tonmens schreef:Wie heeft een antwoord op het volgende.
Op een camping in Spanje, hoor ik een grote klap en 220V en 12 V in de camper zijn uit.
Later bleek dat het transformatorhuis eruit lag. Van de camping hebben ze de stoppen vernieuwd en na ca 15 minuten later had ik 220V.
Maar nadat ik ook geen 12 Volt had na de klap en het paneel LT 500 een rood lampje brandde, heb ik mijn accu direct doorgemeten met een multimeter want op de LT 500 waren er geen aanwijzingen meer betreffende de conditie van de accu's etc. De multimeter gaf 7,5 Volt aan van de accu's.
Toen er 220 Volt aanwezig was meette ik na ca. 10 minuten nog steeds 7.5 Volt op mijn accu, en op de LT500 nog steeds het rode lampje aan.
Op een gegeven moment ging de LT 500 weer in werking, en had ik weer 13,7 Volt op mijn accu's.
Ik heb een Schaudt EBL 226 met OVP.
Mijn vraag is, hoe kan na de klap van de camping, ik geen 12 Volt meer heb in de camper?
Alvast bedankt voor uw reacties.
Ik kan er niet uitkomen om een apart bericht te plaatsen dus nu maar zo.
Toevoeging:
Ik heb alle suggesties gelezen en wil daarop reageren.
Met de zekering van 50 Amp. was niets aan de hand, tevens ook van de EBL.
De klap (spanningspiek) heeft de EBL uitgeschakeld gelukkig.
Ik heb de accu niet losgekoppeld bij het meten, spanning 7,5 Volt
Mijn gel accu's zijn 2 jaar oud, en ze zijn niet overleden want alles werkt weer.
Ik denk dat we de conclusie kunnen trekken dat er door de piekspanninf (klap) dat de EBL zijn werk heeft gedaan en dat in de tijd gezien daarna alles weer normaal werkte, verlichting, apparatuur etc.
Ik ben blij voor het meedenken van u allen, en bedankt.
Ton.