Hoe lang houden ze het vol?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Hoe lang houden ze het vol?



Bericht door Toon »

Momenteel ben ik bezig om mijn nieuwe accu's te activeren
Om er het max voor mijn installatie uit te halen
Vanavond om 17.30 waren de accu's volgens het display vol
Het zijn 2 x 85 AMP AGM green top accu's
Nu dus de stroom stekker en de zekering van het zonnepaneel eruit gehaald om ze te ontladen
Om ze te ontladen een 800 watt elect kacheltje op de omvormer aan gesloten
Omvormer zit rechtstreeks op de accu's aangesloten en stop bij ongeveer 10 volt
Hoe lang zou het kacheltje moeten blijven verwarmen alvorens de lader ermee stopt
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hoe lang houden ze het vol



Bericht door Kroppie »

800 watt bij 12 volt is 66,6 ampere ,omvormer rendement 85 % dus totaal gebruik is 76,6 ampere per uur .
je hebt 170 (2x85) ,dus rekenen maar .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Wim L
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 08 apr 2012, 12:14
Locatie: Kamperveen

Re: Hoe lang houden ze het vol



Bericht door Wim L »

Wil je je accu's gelijk om zeep helpen? dan moet je ze tot 10v laten gaan ik bedoel dat moet je niet te vaak doen.
Je moet er vanuit gaan dat je bij een AGM accu ong 70% van je ampere's kunt gebruiken dus ong 110 ampere!! (2 x 85 x 70 %= 109) dus ong 1,5 uur.

Groet, Wim uut Kamperveen
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Hoe lang houden ze het vol



Bericht door Toon »

Kroppie schreef:800 watt bij 12 volt is 66,6 ampere ,omvormer rendement 85 % dus totaal gebruik is 76,6 ampere per uur .
je hebt 170 (2x85) ,dus rekenen maar .

jos
Deze accu's mogen tot 9,6/9.0 volt ontladen worden
Dat is normaal voor deze accu's
Alleen de omvormer houd er ik dacht bij 10 volt ongeveer mee op
Zouden ze het dan ongeveer 2 uur volhouden
Ik ga kijken of het kacheltje nu na 1 uur nog aanstaat
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Hoe lang houden ze het vol



Bericht door Toon »

Accu's staan nu op 11,2 volt
Dus ze hebben nog wel effe te gaan
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Hoe lang houden ze het vol



Bericht door joske501 »

Beste Toon,

Eigenlijk is dat wel een beetje stom om je accu's op deze manier te belasten. Woonaccu's zijn gemaakt om langzaam te belasten, staat trouwens vermeld op de accu. Bij mij is dat 230ah op 20h en 180ahop 5 uur. Dit wil zeggen hoe meer stroom je afneemt in een kortere tijdspanne hoe minder je er uit kan halen, dit noemen ze het Peukerd effect. Het aanmaken van stroom is een scheikundig proces en dat moet zijn tijd hebben om er veel uit te halen. Moet jij een zware inspanning leveren dan zal je dat ook niet lang volhouden hé.
Startbatterijen kunnen daar veel beter tegen om grote stromen af te nemen op korte tijd, maar deze houden het dan niet lang vol, maar een woonbatterij zal daar zeker schade van ondervinden. En eigenlijk mag je maar 50% ontladen, tenzij het een Litium-Ion batterij is daar nag je 80 a 90 % ontladen. En ontladen tot 10 volt is er echt over zulle, ik zou stoppen bij 11.5 volt!
Is de test al gedaan, laad dan de batterijen dan zo snel mogelijk weer op om de schade te beperken.
Wil je een beter verloop kennen van je stroomgebruik en de aanwezige voorraad, plaats dan een Victron BMV 600 batterijmonitor, ik heb dat ook staan, een pracht van een toestel.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Hoe lang houden ze het vol



Bericht door Toon »

In de link de handleiding van de accu's
http://www.iqaccu.nl/iqaccu/HANDLEIDINGEN_UITLEG.html

Zojuist ging het alarm van de omvormer dat hij bijna ermee stopt
Toch zeker 1 uur en 45 min volgehouden
Op het display stond dat er nog 9,6 volt spanning aanwezig was
Dus nu voor de derde maal de accu's opladen
Dat zou voldoende moeten zijn
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Trebor953
Berichten: 2703
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 9:32
Locatie: Nunspeet

Re: Hoe lang houden ze het vol



Bericht door Trebor953 »

Dat verhaal over "inbranden van nieuwe accu's" en "accu's die lui worden als ze niet voldoende ontladen worden" heb ik nog niet eerder gelezen voor AGM accu's, ik heb mijn twijfels.
Groetjes,
Rob

Dethleffs Trend T 6617
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Hoe lang houden ze het vol



Bericht door de Jonckheer »

Prima hoor. Dat ze nu dus een paar jaar minder levensduur hebben maakt niet uit toch? Leuk verhaaltje over die 9,6 volt. Ik zou het maar op 11,5 houden en geen snelontlading meer toepassen als je er tenminste een poos plezier van wilt hebben. Een nutteloos experiment zou ik zeggen . . :thumbdown:
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Hoe lang houden ze het vol?



Bericht door MonRoe »

De accu's zijn pas weer helemaal opgeladen na minimaal 12 uur aan de paal te hebben gehangen met een lading van minimaal 14v

Wij hebben ook pas nieuwe accu's en het enige advies dat we kregen was, zorg dat je de accu's minimaal eens per 4 weken voor minimaal 12 uur aan de stroom hangt om volledig op te laden. De zonnepanelen en de dynamo kunnen nooit dat leveren dat walstroom wel kan leveren.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Hoe lang houden ze het vol?



Bericht door Toon »

Monroe
Hoeveel laad je lader per uur
Die van ons laad 10 uur op 20 amp
Daarna gaat hij minder laden

Jonkheer
De leverancier adviseert om ze 3 x tot 9 /9,6 leeg te trekken
Die heeft mij ook zwart op wit 3 jaar garantie gegeven met uitloop in percentages
Daarna als de installatie van de Camper weer normaal gebruikt wordt gaat hij ook niet lager
Je kunt een punt hebben over het HOE te ontladen
Daar is maar 1 x kort over gesproken
Het antwoord was daarop dat het hoe leeg trekken niet zoveel uitmaakte als hij maar naar de minimale voltage ging
Vandaar het electr kacheltje
Maar ik zal eens een andere manier bedenken om ze voor de derde keer leeg te trekken
Misschien de tv aan en alle lampen lampen zullen niet zoveel doen dat is led
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hoe lang houden ze het vol?



Bericht door Kroppie »

hoe lang ze het volhouden weten we pas over een tijdje ,houd je ons op de hoogte .?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Trebor953
Berichten: 2703
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 9:32
Locatie: Nunspeet

Re: Hoe lang houden ze het vol?



Bericht door Trebor953 »

Bij het hele verhaal van de leverancier heb ik mijn vraagtekens: Ontladen tot 9,0/9,6V om de volle capaciteit te verkrijgen, regelmatig (diep) ontladen anders worden ze lui (dat geldt volgens mij alleen bij NiCad oplaadbare batterijen), vooral geen druppellader gebruiken. De tijd zal het leren...
Groetjes,
Rob

Dethleffs Trend T 6617
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Hoe lang houden ze het vol?



Bericht door mama »

Ikzelf zal mijn battery niet lager dan 12.10 laten komen , en dan denk ik , dat ik goed bezig ben , en zal dan ook zo maar blijven denken .
Plaats reactie