Accunieuws

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Accunieuws



Bericht door kampo »

Digiwalker schreef:Momenteel zijn er veel youtube filmpjes in omloop met artikelen over z.g. powerwalls.
Met name voor de d.i.y. wordt het nu interessant.
Ik ben nog niet erg diep in de materie gedoken maar het lijkt nu dat het rendabel wordt om zelf een accu samen te bouwen.
10 stuks Li-ion 18650 9800mAh kosten nu €9,95.
Dus heb je voor €30,00 een 98Ah accu. Tel daar een Li-ion manager bij op.
Hoe doe je dat?
3 accus in serie en dan 10 rijen parrallel. = 30 accus.
Iedere string van 3 afzekeren met een 10A zekering uit de auto. Zo voorkom je een explosie ;-)
Wie heeft hier al ervaring mee?
Vermoedelijk start ik in oktober met dit project omdat een van mijn hh accus op sterven staat.
Nu op zoek naar de addertjes onder het gras.
Rene

Oeps
Even een paar zaken rechtzetten en aanvullen.
Een 18650 Li-ion accustaafje is 3,7 Volt
Je hebt er dus 4 stuks (4 cellen) van nodig om een 12V accu te maken.
Herinner je dat je bij een normale lood zuur accu geen 4 maar 6 cellen hebt van nominatief 2V.

9800 mAh is 9,8Ah
met 4 cellen van 3,6V-3,7V heb je een 12V (14,4V-14,8V) accu van 9,8Ah.
Dat dus met 10 x 4 accu's:
met 40 cellen van het type 18650/3,7V/9800mAh kom je aan
98Ah in 12V (14,8V)

Opgelet:
Er zijn van dit type meer fake accu's in omloop als echte (alie express en ebay).
Je bent dus bijna altijd bedrogen. Normaal hebben die kleintjes rond de 2000mAh en helemaal niet 9800mAh.
Er bestaan versies met en zonder veiligheden. Ook een groot verschil.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Accunieuws



Bericht door Digiwalker »

@ kampo
Je hebt gelijk. Met 4 kom je op 14,4 V bij een spanning van 3,6 V. Dit tevens beter voor de levensduur van de accu.
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Accunieuws



Bericht door Digiwalker »

Hoe zie je of je fake accus aangeboden krijgt?
Op deze manier?: An average genuine 18650 batteries will weigh about 45g and no nothing less than 42g. You can see I have a fake 18650 battery in the pic weigh 32g only and the genuine 18650 battery weight 45g. Some genuine 18650 battery can weigh more than 50g. Good brands will tell you the weight of the battery.

You can use a digital kitchen scale.

Why fake 18650 battery weigh less? 
That is because inside is a smaller battery with step up circuit which wrap in layers of paper and stuffed inside a 18650 battery size case then heat shrink in a tight plastic label sheet to make it look real.

Genuine sellers will specify battery weight in their product description/sheet.
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Accunieuws



Bericht door jan- »

Ik kwam pas ook die powerwalls filmpjes tegen. Sommigen studenten hebben hun bijbaan opgezegd en testen nu oude laptop cellen waarvan de meesten nog goed zijn. Ze hebben een opstelling waar ze een heleboel cellen tegelijk kunnen testen. Zouden die soms weer op ebay aangeboden worden?

De LFP's zijn veel robuuster wat betreft temperatuur en spanning en hebben een gunstigere spanning om 12V te vervangen.

De Dreamliner heeft een tijd aan de grond gestaan vanwege brandgevaarlijke Lithium accu's. En je zou zeggen dat nieuwe vliegtuigen eerst goed getest worden voordat ze in gebruik worden genomen. Maar de accu's hadden ze toch beter moeten testen. Ze hadden beter kunnen kijken naar elektrische auto's waar ze al veel ervaring hebben met koelen en zo.

Als je 4 Lithium cellen in serie hebt die net opgeladen zijn heb je 4 * 4,2 volt is 16,8 Volt. Niet alle apparatuur kan daar tegen. Laden via de dynamo zal ook een probleem zijn. Of je moet er weer dc/dc converters tussen zetten. Voordeel van Lithium accu's is dat ze veel energie ineens kunnen opnemen, maar dan moet zo'n dc/dc converter niet de bottleneck zijn. Met LFP kom je uit op 14,6V. Dat lijkt veel meer op een loodaccu.
Laatst gewijzigd door jan- op di 08 aug 2017, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Accunieuws



Bericht door Atoz »

Dus 40 x 50gram is twee kilo batterij voor 98ah
Klinkt geweldig , moeten we hier eens uitproberen :-B
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accunieuws



Bericht door Kroppie »

helaas 18650 cellen van 9800mAh bestaan (nog) niet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Accunieuws



Bericht door Arie55 »

Gebruik de Watt uren vergelijking, dan komt het beter over (en correct). Kijk maar: 160Ah x 13V X 75% lading x 3000 laadcycli = 4680 kWh versus 225Ah x 13V x 50% lading x 500 laadcycli = 730 kWh.

Voor de vuist weg, kan gesteld worden dat een LiFePo4 accu's 4680/730 = 6.5 keer langer mee gaan. Of dat zo is, zal de toekomst leren. Helaas vind je die factor 6.5 niet in de prijs terug. Dus een gewone gel accu blijft goedkoper. Enige wat voor de nieuwe accu pleit, is het gewicht.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Accunieuws



Bericht door jan- »

Als de spanning toch niet overeen komt met een 12V lood accu kan je net zo goed over gaan op 36V. Dan zou je deze pakketten aan kunnen schaffen: http://www.ebay.com/itm/5-LG-36V-4-4AH- ... 2660442407. Dan heb je 100 cellen van ong. 10 Wh is 1KWh. Dan zit je in de buurt van een 12V 200Ah accu die je voor 50% kan ontladen. Naast het gewicht is het voordeel dat je ze in een korte tijd kan opladen. Bijvoorbeeld tijdens een niet al te lange rit.

Daar komen dan nog wel dc/dc converters bij voor het laden (stepup) en ontladen (stepdown)
€ 5,16 Step-up max. 50V/15A https://www.aliexpress.com/item/400W-15 ... 74597.html
€ 2,98 Step-down max. 40V/12A https://www.aliexpress.com/item/DC-CC-1 ... 51105.html
Je kan nog kiezen om per pakket een dc/dc converter aan te sluiten of een zwaardere nemen en de 5 accupacs via mosfets aan elkaar te koppelen.

Maar het goedkoopst is om oude laptop accupacs voor een schappelijk afval prijs op te kopen. Daar de cellen van te testen (zie o.a viewtopic.php?f=11&t=8437345&p=1646527#p1646527) en de goede cellen via dun draad (als zekering) parallel te schakelen als pakket en een aantal van die pakketten in serie te zetten. Dat is wat ik begrijp wat ze doen bij die power-walls. Maar ik heb begrepen dat ze in Australie willen verbieden om dit soort accupacks in woningen te plaatsen vanwege brandgevaar. Zelfs als het officiele Tesla power-walls zijn. Je moet ze dan buiten in een apart hok plaatsen. Hoe doe je dat dan in een camper? Op een aanhanger? Je kan het wat beter beveiligen door van die temperatuur zekeringen te gebruiken per cel en wat ruimte tussen de cellen voor koeling.

Maar ik denk dat topic starter nu al wel een paar valkuilen heeft gezien:
- Zo'n cel is niet 10 Ah maar 10 Wh is ongeveer 2 Ah
- Je komt niet uit op 12V - 14V maar 10V - 12,6V (3 in serie) of 13,3V - 16,8V (4 in serie)
- Brandgevaar

Maar accu's worden steeds goedkoper en de techniek er om heen ook steeds beter en goedkoper.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Accunieuws



Bericht door Digiwalker »

Het is verbazend hoe snel fake producenten deze markt ontdekt hebben. In een paar weken tijd is de toestroom van dit type accu's enorm toegenomen.

Het is onderhand wel duidelijk dat je bij aankoop zeer kritisch moet zijn.
De 18650 Li-ion accu weegt gemiddeld tussen de 45 en 50 gram.
Dus goed opletten bij de aankoop op het gewicht. Zo zag ik bij Lightinthebox 4 accu's met een gewicht van ca 0,517 kg !! Dat betekent dus een verpakking van 300 gram. Geen zuivere koek dus.
En inderdaad accu's van meer dan 3000Mah zijn ook niet te vertrouwen. Er zijn zelfs aanbiedingen met 18500 mAh

Afijn Ik ben nog in de oriëntatiefase en kijk belangstellend rond op dit vakgebied

Rene :wave:
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Plaats reactie