Korte Golf ontvangst autoradio

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
burow
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 17 nov 2003, 21:41
Locatie: Enschede

Korte Golf ontvangst autoradio



Bericht door burow »

Hallo allemaal, Ik ben hier lang niet geweest mede omdat we een lange reis gemaakt hebben.
Weet iemand hoe ik de ontvangst van mijn kortegolf autoradio kan verbeteren?
Ik bezit een grundig scd 3590 rds met ook een kortegolf erop maar deze werkt nauwelijks[ook de lange en midden golf ontvangt weinig signaal]
De Fm is uitstekend.
Het lijkt me erg handig de werelomroep rijdend te ontvangen met me gewone wereldontvanger moet ik altijd naar buiten om goede ontvangst te hebben.
Ik ben bij een deskundig inbouwbedrijf geweest en daar de beckers met kortegolf geprobeerd maar ook daar is de kortegof ontvangst zeer matig.
Misschien moet er een antenneversterker tussen? Maar onze Lt bus daar is de antenne al versterkt en ook als ik daar een lange draad aanmaak dan nog geen ontvangst.
Enfin wie weet hier iets op want lang weg zonder wereld omroep was toch wat saai.
Ik hoop van iemand wat te horen.
Veel groet rob :roll:
Weggaan is ook thuiskomen
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10155
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:



Bericht door Peter LMC »

Hallo Burow en Kees2

Ik vind het maar een raar verhaal. :o
Ik heb namelijk deze Becker (met navigatie) met een voorversterkte bosch antenne in mijn camper zitten en hij doet het prima.
Maar niet hier in Nederland. Ik moet wel voorbij de Franse grens zijn om de wereldomroep goed aan te kunnen en het signaal is natuurlijk nooit niet zo zuiver als van een FM signaal.
Misschien dat Ben van Eden dit ook leest. Hij heeft namelijk ook deze Becker in zijn camper zitten en laat hij even zijn mening weten.
Bij mij doet deze Becker autoradio het perfect op de korte golf.
:D
Ewout
Berichten: 795
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 0:13
Locatie: Dordrecht
Contacteer:



Bericht door Ewout »

Ik had begrepen (misschien een keer in klokhuis gezien) dat de zendmast voor de korte golf een joekel is in nederland en "over nederland heen straalt" om een zo groot mogelijk bereik elders te hebben. In nederland wil je niet naar de wereldomroep luisteren, omdat je al tig fm frequenties hebt.



maar ik kan er net zo goed meters naast zitten...
Afbeelding
Ben van Ede
Berichten: 226
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 12:49
Locatie: Ulft
Contacteer:



Bericht door Ben van Ede »

kees2 schreef:dit heb je bij kortegolf signalen vaker, deze zijn op grotere afstand van de zender beter te horen.

wat ik met de voorversterker bedoel deze zijn meestal voor FM omroep band bedoeld.

zij versterken alleen dat gebied en de andere frequentie's worden juist gedempt.

dat het signaal anders is als Fm is natuurlijk normaal het AM.

het antenne (en evt versterker) moet aangepast zijn voor de frequentie die je wil ontvangen.

En Ben als radiozendamateur zal dit ook weten.

ik ben zelf ook radiozendamateur

73er PE1MPR
Hoi Kees,inderdaad moet ik je gelijk geven,maar Peter heeft wat de ontvangst van de Becker ook gelijkdie is redelijk goed te noemen.Maar als ik mijn Icom 706 MKII of Yaesu FT100 (voor de NIET zendamateurs , dit zijn HF zenders/ontvangers) dan zijn de signalen vele malen beter mede omdat hieraan een antenne is aangesloten welke voor deze frequentie is.Ook is zoals je al aangegeven hebt de afstand tot het uitgestraalde signaal van belang voor de frequentie keuze.

groeten Ben van Ede PA1BU
__________________________
Onze camper is een Frankia Alkoof 600
Groetjes Ria en Ben PA1BU
Plannen doe je voor de toekomst.
Leven doe je nu.
burow
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 17 nov 2003, 21:41
Locatie: Enschede



Bericht door burow »

Mensen bedankt allemaal voor de info.
Het is inderdaad zo dat ik pas ontdekte bij terugkomst [door het downloaden van de gebruiksaanwijzing] dat er een korte golf op mijn grundig zit, Ik ga hem zeker uitproberen als we weer verder weggaan, ik was blij verrast dat die golf er op zat om dat ik op het punt stond een becker te kopen mede daar om.
Nu is de twijfel weer gerezen of ik toch maar een tom topm aan gaan schaffen of toch een becker. Het nadeel van tom tom lijkt me dat je voor elk land er weer een nieuw kaartje in moet stoppen terwijl de becker je grenzeloos overal heenbrengt. In ieder geval met mijn burow vip 660 ben ik nooit uitgebouwd.
Nogmaals bedankt voot de info
Rob :D
Weggaan is ook thuiskomen
Ben van Ede
Berichten: 226
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 12:49
Locatie: Ulft
Contacteer:



Bericht door Ben van Ede »

kees2 schreef:wat ik hier eigenlijk mee aan wil geven dat als je er een antenne versterker tussen hebt zitten die de korte golf dempt

kun je nog zo'n goeie ontvanger hebben dan is de ontvangst slecht.

hang de Icom 706 MKII of Yaesu FT100 maar eens aan zo'n Fm band versterker.

en Becker is ook de RR onder de autoradio's, die wil ik zeker niet afkraken. :wink: :D :D
Ja klopt Kees,zo'n Fm bandversterker is vaak voor 87- 108 Mhz en daarboven en daaronder laten ze weinig signaal door.Ik ben dan ook benieuwd of Rob al verder is gekomen met de verbetering van zijn ontvangst.
73 Ben
__________________________
Onze camper is een Frankia Alkoof 600
Groetjes Ria en Ben PA1BU
Plannen doe je voor de toekomst.
Leven doe je nu.
Gebruikersavatar
mercedes508
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 1:07
Locatie: Utrecht

Korte Golf Autoradio



Bericht door mercedes508 »

Er is bij Jacky's Electronic in Dubai-tip van radio nederland wereldomroep-een Sony autoradio met Alle golflengten te koop.(FM,LG,MG,KG)
Heb twee jaar geleden zo'n ding gekocht,is er binnen een week.
Dit type is speciaal voor het midden-oosten en azie waar de KG nog veel beluisterd wordt.
Thuis luister ik op mijn Yaesu frg7 en NRD 535 of de zeer aan te bevelen kleine Sony SW7600GR,deze kleine portable ontvanger met de mogelijkheid om op de AM band,te kiezen welke zijband de minste storing geeft (ECSS) is de beste op dit moment te koop-ik gebruik hem graag onderweg,ook de mogelijkheid de band of de 100 geheugens te scannen is erg functioneel.Nog nooit zo'n komplete,op alle banden goede signaal/ruisverhouding,ontvanger beluisterd-aanrader dus.
Let wel op het juiste type nummer-er zijn ook minder mooie types!
Mercedes508
Rob - PA3-CXG
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 14 jul 2004, 22:19
Locatie: Lopik

Korte Golf Autoradio



Bericht door Rob - PA3-CXG »

Burow schrijft: Het lijkt me erg handig de wereldomroep rijdend te ontvangen, met me gewone wereldontvanger moet ik altijd naar buiten om goede ontvangst te hebben.

Dit is bijna niet mogelijk al was het alleen al door het enorme strooiveld van de altenator (wisselstroomdynamo) die deze AM gemoduleerde band volledig zal verstoren. FM modulatie heeft hier veel minder last van.

Dan nog de antenne, golflengte FM band is 3 meter = antenne lengte 75 cm (kwart golf) - Korte golf is 40 - 80 – 160 meter = antenne lengte 10-20-40 meter (kwart golf)
Conclusie het auto sprietje is ideaal voor de FM band maar totaal ongeschikt voor de korte golf

Dus toch lekker buiten zitten met het ontvangertje op schoot zonder stoorvelden en buiten de kooi van Faraday
:idea:
Adios, Rob (PA3-CXG)

Camperbeveiliging

VW CARAVELLE TDI 210 PK
Gebruikersavatar
mercedes508
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 1:07
Locatie: Utrecht

Korte Golf



Bericht door mercedes508 »

Hallo,niet mee eens Rob.
Heb vele malen,bv in spanje en frankrijk,al rijdend naar de wereldomroep geluisterd.
Wat de antenne betreft: ook mijn kleine portable sony sw7600gr,ontvangt op zijn kleine sprietje het "nachtuilennet"-amateurs, in de nacht te horen op 3674 lsb.
Mercedes508
Coral
Berichten: 2096
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 21:40

Re: Korte Golf Autoradio



Bericht door Coral »

Rob - PA3-CXG schreef: Conclusie het auto sprietje is ideaal voor de FM band maar totaal ongeschikt voor de korte golf
Leg deze leek eens uit waarom het sprietje van mijn kortegolfontvanger met vergelijkbare lengte wel geschikt is.
Plaats reactie