Accu ontlaadt in VW LT28 uit 1977
Accu ontlaadt in VW LT28 uit 1977
Lange tijd keek ik naar die leuke campers die voorbijreden, maar ja, budget he.
Maar toen viel mijn oog op een werkelijk mooi karretje, een vw lt28 benzine uit 1977.
Blij blij, maar nu blijkt de elektrische installatie ergens niet goed. Start niet, akku leeg. Naar de garage, dynamo gerepareerd, maar de laadstroom is toch maar 12,8 v. En na een uurtje uitstaan, is de akku weer leeg.......(er zitten 2 akkus in, de huishoudakku reeds losgekoppeld, maar alle 12 volt lampjes in de camper kunnen, met moter uit nog steeds gewoon aangezet worden, tenminste net na het rijden. Kom je een uurtje later terug, gaan ze al niet meer aan)
Volgens de garage is de stroombedrading "ondoorzichtig" veel aanmekaar geknubbeld enzo. En dan zit er nog zo een ding tussen dat de laadstroom verdeelt over de 2 akkus. Moet ik nu alle draden laten vernieuwen? Dan ben ik failliet.
Wat moet ik nu doen? Tips, en of een garage in de buurt van wageningen die weten wat ze doen mbt bedrading in oude campers..
de startakku ziet er vrij nieuw uit...
ik hoop dat iemand me kan helpen...
Maar toen viel mijn oog op een werkelijk mooi karretje, een vw lt28 benzine uit 1977.
Blij blij, maar nu blijkt de elektrische installatie ergens niet goed. Start niet, akku leeg. Naar de garage, dynamo gerepareerd, maar de laadstroom is toch maar 12,8 v. En na een uurtje uitstaan, is de akku weer leeg.......(er zitten 2 akkus in, de huishoudakku reeds losgekoppeld, maar alle 12 volt lampjes in de camper kunnen, met moter uit nog steeds gewoon aangezet worden, tenminste net na het rijden. Kom je een uurtje later terug, gaan ze al niet meer aan)
Volgens de garage is de stroombedrading "ondoorzichtig" veel aanmekaar geknubbeld enzo. En dan zit er nog zo een ding tussen dat de laadstroom verdeelt over de 2 akkus. Moet ik nu alle draden laten vernieuwen? Dan ben ik failliet.
Wat moet ik nu doen? Tips, en of een garage in de buurt van wageningen die weten wat ze doen mbt bedrading in oude campers..
de startakku ziet er vrij nieuw uit...
ik hoop dat iemand me kan helpen...
ik zou hem niet naar de garage brengen als ik je was,
je bent i.d.d. een vemogen kwijt.
ik zou (zonder electriche kennis maar wel met logica) alle draden die vanaf je startaccu lopen los halen.
uiteraard laat je de 2 dikke draden zitten.
als nu je accu 1 of 2 dagen wel vol blijft ga je de los gehaalde draden 1 voor 1 weer aansluiten met tussenpozen van 1 of 2 dagen.
er komt vanzelf een punt dat de accu weer leeg loopt.
dan ga je na waar de draad die je het laatst hebt aangesloten heen loopt.
desnoods vervang je die draad en controleer je die gebruikers.
omslachtig maar goedkoop en je bent geen meetapparatuur nodig.
succes.
mvg. peter
je bent i.d.d. een vemogen kwijt.
ik zou (zonder electriche kennis maar wel met logica) alle draden die vanaf je startaccu lopen los halen.
uiteraard laat je de 2 dikke draden zitten.
als nu je accu 1 of 2 dagen wel vol blijft ga je de los gehaalde draden 1 voor 1 weer aansluiten met tussenpozen van 1 of 2 dagen.
er komt vanzelf een punt dat de accu weer leeg loopt.
dan ga je na waar de draad die je het laatst hebt aangesloten heen loopt.
desnoods vervang je die draad en controleer je die gebruikers.
omslachtig maar goedkoop en je bent geen meetapparatuur nodig.
succes.
mvg. peter
Het simpelst is het om de startaccu eerst eens helemaal los te koppelen en er dan alleen de 'autozaken' aan vast te zetten. Niets wat met het campergedeelte te maken heeft aan die accu!
Dan eens proberen wat ie doet. Gaat 't dan goed, ligt het dus aan de bekabeling naar/in/van het camperdeel.
Gewoon steeds meer mogelijkheden uitsluiten...
Ennuhhh...
Die accu ziet er misschien wel nog goed/nieuw uit, maar issie dat ook wel? Ik zou in ieder geval bij de accu beginnen!
Dan eens proberen wat ie doet. Gaat 't dan goed, ligt het dus aan de bekabeling naar/in/van het camperdeel.
Gewoon steeds meer mogelijkheden uitsluiten...
Ennuhhh...
Die accu ziet er misschien wel nog goed/nieuw uit, maar issie dat ook wel? Ik zou in ieder geval bij de accu beginnen!
... it's better to burn out, than to fade away...
Re: Accu ontlaadt in VW LT28 uit 1977
peer8 schreef:Lange tijd keek ik naar die leuke campers die voorbijreden, maar ja, budget he.
Maar toen viel mijn oog op een werkelijk mooi karretje, een vw lt28 benzine uit 1977.
Blij blij, maar nu blijkt de elektrische installatie ergens niet goed. Start niet, akku leeg. Naar de garage, dynamo gerepareerd, maar de laadstroom is toch maar 12,8 v. En na een uurtje uitstaan, is de akku weer leeg.......(er zitten 2 akkus in, de huishoudakku reeds losgekoppeld, maar alle 12 volt lampjes in de camper kunnen, met moter uit nog steeds gewoon aangezet worden, tenminste net na het rijden. Kom je een uurtje later terug, gaan ze al niet meer aan)
Volgens de garage is de stroombedrading "ondoorzichtig" veel aanmekaar geknubbeld enzo. En dan zit er nog zo een ding tussen dat de laadstroom verdeelt over de 2 akkus. Moet ik nu alle draden laten vernieuwen? Dan ben ik failliet.
Wat moet ik nu doen? Tips, en of een garage in de buurt van wageningen die weten wat ze doen mbt bedrading in oude campers..
de startakku ziet er vrij nieuw uit...
ik hoop dat iemand me kan helpen...
Hallo, dat de accu steeds leeg is logisch, want de dynamo laad niet.
12.8V betekend dat hij niet laad . de laadspanning moet minstens rond de 14V zijn.
Begin niet aan alles tegelijk.
De accu zou je op kunnen laden met een acculader en dan kijken of hij op spanning blijft.
groet wm
nou, toch bedankt zover mensen, ik waardeer het echt.
Ben al wat wijzer.... (voltmetertje gekocht)
De accu is nieuw 02-2004. Laadspanning 12.8 is dus niet voldoende.....dat is t wel.
Als ik de pinnetjes van de voltmeter op de middelste ingang van de diodebrug (of hoeheet dat ding) zet krijg ik 14.1 v , maar gemeten tussen de polen van de accu zelf dus 12,8 as de moter draait, met moter uit is ie 12,51 nadat ik m geladen heb met een lader.
Opladen:
Beginspanning was 11,98 v, na 30 minuten laden reeds 12,48 volt en toen duurde het 6 uur en was de accu op 12.93 v en het groene lampje van de acculader ging branden (en de accu borrelde). Na een uurtje was de spanning van de accu teruggelopen tot 12,61 volt. In de camper gezet, probleemloze start (3 keer, moter was koud, sloeg af). Spanning nu 12,51. Eens zien wat ie morgenvroeg doet..
Conclusie: laadstroom is niet goed, accu is rot ??
Toch maar naar de garage.............
Ben al wat wijzer.... (voltmetertje gekocht)
De accu is nieuw 02-2004. Laadspanning 12.8 is dus niet voldoende.....dat is t wel.
Als ik de pinnetjes van de voltmeter op de middelste ingang van de diodebrug (of hoeheet dat ding) zet krijg ik 14.1 v , maar gemeten tussen de polen van de accu zelf dus 12,8 as de moter draait, met moter uit is ie 12,51 nadat ik m geladen heb met een lader.
Opladen:
Beginspanning was 11,98 v, na 30 minuten laden reeds 12,48 volt en toen duurde het 6 uur en was de accu op 12.93 v en het groene lampje van de acculader ging branden (en de accu borrelde). Na een uurtje was de spanning van de accu teruggelopen tot 12,61 volt. In de camper gezet, probleemloze start (3 keer, moter was koud, sloeg af). Spanning nu 12,51. Eens zien wat ie morgenvroeg doet..
Conclusie: laadstroom is niet goed, accu is rot ??
Toch maar naar de garage.............
Met deze gegevens is mijn conclusie dat de accu kapot is.peer8 schreef:nou, toch bedankt zover mensen, ik waardeer het echt.
Ben al wat wijzer.... (voltmetertje gekocht)
De accu is nieuw 02-2004. Laadspanning 12.8 is dus niet voldoende.....dat is t wel.
Als ik de pinnetjes van de voltmeter op de middelste ingang van de diodebrug (of hoeheet dat ding) zet krijg ik 14.1 v , maar gemeten tussen de polen van de accu zelf dus 12,8 as de moter draait, met moter uit is ie 12,51 nadat ik m geladen heb met een lader.
Opladen:
Beginspanning was 11,98 v, na 30 minuten laden reeds 12,48 volt en toen duurde het 6 uur en was de accu op 12.93 v en het groene lampje van de acculader ging branden (en de accu borrelde). Na een uurtje was de spanning van de accu teruggelopen tot 12,61 volt. In de camper gezet, probleemloze start (3 keer, moter was koud, sloeg af). Spanning nu 12,51. Eens zien wat ie morgenvroeg doet..
Conclusie: laadstroom is niet goed, accu is rot ??
Toch maar naar de garage.............
Als de accu borrelt betekent dit dat hij vol is. Als tergelijkertijd de klemspanning maar 12,93 Volt is dan betekent dit dat er een cel kapot is.
Als de accu kapot zou zijn, zou dat "relatief" goed nieuws zijn, want heel makkelijk op te lossen.
Maar misschien was ik onduidelijk (het werd zo een lang verhaal) Even ter verduidelijking: accu aan de lader, dan begint ie te borrelen en als ik dan de spanning meet met de stekker nog in het stopkontakt dan is de spanning 14,2 v ongeveer. Als ik de klemmetjes loshaal, houd het borrelen op en blijft er een spanning over van bijna 13 v dus...dat na een uurtje uitkomt op 12,6 v en daar zo ongeveer blijft.
Is dat normaal, of is dat fout...
Maar misschien was ik onduidelijk (het werd zo een lang verhaal) Even ter verduidelijking: accu aan de lader, dan begint ie te borrelen en als ik dan de spanning meet met de stekker nog in het stopkontakt dan is de spanning 14,2 v ongeveer. Als ik de klemmetjes loshaal, houd het borrelen op en blijft er een spanning over van bijna 13 v dus...dat na een uurtje uitkomt op 12,6 v en daar zo ongeveer blijft.
Is dat normaal, of is dat fout...
peer8 schreef:Als de accu kapot zou zijn, zou dat "relatief" goed nieuws zijn, want heel makkelijk op te lossen.
Maar misschien was ik onduidelijk (het werd zo een lang verhaal) Even ter verduidelijking: accu aan de lader, dan begint ie te borrelen en als ik dan de spanning meet met de stekker nog in het stopkontakt dan is de spanning 14,2 v ongeveer. Als ik de klemmetjes loshaal, houd het borrelen op en blijft er een spanning over van bijna 13 v dus...dat na een uurtje uitkomt op 12,6 v en daar zo ongeveer blijft.
Is dat normaal, of is dat fout...
Bij 14,2 V kan de accu normaliter niet borrelen, de gasspanning ligt bij 14,7 V. Een goede accu die vol is heeft onbelast 12,8 V. Ik zou de accu maar na laten meten met een goede zuurweger.