accuwater steeds laag

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Kopates
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 20:50
Locatie: Rotterdam

accuwater steeds laag



Bericht door Kopates »

Ik vraag mij af of het mogelijk is dat het accuwater sinds ik de accu laat opladen tijdens het rijden sneller verdampt dan gewoonlijk.

Ben net terug en heb 4500 Km gereden na een paar dagen staat de accu leeg en heb 1,5 liter water bij moeten vullen.

Is dit gewoon of is er iets anders aan de hand, wie kan mij dit uitleggen of een advies geven.

Groet Koos
Luchtkastelen eisen hoge onderhoudskosten
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

even spanning meten op de huishoud accu tijdens het lopen van de motor, dit ook even als je gas geeft (dus als de motor meer toeren draait).
Vermoed dat er een wat te hoge spanning op komt.
Maar nu "meten is weten" geld hierbij echt.. :wink:
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07



Bericht door myway »

Als er 1.5 liter water bij moet vrees ik het ergste voor de accu :?

Hoe wordt de accu geladen als de motor niet loopt?
fwalraven
Berichten: 364
Lid geworden op: do 20 jul 2006, 16:31



Bericht door fwalraven »

Water verdampt door dat de accu overladen wordt. (te hoge laadspanning)

Hetzij door de dynamo, hetzij door de lader.

Of de accu is slecht.

Indien de motor niet loopt wordt de accu niet door de dynamo van de motor geladen. Kan wel door een lader welke dan op 230 is aangesloten.

Frans
Kopates
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 20:50
Locatie: Rotterdam



Bericht door Kopates »

Bedank voor de reacties, mijn vraag is nu wat kan ik doen aan een te hoge laadspanning ?
Is dit te doen door er een weerstand tussen te zetten ??

Ik hoor graag wat de oplossing is.

Groet Koos
Luchtkastelen eisen hoge onderhoudskosten
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster



Bericht door Kroppie »

eerst meten of de te hoge laadspanning van de lader komt of van de alternator(dynamo).
komt het door de lader dan de lader afstellen(laten afstellen),komt het door de alternator dan is een nieuwe spannings regelaar de enige oplossing, een weerstand werkt niet door de verschillende amperages,krijg je over een weerstand verschillende spanningsval.
succes en groet

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Kopates
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 20:50
Locatie: Rotterdam



Bericht door Kopates »

Nogmaals bedankt voor de reactie's.

Wat zijn de normale getallen als je meet op de HH accu als je de motor laat lopen ? en wat meet je als je een te hoge laadspaning heeft.

Accu gemeten 12,35 accu was niet geheel geladen
met lopende motor 13,54
wat gas erbij 13,55
motor uit 13,11
na twee minuten 12,65

Heb het niet kunnen proberen met 230. maar misschien hebben jullie toch al een idee.

alvast bedankt, groet Koos
Luchtkastelen eisen hoge onderhoudskosten
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster



Bericht door Kroppie »

deze meetwaarden bij lopende moter,zijn eerder aan de lage dan aan de hoge kant, dus daar zou de accu niet zo veel water van gebruiken ,de z.g. gasspanning ligt bij een gewone natte accu boven de 14.4 volt.
nu nog even de laadspanning bij 230volt meten,dan weet je meer.
succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Kopates
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 20:50
Locatie: Rotterdam



Bericht door Kopates »

Jos, bedankt voor de snelle reactie.
De meting op netspaning ga ik morgen doen.

Als er nog vragen zijn hoor je het nog wel.

Groet Koos
Luchtkastelen eisen hoge onderhoudskosten
Antonn
Berichten: 1520
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 21:45
Locatie: Drenthe



Bericht door Antonn »

Hoi,

Als je de dynamospanning meet op de accu, dan motor even laten lopen om het starten te compenseren.
Dan een beetje gas bij geven en dan de spanning aflezen!
Contoleer ook de massastip van de motor, als hier weerstand in zit gaat de regelaar zijn eigen gang en geeft te veel spanning.
Aangezien je 1,5 liter bij vult gaat het niet om een cel maar om alle 6.

Succes!

Groet Anton
Kopates
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 20:50
Locatie: Rotterdam



Bericht door Kopates »

Na eerst de accu te hebben opgeladen zijn dit de gegevens.

Na opladen 13,70 volt
Met lopende motor en wat gas 14,06
Motor af 13,50 na twee minuten wachten 13,22

Daarna op 230, na twee minuten wachten 14,10

Volgens mij blijf zo alles onder de norm, maar is dit zo ?
Of is de accu aan vervanging toe na dat er tot twee maal toe water is toegevoegd. En of moet er accuzuur aan het water toegevoegd worden ?

Groet Koos
Luchtkastelen eisen hoge onderhoudskosten
Antonn
Berichten: 1520
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 21:45
Locatie: Drenthe



Bericht door Antonn »

Hoi,

NOOIT MAAR DAN OOK NOOIT ZWAVELZUUR TOEVOEGEN !!!

Als de accu's vol zijn en geen stroom verliezen kunnen ze ook versleten zijn.
Dat is iets wat je niet vaak meemaakt omdat er voor die tijd meestal wel een cel uitvalt, stukgaat.
Wat je doet: opladen zoals het hoort en dan na een accuboer even de tester erop dan weet je het meteen!

Succes!

Groet Anton
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07



Bericht door myway »

De waarde die je aangeeft voor het laden op zowel de motor als op 230 zijn inderdaad goed en kunnen dus niet voor het probleem zorgen.

Je hoeft er geen zuur in te doen dat wordt het water vanzelf.

Als de accu al even een tijd niet geladen wordt moet bij een volle accu de spanning 12.7 volt zijn.

Zoals ik al eerder aangaf als je zoveel water moet bijvullen is het meestal einde oefening voor de accu, maar als hij opgeladen is kun je hem laten testen.

Liggen er overigens geen zonnepanelen op het dak?
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07



Bericht door myway »

Ha Antonn de zelfde gedachten :lol:
Plaats reactie