Paneel 120Wp

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
kever71
Berichten: 386
Lid geworden op: di 03 jun 2008, 14:06
Locatie: Sauwerd (Gron.)

Paneel 120Wp



Bericht door kever71 »

Onze huishoudaccu's zijn op,nu wil ik een optima yellowtop 75a aanschaffen samen met een solarkoffer van 120wP, is dit voldoende om de accu bij te laden?
Campings verdienen niks aan ons dus ook geen paal stroom, ook rijden wij bijna elke dag zo'n 300 km, alleen dit jaar willen wij minder rijden en wat meer genieten van mooie plekken om te staan en die hebben wij opgeslagen en opgeschreven en ingetekend.
Is hier een tabel of een formule voor?
Wij gebruiken weinig stroom, koelkast op gas, led verlichting, tv mee maar wordt niet gebruikt, waterpomp en toilet, toilet wordt alleen gebruikt als er geen sanitaire voorziening is, we zitten altijd in Zweden en daar is bijna altijd wel een toilet geplaatst.
Ik wil geen panelen op het dak plaatsen omdat wij heel vaak onder de bomen staan en een solarkoffer altijd wel in de zon is te zetten,af en toe met de zon meedraaien is geen probleem, en bijna altijd optimale laad capaciteit.
Alleen wil ik geen discussies zo van waarom niet zus of waarom niet zo.

Gr.Bert
Peugeot J5 2.5TD Burstner A630 1992 225000+km
festina lente (haast je langzaam)
efsix
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 25 nov 2011, 20:47

Re: 120wP



Bericht door efsix »

Volgens mij gaat dit wel lukken zoals je de situatie beschrijft.
Kijk voor verdere informatie even op de site van Mickel Moen. Daar staat een verbruiksschema en zijn reisavonturen komen overeen met die van jullie.
Hij gebruikt alleen een compressorkoelkastje met een tweede Optima van 70.
Voordeel van de optima is dat hij graag veel stroom in korte tijd kan opnemen.
Paul87400
Berichten: 1013
Lid geworden op: di 30 sep 2008, 11:26
Locatie: Saint Denis (F)

Re: 120wP



Bericht door Paul87400 »

Dat van veel stroom opnemen van Optima is een sprookje. Dat verhaal geldt alleen maar als die accu gemonteerd staat in een auto omdat de alternator dan zelf de hoeveelheid stroom regelt en dus begrenst. Ze zullen misschien iets sneller opgeladen kunnen worden maar dat rechtvaardigt de veel hogere prijs niet.
Het laden aan een acculader gaat gewoon net zo als een gewone accu met een begrenzing van 10A.

Bel ze zelf of kijk op hun Amerikaanse webside: http://www.optimabatteries.com/en-us/su ... s#charging

Een gewone niet onderhoudsvrije semi-tractie accu is voor camperaars een veel betere keus, veel goedkoper en vergeeft fouten bij het overladen. Wel regelmatig het waterniveau controleren.

Groeten, Paul
Beam me up Scotty, there is no intelligent life down here!
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: 120wP



Bericht door beatrix18 »

Prima combi Bert. ;;-)
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
kever71
Berichten: 386
Lid geworden op: di 03 jun 2008, 14:06
Locatie: Sauwerd (Gron.)

Re: 120wP



Bericht door kever71 »

Prima antwoorden, bedankt daarvoor.
Mijn besluit stond alvast wat optima aangaat, vooral omdat de laadspanning op een goed niveau ligt.
Tijdens de wintermaanden en de weken dat ik de camper niet gebruik haal ik de accu los en zet hem aan een "druppellader" met onderhoudsfunctie om de accu zo optimaal in conditie te houden.
Nu vind ik die lader van Optima zelf wel interessant maar daar hangt wel een leuk prijskaartje aan althans in de VS, moet nog even op het net om verder te zoeken.
Ik moet er wel bij vertellen dat ik nog geen lader heb, dus ik kan nog alle kanten uit, iemand hier advies over?
Ik heb vanmorgen de camper gestart en gemeten de laadstroom naar de HH accu's 14.1v is niet veel maar ik denk dat het meeste naar de startaccu ging want die had te weinig volt, starten ging nog net. Er zit een scheidingsrelais tussen.

Gr.Bert
Peugeot J5 2.5TD Burstner A630 1992 225000+km
festina lente (haast je langzaam)
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: 120wP



Bericht door beatrix18 »

Ik lees dat je zelf wel weet waar de knelpunten/oplossingen liggen.
Als je startaccu nog op peil komt zal die laadspanning wel voor het tussendoor bijladen voldoende zijn.
Koop geen druppellader maar een echte. Ctek bijvoorbeeld heeft wel een passende. Die kan ook druppelen en permanent aangesloten blijven. (Als het moet)
Wel zou ik de startaccu wat minder mishandelen 8-)
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Paul87400
Berichten: 1013
Lid geworden op: di 30 sep 2008, 11:26
Locatie: Saint Denis (F)

Re: 120wP



Bericht door Paul87400 »

Nu een antwoord op je vraag:

De bruikbare capaciteit van je accu 50% is 36Ah.
De PV levert theoretisch maximaal 120Wp/14V(laadspannig)= 8A reken op maximaal 5-6A.

Een lege accu heeft dus iets van 10h zon nodig om weer vol te raken, de stroomsterkte daalt namelijk bij het laden. Hou er rekening mee dat we hier over een zonnige dag praten, bij regen en bewolking daalt de laadspanning zeer aanzienlijk tot zelfs nul.

Kijk zelf maar of dit voor jou voldoende is.

Ik vind het een minimale en heel dure oplossing, je hebt namelijk geen buffer voor wat slechter weer. Ik zou voor hetzelfde geld een veel grotere semi-tractie accu kiezen en een groter "los" PV paneel.

Groeten, Paul
Beam me up Scotty, there is no intelligent life down here!
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: 120wP



Bericht door beatrix18 »

Wij gebruiken weinig stroom
:!:
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
kever71
Berichten: 386
Lid geworden op: di 03 jun 2008, 14:06
Locatie: Sauwerd (Gron.)

Re: 120wP



Bericht door kever71 »

@beatrix
Dat soort lader bedoel ik ook, ik heb een kleine lader aangesloten op de aanstekerplug, die houd de startaccu wel vol maar als je hem niet aansluit raakt er niks vol toch :bang:
Ik heb 2 gel accu's die op zijn, ook als ik een keer aan de paal heb gestaan is het na 1 avond over.
Wij gebruiken weinig stroom uit de accu, en staan altijd vrij, afgelopen zomer 1x op een camping gestaan daarna niet, verlichting wordt ook haast niet gebruikt het is in Zweden laat donker, en zitten lang buiten bij een vuurtje met het lekkere er bij in de hand 8-) , en het toilet wordt dus nauwelijks gebruikt tot nog toe stond er overal een toilet bij de plaatsen waar wij stonden. Dan wordt hooguit de waterkraan gebruikt, en die staat ook geen uren aan (zonde van het verse water :wink: )
Voor een buffer zou ik nog evt. een 2e Optima kunnen plaatsen, zou dat 1 met een lagere amp. kunnen?
Een semitractieaccu is natuurlijk ook een oplossing maar dan worden het wel 2 want heb weinig accuruimte, staat nu 1 onder de bijrijder en 1 onder de rijderstoel.
Wat zijn de betere semitractieaccu's ?

Gr.Bert
Peugeot J5 2.5TD Burstner A630 1992 225000+km
festina lente (haast je langzaam)
Paul87400
Berichten: 1013
Lid geworden op: di 30 sep 2008, 11:26
Locatie: Saint Denis (F)

Re: 120wP



Bericht door Paul87400 »

Als je je huishoudaccu nieuw en vol is hoeft er in principe geen druppellader op. Die paar maanden zonder lader red ie wel.

Die lader van Ctek is erg goed maar vergelijkbare laders van de Lidl en Aldi zijn goed genoeg en veel goedkoper.

Groeten, Paul

PS, een gewone semi-tractie accu kan zonder problemen op je alternator aangesloten worden, dit in tegenstelling tot die Optima accu die eigenlijk wel een andere laad-karakteristiek nog heeft om optimaal (vol) geladen te worden ( zie de link).
Beam me up Scotty, there is no intelligent life down here!
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: 120wP



Bericht door Mickel Moen »

Even een korte reactie, want ik heb weinig tijd.

Begin eerst met een indicatieve berekening van je verbruik.
Je kunt een rekenmodel vinden op mijn blog: http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/01/b ... j-12v.html
Zo ook over het berekenen van de opbrengst van een zonnepaneel: http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/03/zonnepaneel.html

Ook hier weer het geeft je een indicatie, een beeld. De werkelijke situatie is van zoveel factoren afhankelijk, dat dit niet precies te berekenen valt.

@paul,

De uitspraak "sprookjes" is voor jouw rekening.

Feit is, dat een Optima van de dynamo/alternator hoge laadstromen aankan. Bij een redelijk diep ontladen accu, betekent dit, dat er met name in de bulkfase in korte tijd veel stroom opgenomen wordt. Juist, als je oplaadt onder het rijden door de alternator, betekent dit (tijd) winst. Immers, dan komt het voor, dat je voor het volledig opladen te kort rijd, maar dat je wel weer zoveel geladen hebt, dat je weer even vooruit kunt. Aangevuld met een zonnepaneel waarvan de lader weliswaar veel minder snel laadt, maar wel kan laden op de voor de Optima optimale spanning kan dit een prima combinatie zijn. Bijgaand wat informatie van Optima zelf:

Afbeelding

http://content.screencast.com/users/Mic ... 000007.png

Hierbij nog een vergelijking tussen verschillende accu's over het gemak van stroomopname, louter als voorbeeld.
Voor meer en bronnen: http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/11/acculader.html
Afbeelding

Wat de prijs betreft.
Het klopt, dat de Optima een dure jongen is. Er zijn altijd alternatieven. Ook dat hangt weer af van je verbruiksgedrag, mogelijkheden en wensen.
Voor mij was doorslaggevend, naast de goede eigenschappen, dat ik i.v.m. de beschikbare ruimte en de hoogte de Optima's liggend onder de voorstoelen kon plaatsen. Ook hiervoor zijn wel alternatieven. Op mijn speurtocht 5 jaar geleden kwam ik bij de Optima uit.
Zo maakt iedereen zijn afwegingen. Het beste advies is niet te geven, behalve: Verdiep je goed in deze ingewikkelde materie.

Wil je goedkoop en heb je geen grote verbruikers, kun je ook een accu van de sloop halen en afwachten hoe lang die accu het volhoudt.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Paul87400
Berichten: 1013
Lid geworden op: di 30 sep 2008, 11:26
Locatie: Saint Denis (F)

Re: Paneel 120Wp



Bericht door Paul87400 »

@ Mickel Moen, Ik twijfel niet aan de gegevens van Optima, ik verwijs er zelfs naar toe.
Alleen aan de interpretaties mankeert er wat.

Volgens je eigen gegevens:
- Bij cyclisch laden is de aanbevolen laadspanning 14,7V, dat is toch wat anders dan wat een gewone alternator levert.
- Dat snelladen gaat onder een spanning van 15.6V, een spanning die je nergens uit een (gewone) alternator krijgt!
- Bij snelladen is een temperatuur sonde verplicht om te zorgen dat de temperatuur onder de 50C blijft, wie heeft dat in z'n camper?
- Bij gewoon laden aan een acculader is de maximum laadstroom 10A, waarom?, is dat zo anders dan aan een alternator??
Als je ze belt (net als ik, vraag wel naar een technicus) hoor je het: een alternator regelt zelf de stroomsterkte omlaag tot normalere waarden en dan is er niks aan de hand. Die extreme laadstromen worden alleen in een laboratorium gehaald.
- Over de levensduur van de accu bij dit soort exterme laadcondities is niks vermeld. Ik heb zo'n idee dat dan zwaar tegenvalt, net als bij alle andere loodaccu's in die omstandigheden.

Als je tenslotte naar je bronloze tabel kijkt zie je dat de Optima het wel iets beter doet dan de concurrentie, maar ook weer zoveel beter .

Mijn conclusie is dan ook dat de Optima een goede accu is maar met een slechte prijs/kwaliteit verhouding die schermt met extreme (laboratorium)waarden die in de praktijk nooit gehaald zullen gaan worden (= sprookjes).

Groeten, Paul
Beam me up Scotty, there is no intelligent life down here!
Paul87400
Berichten: 1013
Lid geworden op: di 30 sep 2008, 11:26
Locatie: Saint Denis (F)

Re: Paneel 120Wp



Bericht door Paul87400 »

@kever71, Je zou eens moeten kijken waarom je GEL accu's nu "op" zijn, een normale levenduur is 7-10jaar. Mochten ze eerder overleden zijn zal ik je drie mogelijke oorzaken geven.

- Teveel ontladen, als je spanning onder de 12.2V komt (50%) zullen je accu's sneller verouderen als je ze niet direct weer vol laadt.
- Te hoge laadspanning bij een volle accu. Als accu's gaan gassen in deze omstandigheden kan je een GEL-accu's niet meer bijvullen met water. Deze toestand is dodelijk voor AGM en GEL-accu's.
Het probleem is moeilijk oplosbaar omdat je lader (alternator/PV regelaar) niet slim genoeg om een goede oplossing te zoeken als je accu én vol is, én geladen wordt, én er ook nog stroom afgenomen wordt.
Bij gewone semi-tractie accu's kun je gewoon wat water bijvullen en is de fout vergeven.
- Je accu niet altijd vol is.

Voor een goede semi-tractie accu ga je gewoon naar een scheepsaccu leverancier.

Groeten, Paul
Beam me up Scotty, there is no intelligent life down here!
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Paneel 120Wp



Bericht door beatrix18 »

@Paul:
-Een accu hoeft niet perse altijd 100% vol geladen te worden, thuis of een keertje aan de paal, aan een goede passende lader is voldoende.
-Waarom zou je een accu snel laden?
-Bert wil een nieuwe lader kopen; een goede heeft een temperatuursensor voor het normale laadproces. (Past zelfs in ons campertje 8) )
-Wat bedoel je met "de maximum laadstroom 10A"?
-Een alternator/dynamo regelt afhankelijk van laadtoestand startaccu/huishoud accu en wordt daarbij bijna altijd negatief beïnvloed door de bedrading/zekeringen.
Zijn beide accu's redelijk leeg en de bedrading dik genoeg, dan regelt deze dynamo niets terug maar zal goed zijn best doen.(tot de accu's weer een redelijke lading hebben opgenomen)
De huishoudaccu hangt er in de meeste gevallen een beetje bij omdat de startaccu bijna altijd vol is en de bedrading naar de HHaccu te dun is.
-Welke extreme laadcondities bedoel je?
-De "laboratorium waarden" gelden ook voor alle andere accu's, net als de verbruikscijfers voor auto's. Wel zo eerlijk dus. ;;-)
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Plaats reactie