montage zonnepaneel

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
day dreamer
Berichten: 18
Lid geworden op: za 19 nov 2016, 22:38

montage zonnepaneel



Bericht door day dreamer »

Hallo Allen.
Ik heb net mn zonnepaneel binnen en ik vraag me af .
Of het paneel in de voetjes gelijmd moeten worden,of moeten er schroefjes door de alluminium
rand in de steunen.
de voetjes worden gewoon op het dak gelijmd neem ik aan .
Alvast bedankt,Groet Frank.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: montage zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

de speciale voeten worden op het dak gelijmd en de panelen worden met schroeven door de voetjes in het alu frame vast gezet , het makkelijkst werkt het om eerst de voetjes aan de panelen te schroeven en dan het geheel op dak te lijmen (lijm enkel aan de voetjes dus).
ga dat niet nu met dit weer doen , houd de minimale verwerkingstemperatuur van de lijm aan en informeer goed of er voor de lijm EN misschien ook voor de voetjes primer benodigd is .
en lijmplaatsen eerst ontvetten dan opruwen met b.v.scotchbrite en dan weer ontvetten , met b.v. remmenreiniger ,NIET met wasbenzine , terpentine o.i.d.

waarom 2x ontvetten ?, wel om te voorkomen dat je de eerste keer evt vettigheid in de lijmplek schuurt .
waarom remmenreiniger e.d en geen benz. ?wel dat spul is organisch en heeft in tegenstelling tot iets op alcohol basis geen vettig residu.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: montage zonnepaneel



Bericht door PaulBng »

En als je dat geheel op het dak legt, lucifer ertussen. Lijmvoeg moet 2mm zijn. Na een paar uur wegtrekken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: montage zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

of gewoon in de lijm laten liggen , als de lijm aangedroogd is krijg je hem er toch niet meer uit .

bedankt voor je aanvulling , ik was het vergeten .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
rvpost
Berichten: 155
Lid geworden op: za 05 nov 2011, 12:08
Locatie: Ronse / België

Re: montage zonnepaneel



Bericht door rvpost »

Beste 1 hoek van de steun aan het paneel schroeven, dan paneel met de 4 hoeksteunen op dak lijmen/kitten en als de kit uitgehard/gedroogd is (aantal dagen wachten) de andere hoek vastschroeven aan aan het paneel (met de bij de steuntjes geleverd schroeven). Wel de korrekte boor diameter gebruiken voor gat in paneel-profiel en weer een andere maat in de steuntjes. Op deze manier monteren kan je de panelen los halen (steuntjes laten zitten op dak) en goed bij de kabel aansluitingen. Advies is eerst de panelen goed monteren en later de bekabeling in orde brengen. Ook bij de dakdoorvoer de tijd nemen om goed te monteren en te laten drogen.
Bij mij ziet het er zo op dak uit:
http://www.postict.com/images/camper/Ge ... anelen.jpg
http://www.postict.com/images/camper/ac ... anelen.jpg

succes
Gebruikersavatar
vandijkf
Berichten: 706
Lid geworden op: vr 19 apr 2013, 20:37
Locatie: In de camper

Re: montage zonnepaneel



Bericht door vandijkf »

Zo dus. :wink:

Afbeelding

Afbeelding
Fred
http://trailerprojekt.blogspot.nl/
Filmpje over de sloop en restauratie
https://www.youtube.com/watch?v=onW_MVj2-qw
Filmpje over de inbouw van de oplegger
https://www.youtube.com/watch?v=tO2WEwNCyHw
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: montage zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

keurig toch .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
day dreamer
Berichten: 18
Lid geworden op: za 19 nov 2016, 22:38

Re: montage zonnepaneel



Bericht door day dreamer »

Dank u voor snelle adviesen.
Was inderdaad van plan om het morgen te gaan doen .
Zal morgen de plaats bepalen en alleen de kabels in orde brengen.
Zaterdag wil ik het plafond er in leggen
Het is natuurlijk handiger om de kabels te leggen voor het plafond er in gaat,
ondanks dat alles door buizen loopt. :bow:
Groet Frank.
AadenAnke
Berichten: 13261
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: montage zonnepaneel



Bericht door AadenAnke »

Als je tijdens en de eerste dagen na de klus binnen sta en de temperatuur boven een graad of 7 blijft kan je het ook nu lijmen! Met de huidige weersvoorspelling buiten nog maar even wachten.

Gr. Aad
Plaats reactie