12 Volt installatie buiten werking na grote stroomuitval

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15364
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: 12 Volt installatie buiten werking na grote stroomuitval



Bericht door Hoofdnoorman »

309T16 schreef:Snap je verhaal Rudy. 7.5V uit een EBL is dan niet zo vreemd, maar wel 7.5V op de accu.
Dan zijn ze leeg of hebben een zodanige klap gehad, dat ze vervangen dienen te worden.
Misschien is de accu wel leeg getrokken door de kapotte EBL.

Is die 7.5V gemeten bij een losliggende onbelaste accu?
Was deze vraag voor mij?

De spanning voor de uitgaande circuits waren rond de 7,5 volt. Met accu aangesloten!
Accupool er af en 12 volt op accu gemeten.
Maar ik mat ook 7,5 volt spanningsverschil tussen massa van EBL en de ingaande massa.

Volgens het schema zit er geen "herstellende" zekering in, vandaar dat ik gok op een vastgeplakt relais. En dat een relais vastplakt komt regelmatig voor. Bij mij zeker 1 à 2 keer per jaar op een klantenbestand van ongeveer 2500.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
wimh
Berichten: 2943
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:41
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: 12 Volt installatie buiten werking na grote stroomuitval



Bericht door wimh »

2500 klanten per jaar ? en 1 a 2 keer relais probleem ?
Of lees ik niet goed ?
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18168
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: 12 Volt installatie buiten werking na grote stroomuitval



Bericht door Cee Pee »

Wil een klantenbestand van 2500 stuks zeggen dat ze allemaal jaarlijks langskomen?
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15364
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: 12 Volt installatie buiten werking na grote stroomuitval



Bericht door Hoofdnoorman »

Gelukkig niet, sommigen meerdere malen per jaar. Maar nu niet meer hoor, ik ben al wat jaartjes gestopt.

En ja, op een klantenbestand van 2500 stuks kwam het 1 à 2 keer per jaar voor. Meestal dim/grootlicht relais, maar ook wel benzinepomprelais en claxonrelais.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
wimh
Berichten: 2943
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:41
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: 12 Volt installatie buiten werking na grote stroomuitval



Bericht door wimh »

Dat is , zijn heel wat andere zaken, dan relais of andere problemen in een Schaudt EBL dacht ik zo maar.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15364
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: 12 Volt installatie buiten werking na grote stroomuitval



Bericht door Hoofdnoorman »

Hoezo Wim?

Ik praat nu niet over computergestuurde elektronica in de onderhavige EBL. Dat is namelijk niet meer dan een vergaarbak voor de zekeringen, korte leidingen en wat relais. heel wat zekeringkasten van auto's zijn een stuk meer bezet en soms in nog kleinere ruimte.

De vraagstelling ging echter over hoe/waarom na een tiental minuten alles weer normaal zou zijn. Ik opper een idee en beweer niet dat het de oplossing is, maar put wel uit ervaringen. Zeker heb ik deze met de EBL99 en de daarin gemonteerde "hardware" en het blijven plakken/niet schakelen van de geïnstalleerde bistabiele relais.
Zelf heb ik de oudere Hymer en zonder een EBL. Ook hier de boordspanning verzorgt door hetzelfde bistabiele relais, welke ook al problemen heeft gehad.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: 12 Volt installatie buiten werking na grote stroomuitval



Bericht door 309T16 »

Hoofdnoorman schreef:
309T16 schreef:Snap je verhaal Rudy. 7.5V uit een EBL is dan niet zo vreemd, maar wel 7.5V op de accu.
Dan zijn ze leeg of hebben een zodanige klap gehad, dat ze vervangen dienen te worden.
Misschien is de accu wel leeg getrokken door de kapotte EBL.

Is die 7.5V gemeten bij een losliggende onbelaste accu?
Was deze vraag voor mij?

De spanning voor de uitgaande circuits waren rond de 7,5 volt. Met accu aangesloten!
Accupool er af en 12 volt op accu gemeten.
Maar ik mat ook 7,5 volt spanningsverschil tussen massa van EBL en de ingaande massa.

Volgens het schema zit er geen "herstellende" zekering in, vandaar dat ik gok op een vastgeplakt relais. En dat een relais vastplakt komt regelmatig voor. Bij mij zeker 1 à 2 keer per jaar op een klantenbestand van ongeveer 2500.
Nee voor TS.

Maar als de accuspanning onbelast 12V is en met EBL aangesloten slechts 7.5V en er geen verbruikers waren, dan betekent dat de EBL de belasting is.

Moeilijk om in het geval van TS hierover te oordelen, omdat zoals reeds geopperd is, de meetsituatie niet bekend is.
WhiteVanMen
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 19:38

Re: 12 Volt installatie buiten werking na grote stroomuitval



Bericht door WhiteVanMen »

De TS heeft na twee dagen nog niet gereageerd.
Denk dat hij door de bomen het bos niet meer ziet door alle zaken die hier geopperd worden.
Lijkt mij zinnig om je tot de hamvraag te beperken.
De multimeter gaf 7,5 Volt aan van de accu's.
Toen er 220 Volt aanwezig was meette ik na ca. 10 minuten nog steeds 7.5 Volt op mijn accu, en op de LT500 nog steeds het rode lampje aan.
Op een gegeven moment ging de LT 500 weer in werking, en had ik weer 13,7 Volt op mijn accu's.
Zou mij niet verbazen als die accu,s al overleden waren voor dat de klap kwam.
:think:

De 13.7 volt is gewoon de spanning toen de lader weer ging werken na dat er weer 230 volt was.
tonmens
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 14:26

Re: 12 Volt installatie buiten werking na grote stroomuitval



Bericht door tonmens »

tonmens schreef:Wie heeft een antwoord op het volgende.
Op een camping in Spanje, hoor ik een grote klap en 220V en 12 V in de camper zijn uit.
Later bleek dat het transformatorhuis eruit lag. Van de camping hebben ze de stoppen vernieuwd en na ca 15 minuten later had ik 220V.
Maar nadat ik ook geen 12 Volt had na de klap en het paneel LT 500 een rood lampje brandde, heb ik mijn accu direct doorgemeten met een multimeter want op de LT 500 waren er geen aanwijzingen meer betreffende de conditie van de accu's etc. De multimeter gaf 7,5 Volt aan van de accu's.
Toen er 220 Volt aanwezig was meette ik na ca. 10 minuten nog steeds 7.5 Volt op mijn accu, en op de LT500 nog steeds het rode lampje aan.
Op een gegeven moment ging de LT 500 weer in werking, en had ik weer 13,7 Volt op mijn accu's.

Ik heb een Schaudt EBL 226 met OVP.


Mijn vraag is, hoe kan na de klap van de camping, ik geen 12 Volt meer heb in de camper?

Alvast bedankt voor uw reacties.
Ik kan er niet uitkomen om een apart bericht te plaatsen dus nu maar zo.
Toevoeging:
Ik heb alle suggesties gelezen en wil daarop reageren.
Met de zekering van 50 Amp. was niets aan de hand, tevens ook van de EBL.
De klap (spanningspiek) heeft de EBL uitgeschakeld gelukkig.
Ik heb de accu niet losgekoppeld bij het meten, spanning 7,5 Volt
Mijn gel accu's zijn 2 jaar oud, en ze zijn niet overleden want alles werkt weer.

Ik denk dat we de conclusie kunnen trekken dat er door de piekspanninf (klap) dat de EBL zijn werk heeft gedaan en dat in de tijd gezien daarna alles weer normaal werkte, verlichting, apparatuur etc.
Ik ben blij voor het meedenken van u allen, en bedankt.

Ton.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: 12 Volt installatie buiten werking na grote stroomuitval



Bericht door 309T16 »

Mooi Ton, dat alles weer werkt. Daar gaat het tenslotte om.
De spanning van 7.5V blijft raar.
Maar wat zou een leven zonder mysterie zijn :)

Fijn uiteinde toegewenst!


Willart.
tonmens
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 14:26

Re: 12 Volt installatie buiten werking na grote stroomuitval



Bericht door tonmens »

309T16 schreef:Mooi Ton, dat alles weer werkt. Daar gaat het tenslotte om.
De spanning van 7.5V blijft raar.
Maar wat zou een leven zonder mysterie zijn :)

Fijn uiteinde toegewenst!


Willart.

Het probleem is er nog steeds dat als ik de 220 V buitenaansluiting eruit trek de 12 V installatie een tel werkt en dan een tik in de schaudt box en de 12 V is weg.
Uiteindelijk terecht gekomen in Torre del Mar en daar is een muziekzaak, en die heeft alles doorgemeten in de box. Er is een Gruner 17914 704M-R1A-B035 10,5 VDC en 250VAC/40A etc. er zitten er 2 in, waarvan 1 stuk is.
Ze hopen dat ze het kunnen bestellen. Zelf heb ik Gruner aangeschreven want het type nummer staat niet in hun lijst van artikelen. Dus afwachten tot er gereageerd wordt.

Groeten Ton
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15364
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: 12 Volt installatie buiten werking na grote stroomuitval



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik heb regelmatig over dit Grüner relais geschreven. Deze is heel eenvoudig open te maken door het zijkapje er af te nemen en de contactpunten te reinigen. Daarna het schuifje van de "handmatige" omzetter te smeren met siliconenolie alsmede de scharnierpuntjes. Klusje van 15 minuten en een beetje voorzichtig werken.

De contactpunten reinigen doe je met 4oo schuurpapier. Knip een strookje van 6 mm en vouw deze dubbel. Steek deze voorzichtig tussen de punten en haal het enige malen heen en weer.

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... r#p1484482
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... r#p1322402
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... r#p1315149
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... 9#p1484479

Ik had het overigens al eerder in dit topic gemeld.
Volgens het schema zit er geen "herstellende" zekering in, vandaar dat ik gok op een vastgeplakt relais. En dat een relais vastplakt komt regelmatig voor. Bij mij zeker 1 à 2 keer per jaar op een klantenbestand van ongeveer 2500.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
jansloos
Berichten: 6875
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: 12 Volt installatie buiten werking na grote stroomuitval



Bericht door jansloos »

Geen 400 schuurpapier? Gaat ook heel goed met de zijkant van een lucifer doosje.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Plaats reactie