Kant en klare audio upgrade Fiat Ducato 250

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Toedeledoki

Kant en klare audio upgrade Fiat Ducato 250



Bericht door Toedeledoki »

Vroeger was mijn audio installatie duurder dan de auto... :lol3:

Langzaam aan werd dit minder. De vorige camper had nog een klein subwoofertje. Verder gewoon goeie speakers in de deuren.

Met de huidige camper wilde ik het aanvankelijk proberen met de originele radio en speakers. Geen gedonder met bossen draden en karrevrachten apparatuur.

De radio is prima, maar de kartonnen speakertjes zijn toch echt niet je van het.
Via Ebay heb ik een plug en play composetje besteld. Inclusief wat dempingsmateriaal.
Het resultaat is echt boven verwachting :cheers:
Subwoofer is echt niet meer nodig nu. Voldoende en strakke bas weergave. Gewoon een goed geluid.
Inbouw is een uurtje werk.

Ebay link:
http://www.ebay.de/itm/232173270726?_tr ... EBIDX%3AIT

Inbouw handleiding
https://www.youtube.com/watch?v=d3AtBoINFCg

Wat mij betreft echt de moeite waard. Zelfs met de originele autoradio een goed geluid. De radio kan vol open zonder dat de speakers gaan vervormen. Niet nodig, maar dat geeft wat mij betreft de kwaliteit van de speakers wel een beetje aan.
Danny268
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 22 mar 2013, 20:37

Re: Kant en klare audio upgrade Ducato 250



Bericht door Danny268 »

Bij mij zitten er dacht ik pioneer luidsprekers in ... maar ik mis toch veel kwalitet en bas , het blijven maar 2 luidsprekers in zon grote bus :(
in mn caravelle vant werk zit dan weer wel hertz speakers + woofer :crazy: ( dat gaat wèl goed )
Toedeledoki

Re: Kant en klare audio upgrade Ducato 250



Bericht door Toedeledoki »

Als je de deuren goed dempt (materiaal zit erbij) en deze speakerset inbouwt zal je versteld staan.

Ik dacht ook altijd dat een subwoofertje noodzakelijk was. Maar dit voldoet prima. Zeker als je rekent dat het plug and play is.

Wat mij betreft de investering dubbel en dwars waard.

Wat wel een tip is voor Ducato rijders. De witte afwerking rondom het driehoekige ruitje rammelt nogal. Hier heb ik aan de achterkant een paar stukjes balanceerlood opgeplakt. Resoneren is over nu.
Danny268
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 22 mar 2013, 20:37

Re: Kant en klare audio upgrade Ducato 250



Bericht door Danny268 »

heb je geisoleerd of ontdreunt ?
bitumen ? of iets anders ? wol ?

bitumen wil ik niet gebruiken in de camper => geeft te veel gewicht voor mij :-)
maar zo'n wol kan misschien wel wat doen , maar wat met de ruit die naar beneden gaat ?
Toedeledoki

Re: Kant en klare audio upgrade Ducato 250



Bericht door Toedeledoki »

Er zit standaard isolatie bij. Stukje bitumenplaat en zelfklevende wol.

De bitumenplaat weegt denk ik nog geen kilo maar maakt echt veel verschil. Het is een plaatje van 75x50 cm. Deze knip je ook nog doormidden. De zelfklevende wol is iets groter. 60x100 cm. Ook deze verdeel je over beide deuren.

De isolatie en demping komt alleen achter de speaker. Daar zit de ruit helemaal niet. (Zie YouTube filmpje)
https://www.youtube.com/watch?v=d3AtBoINFCg&t=520s
In stukjes van 15x15 cm plak je het in de deur door het luidsprekergat. De wol heb ik gebruikt om de opening naar het gedeelte van de deur waar de ruit wel zit af te sluiten. En verder gewoon over de bitumenplaat geplakt

De woofer zit weer met bitumenband tegen de deur.

Dus gedempt en ontdreund. Alles via het gat van de luidspreker.

De deur klinkt ook veel degelijker nu als ik hem dichtgooi.

En het geluid is echt een hele verbetering. Geen mega boem boem maar gewoon plezierig om naar te luisteren. Vergelijkbaar met een stereoset met een paar goeie speakers ongeveer.

Totale gewichtstoename zal hooguit 2 kg zijn. Daar doen we niet moeilijk over.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Kant en klare audio upgrade Ducato 250



Bericht door Aloys »

Past dat ook in een Peugeot Boxer van 2011? Dat is het één na laatste type (van na 2007).
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Toedeledoki

Re: Kant en klare audio upgrade Ducato 250



Bericht door Toedeledoki »

Jazeker Aloys.

Even goed naar het filmpje kijken. Dan weet je hoe het erin moet.

Je zult versteld staan van de verbetering!!!

Ik heb hier thuis best wel goeie "oldskool" hifi apparatuur. Dus ik ben wel wat gewend. Ik heb wel vaker "dikke" boxen in een auto gezet. Maar dan gewoon zo uit het schap bij de automaterialenzaak. Ik vond het resultaat altijd maar magertjes. Meestal moest er dan een subwoofertje bij om het een beetje vol te laten klinken. Dus ik had hier ook niet alles van verwacht. Maar ben positief verrast.

De deurpanelen hoeven er niet af. Alles kan via het luidspreker gat.
Toedeledoki

Re: Kant en klare audio upgrade Ducato 250



Bericht door Toedeledoki »

De speakers zijn 3 Ohm ipv 4 Ohm. Dit schijnt nog wat meer power aan de originele radio te kunnen onttrekken.
Danny268
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 22 mar 2013, 20:37

Re: Kant en klare audio upgrade Ducato 250



Bericht door Danny268 »

als het weer wat beter is , ga ik eens mn luidsprekers nakijken en wat na isoleren , hopelijk ook wat betere kwaliteit dan :D

jouw set die aangeboden staat lijkt me wel een mooi totaalproject , alles in 1 !
Toedeledoki

Re: Kant en klare audio upgrade Ducato 250



Bericht door Toedeledoki »

Is niet van mij hoor. Ik heb geen banden met de verkoper.

Was gewoon positief verrast door het geluid.
FreekaDuca
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 27 dec 2021, 21:55
Locatie: Noord-Brabant

Re: Kant en klare audio upgrade Ducato 250



Bericht door FreekaDuca »

Hoi Toedeledoki, de link uit 2017 werkt niet meer. Kun je wat zoektermen geven waarmee ik een soortgelijke set kan vinden? Ik ben namelijk benieuwd waar jij het over hebt (gehad). Bedankt!
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Kant en klare audio upgrade Ducato 250



Bericht door EasyBee »

De topicstarter is geen lid meer van dit forum, dus die antwoord niet meer.
Kijk eventueel naar de links onder het Youtube filmpje voor meer info.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1804
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Kant en klare audio upgrade Ducato 250



Bericht door doov »

Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6778
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Kant en klare audio upgrade Ducato 250



Bericht door evdoetelaar+larana »

Ik heb 2 jaar geleden deze ingebouwd en ben tevreden over de geluidskwaliteit (in een buscamper). https://www.venderparts.nl/emphaser-em- ... gLvUvD_BwE
Heb er wel een setje dempingsmateriaal bijgekocht. https://www.venderparts.nl/emphaser-esp ... gLUt_D_BwE
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Plaats reactie