Zekering in Kathrein BAS 60 vlakschotel?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
De Palude
Berichten: 652
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 21:39
Locatie: Emmerich am Rhein

Zekering in Kathrein BAS 60 vlakschotel?



Bericht door De Palude »

Vermoedelijk heb ik bij het aansluiten van de satfinder tussen de ontvanger en de schotel sluiting gemaakt. De satfinder geeft geen signaal meer. En ook de achtergrondverlichting op de display brandt niet meer.
De storing zit niet in de satfinder want ook het reserve exemplaar doet het niet.
Ik ben zo dom geweest om bij het aansluiten van de satfinder de spanning op de ontvanger te laten staan. Dat is honderden keren goed gegaan maar nu dus niet.
Mijn vraag is nu; Zit er in/aan de BAS 60 schotel een zekering? Wij zijn onderweg en kunnen niet op het dak bij de schotel komen.
M.v.G.
Victo(R)ia
Ronmekel
Berichten: 3749
Lid geworden op: za 08 nov 2008, 12:11
Locatie: Leiden
Contacteer:



Bericht door Ronmekel »

Aan een schotel zitten geen zekeringen.
Het ziet er naar uit dat als je spanning aanlever aan de ontvanger, dat moet je even checken, dat de zekering in je ontvanger eruit ligt.
De satfinder krijgt zijn spanning uit je ontvanger, niet van de schotel.
Groet,
Ron
Ons lid Ron Mekel is helaas in september 2018 overleden.
De Palude
Berichten: 652
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 21:39
Locatie: Emmerich am Rhein



Bericht door De Palude »

Ron, bedankt voor je snelle antwoord. Dan zal ik het gaan zoeken in de ontvanger. Deze heeft overigens wel spanning maar misschien niet in het laagspanningsgedeelte bij de LNB ingang.
M.v.G.
Victo(R)ia
JFL032
Berichten: 152
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 16:11



Bericht door JFL032 »

Bij somminge ontvangers is wanneer je de coax naar de Lnb kortsluit ,voldoende dat je even de ontvanger zonder spanning zet ivm met een automatische zekering die zichzelf dan reset.

Indien deze niet ingebouwd( bij jouw model ? ) is kan er effectief een zekering inzitten, maar dan heb je niets meer (gevens op ontvanger en tv).



suc6
Misschien dom
maar er wordt
aan gewerkt
De Palude
Berichten: 652
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 21:39
Locatie: Emmerich am Rhein



Bericht door De Palude »

Ook bedankt JFL032,
Dat ga ik gelijk uitproberen.
M.v.G.
Victo(R)ia
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24443
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

Een coaxkabel met een F-stekker aansluiten aan de ontvanger en met de multimeter meten of je bij ingeschakelde ontvanger een spanning meet tussen de 13-18V.
Geen F-stekker en coaxkabel dan improviseren met b,v, een speld in het binnenste deel en aan de buiten kant van de aansluiting en dan meten werkt ook.

Geen spanning dan is wellicht de interne zekering kapot.
In de ontvanger zal misschien geen gewone (glas) zekering zitten, maar zo'n kleine print zekering.
En die is niet makkelijk te vinden. Moet ook gesoldeerd worden.

Het wil overigens nog niet zeggen dat de ontvanger bij wel spanning wel zal werken.
Bij oudere ontvangers (vooral Humax) wil het voedingsdeel nog al eens onvoldoende vermogen leveren door kapotte elco's.
Ik heb er ook zo één sinds vorige week.

Alle elco's vervangen wil het probleem nog wel eens oplossen.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
karel3
Berichten: 329
Lid geworden op: di 28 jul 2009, 22:18



Bericht door karel3 »

Inderdaad eerst even meten of er 14 en 18 volt op de coaxkabel komt te staan Bij ontvangst van verticaal en horizontaal gepolariseerde stations schakelt de ontvanger tussen deze twee waarden
Ik heb het met een nokia 9500 wel eens meegemaakt dat alleen de 18 volt ontbrak ik kon toen de Nederlandse stations niet ontvangen. Door de lnb een kwart slag te draaien kwamen die wel weer op het scherm .
De oorzaak was een transistor die defect was geraakt deze zorgde voor de 18 volt er zat in die ontvanger dus geen zekering in de 14/18 volts lijn.
De Palude
Berichten: 652
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 21:39
Locatie: Emmerich am Rhein



Bericht door De Palude »

Hij doet het weer!
De spanning naar de LNB had zichzelf uitgeschakeld. De Receiver is een Philips DSX 6073. Wat nu wel veranderd is, is dat bij het aanzetten iedere keer opnieuw in het menu de spanning handmatig aangezet moet worden. Dat was voorheen niet het geval.
Nogmaals allemaal bedankt voor het meedenken.
M.v.G.
Victo(R)ia
Plaats reactie