spanning huishoudaccu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
alraydt
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 09 okt 2011, 13:59

spanning huishoudaccu



Bericht door alraydt »

Beste mede camperaars,

Kan iemand mij vertellen welke de juiste uitgelezen spanning, gemeten direct op de accu polen (AGM), zou moeten zijn bij 100% vol, 50 % vol en 20% vol ?
Dank voor de moeite,

Fred
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: spanning huishoudaccu



Bericht door Kroppie »

met een kleine moeite , krijgt u via de zoekfunctie talloze tabellen en tekst en uitleg van de div spanningen van de div accu,s, wilt u het heel nauwkeurig weten dan kan de leverancier van uw accu u dat ws precies vertellen .
meten moet u inderdaad direkt op de polen, en na een paar uur rust voor de accu, dus niet laden of ontladen .

voor een gemiddelde accu, want voor elk type en merk weer verschillend.
100% = 12,78 volt
50% = 12,25 volt
20% =12,0 volt

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op ma 16 jan 2017, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: spanning huishoudaccu



Bericht door Aloys »

Een voorzetje op basis van eigen ervaringen met een AGM: 12,9 / 12,5 / 12,0?
Later toegevoegd: mijn AGM-accu is er eentje van 230Ah.

Het maakt bij mij 0,1 tot 0,2V verschil tussen een onbelaste meting, terwijl er geen stroom gebruikt wordt, of bij belasting van de accu.
Wanneer mijn compressorkoelkast ca. 4,5A trekt omdat het motortje loopt dan zakt de spanning 0,1V.
De Webasto standkachel piekt 15A tijdens voorgloeien/opstarten, dan zakt de spanning bijna 0,2V.

Ik ben ook benieuwd naar andere meningen! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
alraydt
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 09 okt 2011, 13:59

Re: spanning huishoudaccu



Bericht door alraydt »

Bedankt voor de (snelle) antwoorden.
Hier kan ik wat mee.
M.v.g. Fred
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: spanning huishoudaccu



Bericht door Toon »

Aloys schreef:Een voorzetje op basis van eigen ervaringen met een AGM: 12,9 / 12,5 / 12,0?

Het maakt bij mij 0,1 tot 0,2V verschil tussen een onbelaste meting, terwijl er geen stroom gebruikt wordt, of bij belasting van de accu.
Wanneer mijn compressorkoelkast ca. 4,5A trekt omdat het motortje loopt dan zakt de spanning 0,1V.
De Webasto standkachel piekt 15A tijdens voorgloeien/opstarten, dan zakt de spanning bijna 0,2V.

Ik ben ook benieuwd naar andere meningen! :D
Aloys
dat gelooft toch niemand dit omdat wij zwaardere accu's hebben als menig geen zich voor kan stellen
en iedereen roept dat zulke niet bestaan of nutteloos is
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: spanning huishoudaccu



Bericht door Kroppie »

als je je eigen gegevens weergeeft, doe dan ook het merk, type,leeftijd en Ah (capaciteit) gegevens erbij dan heeft iemand er wat aan, is n.l . voor elke accu een beetje anders.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: spanning huishoudaccu



Bericht door Toon »

wij hebben 2 x 85 amp greentop AGM vlies accu's die worden geladen met 14,8/9 volt via zonnepanelen
die staan na 2 dagen en 2 nachten de kachel aan op overdag zeker 21 a 22 graden en nachts 15/18 graden met buiten in de nacht zeker min 5 en overdag rond het vries punt nog op 12,4 12,5 volt
verder in de avond van ongeveer 19.00 uur de tv aan met satelliet ontvanger
regelmatig 2 iphones en 2 ipads aan de lader
en de laptop af en toe aan en met de nodige led lampjes om fatsoenlijk licht in de camper te hebben
ze worden tussen door bij geladen met 300 watt op het dak
dat geeft in deze perioden zonder zon maar hooguit 1,5 amp
en met volle zon rond het middag uur 2,5 a 3 amp
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: spanning huishoudaccu



Bericht door 't Busje »

Een aardig plaatje:
laadtoestand.gif
laadtoestand.gif (6.8 KiB) 1190 keer bekeken
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: spanning huishoudaccu



Bericht door myway »

Dat is een tabel voor een natte loodzuuraccu TS heeft een agm.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: spanning huishoudaccu



Bericht door Mickel Moen »

Afbeelding

En dan is de temperatuur ook nog van invloed.

En zoals al genoemd, is ook de ouderdom (restcapaciteit) van belang en zijn er verschillen in merk en type.

Een nieuwe Optima opgerolde cel heeft bij een SOC van 100% en een temperatuur van 25C een spanning van net boven de 13V.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op ma 16 jan 2017, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: spanning huishoudaccu



Bericht door Kroppie »

dus.... ff bij de leverancier vragen, hier vind je teveel verschillen .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: spanning huishoudaccu



Bericht door Aloys »

Die simpele led-paneeltjes met 10 ledjes van 0 - 100% vragen toch ook niet welk type accu je hebt?
Ik had het ook meer bedoeld als indicatie, een soort vuistregel. Ik heb een monitor maar kijk altijd naar
de actuele spanning met een oogje op het actuele stroomverbruik. En dan weet ik genoeg :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: spanning huishoudaccu



Bericht door Kroppie »

die simpele paneeltjes moet je ook met een pak korreltjes zout nemen, je kan er wel ervaring mee krijgen, zodat je in ieder geval wat weet .
maar nauwkeurig word het nooit, sowieso is een spanningsmeting maar heel globaal om een restcapaciteit van een acccu te meten.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie