Welke schoteldiameter tot Cartagena Spanje?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
krista
Berichten: 574
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 19:36
Locatie: Zevenaar

Welke schoteldiameter tot Cartagena Spanje?



Bericht door krista »

Na eerst mijn analoge Katherine te hebben weggesmeten, daarna werkt mijn Snipe na omschakeling naar Astra 3 in zuidelijk Spanje niet meer. Wil nu een statief met schotel meenemen. Vraag aan ERVARINGSDESKUNDIGE of ik met een 60 cm schotel kan volstaan?
Dank alvast
Chris
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 11:30
Locatie: Middelburg

Re: Welke schoteldiameter tot CARTAGENA Spanje?



Bericht door Mark »

Hoi als het kan zou ik voor een 80 cm gaan.
Wij komen vaak in Algorfa (+/- 75km omhoog), daar woont familie.
En daar heeft bijna iedereen zijn 60 cm vervangen door een 80 of groter.
Wij hebben een teleco 65cm op de camper staan, en dan gaat het net.
Maar we hebben niet over, bij bewolking en regen is de ontvangst weg.

mvgr, Mark
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Welke schoteldiameter tot CARTAGENA Spanje?



Bericht door myway »

Deze in de 65 cm
https://www.dewitschijndel.nl/rian-easy ... /?sqr=Rian&" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1734
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: Welke schoteldiameter tot CARTAGENA Spanje?



Bericht door komtwelgoed »

Ik verblijf al jaren vlak bij Cartagena en daar is de Astra 23,5 echt niet met een schotel van 60cm te ontvangen.
De meeste Nederlanders gebruiken daar een schotel van 90cm breed en 100cm hoog. Dan heb je een goede ontvangst ook bij regen.
Ik adviseer je een Triax 88 te nemen. Hiervan kun je de lnb-arm inklappen zodat die makkelijk mee te nemen is. De schotelmaat hiervan is 85cm breed en 95cm hoog.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Welke schoteldiameter tot Cartagena Spanje?



Bericht door Hoofdnoorman »

We zullen het zien,
Ik sta nu in Benidorm en heb perfect beeld op Astra 3 met een 65 cm. Ook tijdens de grote zware buien gewoon doorlopend beeld gehad.
Over twee weken ga ik naar Torrox.
Ik denk dat ik kan melden gewoon beeld te hebben.
En dan werk ik ook nog met een monoblock en richt op Astra 1.
Hoe dan ook zal ik het resultaat wel even melden goed of slecht.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Remmi
Berichten: 289
Lid geworden op: zo 01 jun 2008, 0:57
Locatie: Venlo

Re: Welke schoteldiameter tot Cartagena Spanje?



Bericht door Remmi »

Veel succes met zoeken van Astra 23.5.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Welke schoteldiameter tot Cartagena Spanje?



Bericht door Hoofdnoorman »

Dank je Remmi. :thumbup:

Om even door te geven wat het ontvangst nu hier is in Albir even de twee satellieten die ik hier gelijktijdig ontvang. Omdat ontvangers en de waarden die ze geven niet altijd even betrouwbaar zijn een vergelijk tussen Astra 1 en 3.

Astra 1
BVN 11185 komt binnen op 15,6 dB
VH1 11739 komt binnen op 14,4 dB
Das Erste HD 11149 komt binnen op 17,2 dB
ZDF HD 11365 komt binnen op 15,6 dB

Astra 3
NPO 1 HD 12187 komt binnen op 12,1 dB
NPO 2 HD 11739 komt binnen op 11,4 dB
RTL 4 HD 11856 komt binnen op 11,2 dB
Film 1 Premiere 12129 komt binnen op 11,9 dB
AutoMotorSport HD 12032 komt binnen op 12,7 dB

Het is niet aan mij te beoordelen of dit ontvangst goed of slecht is, maar aan de lezer. Ik geef dus alleen maar de waardes door dus "Don't shoot the Messenger!"
Het is een Oyster Vision 1 65 cm. Een Dreambox 800 SE en een Maximum XO-31 Monoblock. Deze zit met beide halsen in het midden. De Skew van het hele monoblock is ongeveer 15°~20° schat ik.
Van de schotel heb ik de LNB arm bijgesteld. Dit heb ik gedaan met een zaklantaarn met focusring. Ik heb de beam zo groot mogelijk gesteld op de breedte van de schotel en daarna de arm omhoog gesteld omdat een gedeelte van het licht over de schotel scheen. Volgens enkelen is dit niet de juiste manier, echter een gewaardeerd forumlid heeft mij de exacte maat opgegeven en die was (in ieder geval bij mij) te lang. Hierover heb ik een paar jaar geleden al geschreven.

Wel moet het even van mijn hart, dat ik juist nog hier in Albir ben, de reden heeft dat ik het EK schaatsen wil zien en niet geheel zeker weet of ik in Torrox mijn kanalen kan ontvangen. Aan de andere kant is het uitzoeken nu wel eens een keer gewenst.

NB: Mocht iemand serieus van mening zijn dat mijn Satlink de exacte goed waarden geeft en betrouwbaarder zijn dan mijn Dreambox, kijk ik graag even wat deze aangeeft. Ik heb hem bij mij.

Dan heb ik nog een tweede opmerking.
Als je de keuze hebt zou je dus een grotere schotel kunnen nemen. Zeg een 85 cm. Maar, drie weken geleden stond hier een stevige storm met windvlagen tot 90 km/h. Mijn schotel staat strak en stil. Maar een grotere Oyster naast mij stond op dak te klapperen. Iemand met een grote Teleco, die er qua constructie veel fragieler uitziet als de Oyster, had ook een perfect stilstaande schotel.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1734
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: Welke schoteldiameter tot Cartagena Spanje?



Bericht door komtwelgoed »

Beste Hoofdnoorman

Je hebt helemaal gelijk als je schrijft dat er bij heel veel schotels maar weinig van deugt hoe de lnb naar de schotel kijkt. Zowel de schuinte omhoog waardoor de lnb over de schotel heen kijkt, maar ook de afstand van de lnb tot aan de schotel waardoor het brandpunt van de schotel niet samenvalt met het brandpunt van de lnb maar ook nog de hoogte waardoor het brandpunt van de lnb niet samenvalt het het brandpunt van de schotel gerelateerd aan de offset van de schotel.
Het exacte brandpunt van een offsetschotel is uit te rekenen met een ingewikkelde formule die in een Parabola Calculator zit verwerkt. Maar zelfs met deze calculator is het een heel lastig karwei om de gegevens van je schotel goed in te voeren want je moet de diepte van de schotel tot op de één tiende millimeter nauwkeurig opmeten en ook op de millimeter nauwkeurig aangeven waar het diepste punt precies ligt.
Al met al geen gemakkelijk karwei en voor de meeste schotelbezitters een ondoenlijke zaak.

Er is één Nederlandse firma die dit een aantal jaren geleden wel gedaan heeft en dat is RIAN die de 65cm EISS-schotel op statief op de markt heeft gebracht.
In de bijlage zie je de flexibele instelbare lnb-arm die als test heeft gediend om de exact juiste positie van de lnb te testen aan de hand van de berekening die uit de calculator kwam.
RIAN zegt dat je met deze B&R-schotel van 65cm in de Algarve de Nederlandse zenders goed kunt ontvangen.

Het is dus duidelijk dat er meestal veel meer uit een schotel te halen is dan zoals die standaard geleverd wordt.
Zelf het optimale uit een schotel halen is echter niet voor iedereen weggelegd en daarom vind ik het ook geen eerlijk vergelijk dat jij met je aangepaste schotel gaat zeggen tot hoe ver in het zuiden je de Nederlandse zenders nog goed kunt ontvangen.

Eerlijk is uit te gaan van een normale standaard schotel die niet gemodificeerd is of uit te gaan van de EISS-schotel.
Bijlagen
excacte lnb-positie bepalen.JPG
excacte lnb-positie bepalen.JPG (150.16 KiB) 2976 keer bekeken
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 1901
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:53
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Welke schoteldiameter tot Cartagena Spanje?



Bericht door Rob66 »

Hoofdnoorman schreef:Dank je Remmi. :thumbup:

Om even door te geven wat het ontvangst nu hier is in Albir even de twee satellieten die ik hier gelijktijdig ontvang. Omdat ontvangers en de waarden die ze geven niet altijd even betrouwbaar zijn een vergelijk tussen Astra 1 en 3.

Astra 1
BVN 11185 komt binnen op 15,6 dB
VH1 11739 komt binnen op 14,4 dB
Das Erste HD 11149 komt binnen op 17,2 dB
ZDF HD 11365 komt binnen op 15,6 dB

Astra 3
NPO 1 HD 12187 komt binnen op 12,1 dB
NPO 2 HD 11739 komt binnen op 11,4 dB
RTL 4 HD 11856 komt binnen op 11,2 dB
Film 1 Premiere 12129 komt binnen op 11,9 dB
AutoMotorSport HD 12032 komt binnen op 12,7 dB
Hoi Noorman, nog twee vraagjes:
Zijn deze waardes in dB's van de C/N?
Heb ik goed begrepen dat de feedhorn voor de Astra 3 in de focus staat?
Voorheen Worldwide Satellite; Verkocht en monteerde satellietontvangers, schotels, LED tv's, airco's, zonnepanelen, omvormers etc. voor campers en caravans. Vele jaren ervaring. www.wwsat.nl
Sponsor van de Campersite.nl
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Welke schoteldiameter tot Cartagena Spanje?



Bericht door Hoofdnoorman »

@Komtwelgoed en Rob66.

Ik ben bekend met het uitrekenen van de standen van de LNB. Een deel zelfs "Komtwelgoed" door jouw uitstekende en prachtige bijdrage destijds in "De Transponder" maar ook een document wat ik ooit gevonden heb wat iets in de trend had als: "Wat kun je nog meer doen met een schotel." Ik heb hem ergens staan maar kan hem niet zo snel vinden.
Destijds toen ik mijn compleet gedemonteerde set in onderdelen verkreeg, moest de arm er weer aan en kwam ik op het vraagstuk hoe de LNB goed te richten.
Ik ben in 1986 begonnen met een 180 prime focus met een 24" actuator. Toen bestond mijn "avondvullend programma" bijna geheel uit het wandelen van oost naar west en kanalen zappen. Dat was in de tijd dat je nog wel eens ergens een verslaggever uit zijn neus zag vreten terwijl hij op zijn beurt wachtte. :-B
Ging ik te ver naar rechts in mijn enthousiasme dan drukte de stangen van de LNB houder tegen het dakkapel en was de boel krom. Zodoende heb ik destijds met een zaklantaarn de boel weer afgesteld.
Vandaar dat ik ook nu met een zaklantaarn werkte. En, ik ben nog steeds van mening dat dit een eenvoudige methode is om de LNB optimaal in de juiste kanteling te zetten.
Nu is het bijzondere natuurlijk dat het een zelfstellende automatische schotel is. Staat de LNB iets te schuin, dan zal de fijnafstelling van de schotel wel weer het beste signaal opzoeken.

Ik ben het volledig met je eens dat het optimaal positioneren niet iets is wat een leek zomaar even doet en heb je misschien wel gelijk met de bewering dat een gemiddelde schotel niet gaat voldoen.

Rob66, ik heb de 65 cm schotel. De extra vulring uit de houder genomen en toen paste net de Maximum er in. Eigenlijk staan dus beide LNB's uit focus. Normaal staat de Maximum ongeveer een graad of 6 verdraaid in de houder. Ik kan dan gewoon op Astra 1 afstemmen en daarna doorzappen naar Astra 3. Meestal in Noord Spanje moet ik de LNB iets verder draaien. Het komt dan wel voor dat ik voor Astra 3 even handmatig iets bij moet stellen.
De ontvangst haal ik gewoon van het scherm. Geen idee wat die doorgeeft. Het probleem is dat mijn Dreambox in een slede zit. Ik kan dus niet bij de aansluitingen. Ik druk dus de Dreambox in de slede en dan gaan alle aansluitingen tegelijkertijd achter in. Dus voeding, USB (wifi), HDMI en antenne. Thuis trek ik hem er uit en plaats hem daar in de tweede slede. De sledes heb ik zelf gemaakt naar voorbeeld van de anti diefstalsledes vroeger in auto's.

Als het belangrijk is, zeg het maar. Ik kan natuurlijk ook het signaal en de BER doorgeven van de afzonderlijke zenders. Alleen dat is meer werk.
Morgen, tussen het schaatsen door zal ik nog even wat foto's maken en de maat nemen. Dan is alles wat duidelijker denk ik.

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Welke schoteldiameter tot Cartagena Spanje?



Bericht door appellover »

Heb 2 jaar geleden enige tijd in Oliva gewoond en 65 cm. Schotel Astra 3 ging redelijk goed ,( het regent er weinig)Nu wonen we in Torreveija en moesten grotere schotel 85 cm. De 65 deed niks meer op Astra 3.
Ben nu met camper in Algarve (Armacao) en prima ontvangst Astra 3 met Satenne R4 (85 cm) op dak.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1734
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: Welke schoteldiameter tot Cartagena Spanje?



Bericht door komtwelgoed »

Voor mensen die wat meer willen weten over de speciale lnb-houder waarbij niet één ln het midden staat en de andere er naast maar beide iets uit het midden, hier wat foto's.
Het gaat om een 60mm lnb-houder i.p.v. de gebruikelijke 40mm houder. Het mooie van deze houder is dat de schuinte van de duo-lnb niet zo makkelijk wat kan veranderen als je er een keer tegenaan stoot. Als je de schuinstand van de duo-lnb wilt veranderen, dan moet je even de klemschroeven van de klembeugel wat lossen zodat je de zaak kunt verdraaien.
Bijlagen
inverto-single-mono-3-grad-adapter.jpg
inverto-single-mono-3-grad-adapter.jpg (26.4 KiB) 2757 keer bekeken
inverto-single-mono-black-pro-3-grad.jpg
inverto-single-mono-black-pro-3-grad.jpg (40.06 KiB) 2757 keer bekeken
60mm lnb-houder.jpg
60mm lnb-houder.jpg (67.19 KiB) 2757 keer bekeken
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1734
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: Welke schoteldiameter tot Cartagena Spanje?



Bericht door komtwelgoed »

De 60mm lnb-houders zijn verkrijgbaar voor lnb-armen van 30mm breed en 50mm breed. Die van 30mm vallen over de lnb-arm, die van 50mm vallen in de lnb-arm.
Bijlagen
60mm bracket holder.jpg
60mm bracket holder.jpg (20.11 KiB) 2729 keer bekeken
LNB-Adapter-60mm-LNB-Halter.jpg
LNB-Adapter-60mm-LNB-Halter.jpg (17.72 KiB) 2753 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Welke schoteldiameter tot Cartagena Spanje?



Bericht door Hoofdnoorman »

Afgelopen zaterdagmiddag/avond, tijdens de hevige storm hier in Albir/Althea, raakte ik enkele malen het beeld kwijt. Het ging dan ook zo erg tekeer dat de camper flink stond te schudden op zijn banden. Ook mijn schotel, waar alle overmatige spelingen zijn uitgehaald, bewoog zelfs.
Daar ik vrijwel alleen naar NPO 1 HD kijk, zie ik in de informatiebalk het ontvangst. Ik weet nu dat ik bij NPO 1 HD het beeld kwijt raak bij een signaal slechter dan 7,6 dB. Tijdens het noodweer, als de wind even wat rustiger was, had ik een signaal van 10 dB.
Zit ik vanavond te kijken en zie het signaal nu op 13,3 dB staan.
Ik heb er maar een foto van het scherm gemaakt.

Het is onzeker of ik verder naar het zuiden ga. Ik heb bij Hockey afgelopen nacht een bult onder zijn oksel gevonden zo groot asl een kippenei. Dus eerst maar eens naar de DA om te laten kijken wat dat is.

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie