AGM en GEL accu samen als huishoudaccu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
jeepee
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 10:28
Locatie: Scheveningen

AGM en GEL accu samen als huishoudaccu



Bericht door jeepee »

Er is al veel over geschreven maar deze combinatie ben ik volgens mij nog niet tegen gekomen hier op het forum.
Halverwege vorig jaar na 2 campers gehad te hebben een uitstapje gemaakt naar een caravan. Prima ding, alleen niets voor ons. Caravan weer verkocht en andere camper gekocht. Nou had ik voor de caravan al een nieuwe AGM accu gekocht. In de camper (Hymer uit 2006) zit een GEL accu (van 2006). De lader (EBL-99) kan zo te zien 1 opbouw accu aan, maar ik zou graag de 2e (AGM) accu uit de caravan ook gebruiken.
Wie weet of en hoe ik dat kan realiseren ?

alvast bedankt voor de reacties
Gebruikersavatar
cjoosten
Berichten: 3332
Lid geworden op: vr 16 apr 2004, 20:54
Locatie: Roggel



Bericht door cjoosten »

Er vanuit gaande dat de accu's van dezelfde kwaliteit zijn zou het moeten kunnen lijkt me.

Waar je ook naar moet kijken zijn de laadspanningen. Als deze gelijk zijn zou ik het proberen
m.v.g.

Coen en Mir........iam

Wie zichzelf kent, veroordeelt niemand
meijer
Berichten: 5
Lid geworden op: do 29 sep 2005, 23:19



Bericht door meijer »

Kijk eerst eens op de site van wim v.opzeelamd over het paralel schakelen van 2 accus. Als ze niet werkelijk gelijkwaardig zijn heb je ze in een jaar kapot. Ze "vreten"elkaar gewoon op.
Gebruikersavatar
wimh
Berichten: 2943
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:41
Locatie: Alkmaar
Contacteer:



Bericht door wimh »

Afbeelding
Een reken voorbeeld geven is zeer complex , daar op moment van aansluiten beide accu's een bepaalde laadconditie hebben, een verschillende Ri ( inwendige weerstand) en een verschillende klemspanning. Zodra aangesloten veranderen deze waarde direct = klemspanning wijzigt zich , daar door de Ri en daarmede de stroom die tussen de accu's loopt.De waarde klemspanning - Ri en I, (stroom) zullen dus constant veranderen en blijven veranderen.
Ga je dan ook nog de accu's belasten , dus licht aan , waterpomp - kachel enz enz dan wordt de situatie nog complexer.
Nog maar niet te beginnen over het laden van de accu's.
pedro V
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 22:07
Locatie: almere



Bericht door pedro V »

je moet hier wel mee opassen de gelaccu heeft een andere oplaad cyclus
dan de agm accu. meestal is de camperlader gemaakt voor een gelaccu. sommige laders kan je ook gebruiken voor agm maar dan moet je vaak een knopje omzetten. groetjes :D
een tevreden tdi roker is geen onrust stoker
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Simpel gezegd: alleen accu's parallel schakelen die
- van hetzelfde merk zijn
- van het zelfde type zijn
- van hetzelfde bouwjaar zijn

Ik had twee gelijke accu's parallel. Dat ging perfect, een jaar of vijf/zes.
Daarna gingen ze veel te snel leeg, dat gebeurde me regelmatig. Accu's getest,
niets aan de hand. Beide accus'nog in goede staat! Maar...

De ene accu was nog net iets beter dan de andere! En dan beginnen de problemen,
zoals hierboven door WimH beschreven. Ze gaan elkaar staan op te laden, en zijn
heel snel leeg.

Oplossing: weer twee nieuwe exact gelijke accu's geplaatst. Probleem opgelost!
Mijn advies, aangande hierboven: niet doen! Gaat niet goed komen.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Rob Art
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 11:33
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: AGM en GEL accu samen als huishoudaccu



Bericht door Rob Art »

Niet aan beginnen AGM par. aan Gel te zetten. Wim geeft al een heel duidelijke uitleg, daar vul ik bij aan dat de laadspanning van AGM (14,4V) heel anders is als de laadspanning van GEL (>14,7V).
Deze combi zullen het samen dus niet lang uithouden.
Succes Groetjes Rob,Nordic.
Ik fotografeer Zee & Kustvaart schepen.
Twitter: @Scheepsspotter
jeepee
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 10:28
Locatie: Scheveningen



Bericht door jeepee »

Allen hartelijk dank voor de reacties.
Dat parallel zetten was ik ook niet echt van plan, ik had alleen gehoopt dat iemand met slimme apparaatjes kwam, zoals ook in de botenwereld gebruikt wordt.
vb accuscheider: Afbeelding

Ik denk er aan om gewoon een grote accu schakelaar ertussen te zetten. En dan uiteraard de parallel stand vergeten, maar gewoon op accu 1 of accu 2. Losse lader voor accu 2 indien aan de paal.
Afbeelding
Rob Art
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 11:33
Locatie: Haarlem
Contacteer:



Bericht door Rob Art »

Het eerste plaatje is een acculader met twee gescheiden uitgangen, je zou er één kunnen toepassen om de twee accu's gescheiden te laden.
De accu keuze schakelaar (tweede plaatje) kan je dan weer gebruiken om te kiezen of je hh accu 1 of hh accu 2 wil gaan gebruiken.
Dit zou een oplossing voor je kunnen zijn.
Succes Groetjes Rob,Nordic.
Ik fotografeer Zee & Kustvaart schepen.
Twitter: @Scheepsspotter
Vodeg Camper Products
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 13:19
Locatie: Budel
Contacteer:



Bericht door Vodeg Camper Products »

De accu schakelaar wordt door ons veel ingebouw als oplossing voor noodsituaties. Met noodsituaties bedoelen we dan als je tijdens de winter periode de pech hebt om een defecte accu te krijgen, dat je dan toch nog:- je gas-verwarming kan aanzetten door gebruik te maken van de start accu. - je huishoudaccu (afhankeijk van type) je startaccu kan laten helpen om de wagen gestart te krijgen. Maar om hiermee tussen twee huishoudaccu's te gaan schakelen, lijkt mij wat veel werk. Elke keer als je ene accu wat leeg is moet je omschakelen naar de andere accu maar ook weer terug om de andere weer opgeladen te krijgen....
Dit lijkt mij in ideder geval niet verstandig.
Met vriendelijke groet,
Gerrit-Jan

ing. G-J. ten Voorde, MBA
van het elektrotechnische installatie bedrijf
www.vodeg.nl & camperaar sinds 2000
jeepee
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 10:28
Locatie: Scheveningen



Bericht door jeepee »

lijkt mij wat veel werk
vandaar dat ik hier het bericht heb geplaatst. Wellicht zijn er slimme apparaatjes die zelf omschakelen ? of wellicht de spanning verdelen over beide accu's ?
Vodeg Camper Products
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 13:19
Locatie: Budel
Contacteer:



Bericht door Vodeg Camper Products »

jeepee schreef:
lijkt mij wat veel werk
vandaar dat ik hier het bericht heb geplaatst. Wellicht zijn er slimme apparaatjes die zelf omschakelen ? of wellicht de spanning verdelen over beide accu's ?
Er zijn zelfs heel veel apparaatjes die een koppelling "automatisch" maken maar ze hebben ook allemaal 1 of meerdere nadelen (zoals bijvoorbeeld spannings verlies of stroomverbruik). En dan wordt al snel de vraag of die "apparaatjes" met bij behorende kosten alle moeite wel waard zijn. Aangezien de ene accu van 2006 is, is het misschien verstandiger om te beginnen met het goed doormeten van die accu om te bepalen in welke conditie die verkeerd.
Met vriendelijke groet,
Gerrit-Jan

ing. G-J. ten Voorde, MBA
van het elektrotechnische installatie bedrijf
www.vodeg.nl & camperaar sinds 2000
Antonn
Berichten: 1520
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 21:45
Locatie: Drenthe



Bericht door Antonn »

Hoi,

Je zou een extra scheidingsrelais kunnen plaatsen zodat ie onder het rijden word geladen.
Sta je stil dan zijn ze weer gescheiden.

Groet Anton
WWW.Campertechniek.eu

Forum voor campersleutelaars die niet bang zijn voor vieze handen

Kwestie van gasgeven.......
Plaats reactie