Plannen 12v circuit Citroen Jumper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
lorrrr
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 05 okt 2016, 15:42

Plannen 12v circuit Citroen Jumper



Bericht door lorrrr »

Beste iedereen!

Ik ben nieuw op dit forum en heb geen ervaring in het inrichten van bestelwagens.
Nu ben recent begonnen aan het inrichten van een bestelbus, een citroen jumper uit 2006. En zit nu dus met een heleboel vragen. Ik ben student en werk met een klein budget. Het beste van het beste kan ik me niet veroorloven en ben dus opzoek naar degelijk gerief met een goede prijs/kwaliteit verhouding voor het project.

Schets van mijn eisen bestelwagen:
Ik wil de bestelwagen ingeschreven laten als lichte vracht, daarom blijft de wand tussen bestuurders- en laadruimte zitten. Een andere reden waarom ik deze laat zitten is omdat deze de warmte buiten houdt uit het leefgedeelte. En er zit een driezit in, dus doorgang van het bestuurdersgedeelte naar het leefgedeelte is niet mogelijk. Ik dacht een schuifraam in de scheidingswand te plaatsen voor luchtcirculatie wanneer nodig. Heef hier iemand ervaring mee?

De laadruimte heeft geen ruitjes. Deze zomer bleef de laadruimte bij 35°C zonder isolatie lekker koel in de vlakke zon. Daarom wil ik het aantal ruitjes beperken tot het minimum. Ik dacht aan 2 dakluiken van 40X40 en op termijn nog een inbouwraam in de schuifdeur.

Koken en verwarming op gas.

Het is ook de bedoeling om een langere periode zonder netspanning kunnen, hierdoor is een daglichtpaneel onvermijdelijk.

Ventilatie:
- 1 Fiamma 40x40 Turbo vent Dakventilator met Crystal kap in “keuken” (verbruik 36w/ 3A)
Zou een kleiner ventilatiesysteem ook voldoende zijn, wat raadt u aan? Houdt dit ventilatiesysteem niet te veel licht buiten?
- Verluchting boven zit/slaaphoek: Hartal 40x40
- Kan dit luik s ’nachts in horizontale stand blijven openstaan zonder dat het regenwater binnenregent?
Verbruikers:
- Electrolux dc1600 compressor koelkast (2dehands aangekocht voor 25€, verbruik 12v: 150 ah/24u)
- Verlichting 12v ledstrips: 20w (12v: 1.67A)
- Cd-spelertje (verbruik nog niet gekend)
- 4-tal Usb aansluiting voor het laden van gsm's, tablet, camera
-Gasdetector

Op internet heb ik een Excel document gevonden voor het 12V circuit te plannen. Hier ben ik tot de constatatie gekomen dat mijn frigobox echt veel verbruikt! Zoals ik hierboven reeds heb vermeld heeft mijn koelbox (electrolux rc1600) een hoog verbruik van 150 Ah/ 24u. Als ik dit omreken naar verbruik per uur kom ik op 6.25Ah.

Enkel en alleen door het verbruik van mijn koelbox zou ik met een zonnepaneel en een accu van 120Ah slecht enkele uren kunnen vrij staan (max. ontlading 25%). Daarom heb ik beslist om de koelbox enkel te gebruiken op het net, of als het echt nodig is op gas. Op deze manier zal er meer moeten uitgegeven worden aan gas, maar spaar ik geld uit aan de accu en het zonnepaneel. Deze absorptie frigo komt in een gesloten ruimte met ventilatie rooster.

Op het 12v net zullen dus enkel worden aangesloten:
- halogeenlampjes (4x5w zitgedeelte & 2x 10w keuken, zullen meestal niet samen branden)
- Gasdetector (2.5w, moet 24u werken)
- Accumonitor (0.048w, 24uur werken)
- Versterker + boxen (verbruik?)
- 1 Fiamma 40x40 Turbo vent Dakventilator (verbruik 36w/ 3A)
- 4-tal Usb-aansluitingen (verbuirk?)

Dus ruim gerekend kom ik op een verbruik van 40ah per dag.

Ik dachten een gelaccu van 100ah (goed als solaraccu en diepere ontlading mogelijk) en een daglichtpaneel van 75watt? Is een druppel lader noodzakelijk voor dit kleine circuit? Heeft iemand met kennis andere/beter voorstellen?


Alle tips zijn welkom, Alvast bedankt!!

Groeten
Lorrrr
lorrrr
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 05 okt 2016, 15:42

Re: plannen 12v circuit_citroen jumper



Bericht door lorrrr »

Ik heb nog wat meer info opgezocht en ben tot het volgende gekomen:
Ledstrips i.p.v. halogeen (minder verbuik)

Als lader dacht ik aan : Pro-user EBC3800 (laadstroom 3,8A) :28,50€
- Kan deze lader ook gebruikt worden in combinatie met een zonnepaneel?
Daglichtpaneel: Beaut SSP-075 (75w) (137€)
Accu: Beaut AGM accu (100A): 226.85€
Scheidingsrelais: Scheidings-relais 12V - 110AH : 55€
Voltagemeter

groeten!
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: plannen 12v circuit_citroen jumper



Bericht door 309T16 »

Hoi welkom!

Sowieso lezen van allerlei topics op dit forum (zoekfunctie) geeft heel veel informatie. Voor mij 80% van de opgedane kennis over campers.

Ik beperk mij tot je spanningsgerelateerde vragen.

1) Inderdaad overgaan op ledverlichting. De Action heeft leuke modellen te koop.
Daarnaast ledrefresh.nl , ledlampenkopen.nu , ledtuning.nl enz
Ook zijn er de verschillende Chinese sites, die tegen extreem lage prijzen dit aanbieden.

Ledstrips zijn mooi om voor langgerekt licht.
De steeklampjes G4 voor rondstralend licht. Fittingen hiervoor zijn ook te koop.

2) Over je koelkast. Die verbruikt een stuk minder, omdat hij niet continue aanstaat. Er zijn zat campers, waarbij de compressor-koelkast alleen op 12V werkt.

3) Over de accu adviseer ik gewoon een semi-tractie te nemen. Is goedkoper en je bent immers nog nieuw op dit gebied. Is dus maar afwachten hoe alles gaat bevallen. De benodigde capaciteit is iets, dat niet zo maar te definiëren is. Wordt bepaald enerzijds door je stroomverbruik, anderzijds je rijgedrag (opladen dynamo) en beschikbaarheid van 220V (de paal/walstroom).
Een 100Ah HH-accu is toch wel het minste i.m.o. Dan heb je 50Ah capaciteit ter beschikking (50% regel).

4) Als je een zonnepaneel wilt gaan gebruiken heb je ook een regelaar nodig.
Zelf heb ik een Victron MPPT 75/15 met een 75W paneel gekocht voor 100 euro.
Een solar-regelaar en een acculader hinderen elkaar niet.

5) Acculader zou ik een zwaardere nemen. Een 10A Proosten LBC koop je voor 50~60 euro op marktplaats en die heeft zich bewezen.

6) Scheidingsrelais wel of niet intelligent. Ligt aan hoe je er mee omgaat en of je een zonnepaneel neemt.

Neem de tijd om alles te definiëren. Zet het op papier. Met de bijbehorende verbindingen. Let op de dikte van de draden. Te dunne draden geeft verlies en kan tot gevaarlijke situaties leiden. Zekeren!

Voor vragen kan je ook PB'en.

Gr. Willart
Laatst gewijzigd door 309T16 op zo 23 okt 2016, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
lorrrr
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 05 okt 2016, 15:42

Re: plannen 12v circuit_citroen jumper



Bericht door lorrrr »

Willart,

Bedankt voor het uitgebreide antwoord, dit heeft me terug wat voer gegeven om het 12v circuit verder uit te pluizen.
Maar wat ik me afvroeg, hoeveel ah krijg je van uw 75W paneel op een gemiddelde dag in België/Nederland?

groeten,
Lorrrr
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: plannen 12v circuit_citroen jumper



Bericht door 309T16 »

Hoi.
Kan hier vanuit de praktijk geen antwoord opgeven.
Ik heb dit paneel pas net gekocht en ga het eerst gebruiken voor het 12V-netwerk in mijn werkplaats. Ik heb aardig wat auto's staan en was het een beetje zat om telkens maar de verschillende accu's op te laden.

Maar zijn vast ervaringsdeskundigen hier, die met getallen kunnen gooien.

FF vanuit de theorie geredeneerd:
Een 75W paneel levert dit in de piek.
Echter ligt het paneel plat dan ga je naar 85~90 % hiervan. Dus hooguit 65W.
Dan nog ligt het aan de regelaar. Die heeft ook weer een rendement. Stel dit op 90%.
Kom je op zo'n 58W. Dit delen door 12V is dan zo'n kleine 5 Ampère in de meest ideale omstandigheid.
Gemiddelde opbrengst zal dus lager zijn.

Omgerekend naar AH. Ligt er aan wanneer de zon op het paneel komt te staan en kracht genoeg heeft om de regelaar te starten.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: plannen 12v circuit_citroen jumper



Bericht door blizard »

Voor je dakventilator kan ik de Maxxfan aanbevelen, hier kan ze zelfs openstaand mee rijden.
En geruisloos
Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat
http://camperprofi.nl/maxxfan-deluxe-dakluik-ventilator
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: plannen 12v circuit_citroen jumper



Bericht door Mickel Moen »

lorrrr schreef:Willart,

Bedankt voor het uitgebreide antwoord, dit heeft me terug wat voer gegeven om het 12v circuit verder uit te pluizen.
Maar wat ik me afvroeg, hoeveel ah krijg je van uw 75W paneel op een gemiddelde dag in België/Nederland?

groeten,
Lorrrr

Ik adviseer je eerst om je heel goed in te lezen. Er zijn zoveel mogelijkheden, dat het ondoenlijk is om afdoende antwoorden te geven. Wat de gemiddelde opbrengst is in België / Nederland kun je opzoeken. Lees daarvoor mijn blog: http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/03/zonnepaneel.html

Dan krijg je bijvoorbeeld zo'n uitslag:

Hier van een 100Wp paneel locatie Amsterdam, vlak op het dak.

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
c.westerman
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
Locatie: Zeist

Re: plannen 12v circuit_citroen jumper



Bericht door c.westerman »

Ik denk dat de kk van de ts een absorbtiekast is. Een compressorkk kan toch niet op gas :?: . Laat je de kk toch lekker op gas, kostte mij bij 30gr. minder dan 1euro per dag, en veel kouder :cheers: :cheers:
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: plannen 12v circuit_citroen jumper



Bericht door JoopBrekken »

TS zegt kompressorkast, maar die gebruikt geen 150 Ah/24h is 6 A kontinu.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: plannen 12v circuit_citroen jumper



Bericht door Mickel Moen »

Hij zegt compressor, maar hij bedoelt absorptie zoals later in het verhaal ook nog eens blijkt, als hij benoemt, dat de koeler ook op gas kan.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: plannen 12v circuit_citroen jumper



Bericht door JoopBrekken »

Ja, duidelijk. Ik had niet het hele verhaal gelezen.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: plannen 12v circuit_citroen jumper



Bericht door 309T16 »

Dan wordt het gas of een andere koelkast. Typenummer van de KK is me ook niet echt duidelijk.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: plannen 12v circuit_citroen jumper



Bericht door Peter LMC »

Ts schrijft eerst dat het een dc 1600 is maar even verder dat het een rc 1600 is.
En dat brengt je weer bij een koelbox en niet bij een koelkast.
Het lijkt me dus dat het een RC 1600 absorptie koelbox zal zijn/is.

https://www.google.nl/search?q=electrol ... 28&bih=713

Maar als het nog anders is dan moet TS dit maar even corrigeren.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Plannen 12v circuit Citroen Jumper



Bericht door Aloys »

lorrrr schreef:Ik dacht een schuifraam in de scheidingswand te plaatsen voor luchtcirculatie wanneer nodig. Heeft hier iemand ervaring mee?
Ja, voor zover ik weet is dat in Nederland verboden. Voor grijs kenteken moet er een GESLOTEN tussenwand in zitten.
Glas erin mag wel, maar het mag niet open kunnen.

Interessante pagina Belastingdienst:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... inrichting
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie