redelijk. Het inbouwen heb ik zelf gedaan.

Gert.
Om mijn camper hobby staande te houden, moet ik andere dingen laten liggen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8965
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door kampo »

@Geertz
Bedankt voor je info
Hoe komt het dat die systemen van "van Zwitserland" ongeveer de helft kosten van vergelijkbare systemen bij Waeco/Dometic ?
Is er dan een kwaliteitsverschil ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
The Geertz
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 18:34
Locatie: Heikant
Contacteer:

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door The Geertz »

Volgens mij zit het met de kwaliteit van de spullen van de firma van Zwitserland wel goed, ik heb het nu ruim 5 jaarin gebruik zonder enige storing.
Wat mij betreft dus gewoon goed als je bedenkt dat dit allemaal op een rijdend voertuig gemonteerd zit.
Waarom zij het goedkoper aan kunnen bieden weet ik niet maar wel dat kwaliteit en klantenservice hoog in het vaandel staat bij deze firma.

Overigens om te illustreren dat duur niet altijd betekent dat het automatisch ook goed is wil ik het volgende wel kwijt, het gaat ook over camera's.
Zo ongeveer tien jaar geleden kocht ik een dure dome camera voor buiten gebruik, ik gebruik deze camera om over de dijk naar schepen op de Westerschelde te kijken.
De camera is een jaar verwijderd geweest vanwege een verbouwing en daarna teruggeplaatst en het onvermijdelijke gebeurde ik was het wachtwoord van deze camera kwijt.
Niet van de camera zelf maar van de met de camera verbonden videoserver die aan mijn netwerk hangt.
Ik heb gebeld met de leverancier van toen en deze man wilde me absoluut niet helpen, een allerbelabbertste service dus, wel voor veel geld spullen verkopen maar geen enkele ondersteuning willen geven. :bang:
Toevallig kwam ik in contact met een andere leverancier en het eerste wat hij vroeg was; waren die spullen van goud?
Hij vertelde me dat ik echt de hoofdprijs had betaald, hij kon me niet verder helpen met dat wachtwoord maar deed de suggestie dat ik het bij de fabrikant zou kunnen proberen, helaas liep ook dat op niets uit, ik kreeg niet eens antwoord op mijn mails.

Inmiddels een nieuwe en voordelige videoserver besteld bij de tweede leverancier en het draait weer als een zonnetje.

De moraal van dit verhaal is, koop bij iemand die service geeft ook na de koop.

Gert.
Om mijn camper hobby staande te houden, moet ik andere dingen laten liggen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8965
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door kampo »

Dat duurder niet altijd beter is weet ik ook en kan ik bevestigen.
Maar de realiteit is dat goedkoper spul in de ... meeste gevallen toch minder van kwaliteit is...
Wat mij hier vooral interesseert is of je de echte vergelijking hebt kunnen maken tussen de VZwitserland en de reeks van Waeco.
Veel gebruikers zijn erg snel tevreden, hebben hun aller eerste camera systeem of zoeken enkel de laagste prijs.
Ik niet. Ik vergelijk.
Het prijsverschil is met bijna 500 € voor een 7" tov ook een 7" toch wel enorm groot ...

Een andere vraag is over de 9" versie van Van Zwitserland. Heeft iemand die in gebruik in zijn camper.
Ik stel namelijk vast dat de afmeting van het scherm een groot deel van het comfort bepaald.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
The Geertz
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 18:34
Locatie: Heikant
Contacteer:

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door The Geertz »

Kampo ik heb die vergelijking ten dele kunnen maken maar er is wel een voorbehoud.
Ten eerste heb ik een Waeco camera en monitor gebruikt op een oldtimer caravan maar dan praat ik over minstens 20 jaar geleden,
én deze set was zoals toen gangbaar was zwart/ wit en geen kleur. Beeldkwaliteit was zeker voor die jaren relatief goed maar de coating van de camera was bagger , dat sprong er na twee jaar af.
De set die ik nu heb heeft ook een goede beeldkwaliteit maar zoals ik eerder al schreef gevoelig voor over en onderbelichting en laagstaande zon.
Volgens mij heeft ieder systeem daar last van.


Afbeelding Beeld op monitor

Afbeelding beeld in werkelijkheid


deze foto's om een idee te geven wat je ziet (gespiegeld)

Gert.
Om mijn camper hobby staande te houden, moet ik andere dingen laten liggen.
eipmiw
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 15:45

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door eipmiw »

Om dit draadje even af te ronden, deze binnenspiegel met achteruitkijkcamera: https://www.youtube.com/watch?v=VcRNCTXfx7U
is inmiddels bevestigd. De achteruitkijkcamera is midden in de achterbumper geplaatst. Geeft een prima beeld, waarbij een lief chinees stemmetje mij 'safe driving' toewenst:) Enig nadeel is dat het een groothoeklensje is. Auto's die nog ver weg lijken zitten in feite vlak achter me, dus dat is nog even wennen. Er zit ook een androidversie in de binnenspiegel maar de opslagcapaciteit is zo gering dat ik googlemaps niet toe kan voegen. Maar goed, 'here we go' op de i-phone werkt ook prima.
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door herbybg »

Kijk eens bij Aliexpress naar REVERSE rearview camera en permanent rearview camera...

Ik heb deze:
https://www.aliexpress.com/item/Outdoor ... f8e80a328f
nu al 4j in gebruik op een GPS-7" met videoinput, en systeem werkt perfekt, nadeel 120°
Prijs camera 25$ en GPS 120$
Laatst gewijzigd door herbybg op vr 21 apr 2017, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door Arie55 »

Rudy, die camera waar je naar verwijst op pag.1 , hoe krijg je die uit zijn metalen behuizing? Door de twee gaten achterop ietswat uit te boren?

Heb er twee besteld, kost nu 25 euro ex.verzendkosten.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door Hoofdnoorman »

Arie, die heb ik niet uit de behuizing genomen. Ik heb ze dus met behuizing en al ingebouwd in de wand. Overigens heb ik hem dus wel, zoals een goed technicus betaamd :-B , uit elkaar gehaald en geïnspecteerd.

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... 7#p1597677

Hier, iets verder dus in dit topic de foto's.
Het beeld is perfect en ik heb heel wat camera's gehad, verkocht en geïnstalleerd in mijn leven.

Overigens heb ik, bij LIDL in Spanje, ook maar 24,95 betaald. Met 3 jaar garantie!
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door pethil72 »

kunnen jullie mij raad geven hoe ik mijn achteruitcamera moet verbinden , het is een TFT led color monitor zogezegd draadloos en één voor achter en één voor de zijkant maar ik heb daar een bossen draden en kabeltjes bij , ik kom er niet uit , het ene cameraadje op mijn camper geplaatst boven in en de kabeltjes /draad naar binnen gebracht maar dan...op de voorspiegel de monitor geplaatst daar komt een zwarte kabel uit die ik kan aansluiten naar de bedrading maar waar en welke ? er zijn rode gele en witte bananenstekkertjes bij met allemaal stroomdraadjes eraan ,wie kan mij raad geven hoe te doen? alvast bedankt voor jullie antwoord! groet peter
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door Arie55 »

@Hoofdnoorman
Intussen twee in huis. Allebei geprobeert op twee monitoren. Ze geven beiden wat blauwig beeld. Groen gras wordt/is licht blauw. Al een 10k potmeter tussen gezet omdat ik dacht dat het signaal te veel van het goede zou zijn. Dat was het niet.
Op zich niet zo erg dat de kleuren niet goed zijn. Contrastrijk en helder zijn ze wel. De opgegeven hoek van 35 graden komt overeen met gegevens.

Het open maken ging trouwens met een weetje: uitboren van de zooi uit de gaten en dan de boutjes los met een kleine kruisschroevendraaier.

En Rudy, je hebt wat losgemaakt, kreeg vandaag al een mail waar ik ze had besteld. Jammer dat je geen commissie krijgt. :wtf: ;;-)

@pethil72
Geel = video
Wit = audio
rode stekker = voeding, waar de pen in de stekker de plus is.
aan de rode stekker heeft meestal een zwarte (-) en rode draad (+).
Maar zat er dan helemaal geen gebruiksaanwing bij? Zoek anders eens op het net.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: achteruitkijkcamera permanent gebruiken



Bericht door Hoofdnoorman »

Arie,
Ik heb geen last van blauwig beeld.
Maar ook zat er geen vulling in de gaatjes waar de schroefjes in zaten. Misschien toch een ander type?
Zit er bij jou ook een extra draad met een draadbrug zodat je reverse signaal kunt maken?
Wel eerst de hele spanning afhalen, anders werkt het niet.

Ik heb gewoon het aangegoten deel van het voetje er af gezaagd en geschuurd. Daarna in de wand gezet.
Voordeel met deze camera, hij slaat ook niet dicht door vuil.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie