Gelaccu's

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8952
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Gelaccu's



Bericht door kampo »

Als ik naar de technische fiche van de Varta Dual Purpose LFD kijk valt mij op
maximum 200 cycles @50% DOD
Dat is "slechts" of minder als de helft van de gebruikelijke (opgegeven) waardes van AGM en nog iets minder als bij GEL.
Voor zover die optimistische opgaves zouden kloppen natuurlijk.
Dus als die Varta's de helft kosten of minder zit je goed.

Ter info:
Varta Professional Dual Purpose AGM 800 cycli @50% DOD
Varta Professional Deep Cycle AGM 800 cycli @50% DOD
... zo dat is nogal een verschil, zelfs 4x meer !

Een ander eenvoudig aspect in de vergelijking is het gewicht.
Dat is recht evenredig met de prijs want voornamelijk het loodgehalte.
Dus als een accu 10kg minder weegt dan zitten er 10kg minder Euro's in.

En laat nu net die goedkopere Varta's dik 10 kg lichter zijn...

Voor de rest zit je goed. Varta is zeker een A-merk
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51303
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Gelaccu's



Bericht door Kroppie »

ook in ogenschouw nemen dat die 800 cycli gelden bij de bijbehorende optimale laadcondities voor de agm uitvoering , dus met een daarvoor geschikte lader op de juiste tijdstippen, en gedurende de voorgeschreven tijden, zeker voor wat betreft absorptie tijden en temperatuur compensatie waar agm nu eenmaal gevoelig voor is, daar waar een gewone nu eenmaal veel minder kritisch in is

en ook niet te vergeten ervaring met iets komt met de jaren, ook bij accu,s, er gaat gerust wel eens wat fout zeker in den beginne, dus uitproberen met zo,n laag mogelijke uitgave.
hoe je hem gaat gebruiken en onderweg laden, en in de stalling bewaren kun je nu nog niet inschatten, dus neem van de goedkopere de beste .
en stel dat het allemaal klopt met het aantal cycli, in de accu industrie is een accu op( als hij nog maar 80% van zijn oorspronkelijke capaciteit heeft), dan heb jij daar nog steeds genoeg aan denk ik , plus dat je met de capaciteit van 230Ah ruim zit zodat je (bijna) nooit aan die 50% ontlading zal komen, waardoor de levensduur ook weer langer word, EN een accu word ook gewoon ouder, ook als je hem niet gebruikt is ie eens op, allemaal aspecten waar je rekening mee kan houden.
( mijn vorige 2 accu,s hebben het 11jaar uitgehouden delco 230Ah van 165 euro incl pst )

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Gelaccu's



Bericht door travelscout »

Inderdaad, laten we het simpel houden.
Helaas is dat voor mijzelf in ieder geval, bijna onmogelijk aan het worden.

Want vroeger regelde de spanningsregelaar in dynamo's middels het aansturen van de rotor, de laadspanning op de stator.
Maar in moderne auto´s met de lage emissies, wordt die rotor via de ECU gestuurd.
Zo moet dus soms zelfs ook een andere dynamo ingelezen, worden in die ECU (zucht).
Overigens staat in dat geval, er een dikke platen AGM-startaccu in.

Ik kan me daarmee slecht voorstellen dat als huishoudaccu, een semi-tractie accu parrallel plaatsen, de handigste oplossing is.
Het ligt er dus maar aan wat TS voor een camper heeft.
Paul.
Rikt57
Berichten: 68
Lid geworden op: za 03 dec 2016, 14:15
Locatie: Belgie

Re: Gelaccu's



Bericht door Rikt57 »

Ik volg je hier helemaal in jos.
Hoever de accu leeg gaat zijn is dus puur afhankelijk van hoeveel dagen ik zou vrij-staan. Na 4 dagen, stationair, zou het kunnen maar... dat gaat inderdaad weinig, of zelfs niet voorkomen. Moest het toch voorkomen kan in geval van nood de koeling wel uitgeschakeld worden..

200 cycli lijkt op het eerste zicht wel weinig, moet ik toegeven. Ik betwijfel echter of ik, in die prijsklasse, een betere semi-tractie zou kunnen vinden. En wat is beter? Meer cycli? Kloppen de waardes die eenieder merk opgeeft wel? Ik denk dat op dat gebied Varta toch een streepje voor heeft.

Travelscout, inderdaad, als de startaccu een agm is, dan is het waarschijnlijk beter om als 2de accu ook voor agm te kiezen. Ik betwijfel echter of dat het geval is. Mijn camper is momenteel nog een camionette, fiat ducato multijet 115 van 2013. Morgen open ik toch eerst eens het luik dat toegang geeft tot de batterij. Merci voor je input!

Thanks :)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51303
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Gelaccu's



Bericht door Kroppie »

kijk zelf ook eens naar de specificaties van de diverse accu,s , bij een ontlading van 20 % geeft diezelfde accu varta dual purpose lfd 230 al 700 cycli .
dus wel alles bekijken.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8952
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Gelaccu's



Bericht door kampo »

Kroppie schreef:...en ook niet te vergeten ervaring met iets komt met de jaren, ook bij accu,s, er gaat gerust wel eens wat fout zeker in den beginne, dus uitproberen met zo,n laag mogelijke uitgave...
Daar ben ik het mee eens. Je moest eens weten hoeveel accu's stuk gemaakt worden.
Niets te maken met de kwaliteit of de aankoopprijs.
Dus kan je maar beter een goedkoop type stukmaken.
Zo lees ik dat je zou beginnen zonder zonnepanelen...dat zou ik zelf niet doen.
Ook moet je rekenen met een permanent gebruik in de zone 100%><70% SOC
Ga nooit dieper ontladen.


Maar om er nog even op terug te komen, als je echt gaat rekenen, bij een stevig systeem, kom je in vele gevallen
en op termijn al snel goedkoper uit met GEL of AGM accu's. Je moet dan wel als een babysitter omgaan met je accu's.
En de opgegeven waardes van de accu fabrikant (het aantal cycli in functie van DOD of SOC) moet je zeer conservatief bekijken. Het zijn namelijk nog altijd labo opgaves die je in de praktijk nooit zal bereiken.
Nieuw is dat een merk zoals VARTA nu ook deze cycli gaat opgeven, dat was jaren niet zo en ongehoord. Een merk dat deze labo cycli nergens opgeeft moet je helemaal niet vertrouwen en dus ook niet kopen.
Groeten Kampo
Rikt57
Berichten: 68
Lid geworden op: za 03 dec 2016, 14:15
Locatie: Belgie

Re: Gelaccu's



Bericht door Rikt57 »

Zo lees ik dat je zou beginnen zonder zonnepanelen...dat zou ik zelf niet doen.
Ook moet je rekenen met een permanent gebruik in de zone 100%><70% SOC
max 30% ontladen betekend 69 bruikbare Ah. Dat betekend dan weer max 3 dagen vrijstaan, met een zuinige koelkast, zonder te rijden. Ik zie wel waarom je de zonnepanelen aanraad natuurlijk, die 69Ah zouden wel eens sneller op kunnen zijn dan ik zou willen. Bv wanneer we rondtrekken combineren met vrijstaan: de alternator zal de batterij zeker niet altijd opgeladen krijgen. Met als gevolg een batterij die sneller stuk kan gaan. Ik hoop wel de BMV goed te gebruiken, zeker in het begin is dat nodig, zodat ik er rekening mee kan houden.

Een zonnepaneel zou ik wel willen maar die kost is me momenteel te hoog. Ik zou dan ook graag hetzelfde paneel hebben als mickelmoen, zwart en flexibel.
Zoals jos al vermelde: volgend jaar is de zon er ook nog. Vergeet ook niet dat het maar om een kleine camper gaat, dus vrij basic. Eigenlijk mag je beschouwen dat de koelkast de enige verbruiker gaat zijn. Muziek en verlichting momenteel nog buiten beschouwing gelaten.

270eur vind ik ook niet bepaald goedkoop maar dat is persoonlijk.
We zijn jonge mensen die net hun eerste degelijke bus hebben gekocht, en dat is toch prijzig.
Onze eerste bus was een vw t3 eurec cassandra 1982, die hebben we gekocht voor 600eur. Wat bloed, zweet en tranen gekost om die rijdend te maken en te houden, hebben we wel heel veel plezier aan gehad, pannes buiten beschouwing. De ducato was iets duurder, met de bedoeling er nog jaren plezier van te hebben. Dat terzijde ;).

Voor agm, zou ik niet kiezen, denk ik, ik zie er geen voordelen in. Ze zijn gewoon gevoeliger en daar houd ik niet zo van. De 'theoretische levensduur' van een agm lijkt wel verleidelijk, dat wel. Ik zou er eerder een tweede lfd230 naast zetten.
Ik ga direct nog wel even dubbelchecken of mijn startaccu zeker geen agm is, want dat zou de beslissing wel beinvloeden. Hoogstwaarschijnlijk niet maar toch maar even kijken.
Je doet me toch nog twijfel over agm, als ik dan voor agm zou kiezen moeten het yellowtops zijn denk ik, zouden minder gevoelig moeten zijn...

of zonnepanelen, dat zou ook moeten helpen. Maar dat is dus toekomstmuziek.

Wat een brief weer zeg, bedankt voor jullie tijd hoor! :bow:
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Gelaccu's



Bericht door myway »

Rikt57 schreef:Ik volg je hier helemaal in jos.
Hoever de accu leeg gaat zijn is dus puur afhankelijk van hoeveel dagen ik zou vrij-staan. Na 4 dagen, stationair, zou het kunnen maar... dat gaat inderdaad weinig, of zelfs niet voorkomen. Moest het toch voorkomen kan in geval van nood de koeling wel uitgeschakeld worden..

200 cycli lijkt op het eerste zicht wel weinig, moet ik toegeven. Ik betwijfel echter of ik, in die prijsklasse, een betere semi-tractie zou kunnen vinden. En wat is beter? Meer cycli? Kloppen de waardes die eenieder merk opgeeft wel? Ik denk dat op dat gebied Varta toch een streepje voor heeft.

Travelscout, inderdaad, als de startaccu een agm is, dan is het waarschijnlijk beter om als 2de accu ook voor agm te kiezen. Ik betwijfel echter of dat het geval is. Mijn camper is momenteel nog een camionette, fiat ducato multijet 115 van 2013. Morgen open ik toch eerst eens het luik dat toegang geeft tot de batterij. Merci voor je input!

Thanks :)
De koeling uitschakelen?
Over wat voor koeling gaat dat dan?
Koelen en verwarmen op een accu is al iets heel aparts.
Rikt57
Berichten: 68
Lid geworden op: za 03 dec 2016, 14:15
Locatie: Belgie

Re: Gelaccu's



Bericht door Rikt57 »

De koelbox/kast hoor, geen klimaatregeling ;). Excuus was inderdaad onduidelijk.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Gelaccu's



Bericht door travelscout »

Bv wanneer we rondtrekken combineren met vrijstaan: de alternator zal de batterij zeker niet altijd opgeladen krijgen
Niet (helemaal) eens.

Zelf staan we ook maar zelden meer dan 2 nachten op 1 locatie.
We hebben nog geen zonnepanelen en gebruiken alle mogelijke opties in de camper zitten.
Wel letten we heel erg op het (sluip-)stroom gebruik en hebben van alles en nog wat geoptimaliseerd.
Bij zowel verbruikers rn de laadinrichting. Ook ben ik niet te beroerd om iets handmatig door te verbinden.
De automatische schotel zet ik uit na het uitichten en verbind ik hem door aan de satontvanger.
Maar dus wel een AGM deep cycle accu (CPC-90Ah-219 euro).
Juist een AGM omdat je die met de juiste constante laadspanning/laadstroom (25-27A) weer 3/4 vol kunt laden.

Inderdaad wel weg oppassen dat je die AGM niet vermoord (is hier al heel erg veel overgeschreven).
En inderdaad als er geen fabrieksopgave is van de grenzen kies dan tenminste
voor een merk die daar niet geheimzinnig over doet.
Paul.
Plaats reactie