Huishoudaccu stuk: help!

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Blazerke
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 29 jan 2016, 23:03
Locatie: Haacht Belgie

Huishoudaccu stuk: help!



Bericht door Blazerke »

Allen ,

Ik denk dat mijn woonbatterijen het hebben begeven , had hem van zaterdagmorgen tot zondag middag aan de 220 V gehangen om alles wat op te frissen zeg maar ( doe ik regelmatig ) .
Als ik hem afkoppelde en mijn paneel wou opzetten had ik niets geen enkel lichtje :^o

Even terug aan de 220 V en dan werkte alles wel .

Als ik meet op de woonbatterijen ( heb er twee ) meet ik slechts 3 Volt .
Dus vervangen zal de boodschap zijn en daarvoor graag wat hulp . [-o<
Ik heb nu twee batterijen Vechline : 92Ah C20
start vermogen : 850A
gewicht : 23,5 kg
afmetingen 350 x 175 x 190 (LxBxH)
Afbeelding
Hier even de opstelling ervan
Afbeelding

Ik zou deze willen vervangen door één grote ( het tussenstuk kan er tussen uit )
Ik vermoed dat in nu gewone lood batterijen heb of half tractie , hebben ook nog nooit stroom te kort gehad , staan weinig vrij .
Toch zou ik iets zwaarder willen gaan , naar 220 à 230 Ah ( heb nu 184 Ah)

Wat is voor mij de beste oplossing en ook een beetje budget vriendelijk , gewone batterij , gel , AGM
Liefst niet te technische uitleg daar dit item niet mijn sterkste kant is .

Hier ook nog een foto van mijn lader , daar staat wel een topje op GEL - PB
Afbeelding
Groeten
Marc

Adria Twin Supreme 640 SLB
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Woon batterij stuk !! hulp



Bericht door Kroppie »

je hebt nu 2 startaccu,s, het slechtste type om als hhaccu te gebruiken , het goedkoopste is om een(1) gewone semitractie accu van 200-230Ah (b.v. varta dualpurpose +- 270 euro)te nemen , alleen is je lader wat aan de lichte kant voor 230Ah, kan geen kwaad maar neem de tijd om ze vol teladen , en zet de instelling bij een gewone semitractieaccu op PB.

agm en gel accu,s hebben voordelen, alleen komen die bij normaal campergebruik niet tot hun recht, terwijl ze wel veel duurder zijn .

als ik de aansluitingen op de huidige accu,s zo zie zitten ze ook verkeerd aangesloten , plus aan plus en min aan min dat klopt, MAAR dan de plus van de ene accu gebruiken en de min van de andere, voor de gebruikers en de lader.
succes

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op zo 26 feb 2017, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Woon batterij stuk !! hulp



Bericht door myway »

Idd de klassieke fout een startaccu en nog een startaccu er aan geplakt, met wel erg dunne draadjes.
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: Woon batterij stuk !! hulp



Bericht door campertje »

Maar waarom zoveel accu capaciteit als je toch bijna nooit vrij staat?
Ik zou kiezen voor 1 zo rond de 120 Ah (of 2 van 60 Ah) :D

Daar kun je ook zeker 2 a 3 dagen vrij mee staan. 8-)
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Woon batterij stuk !! hulp



Bericht door Kroppie »

ligt aan zijn verbruik, ik ga af op wat t.s aangeeft te willen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Blazerke
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 29 jan 2016, 23:03
Locatie: Haacht Belgie

Re: Woon batterij stuk !! hulp



Bericht door Blazerke »

Allen ,

Heb dit ook gezien dat er startaccu opstaat , maar die zaten in de camper als hij nieuw is afgeleverd !!
Toch staat er een afbeelding op van een camper en een boot , zou het kunnen dat je ze voor beide kan gebruiken ?

Ik heb volgende verbruikers , led verlichting , waterpomp , TV , satelliet en wel dieselverwarming dat naar het schijnt toch wel wat stroom vraagt .

Meestal rijden we overdag , en de nacht brengen we meestal door op camping ( dus 220 V aanwezig ) maar uiteraard gebeurt het ook wel dat we ergens vrij overnachten .
Groeten
Marc

Adria Twin Supreme 640 SLB
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Woon batterij stuk !! hulp



Bericht door Kroppie »

een camper en een boot moeten ook gestart worden, een afbeelding zegd dus niets, de start capaciteit van 850 ampere bij een accucapaciteit van 92Ah zegt mij genoeg.

en ook nu blijft mijn advies nog hetzelfde.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Blazerke
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 29 jan 2016, 23:03
Locatie: Haacht Belgie

Re: Woon batterij stuk !! hulp



Bericht door Blazerke »

Jos ,

Geloof je wel hoor , zou me niet verwonderen dat die dealer daar verkeerde heeft in geplaatst .

Die Varta valt nog mee wat betreft prijs , je kan ze ook hebben met 180 Ah , misschien is dit beter voor mijn lader of zou ik toch voor de 230 Ah gaan !
Groeten
Marc

Adria Twin Supreme 640 SLB
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudaccu stuk: help!



Bericht door Kroppie »

als u nu genoeg had aan 184Ah, dan lijkt mij 180Ah ook genoeg, maar dat is iets wat u alleen kunt beslissen, past wel wat beter bij de lader( 250watt is bij 14,4 volt laadspanning 17,5 ampere laadstroom)(bijna 10% van de accu capaciteit.)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Blazerke
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 29 jan 2016, 23:03
Locatie: Haacht Belgie

Re: Huishoudaccu stuk: help!



Bericht door Blazerke »

Oké , bedankt voor hulp , ga eens googlen voor de Varta :lol:
Groeten
Marc

Adria Twin Supreme 640 SLB
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Huishoudaccu stuk: help!



Bericht door kampo »

Samengevat:
Beter 1 grote accu als 2 kleine accu's.
Minimaal een half tractie kwaliteit voor deze toepassing, maar het mag ook AGM/GEL als je acculaders zo een stand hebben.
Altijd een gasdichte gesloten accu bij deze niet geventileerde inbouwpositie binnen.
Een gewone half traktie is budgetvriendelijk maar het opgegeven aantal cycli bij die Dual Purpose bedraagt de helft van wat men daar opgeeft voor AGM/GEL en die dan natuurlijk wel duurder zijn.
Hoe kleiner je HH accu, hoe dieper de cycli zijn waarmee je hem belast en hoe minder lang de HH accu zal meegaan.
Aansluitfout accupolen oplossen ! (en kabeldikte nakijken die ziet er te dun uit)
Acculadertje dat je nu hebt van 17A is normaal goed tot +/- 170Ah
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Blazerke
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 29 jan 2016, 23:03
Locatie: Haacht Belgie

Re: Huishoudaccu stuk: help!



Bericht door Blazerke »

Kampo ,

Mijn lader heeft wel een knopje , zie je op de foto om te kiezen tussen GEL of PB , ik lees dat een AGM of GEL een laadstroom moet hebben van 14,7 volt , gaat mijn lader dat ook geven ?
en wat gaat mijn alternator doen tijdens het rijden , gaat die 14,7 V laadspanning geven ?

Ik hoor namelijk dat er heel wat MH rondrijden met AGM batterijen , maar die dan nooit volledig geladen geraken , en dat is weer foute boel .

Kampo - campo , ben jij de campo die ik ken :wave: zegt haasrode je wat , zoja , ik ben Marc uit Haacht :wave:
Groeten
Marc

Adria Twin Supreme 640 SLB
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Huishoudaccu stuk: help!



Bericht door Aloys »

De dynamo geeft gewoon ruim 14 volt, geen 14,7. Daarom de AGM-accu ook regelmatig door de lader laten opladen!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Huishoudaccu stuk: help!



Bericht door myway »

Dat een agm met een lagere spanning, lees 14.4 volt, niet vol komt is niet juist.
Alleen wie heeft de tijd om een lader zijn volledige laad cyclus te laten gebruiken.
Met een hogere spanning laden heeft vaak wel de voorkeur.
Overigens wordt een agm vaak gesloopt als hij regelmatig geladen wordt terwijl het niet nodig is, daar kan een agm slecht tegen.
Plaats reactie