Welke accu en omvormer?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
prottesjen
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 9:42
Locatie: Feanwalden
Contacteer:

Welke accu en omvormer?



Bericht door prottesjen »

Beste camperaars,

Vorig jaar hebben we eindelijk onze droom kunnen verwezenlijken en een Hymer gekocht. Het is niet de jongste (1993), maar we zijn er erg blij mee.
Nu heb ik al redelijk veel gelezen op dit forum in verschillende onderwerpen, maar er zijn nog een aantal vragen. Eén van die vragen is tweeledig. Even als geschiedenis. We hebben de camper afgelopen paar maanden slechts een paar keer gebruikt. Het viel me op dat de serviceaccu wel erg snel leeg liep. Die bleek dan ook helemaal droog te staan. Uiteraard bijgevuld en in de stalling toch aan de druppelaar gezet, maar gisteren bleek deze toch erg slecht te zijn.
1. Welk type accu kan ik het beste gebruiken als serviceaccu? Nu een loodaccu met bijbehorende laders. Ook zonnepaneel die behoorlijk snel laad.
2. Ik wil graag een pure sinus omvormer. Welke raden jullie me aan en heb ik daar nog speciale apparatuur voor nodig of kan die rechtstreeks op de accu worden aangesloten?

Ik heb al bij vele topics gelezen, maar kom er toch niet helemaal uit.

gr. Harold
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: Welke accu en omvormer?



Bericht door archimedes »

Harold

Een eerste regel is dat je de batterijen naar type voorwat startaccu en service accu zoveel mogelijk gelijk houdt - dus als de startaccu een klassieke lood-zwavelzuur accu is dan kies je best hetzelfde voor de service- accu. Is de start accu een "calcium" type kies dan hetzelfde voor de service accu. De reden is het laden zowel qua alternator, lader als zonnepaneel - zelde type = zelfde laadkarakteristiek - keep it simple.

In die types kan je nog kiezen tussen "open" "gel" en "agm". Open type is het goedkoopst en als je ze goed verzorgt heb je er ook het langst plezier van. "gel" is zgn onderhoudsvrij.... als er wat mis gaat kan je er weinig aan doen, "agm" is ook "onderhoudsvrij" vraagt een hogere laadspanning, is iets robuuster dan gel maar is ook niet "herstelbaar". Open vraagt dat je elke maand het electrolytniveau nakijkt en aanvult met gedestileerd water. Elk heeft zo zijn voorkeuren, voor mij "value for money" open batterijen, dat maandelijks naeicht is een kleine moeite en intussen controleer je bv de aansluitingen of die vast zitten , of er geen corrosie is. Zelfs een uitgedroogde open accu krijg je soms terug aan de praat door aanvullen met gedestileerd water en een paar keer flink doorladen. Een wat gesofistikeerde lader heeft daarvoor een speciale stand.

Voor je een omvormer gaat kopen.... wat is het voorzien gebruik?

Grts
Archie
blizard

Re: Welke accu en omvormer?



Bericht door blizard »

archimedes schreef:Harold

Een eerste regel is dat je de batterijen naar type voorwat startaccu en service accu zoveel mogelijk gelijk houdt - dus als de startaccu een klassieke lood-zwavelzuur accu is dan kies je best hetzelfde voor de service- accu. Is de start accu een "calcium" type kies dan hetzelfde voor de service accu. De reden is het laden zowel qua alternator, lader als zonnepaneel - zelde type = zelfde laadkarakteristiek - keep it simple.

Grts
Archie
Dat geldt alleen als je de HH accu oplaadt via de dynamo.
Ik zou voor een deep cycle gaan, die zijn bestand tegen zwaar misbruik van bv een inverter/omvormer.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke accu en omvormer?



Bericht door Kroppie »

hoe wou je de accu dan opladen ?of sta je enkel aan de paal heb je geen accu nodig .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: Welke accu en omvormer?



Bericht door archimedes »

Inderdaad Kroppie, een camper is geen caravan niet. Wat de rest van de opmerking betreft. Vanzelfsprekend dat je voor een service accu een ander plaatuivoering kiest dan voor een startaccu.
Blijft echter dat geen enkele accu bestand is tegen zwaar misbruik.

Toch even aanvullen dus - een startaccu kan slechts zonder bezwaar ontladen tot ca 20% nominaal, een serviceaccu tot zowat 50% nominaal. Zeker je kan een service accu dieper ontladen onder twee voorwaarden

dat je er voor zorgt dat je de accu onmidelijk terug oplaadt
dat je tevreden bent met minder "cycli" praktisch een accu die je duizend maal kan herladen vanuit 50% ontladen zal het dikwijls al laten afweten na 300 beurten als je tot 80 % ontlaadt. Een accu die je voor 100% ontlaadt kan al vanaf de eerste keer "dood" zijn. En één koude nacht op een op 80 % ontladen accu kan eveneens het einde betekenen.

Grts
Archie
Gebruikersavatar
prottesjen
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 9:42
Locatie: Feanwalden
Contacteer:

Re: Welke accu en omvormer?



Bericht door prottesjen »

Bedankt voor de reacties.

Ik zie wel dat er nog verschillende ideeën zijn over de accu. Zal me eens oriënteren over de verschillende accu's. Ik denk dat de huidige service accu wel de langste tijd heeft gehad.

@ archimedes: Ik wil de omvormer eigenlijk alleen maar gebruiken voor de laptop. Als (amateur)natuurfotograaf maak ik veel foto's en op onze reizen door Scandinavië maak ik veel foto's. Het is dan handig om deze tussentijds op de laptop te zetten. Dat is misschien ook wel handig in de accukeuze. De bedoeling is om zoveel mogelijk selfsupporting te zijn. Dat moet met een zonnepaneel en 23 uur per dag licht toch wel lukken?
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: Welke accu en omvormer?



Bericht door archimedes »

Als het alleen maar voor een laptop is dan kom je er meestal beter uit met een DC/DC omvormer. Ook al heb ik een volledig 220V georienteerde installatie. Heb ik toch nog steeds een DC/DC omvormer voor de laptop aan boord. Zo spaar ik accu capaciteit voor de omvormer waar die echt voor nodig is. En bovendien kan ik die DC/DC omvormer gebruiken als ik bv in een vliegtuig op de laptop wil werken.
Grts
Archie
Gebruikersavatar
prottesjen
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 9:42
Locatie: Feanwalden
Contacteer:

Re: Welke accu en omvormer?



Bericht door prottesjen »

Bedankt Archie. begrijp ik uit je antwoord dat het daarom handig is om de omvormer rechtstreeks op de accu aan te sluiten?
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: Welke accu en omvormer?



Bericht door archimedes »

Toch niet ik doe dat via een 12v Stopcontact
Grts
Archie
Gebruikersavatar
prottesjen
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 9:42
Locatie: Feanwalden
Contacteer:

Re: Welke accu en omvormer?



Bericht door prottesjen »

Thnx
Gebruikersavatar
Pieter409
Berichten: 271
Lid geworden op: do 24 nov 2011, 9:39
Locatie: NoordOostPolder

Re: Welke accu en omvormer?



Bericht door Pieter409 »

Hallo veelzien,

In principe is het waar dat de huishoud accu en de start accu gelijk zouden moeten zijn. Dat is zoals al genoemd vanwege het feit dat de verschillende type's accu's ook allemaal een verschillende laadcyclus hebben, en ook nog verschillende eindspanningen.
Er is echter een maar. De dynamo van de motor zal de huishoudaccu op zijn best tot 80% laden. De laatste 20 % noemt men de absorptieperiode en die is bedoeld om alle loodplaten in de accu gelijk en helemaal vol te krijgen. Dat gebeurt met heel weinig ampéres en kan tussen de 5 en 12 uur duren. Meestal rijden we niet zo lang zodat dat proces voltooid kan worden. Met een juiste lader aan de paal gebeurt dat 'snachts wel.

Hieruit volgt dus dat het eigenlijk niet zo'n probleem is om naast de gewone startaccu's een speciale huishoudaccu te plaatsen die dan, meestal via een relais, samen door de dynamo geladen worden. Op voorwaarde dat je een passende lader bij het gekozen type accu hebt en die regelmatig de accu's helemaal vol laat laden.

Zeker als de accu in het woongedeelte staat of in een ruimte niet gasdicht afgesloten van het woondeel, zou ik je aanraden een degelijke gesloten (semie)tractie accu aan te schaffen en controleren of de aanwezige lader geschikt is voor die accu.

Omvormers zijn er in overvloed te koop en het hangt vaak van het beschikbare budget af welke gekozen wordt. Een zuivere sinus omvormer die een vermogen heeft wat voldoende is om je apparatuur te voeden ( watts bij elkaar optellen) is het mooist. Ik gebruik voor mijn laptop en cameraladers al jaren een niet zuiveresinus omvormer zonder problemen.
Zoals Archie al aangeeft zou je ook voor autoladers kunnen kiezen. Je zou daarmee iets minder stroom door rendementsverlies kwijt kunen zijn.
Groet Pieter
Gebruikersavatar
prottesjen
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 9:42
Locatie: Feanwalden
Contacteer:

Re: Welke accu en omvormer?



Bericht door prottesjen »

Bedankt ook voor dit heldere antwoord Pieter. Ik ga me eens even oriënteren in prijzen van accu's en omvormers en natuurlijk eens even kijken wat voor type lader er onder de stoel zit. We hebben nog een 4 tal weken voor het seizoen voor ons "losbarst".
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Welke accu en omvormer?



Bericht door myway »

Om ook in de toekomst als je misschien toch wat meer stroom wil gaan afnemen zou ik gaan voor de middelste van deze:
http://www.de-wit.nl/nl/catalogsearch/r ... er+Victron+" onclick="window.open(this.href);return false;
Een kleinbeetje duurder dan zijn lichtere broer.
Deze moet dan wel direct op de accu aangesloten worden.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: Welke accu en omvormer?



Bericht door archimedes »

Hi
Toch even opletten met de keuze van het vermogen en vooral het type van een omcormer.
Het is juist dat een omvormer van enig vermogen rechtstreeks op de accu moet worden aangesloten
MAAR dat betekent dan ook dat die omvormer continu verbruikt.

Nu is er een heel groot verschil in het "leegloop" vermogen van omvormers van veschillende makelij. En een paar tienden A continu zijn al gauw 5 AH per 24 uur. Het beste is een omvormer die uitgerust is met een waakstand, waarbij de omvormer instelbaar om een aantal seconden gaat testen of er een verbruiker is aangesloten en enkle dan in tienden van seconden opstart.

Wat de keuze van accus betreft - in principe moet elke accu zou zijn opgesteld dat eventueel ontsnappende gassen en dampen naar buiten worden afgevoerd. Ook zgn hermetische accus hebben veiligheidkleppen die kunnen open gaan. langsdaar is toch altijd wat waterverlies - AGM accus met electrolyt vastgelegd in een glavezelmat en een inrichting om opgewekt gas terug in water om te zetten hebben dat euvel het minst. Uit veiligheids oogpunt moet elke accu in een stevige bak zijn geplaatst. Ook een hermetische accu kan bij een incident uit mekaar springen.

Het is waar dat bij laden met de dynamo in de praktijd de service accu nooit volledig wordt opgeladen.Het is wel zo dat wanneer je als staraccu een gewone accu beht en dus een laadspanning van maximaal 14V en je plaatst een "calcium"accu als service accu dat het snellere laden van de Calciumaccu niet tot zijn recht komt en dat je de 80 % lading daarvan nooit op de dynamo haalt.

Je kan bv als service accu een gewone loodaccu in "spiralwound" uitvoering kiezen zls de OPTIMA. die gaat ook bij kleine rijtijden zeer ver gaan laden, en kan ook diep gaan ontladen. Daaraan hangt ehter een prijskaartje EN dergelijke accus zijn gevoelig aan sulfatatie als ze diep ontladen blijven staan.

Zelf houd ik het op "open" accus maar wel van een type met centrale ontluchting die via een dampje door de bodem van de auto ontlucht. Ik houde er bij de berekening van de capaciteit rekening van dat slechts 30 % van de capaciteit echt ter beschikking staat en om de accus goed te houden worden die minstens ééns per maand aan de lader volledig geladen.

Grts
Archie
Plaats reactie