achteruitrij camera aansluiten

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
smerckx
Berichten: 135
Lid geworden op: do 06 apr 2006, 19:58
Locatie: sint-pauwels België

achteruitrij camera aansluiten



Bericht door smerckx »

Ik heb een achteruitrijcamera geplaatst en ga deze nu aansluiten.
Het is een dubbele camera van LUIS.NL en wil dus ook permanent de beelden kunnen zien tijdens het rijden.
IK heb de raad gekregen om deze rechtstreeks op de batterij aan te sluiten met een zekering er tussen.
Heeft iemand enig idee hoe zwaar deze zekering hoeft te zijn?
Heb ook drie draden voor aansluiting.
Een +, een - en eentje voor de achteruit.
Kan ik deze voor de achteruit gewoon afgekoppeld laten?

Alvast bedankt.
ons motto : leven en laten leven
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: achteruitrij camera aansluiten



Bericht door vanHooltje »

De draad voor de achteruit moet je aansluiten op de +. die zekering hoeft niet zo zwaar te zijn, waarschijnlijk zit er al een glaszekering in je + draad daar kan je de acheruit draad dus bij voegen tussen het toestel en de zekering.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: achteruitrij camera aansluiten



Bericht door Grumble »

Ik weet niet wat voor camera/ monitor systeem je hebt, maar je kan ook een drie standen schakelaar ertussen zetten, waarbij je schakeld tussen
de middenstand: 0V op de schakelingang >> camera uit
links: naar de achteruitrij lamp >> dan is de camera aan bij achteruit rijden
rechts: naar de +12V dan is de camera altijd aan.
Gebruikersavatar
veldzicht
Berichten: 292
Lid geworden op: di 27 apr 2010, 10:22
Locatie: Zaandam

Re: achteruitrij camera aansluiten



Bericht door veldzicht »

Rechtstreeks aansluiten op de batterij moet je niet zo letterlijk nemen. Ik zoek normaliter bij de zekeringenkast van de auto (dus fiat Ducato etc.) naar een zekering waar continue spanning op staat. Zo kan je ook camerabeelden bekijken asl je contact uit staat. Kan makkelijk zijn als je bv 's avonds geluiden hoort achter je camper en even wilt kijken of je fietsen nog veilig staan.
Met een eenvoudige multimeter kan je een dergelijk contact opzoeken. Als je aan de uitgaande kant van een zekering aansluit die de goede waarde heeft hoef je niet apart meer een zekering in de leiding op te nemen. Dit kan je testen door de zekering los te nemen en met de multimeter even beide kanten van de zekeringhouder te meten. Met een verdeelvlakstekker kan je zo de aansluiting maken. Wel goed isoleren met krimpkous of isolatietape. Ik weet niet precies wat het verbruik van jouw set met 2 camera's is, maar daar moet je informatie over kunnen vinden in de handleiding lijkt me.

Heb je er geen behoefte aan om bij uitgeschakeld contact camerabeelden te bekijken, dan kan je de plus ook op een + contact achter het contactslot aansluiten.

De draad die je normaal in de kabelboom aansluit op de draad van de achteruitrijverlichting kan je gewoon loos laten, even aftapen is altijd verstandig.
Nico en Marga Vaal reizen met een Hymer B514 2,8JTD Automaat van 2004.
Gebruikersavatar
smerckx
Berichten: 135
Lid geworden op: do 06 apr 2006, 19:58
Locatie: sint-pauwels België

Re: achteruitrij camera aansluiten



Bericht door smerckx »

vanHooltje schreef:De draad voor de achteruit moet je aansluiten op de +. die zekering hoeft niet zo zwaar te zijn, waarschijnlijk zit er al een glaszekering in je + draad daar kan je de acheruit draad dus bij voegen tussen het toestel en de zekering.
Bedoel je dat ik de draad voor achteruit en de + draad moet samen voegen aan de + van de auto?
ons motto : leven en laten leven
Gebruikersavatar
smerckx
Berichten: 135
Lid geworden op: do 06 apr 2006, 19:58
Locatie: sint-pauwels België

Re: achteruitrij camera aansluiten



Bericht door smerckx »

Grumble schreef:Ik weet niet wat voor camera/ monitor systeem je hebt, maar je kan ook een drie standen schakelaar ertussen zetten, waarbij je schakeld tussen
de middenstand: 0V op de schakelingang >> camera uit
links: naar de achteruitrij lamp >> dan is de camera aan bij achteruit rijden
rechts: naar de +12V dan is de camera altijd aan.
Daar zal ik eens over nadenken.
ons motto : leven en laten leven
Gebruikersavatar
smerckx
Berichten: 135
Lid geworden op: do 06 apr 2006, 19:58
Locatie: sint-pauwels België

Re: achteruitrij camera aansluiten



Bericht door smerckx »

veldzicht schreef:Rechtstreeks aansluiten op de batterij moet je niet zo letterlijk nemen. Ik zoek normaliter bij de zekeringenkast van de auto (dus fiat Ducato etc.) naar een zekering waar continue spanning op staat. Zo kan je ook camerabeelden bekijken asl je contact uit staat. Kan makkelijk zijn als je bv 's avonds geluiden hoort achter je camper en even wilt kijken of je fietsen nog veilig staan.
Met een eenvoudige multimeter kan je een dergelijk contact opzoeken. Als je aan de uitgaande kant van een zekering aansluit die de goede waarde heeft hoef je niet apart meer een zekering in de leiding op te nemen. Dit kan je testen door de zekering los te nemen en met de multimeter even beide kanten van de zekeringhouder te meten. Met een verdeelvlakstekker kan je zo de aansluiting maken. Wel goed isoleren met krimpkous of isolatietape. Ik weet niet precies wat het verbruik van jouw set met 2 camera's is, maar daar moet je informatie over kunnen vinden in de handleiding lijkt me.

Heb je er geen behoefte aan om bij uitgeschakeld contact camerabeelden te bekijken, dan kan je de plus ook op een + contact achter het contactslot aansluiten.

De draad die je normaal in de kabelboom aansluit op de draad van de achteruitrijverlichting kan je gewoon loos laten, even aftapen is altijd verstandig.
Bedankt voor de info.
Mijn garagist raadde me wel aan om een schakelaartje te zetten tussen de monitor en de batterij om er zeker van te zijn dat deze geen A meer blijft nemen zelfs als hij afstaat.
Weet wel niet of dit nodig is.
Zal eerst eens een proefje doen voor ik hem defenitief aansluit.
ons motto : leven en laten leven
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: achteruitrij camera aansluiten



Bericht door vanHooltje »

veldzicht schreef:
De draad die je normaal in de kabelboom aansluit op de draad van de achteruitrijverlichting kan je gewoon loos laten, even aftapen is altijd verstandig.
Als je die loos laat gaat de camera nooit werken, daar moet echt een + op, want de camera word ingeschakeld door hem in zijn achteruit te zetten dus komt er een + op die draad te staan. Dus bij een constant + blijft de camera aan.
Verder zou ik hem op een contact draad zetten, bij een draad direct op de accu crieer je weer een mooie sluip verbruiker.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Gebruikersavatar
smerckx
Berichten: 135
Lid geworden op: do 06 apr 2006, 19:58
Locatie: sint-pauwels België

Re: achteruitrij camera aansluiten



Bericht door smerckx »

vanHooltje schreef:
veldzicht schreef:
De draad die je normaal in de kabelboom aansluit op de draad van de achteruitrijverlichting kan je gewoon loos laten, even aftapen is altijd verstandig.
Als je die loos laat gaat de camera nooit werken, daar moet echt een + op, want de camera word ingeschakeld door hem in zijn achteruit te zetten dus komt er een + op die draad te staan. Dus bij een constant + blijft de camera aan.
Verder zou ik hem op een contact draad zetten, bij een draad direct op de accu crieer je weer een mooie sluip verbruiker.
Dat klinkt zeer logisch en een platte batterij is nooit plezant hé?
ons motto : leven en laten leven
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: achteruitrij camera aansluiten



Bericht door vanHooltje »

Nee daar zit je niet op te wachten, je kan er ook een schakelaar tussen zetten zoals je garage voorstelde. Maar als je het vergeet (bv bij stallen) ben je het haasje met een dode accu als gevolg.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Gebruikersavatar
CaroLen
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 24 dec 2003, 9:35
Locatie: Essen(be) Alfaz del Pi (es)

Re: achteruitrij camera aansluiten



Bericht door CaroLen »

Misschien overbodige opmerking.
Je hebt een dubbele camera, waarschijnlijk dus een van ongeveer 110 a120 graden en een van ongeveer 40 a 60 graden.
110-120 is voor achteruitRIJ en 40-60 is voor achteruitKIJK
Afbeelding - LEONARD. Halverwege de berg is het uitzicht ook al mooi.
Gebruikersavatar
smerckx
Berichten: 135
Lid geworden op: do 06 apr 2006, 19:58
Locatie: sint-pauwels België

Re: achteruitrij camera aansluiten



Bericht door smerckx »

CaroLen schreef:Misschien overbodige opmerking.
Je hebt een dubbele camera, waarschijnlijk dus een van ongeveer 110 a120 graden en een van ongeveer 40 a 60 graden.
110-120 is voor achteruitRIJ en 40-60 is voor achteruitKIJK
Dat klopt inderdaad.
En het is de bedoeling dat de achteruitkijk tijdens het rijden aan blijft staan.
Ik heb al ondervonden dat het gemakkelijk is dat je achter je kan zien tijdens het vooruit rijden.
ons motto : leven en laten leven
Gebruikersavatar
PA3CHK
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 18:36
Locatie: Rotterdam aan zee

Re: achteruitrij camera aansluiten



Bericht door PA3CHK »

Ik zou hem aansluiten op het achterlicht en de schakeldraad op het achteruitrijlicht.
Olaf Langelaar
Hymer S660 automaat 1989 OM602 MTM 4,6 ton zelfbouw levelsysteem

Alles wat je weet, weet je van een ander!

Camper Diem

Afbeelding
Gebruikersavatar
wimh
Berichten: 2942
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:41
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: achteruitrij camera aansluiten



Bericht door wimh »

Volgens mij wordt die camera via twee viervoudige plugjes gevoed ( 12 Volt) door de monitor.
Dus aansluiten op het achterlicht wordt wat lastig.
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie