Wat voor huishoudaccu is geschikt?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
kloosterman

Re: wat voor huishoudaccu is geschikt



Bericht door kloosterman »

ik ga mijn best doen , moet evt toch nieuwe kabels hebben ri schotel etc
Gebruikersavatar
Eemspoort
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 05 okt 2011, 14:52
Locatie: Dieren

Re: wat voor huishoudaccu is geschikt



Bericht door Eemspoort »

@Louis, ik denk, dat je deze uitleg beter van een foto of illustratie kunt voorzien.
Het zal beslist veiliger zijn, dan het klinkt, maar foto's zeggen vaak meer dan woorden. ;)


Ik moet zelf ook aan een nieuwe HH-accu, en wil ook een wat zwaardere plaatsen.
Op de originele plaats (onder de motorkap) heb ik maar beperkt ruimte, en overweeg dan ook, om het anders te doen.
Ofwel 2 accu's van het maximale formaat wat op de originele plaats past, en 1 daarvan onder de bestuurders-stoel.
Dan wel 1 grote op de plaats, waar normaal de generator ingebouwd zit.

De eerste optie is verreweg het makkelijkste, v.w.b. het aansluiten van het geheel, daar de HH-accu aan de bestuurders zijde van de motor-ruimte staat. Dan hoef ik maar 1 plus kabel parallel aan te sluiten, en een goede massa aan het stoelframe te maken.
De tweede optie heeft als voordeel, dat je maar 1 accu hebt. Maar is wel veel meer werk, om de zaak aan te sluiten. Tenzij de puls-kabel, die in de generator-ruimte aanwezig is, op de originele HH-accu zit aangesloten. Maar dat zou weer niet logisch zijn.

Kortom, ik moet nog wel wat huiswerk doen, eer ik alles klaar heb. Te meer, omdat ik toch wel graag mijn generator op de originele plaats zou willen inbouwen.

Keuzes, keuzes...

Gr. Ed
GMC Midas Mini 190 '76
Droomt stiekem van een pre-'86 Hymer S660....
JV
Berichten: 1289
Lid geworden op: za 07 jun 2003, 22:42
Locatie: Terneuzen

Re: wat voor huishoudaccu is geschikt



Bericht door JV »

Bij ons worden het twee Varta Professional Deep Cycle LFD90 12V 90Ah accu's.
Besteld bij de Oostburgse Bandenhandel. 16 euro minder duur dan bij diverse webshops.
Van de twee die in de camper staan is er een kapot gegaan en de andere is een 120 Ah accu van het merk Bayern Batterien en die is van begin 2004. Hij/zij werkt nog perfect.
( met accuactivator )
Het liefst had ik weer de Bayern gehad, want die voldoet met zijn 120 Ah aan de gangbare afmetingen van 35x19x17 ,en dat zie je niet zoveel, maar ze zijn in dit land niet te koop.

Groet, Jaap.
Burstner t605.
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: wat voor huishoudaccu is geschikt



Bericht door archimedes »

De eerste optie is verreweg het makkelijkste, v.w.b. het aansluiten van het geheel, daar de HH-accu aan de bestuurders zijde van de motor-ruimte staat. Dan hoef ik maar 1 plus kabel parallel aan te sluiten, en een goede massa aan het stoelframe te maken.
Fout ook de massakabrl moet terug naar de voertuigmassa - chassis en zeker geen loa aangeschroefde delen voldoen niet als massa aansluiting

Grts
Archie
Gebruikersavatar
The O
Berichten: 339
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 11:19

Re: wat voor huishoudaccu is geschikt



Bericht door The O »

Dit kan een extra actiepunt zijn Cor.
Goed kwaliteit kabel en aansluitingen gebruiken.

De leverancier die ik hanteer heeft ook veel mogelijkheden.
Gebruikersavatar
wingman01
Berichten: 7546
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:52
Locatie: Vinkel, in (privé)vriendschap verbonden met Vanrhynsdorp (Zuid Afrika)

Re: wat voor huishoudaccu is geschikt



Bericht door wingman01 »

Eemspoort schreef:@Louis, ik denk, dat je deze uitleg beter van een foto of illustratie kunt voorzien.
Het zal beslist veiliger zijn, dan het klinkt, maar foto's zeggen vaak meer dan woorden. ;)


Ik moet zelf ook aan een nieuwe HH-accu, en wil ook een wat zwaardere plaatsen.
Op de originele plaats (onder de motorkap) heb ik maar beperkt ruimte, en overweeg dan ook, om het anders te doen.
Ofwel 2 accu's van het maximale formaat wat op de originele plaats past, en 1 daarvan onder de bestuurders-stoel.
Dan wel 1 grote op de plaats, waar normaal de generator ingebouwd zit.

De eerste optie is verreweg het makkelijkste, v.w.b. het aansluiten van het geheel, daar de HH-accu aan de bestuurders zijde van de motor-ruimte staat. Dan hoef ik maar 1 plus kabel parallel aan te sluiten, en een goede massa aan het stoelframe te maken.
De tweede optie heeft als voordeel, dat je maar 1 accu hebt. Maar is wel veel meer werk, om de zaak aan te sluiten. Tenzij de puls-kabel, die in de generator-ruimte aanwezig is, op de originele HH-accu zit aangesloten. Maar dat zou weer niet logisch zijn.

Kortom, ik moet nog wel wat huiswerk doen, eer ik alles klaar heb. Te meer, omdat ik toch wel graag mijn generator op de originele plaats zou willen inbouwen.

Keuzes, keuzes...

Gr. Ed
foto word niks omdat elke camper weer anders is.
maar bij mij zat de accu onder de stoel, de + en de - liepen naar de schakelaar naast de stoel .
nu lopen langere en dikkere kabels van die schakelaar naar de accu onder de bank.
Old Truckers never die....they get a new Daf 105 XL
Afbeelding
Louis & Roeleen
CAMPERCLASSICS.NL
Peugeot J5 Pilote, 55KW, 1989.
Gebruikersavatar
wiwiwes
Berichten: 716
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:06
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wat voor huishoudaccu is geschikt?



Bericht door wiwiwes »

Ik zal even wat aanvullen omdat ik Louis geholpen heb met die accu plaatsen, wat betreft de kabels heb ik een oude plus en min kabel van een 6volts Trabantje gepakt.
Voordeel?? simpel 6volt heeft meer weerstand dan 12 volt dus de 6 volts kabels zijn veel dikker, hebben aangegoten loden polen en een met lood gesoldeerd oog (dik) aan het eind.
Bij Louis hebben we de dikke ogen aan zijn voormalige accuklemmen gemonteerd door middel van een m8 bout en moer.
Vervolgens de verbindingen goed geisoleerd en de verlengde kabels naar zijn dinette gebracht middels een gat met de luchtzaag in de sokkel van zijn stoel te zagen.
De kabels konden door het ontluchtingsgat van zijn bank dus zo naar zijn nieuw geplaatste accu toe.
Het in de sokkel gezaagde gat goed afgewerkt met armaflex zodat de kabels niet doorslijten.
conclussie, langere kabels maar niet meer weerstand omdat ze 2x zo dik zijn. (+/- 1meter)
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
http://www.stichtingdts.nl http://www.camperclassics.nl
Iveco turbo daily/Niesmann Clou 670p
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: Wat voor huishoudaccu is geschikt?



Bericht door archimedes »

Wat ik mis in je verhaal....
een zekering vlak bij de aansluiting zowel binnen het motor compartiment en vlak bij de nieuwe accu telkens op de positieve pool.
Grts
Archie
Gebruikersavatar
wingman01
Berichten: 7546
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:52
Locatie: Vinkel, in (privé)vriendschap verbonden met Vanrhynsdorp (Zuid Afrika)

Re: Wat voor huishoudaccu is geschikt?



Bericht door wingman01 »

Waarom ?????
er is niks veranderd ten opzichte van de originele situatie.
alleen de capaciteit van de accu is hoger, en hij is een stukje verderop geplaatst.
Old Truckers never die....they get a new Daf 105 XL
Afbeelding
Louis & Roeleen
CAMPERCLASSICS.NL
Peugeot J5 Pilote, 55KW, 1989.
Gebruikersavatar
wimh
Berichten: 2942
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:41
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Wat voor huishoudaccu is geschikt?



Bericht door wimh »

En zou je het wel willen doen neem dan goede zekeringen en zekering houders.
http://www.wvopzeeland.nl/zek11.JPG
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: Wat voor huishoudaccu is geschikt?



Bericht door archimedes »

Wingman
De reden is dat tussen een batterij (of een spanningsbron) en de aangesloten kabel een zekering hoort:

die zijn met de bijhorende zekeringhouders in de autoelectrohandel in de beste prijs kwaliteitsverhouding te koop. Het is altijd ook een stuk veiliger het op de standaardsteekzekeringen (groot formaat dan) te houden in plaats van een buitenmaat van een leverancier. De afgebeelde zekeringen hoger zijn trouwens niet veilig: het smeltlichaam dient ingesloten in een vaste houder.


Zodra er een deel kabel is dat aan directe visuele controle ontsnapt is het aangewezen een zekering te plaatsen aan beide uiteinden, alleen zo bescherm je de kabel tegen doorsmelten als er toch ergens sluiting ontstaat maar beter nog ook de batterijen aan beider kant tegen een explosie die wel eens het gevolg van sluiting kan zijn. Zelfs als er maar een korte verbinding tussen batterijen is dan hoort daar nog een zekering: reden is dat een interne sluiting in één batterij anders de beiden in het beste geval om zeep helpt in het slechts geval één om zeep en de andere aan een explosief einde helpt.

Datt de bestaande toestand al fout was is geen reden om het niet goed te doen: zeker als je omstandig beschrijft hoe je het deed is een aanvulling hier op haar plaats
Grts
Archie
Gebruikersavatar
wimh
Berichten: 2942
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:41
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Wat voor huishoudaccu is geschikt?



Bericht door wimh »

De afgebeelde zekeringen zijn trouwens niet veilig
Zegt Archie :lol: :lol: :lol:
Hij zal het wel weer beter weten die Arch pppfffffff

De firma welke deze zekeringen maakt weet er weer niks van :-B :-B :-B :-B

Smeltdeel is geheel ingegoten !!!

Afbeelding

http://www.wvopzeeland.nl/zek11.JPG
Zekering gemonteerd op de juiste zekering houder met een stevige kabel bevestiging
M8

nog even als voorbeeld http://www.wvopzeeland.nl/kabelsA.html

En doe je het niet goed dan krijg je deze shit
Afbeelding
Laatst gewijzigd door wimh op vr 17 feb 2012, 17:50, 15 keer totaal gewijzigd.
Trebor953
Berichten: 2703
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 9:32
Locatie: Nunspeet

Re: Wat voor huishoudaccu is geschikt?



Bericht door Trebor953 »

Zoals André van Duin altijd zegt: "Ja hoor, daar is ie weer!"
Alleen om André kan ik wel lachen. :mrgreen:
Groetjes,
Rob

Dethleffs Trend T 6617
Gebruikersavatar
wingman01
Berichten: 7546
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:52
Locatie: Vinkel, in (privé)vriendschap verbonden met Vanrhynsdorp (Zuid Afrika)

Re: Wat voor huishoudaccu is geschikt?



Bericht door wingman01 »

Archie.
als je het niet erg vind negeer ik je opmerking en hou ik het bij de professionals .

Wim.
waarom zou ik een extra zekering moeten plaatsen ???
in de originele opstelling onder de stoel zat er ook geen voor zover ik kon zien .
kan het zijn dat er achter die schakelaar aan de zijkant van de stoel een smeltzekering zit??
Old Truckers never die....they get a new Daf 105 XL
Afbeelding
Louis & Roeleen
CAMPERCLASSICS.NL
Peugeot J5 Pilote, 55KW, 1989.
Plaats reactie