Hoe zit dat nu met een 7A acculader?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hoe zit dat nu met een 7A acculader?



Bericht door Kroppie »

ja , als je (vrijwel)dezelfde panelen hebt en ze parallel aansluit gaat dat goed , ik had met een gewone pwm regelaar 4 panelen parallel , 10 jaar goed gewerkt .
na aanschaf van een victron mppt regelaar de 4 panelen 2 aan 2 parallel en in serie geplaatst , (dus 2 in serie en die 2 parallel), nog iets beter .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Hoe zit dat nu met een 7A acculader?



Bericht door 309T16 »

20A MPPT laadregelaar EPSolar Tracer 2215BN is jouw regelaar toch?

Met 2 x 150W parallel kan je theoretisch boven de 20A uitkomen.
Maar in de praktijk niet snel denk ik.
Wat is de maximale solarstroom (van regelaar naar accu) die je gezien hebt?
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Hoe zit dat nu met een 7A acculader?



Bericht door jielus »

309T16 schreef:20A MPPT laadregelaar EPSolar Tracer 2215BN is jouw regelaar toch?

Met 2 x 150W parallel kan je theoretisch boven de 20A uitkomen.
Maar in de praktijk niet snel denk ik.
Wat is de maximale solarstroom (van regelaar naar accu) die je gezien hebt?
Dit is mijn paneel:

▪ Gewicht in kg: 11,10 kg.
▪ Type cel: monokristallijn
▪ Max. vermogen (Pmax): 150 W
▪ Max. spanning: 18,10 V
▪ Max. stroom (Imax): 8,31 A
▪ Open spanning: 22,40 V
▪ Kortsluitstroom: 8,66 A
▪ Rendement: ± 18 %

Klopt, dat is mijn regelaar. Dan kan dat toch met twee panelen? Ik heb geen idee wat het hoogste is dat ik ooit heb gezien.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hoe zit dat nu met een 7A acculader?



Bericht door Kroppie »

als de panelen hun maximale opbrengst halen leveren ze 300 watt .
bij een laadspanning van 14,4 volt , en een mppt regelaar geeft dat een max amperage van 20,8 ampere , van regelaar in accu , ALS de regelaar een 100% omzettingsrendement heeft .
een paneel zal nooit onder campercondities 100% leveren en bij een regelaar zal dat rendement nooit 100% zijn.
dus moet kunnen , ik denk dat je op max 16 a 17 ampere uitkomt (panelen max 85 % , regelaar max 90%)


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Hoe zit dat nu met een 7A acculader?



Bericht door kampo »

Je moet niet steeds voor alles op de limiet gaan zitten.
Ik heb er al 2 van een goed merk weten affakkelen. Wegens te warm geworden.
Denk eraan dat er in de montage instructies van al die solar regelaars staat dat je ze brandveilig moet monteren.
Dus niet op hout bv. Voor de rest worden ze redelijk warm en verliezen ze hun rendement echt vanaf +40°C en dat is een temperatuur die je in de lentezon in een afgesloten bus zo bereikt.
Dus monteer zo een solar regelaar altijd veilig en beneden naast de accu.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hoe zit dat nu met een 7A acculader?



Bericht door Kroppie »

ik ben ook absoluut geen voorstander van het op de limiet gaan zitten zeker met elektronica niet , maar als iemand al een regelaar heeft die 20 ampere aankan , en dan vraagt of een 2e paneel erbij waardoor het amperage naar +-17 ampere maximaal stijgt , dan vind ik dat dat kan , en binnen een redelijke limiet blijft.(zit op 85% van het max toelaatbare)
moest de regelaar nog aangeschaft worden zou ik een stap zwaardere adviseren , maar die is er al dus vandaar .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Hoe zit dat nu met een 7A acculader?



Bericht door kampo »

Daar ben ik het mee eens dat het kan.

Maar er is bij mij wel twijfel.
Als het voor mezelf niet goed genoeg is dan durf ik het er af gooien en opnieuw beginnen.
En laat het dan zonde zijn van het geld. Het geeft me gewoon een beter gevoel.
Het is bij mij dan de prijs van het leergeld of ... de prijs voor mijn eigen zuinigheid.
Groeten Kampo
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Hoe zit dat nu met een 7A acculader?



Bericht door jielus »

Gelukkig ben ik in de situatie dat ik dit jaar een nieuwe regelaar moet aanschaffen voor een systeem in de Filippijnen. Ik denk dat die 20A mee naar de Filippijnen gaat en een 30A aanschaf voor in de camper.

@Kampo

Het gaat me zeker niet om de zuinigheid en alles wat je vervangt brengt ook weer geld op. Maar toch ga ik liever van het geld op reis dan elke keer een nieuwe installatie aan te schaffen.

Ik moet er nog even over nadenken maar ik denk dat het een tweede paneel met een 30A regelaar wordt.

Over dat hout ben ik niet zo bang. Hout is een goede isolator en geeft me een veilig gevoel. Dat vliegt niet spontaan in de brand! We 30 cm boven de vloer en gemakkelijk toegankelijk voor controle en koeling.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Hoe zit dat nu met een 7A acculader?



Bericht door 309T16 »

kampo schreef: Denk eraan dat er in de montage instructies van al die solar regelaars staat dat je ze brandveilig moet monteren.
Dus niet op hout bv. Voor de rest worden ze redelijk warm en verliezen ze hun rendement echt vanaf +40°C en dat is een temperatuur die je in de lentezon in een afgesloten bus zo bereikt.
Dus monteer zo een solar regelaar altijd veilig en beneden naast de accu.
Bij mij zit alle warm wordende elektronica (omvormer, lader enz.) op een houten wand. Alles zit vast met M3 of M4 boutjes.
Er is tussenruimte gecreëerd d.m.v. opvulringen en/of een M10 moer. Op die manier krijg je een luchtspleet van 5~8 mm.

Bij een rendement van 90% moet de solarregelaar al gauw 20Watt aan warmte kwijt!
Zit alles in een afgesloten kast, let dan op de ventilatie!
Plaats reactie