Huishoudaccu: welke VMF calcium accu?
Ik heb inmiddels ook een VMF VDC31M accu gekocht.
Over het laden ervan heb ik het een en ander gelezen. Een acculader die je kunt instellen zijn wel verkrijgbaar, maar voor een fiks (v.a. 150 euro) bedrag. (Mastervolt heeft er een geloof ik)
Ik lees ook de onze webmaster hier zelf ook al jaren een calcium accu heeft zonder dat deze een speciale behandeling krijgt en is er zeer tevreden over.
Zelf denk ik eraan om de spanningsregelaar van mijn dynamo af te laten stellen op 14,8 volt. Zowel mijn huishoudaccu als mijn twee startaccu's zijn VMF calcium-accu's dus dat zou een perfecte oplossing zijn. Ik weet alleen niet wat dat kost..
Over het laden ervan heb ik het een en ander gelezen. Een acculader die je kunt instellen zijn wel verkrijgbaar, maar voor een fiks (v.a. 150 euro) bedrag. (Mastervolt heeft er een geloof ik)
Ik lees ook de onze webmaster hier zelf ook al jaren een calcium accu heeft zonder dat deze een speciale behandeling krijgt en is er zeer tevreden over.
Zelf denk ik eraan om de spanningsregelaar van mijn dynamo af te laten stellen op 14,8 volt. Zowel mijn huishoudaccu als mijn twee startaccu's zijn VMF calcium-accu's dus dat zou een perfecte oplossing zijn. Ik weet alleen niet wat dat kost..
-
- Berichten: 537
- Lid geworden op: vr 20 jun 2003, 11:44
- Locatie: Meijel
Als je de accu's echt goed wilt onderhouden zul je toch een lading van 14,8/13,8 moeten toepassen gedurende 1 keer per maand of indien zeer frequent gebruik van de camper 1 keer per 2 maanden.
Aanpassen van je dynamo (zoek in de gouden gids naar een bedrijf gespecialiseerd in AUTO ELEKTRA en Dynamo's) is denk ik eenvoudig als deze orgineel is(hanomag uit 1974) moderne dynamo's zijn helaas erg moeilijk aan te passen. Een oplossing zou een PB1120LOV van PE kunnen zijn maar eerlijk is eerlijk de sterling is een nog betere oplossing(als je tenminste de meertraps lader kiest).
Maar het advies bestaat niet alleen uit de 14,8 hoofdlading belangrijker is de 13,8 druppellading Controleer de technische gegevens van je laadunit en kijk vooral of de lader tijdens de druppellading 13,8V levert. Standaard is dit 13,2 of 13,5V.
In ieder geval hebben wij geconcludeerd met verschillende acculeveranciers dat een calcium/calcium accu als de VMF en de Delphi aanmerkelijk langere levensduur heeft als deze regelmatig(1 keer per maand) geladen wordt met een acculader 14,8/13,8 en dan liefst 48 uur aan een stuk op de lader laten staan. Hierdoor wordt de accu gedurende een periode van zeker 36 uur op 13,8V onderhouden.
Dit kan al met bijvoorbeeld de LBC312 (adviesverkoopprijs €109,00) die speciaal voor calcium/calcium accu's een 14,8/13,8 stand heeft. Deze lader is tevens geschikt als druppellader voor de winterstalling.
Aanpassen van je dynamo (zoek in de gouden gids naar een bedrijf gespecialiseerd in AUTO ELEKTRA en Dynamo's) is denk ik eenvoudig als deze orgineel is(hanomag uit 1974) moderne dynamo's zijn helaas erg moeilijk aan te passen. Een oplossing zou een PB1120LOV van PE kunnen zijn maar eerlijk is eerlijk de sterling is een nog betere oplossing(als je tenminste de meertraps lader kiest).
Maar het advies bestaat niet alleen uit de 14,8 hoofdlading belangrijker is de 13,8 druppellading Controleer de technische gegevens van je laadunit en kijk vooral of de lader tijdens de druppellading 13,8V levert. Standaard is dit 13,2 of 13,5V.
In ieder geval hebben wij geconcludeerd met verschillende acculeveranciers dat een calcium/calcium accu als de VMF en de Delphi aanmerkelijk langere levensduur heeft als deze regelmatig(1 keer per maand) geladen wordt met een acculader 14,8/13,8 en dan liefst 48 uur aan een stuk op de lader laten staan. Hierdoor wordt de accu gedurende een periode van zeker 36 uur op 13,8V onderhouden.
Dit kan al met bijvoorbeeld de LBC312 (adviesverkoopprijs €109,00) die speciaal voor calcium/calcium accu's een 14,8/13,8 stand heeft. Deze lader is tevens geschikt als druppellader voor de winterstalling.
Mobiele energie blijft mijn passie
Een losse lader is natuurlijk mooi, maar echt handig is het voor mij niet.
Ik sta bijna NOOIT aan een 220V paal. Thuis kan ik mijn camper ook niet dicht bij mijn huis parkeren zodat ik ook geen 220V in de camper heb.
Ik zou dan mijn 2 startaccu's en mijn huishoudaccu moeten demonteren en naar binnen moeten slepen om te laden..
En volgens Richard moet een accu dan 48 uur aan de lader hangen. Met drie accu's ben ik dus na 6 dagen klaar om mijn accu's weer in te bouwen.
Nee, dat lijkt me niks. Mijn camper gebruik ik ook zeker een paar keer per week, dus een winterstalling heeft ie niet en zonder accu's in mijn bus kan ik niet rijden..
Ik hoop dat jullie hieruit begrijpen waarom de dynamo aanpassing voor mij de meest ideale oplossing is..
En wat betreft het druppelladen.. Dat zie ik als de kers op de taart als je het helemaal perfect wil doen, want laten we eerlijk zijn, in een normale auto krijgt een accu ook nooit dupellading.
Overigens Richard, wel een erg mooi en betaalbare lader! Mocht ik nog een losse lader overwegen, dan is dit zeker een goede optie!
Ik sta bijna NOOIT aan een 220V paal. Thuis kan ik mijn camper ook niet dicht bij mijn huis parkeren zodat ik ook geen 220V in de camper heb.
Ik zou dan mijn 2 startaccu's en mijn huishoudaccu moeten demonteren en naar binnen moeten slepen om te laden..
En volgens Richard moet een accu dan 48 uur aan de lader hangen. Met drie accu's ben ik dus na 6 dagen klaar om mijn accu's weer in te bouwen.
Nee, dat lijkt me niks. Mijn camper gebruik ik ook zeker een paar keer per week, dus een winterstalling heeft ie niet en zonder accu's in mijn bus kan ik niet rijden..
Ik hoop dat jullie hieruit begrijpen waarom de dynamo aanpassing voor mij de meest ideale oplossing is..
En wat betreft het druppelladen.. Dat zie ik als de kers op de taart als je het helemaal perfect wil doen, want laten we eerlijk zijn, in een normale auto krijgt een accu ook nooit dupellading.
Overigens Richard, wel een erg mooi en betaalbare lader! Mocht ik nog een losse lader overwegen, dan is dit zeker een goede optie!
hallo allemaal de antwoorden zijn denk ik allemaal perfect maar ik heb nog een probleem ook ik heb net 2 vdc31m accu's gekocht zuiver als hh
accu's waar op 170 wh zonnepanelen dus naar mijn mening geen aparte lader nodig het laden word geregeld met een mobile solar regelaar mt 240/12 nu is mijn vraag moet daar nu nog wat aan verandert worden?of regelt dat ding het zelf het enige wat ik kan doen is hem op
gel of lead acid zetten en welke stand is daar het beste van alvast bedankt voor de antwoorden Karel
accu's waar op 170 wh zonnepanelen dus naar mijn mening geen aparte lader nodig het laden word geregeld met een mobile solar regelaar mt 240/12 nu is mijn vraag moet daar nu nog wat aan verandert worden?of regelt dat ding het zelf het enige wat ik kan doen is hem op
gel of lead acid zetten en welke stand is daar het beste van alvast bedankt voor de antwoorden Karel
-
- Berichten: 537
- Lid geworden op: vr 20 jun 2003, 11:44
- Locatie: Meijel
lead acid is de beste stand. En als het even kan in ieder geval periodiek een spanning van 14,8/13,8V erop zetten. Je laadregelaar levert overigens met lead/acid stand bij geen verbruikers gedurende langere periode tijdelijk een puserende spanning om inzakken van het zuur te voorkomen, dus al een redelijke oplossing voor calcium/calcium
Mobiele energie blijft mijn passie
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 13:19
- Locatie: Budel
- Contacteer:
Voor de personen die niet zo'n hele dure lader willen aanschaffen heeft CTEK een leuk ladertje de xs3600 met 14,7 volt en de XS7000 die zelfs 16 volt haalt. Te koop bij diverse aanbieders.
Pas op bij het gebruik van hoge laadspanningen en/of aanpassen van de dynamo zodat de elektronica van het autogedeelte niet beschadigt raakt.
Pas op bij het gebruik van hoge laadspanningen en/of aanpassen van de dynamo zodat de elektronica van het autogedeelte niet beschadigt raakt.
Met vriendelijke groet,
Gerrit-Jan
ing. G-J. ten Voorde, MBA
van het elektrotechnische installatie bedrijf
www.vodeg.nl & camperaar sinds 2000
Gerrit-Jan
ing. G-J. ten Voorde, MBA
van het elektrotechnische installatie bedrijf
www.vodeg.nl & camperaar sinds 2000