TNT ontvangst in Frankrijk met TNTantenne of schotelantenne?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Atlantis A5
Berichten: 500
Lid geworden op: za 13 dec 2008, 22:28
Locatie: nabij Toulouse (Zuid-Frankrijk)



Bericht door Atlantis A5 »

McLouis schreef:
Wij gebruiken ook de USBstick op de laptop en met de spriet binnen ontvangen wij helemaal niets en met de omnimax perfect beeld!
Louis
Die spriet moet je in Frankrijk schuin of horizontaal houden ivm polarisatie!. Die omnimax is multidirectionaal, vandaar dat die werkt. Bovendien neem ik aan dat die buiten staat, terwijlje de spriet binnen hebt geprobeert. Dat gaat niet zo goed vanwege de kooi van faraday.....

Gerard.
Hymer Johan
Berichten: 126
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 13:41
Locatie: Brabant



Bericht door Hymer Johan »

:D

Met een richtbare antenne geeft dat beter resultaat dan een ronde omidirectionele antenne?

Mijn verkoper beweerd dat een richtbare beter is want hij zou zijn ontvangst concentreren naar één richting en de andere antenne zou het signaal zoeken rondom. Hierdoor zou die dus mindere kwaliteit ontvangen. Is dat zo?

en wat te denken van de versterking in db 20 tot 36db. Beter hoger voor TNT ontvangst?

Wie heeft ervaring, wie heeft getest of waar kan ik vergelijkende tests vinden?

Dank u
AdjevE
Berichten: 5
Lid geworden op: di 02 sep 2008, 14:55
Locatie: Eindhoven



Bericht door AdjevE »

Mijn vrouw en zoon zijn eind juli 2009 in Frankrijk naar de Tour de France gaan kijken.

Ze zaten aan het meer van Annecy en zijn ook naar de Grand Bornard en Le Petite St bernard geweest maar nergens DVB-t ontvangst;
Geen ontvangst met de Laptop+pinnacle USB DVB-t stick en ook niet met dit kleine TV tje:
http://www.dk-digital.de/de+products+po ... -t350.html
In Nederland met deze twee apparaten geen problemen met ontvangst van DVB-t
Hymer Johan
Berichten: 126
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 13:41
Locatie: Brabant



Bericht door Hymer Johan »

TNT is in de meeste gevallen in Frankrijk niet te ontvangen als je met een Camper ver buiten de steden blijft.

Ik heb nu een Handmatige te bedienen Schotelantene geplaatst. Zie een ander Topic.
Ga ze binnen enkele weken testen in Frankrijk.

Het is een gemakkelijk te richten exemplaar met een digitale hellingsmeter ingebouwd in de antene
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:



Bericht door Rotec 590 »

ik heb een TNT ontvanger ter grote van een satelietontvanger.
Hierin moet een kaart. Ik ontving in Frankrijk 18 kanalen met een BVB-T antenne in de camper. Echter door de kaart kreeg ik alleen geluid en geen beeld. Moet die eerst geactiveerd worden of werkt ie alleen met een abonnement ?
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Gebruikersavatar
Atlantis A5
Berichten: 500
Lid geworden op: za 13 dec 2008, 22:28
Locatie: nabij Toulouse (Zuid-Frankrijk)



Bericht door Atlantis A5 »

Hymer Johan schreef:TNT is in de meeste gevallen in Frankrijk niet te ontvangen als je met een Camper ver buiten de steden blijft.
TNT is voor 95% in heel Frankrijk heel goed te ontvangen met een gewone antenne. Ik woon zelf ver weg van de steden in de campagne, en heb prima ontvangst met een gewone antenne. Let wel op de polarisatie.
Rotec 590 schreef:ik heb een TNT ontvanger ter grote van een satelietontvanger.
Hierin moet een kaart. Ik ontving in Frankrijk 18 kanalen met een BVB-T antenne in de camper. Echter door de kaart kreeg ik alleen geluid en geen beeld. Moet die eerst geactiveerd worden of werkt ie alleen met een abonnement ?
Voor een TNT modulator heb je geen kaart nodig om die te activeren. Maar voor TNT ontvangst per sateliet heb je een speciale TNT sateliet modulator nodig van TNTSAT of Fransat. Daar zit een al een gratis kaart in. Deze kaarten zijn echter niet los verkrijgbaar om een gewone digitale sateliet ontvanger geschikt hiervoor te maken.
Met vriendelijke groeten uit Zuid-Frankrijk,
Gerard.

Onze camper: Mc Louis MC4 Yearling 74g (2012)
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:



Bericht door Rotec 590 »

Atlantis A5 schreef:Voor een TNT modulator heb je geen kaart nodig om die te activeren. .
In de HD ontvanger zit wel een kaart en ik krijg geen beeld, wel een melding in het Frans. Het is geen satelietontvanger, maar gewoon een antenne ontvanger. met twee balken die aangeven de signaalsterkte en kwaliteit. beide gaven voldoende signaal, want ik ontving 18 kanalen. er staan nog drie letters bij naast TNT , dacht TPS of zoiets. Voor ontvangst moest ik code 37 gebruiken ( Reims)
Er zit ook een invulbrief bij voor een abonnement.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Gebruikersavatar
Atlantis A5
Berichten: 500
Lid geworden op: za 13 dec 2008, 22:28
Locatie: nabij Toulouse (Zuid-Frankrijk)



Bericht door Atlantis A5 »

Rotec 590 schreef:
Atlantis A5 schreef:Voor een TNT modulator heb je geen kaart nodig om die te activeren. .
In de HD ontvanger zit wel een kaart en ik krijg geen beeld, wel een melding in het Frans. Het is geen satelietontvanger, maar gewoon een antenne ontvanger. met twee balken die aangeven de signaalsterkte en kwaliteit. beide gaven voldoende signaal, want ik ontving 18 kanalen. er staan nog drie letters bij naast TNT , dacht TPS of zoiets. Voor ontvangst moest ik code 37 gebruiken ( Reims)
Er zit ook een invulbrief bij voor een abonnement.

Aie, je hebt een andere TNT ontvanger. Normaal zijn 18 TNT zenders gratis, en heb je geen abonnement nodig cq. kaart. Het apparaat die je hebt is ook één die geschikt is om 6 zenders (zoals TPS, Eurosport, LCI, Paris Première etc) meer te ontvangen, waarvoor je een abonnement moet hebben. De zes genoemde zenders kan ik ook niet ontvangen want ik heb ook geen abonnement en mis ze ook niet. Kun je wel de 18 gratis zenders ontvangen? Zo niet, ,dan kun je die beter terugbrengen, anders zit je aan een abonnement vast (koppelverkoop) waar je weinig aan hebt, want je betaald dan 6,90€ per maand gedurende één jaar! En probeer daarna maar eens je abonnement op te zeggen, want die wordt automatisch verlengd.....

Ik weet niet waar dit apparaat hebt gekocht maar je bent slecht voorgelicht. Bij elke grote supermarkt of electrohandel (electromenager zoals Darty of Boulanger) kun je namelijk een TNT modulator kopen voor nog geen 40€ (er bestaan ook HD versies van die wat duurder zijn) zonder kaart voor de 18 gratis zenders, maar die werkt alleen op 220V. Voor campers bestaan speciale 12/220V versies, maar daar weet ik de prijzen niet van (ik heb in mijn camper een LCD TV met ingebouwde TNT ontvanger en heb ook TNTSAT) en kun je kopen bij elke grote camperzaak zoals YPOCamp, Narbonne Accessoires, Destinea etc.

Mijn advies, terugbrengen en omruilen tegen een apparaat zonder abonnement.
Met vriendelijke groeten uit Zuid-Frankrijk,
Gerard.

Onze camper: Mc Louis MC4 Yearling 74g (2012)
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:



Bericht door Rotec 590 »

het is deze ontvanger ( DTI3000 TPS). Nieuw gekocht op een brocante voor de voeding die erin zit voor 5 euro. En door het slechte weer met Pasen ben ik er mee gaan spelen voor ik hem thuis sloop voor de voeding. Maar als ik er wel Franse zenders mee kan pakken zonder schotel, mochten we onder een boom of in een bos staan, dan laat ik hem in de camper.
Vandaar dat ik reageerde op dit topic.
je moet alvorens de zenders te zoeken eerst een code intoetsen
voor Reims was dat 37 zie:
http://pagesperso-orange.fr/tvignaud/tv/tnt.pdf
Afbeelding
en de signaalsterkte zoals ik ook kreeg te zien.
Afbeelding
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Gebruikersavatar
Atlantis A5
Berichten: 500
Lid geworden op: za 13 dec 2008, 22:28
Locatie: nabij Toulouse (Zuid-Frankrijk)



Bericht door Atlantis A5 »

Rotec 590 schreef:het is deze ontvanger ( DTI3000 TPS). Nieuw gekocht op een brocante voor de voeding die erin zit voor 5 euro. En door het slechte weer met Pasen ben ik er mee gaan spelen voor ik hem thuis sloop voor de voeding. Maar als ik er wel Franse zenders mee kan pakken zonder schotel, mochten we onder een boom of in een bos staan, dan laat ik hem in de camper.
Vandaar dat ik reageerde op dit topic.
je moet alvorens de zenders te zoeken eerst een code intoetsen
voor Reims was dat 37 zie:
http://pagesperso-orange.fr/tvignaud/tv/tnt.pdf
Afbeelding
en de signaalsterkte zoals ik ook kreeg te zien.
Afbeelding

Voor Reims code 37 (zie page 7 van de lijst) is voor ontvangst van gecodeerde (crypte) zenders onder R3, zoals TPS, Canal+ etc.
Alleen voor deze code 37 heb je een abonnement en dus kaart nodig . Natuurlijk heb je ontvangst en signaalsterkte, maar geen beeld want die moet "ontcrypt" worden met de kaart abonnement.

De gratis zenders vind je als je code 32 gebruikt voor de zenders onder R1 (zoals FR2, FR3, FR5 etc) en met code 45 de zenders onder R5 (TF1HD, FR2HD, M6HD) en met code 42 de zenders onder R6 (TF1, NRJ12, TMC). Als je die codes gebruikt, zou die het gewoon moeten doen. De codes zijn relateerd aan de zendmasten (en gebruikte kanalen/frequenties) die het dichtste in de buurt staan van Reims. In andere steden heb je weer andere codes nodig, vandaar die uitgebreide lijst, die je maar beter kunt uitprinten! In Toulouse (dept. 31) bijvoorbeeld, maken wij gebruik van de zendmast op de Pic du Midi, en zouden we op jouw apparaat resp. de codes 54, 26 en 36 moeten gebruiken voor de gratis zenders, terwijl voor de zenders onder R3 (abonnement) zouden we code 50 (=37 in Reims) moeten gebruiken.

Advies: Probeer die andere codes eens uit, wellicht kan je dan onder een boom wat franse (gratis) zenders pakken en kun je de ontvanger van 5€ hoogst waarschijnlijk in je camper laten staan!
Met vriendelijke groeten uit Zuid-Frankrijk,
Gerard.

Onze camper: Mc Louis MC4 Yearling 74g (2012)
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:



Bericht door Rotec 590 »

Atlantis A5 schreef: De gratis zenders vind je als je code 32 gebruikt voor de zenders onder R1 (zoals FR2, FR3, FR5 etc) en met code 45 de zenders onder R5 (TF1HD, FR2HD, M6HD) en met code 42 de zenders onder R6 (TF1, NRJ12, TMC). Als je die codes gebruikt, zou die het gewoon moeten doen. ....en kun je de ontvanger van 5€ hoogst waarschijnlijk in je camper laten staan!
Bij 32 gaf hij helemaal geen zenders. 31 ook niet 45 en 42 heb ik nog niet geprobeerd.

kreeg de melding: toutes les chaines n'ont pas été trouvées.
en: Aucune chaine n'a été trouvée
si le problème persiste vèrifiez votre installation ou contact TPS
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Gebruikersavatar
Atlantis A5
Berichten: 500
Lid geworden op: za 13 dec 2008, 22:28
Locatie: nabij Toulouse (Zuid-Frankrijk)



Bericht door Atlantis A5 »

Rotec 590 schreef:
Atlantis A5 schreef: De gratis zenders vind je als je code 32 gebruikt voor de zenders onder R1 (zoals FR2, FR3, FR5 etc) en met code 45 de zenders onder R5 (TF1HD, FR2HD, M6HD) en met code 42 de zenders onder R6 (TF1, NRJ12, TMC). Als je die codes gebruikt, zou die het gewoon moeten doen. ....en kun je de ontvanger van 5€ hoogst waarschijnlijk in je camper laten staan!
Bij 32 gaf hij helemaal geen zenders. 31 ook niet 45 en 42 heb ik nog niet geprobeerd.

kreeg de melding: toutes les chaines n'ont pas été trouvées.
en: Aucune chaine n'a été trouvée
si le problème persiste vèrifiez votre installation ou contact TPS
Probeer ook code 34 voor de zenders onders R4 (had ik in mijn vorige bericht vergeten te melden).

Let wel het kan wel eens voorkomen, door atmosferische omstandigheden, dat een kanaal wegvalt danwel tijdens het zoeken niet gevonden kan worden. Met name de zenders FR2, FR3 enz. onder R1 schijnen daar last van te hebben, maar ook wel eens de zenders onder R2. Waar wij wonen nabij Toulouse komt het regelmatig voor dat juist die zenders soms uitvallen... Gelukkig kunnen we dan nog omschakelen naar de gewone ouderwetse televisie ontvangst (voor zes zenders), maar die zenders gaan vanaf 2011 verdwijnen. Overweeg voor thuis dan ook maar een sateliet ontvanger van TNTSAT of Fransat (of gebruik dat ding die ik in de camper heb, want als we thuis zijn hebben we die immers toch niet nodig in de camper) te installeren met een vaste schotel op het dak..

Waarschijnlijk kun je met je gewone antenne ook geen ouderwets analoog signaal op je TV krijgen. Dit ligt aan het gebruikte SECAM systeem. Een TV uit Nederland gebruikt het PAL systeem, en daarmee kun je geen Franse zenders ontvangen. Sommige TV's die in Nederland verkocht worden, vermelden dat er SECAM op zit, maar dat is vaak SECAM Oost, voor Duitse zenders en heb je in Frankrijk niks aan.... Spreek uit ervaring toen ik zo'n 20 jaar geleden me hier vestigde, kon gelijk een "Franse Secam" TV gaan kopen.....
Met vriendelijke groeten uit Zuid-Frankrijk,
Gerard.

Onze camper: Mc Louis MC4 Yearling 74g (2012)
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:



Bericht door Rotec 590 »

Atlantis A5 schreef: Een TV uit Nederland gebruikt het PAL systeem, en daarmee kun je geen Franse zenders ontvangen.....
De topicstarter heeft een ingebouwde TNT tuner had ik begrepen dus kan hij hier geen problemen mee hebben denk ik.

Mijn scherm komt uit Frankrijk en heeft alle mogelijkheden automatisch.
Plus een VGA ingang dus thuis op de pc te gebruiken.
Maar de DTI3000 TPS ontvanger was aangesloten via een scartkabel dus werkt de tv als videomonitor.
Ik zal in de meivakantie code 34 eens gaan proberen.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Hymer Johan
Berichten: 126
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 13:41
Locatie: Brabant



Bericht door Hymer Johan »

:D Hoi allemaal :D

Ik heb op 3 verschillende plaatsen in Frankrijk getracht om met een buitenantenne TNT te ontvangen.... Geen enkel resultaat. Een maal had ik signaal maar het viel altijd weg. De mensen op de camping hadden een grote directionele antenne geplaatst, gericht naar de zender en zelfs zij hadden storende blokjes in het scherm.

Ik ben dan maar overgegaan naar ee handmatige digitale TNT schotelantenne.
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... highlight=

en deze werkt tot hier toe perfect (Twee maal gebruikt....)

Mvg.

Johan
Plaats reactie