Scheidingsrelais accu
Re: Scheidingsrelais accu
Bij onze camper zijn twee relais aanwezig die door de D+ worden geschakeld, een scheidingsrelais voor de HH-accu en een relais dat de koelkast van alternatorspanning voorziet.
Gebleken is dat het opkomen van het D+ signaal in combinatie met de aanspreekgevoeligheid van de relais er voor zorgt dat beide relais al tijdens het starten worden ingeschakeld. Gevolg is een kortstondige piekbelasting van de (te vroeg gekoppelde) huishoudaccu. Dit treedt alleen op indien de motor koud is en de startcyclus een fractie langer duurt dan bij een warme motor.
Door het D+ signaal iets te vertragen, waardoor de relais iets later inschakelen, kon het euvel eenvoudig worden verholpen.
Martien
Gebleken is dat het opkomen van het D+ signaal in combinatie met de aanspreekgevoeligheid van de relais er voor zorgt dat beide relais al tijdens het starten worden ingeschakeld. Gevolg is een kortstondige piekbelasting van de (te vroeg gekoppelde) huishoudaccu. Dit treedt alleen op indien de motor koud is en de startcyclus een fractie langer duurt dan bij een warme motor.
Door het D+ signaal iets te vertragen, waardoor de relais iets later inschakelen, kon het euvel eenvoudig worden verholpen.
Martien
Ons weblog: http://www.ffruit.jouwweb.nl
- Peter LMC
- Berichten: 10098
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Scheidingsrelais accu
Door toepassing van een klein extra relais dat de D+ doorschakelt. Dit relais, dat door een FET wordt geschakeld, komt door de werking van een RC netwerk vertraagd in zodra het D+ signaal wordt ontvangen.
Martien
Martien
Ons weblog: http://www.ffruit.jouwweb.nl
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Scheidingsrelais accu
blizard schreef:
Het is juist andersom: De sterkste accu zal zwakker worden en zich aanpassen aan de zwakste.
Ik heb mijn cyrix nog liggen, dus wie interesse heeft...
Je hebt helemaal gelijk .
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op do 23 feb 2017, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Scheidingsrelais accu
Die wedstrijd kan niet. Daar moet je haast voor hebben. Dat hebben wij niet....Mickel Moen schreef:@paul en jos.
Er leiden meerdere wegen naar Rome en het is geen wedstrijd he.
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Scheidingsrelais accu
klopt, haast heb ik niet ben niet op de vlucht naar rome.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Scheidingsrelais accu
Ik ken en begrijp je filosofie wel en heb er geen probleem mee voor jou geval. Het betreft inderdaad een specifieke inzet door een ervaren gebruiker. Misschien ook nog belangrijk erbij te vertellen dat de Optima's een sterk afwijkende laadspanning nodig hebben. Dat speelt ook een rol in je keuze.Mickel Moen schreef:@kampo
Over het al dan niet manueel schakelbaar maken, van de cyrix, ben ik het hier niet met je eens. Je gaat hier m.i. iets te kort door de bocht. Ook hier is het weer afhankelijk van hoe het gebruik is.
Indien de camper alleen recreatief gebruikt wordt, is er iets voor te zeggen, om de cyrix continu actief te hebben. Als ik recreatief met de bus op pad ben, staat de cyrix ook continu aan. Alle laders zoeken het dan mooi zelf uit. Rijdend de dynamo via de cyrix. Op de parkeer of standplaats het solarplaneel en al we aan de paal staan, wordt ook de acculader de ctek actief. In de laatste gevallen speelt ook de cyrix weer een rol, vanwege het bidirectionele. Ze zoeken het maar uit. Het enige wat ik doe is zo nu en dan op de accumonitor kijken om te constateren, dat alles prima werkt en de hh-accu's niet te diep ontladen worden. Wat overgens vrijwel ook niet meer gebeurt. Met het solarpaneel, ontlaad ik nu met mijn campergedrag nog maximaal 15%.
Dat is bij recreatief gebruik. Tweederde deel van het jaar gebruik ik de bus echter niet recreatief. Ik zou niet weten, waarom dan ook de startaccu en de hh-accu steeds geschakeld moeten worden. Bij niet recreatief gebruik worden de hh-accu's nagenoeg niet belast. Alleen de accumonitor is actief en de solarlader staat in de standby stand. Ik gun de hh-accu's dan rust. Zo nu en dan een dag het zonnepaneel aan en de hh-accu's blijven vol.
Bedenk ook, dat door alles manueel schakelbaar te maken, je zo nu en dan ook de accu's een volledige cyclus op alleen de ctek kunt geven. Bijvoorbeeld bij AGM accu's op de AGM stand.
Kortom ook hier is het weer afhankelijk van jouw specifieke campergedrag.
Maar waar ik een probleem mee heb, is dat je door dit systeem, een weloverwogen maar lichtjes afwijkende keuze, zo op je site te zetten de indruk kan geven aan opkomende zelfbouwers, dat dit aan te raden is of zelfs het beste. En daar heb ik een probleem mee. Deze aansluitwijze mag je niet voorstellen als standaard. Dat kleine dashboardschakelaartje C is wel maar een detail want de rest van je site is gewoon fantastisch.
Groeten Kampo
Re: Scheidingsrelais accu
Ik zal eens een poging doen om een overzicht op te stellen van de mogelijke systemen
Misschien kan iemand het aanvullen/verbeteren ?
1. Blokcentrales met geïntegreerde scheidingsrelais
Beschrijving: Alles elektrisch zo veel mogelijk in 1 centrale onderbrengen
Scheiding werkt meestal volgens het D+ en relais principe soms ontdubbeld en volgens bepaalde principes. Zo gebeurd het meestal op fabriekscampers.
Voorbeelden van merken EBL, Calira, Schaudt, …
Nadelen: Veel te kleine vermogens, meestal erg goedkoop gedaan en het grootste probleem is dat ze niet of heel slecht uit te breiden zijn.
2. D+ gestuurd relais
Dit is de voorganger van de intelligente relais. Werkt uitstekend gewoon zwart/wit op het signaal draaiende motor en zonder extra parameters zoals spanning en tijd.
Systeem is niet meer mogelijk op recentere voertuigen omdat daar geen D+ meer aanwezig is, tenzij je weer een D+ generator gaat installeren.
Vandaag gaan de dynamo’s steeds meer over de 200A en een kwaliteit relais is dan duur. Dit principe word vandaag niet meer gemonteerd en is op een uitzondering na vervangen door intelligente relais. Ook lastig om het bi directioneel te maken.
Voorbeelden van merken: Bosch, Hella, Nagaras en vele anderen
3. Argo Diode laadstroomverdelers
Door gebruik te maken van het 1 richting doorlaat principe van diodes kan men ook hiermee een perfecte scheiding maken.
Voorheen hadden de diodeblokken het nadeel van een spanningsverlies van 0,7 volt te hebben. Met de moderne Argo Fet is dit slechts 0,1 Volt en dus verwaarloosbaar. Bestaan ook in versies voor 3 gescheiden accu’s zoals voornamelijk gebruikt op schepen. Toepassing van deze techniek is sterk achteruit gegaan sinds het opkomen van de intelligente relais.
4. Intelligente scheidingsrelais
Sinds een 10 tal jaar is dit de meest gebruikte techniek op servicewagens en campers met een 2de accu. (behalve fabriekscampers met een blokcentrale en ook niet op oudere voertuigen)
Zijn in principe gewone dikke 12/24V relais voor hoge vermogens van 100, 200 en 400A met bovenop een module met logica en instelbare parameters. Die parameters zijn de spanning en de tijd.
Bekende fabricanten zijn Victron Cyrix, Mastervolt Battery Separator, Blue Sea, Studer, Sure Power,…
Sommige modellen zijn Bi-directioneel wat als voordeel heeft dat de startaccu mee kan worden geladen
5. B2B Battery to Battery laadsystemen
Deze zijn noodzakelijk op alle recente voertuigen met accu management systemen. Dit is vanaf Euro 5 en altijd bij start/stop motorregeling.
Daar is omwille van verbruiks en uitlaatgas reductie de dynamo voorzien van een managementsysteem dat de levering van stroom stopzet als de startaccu geladen is.
De spanningsregelaars op deze dynamo's worden softwarematig aangestuurd via de digitale bedrading van CAN of LIN.
Zo is het ook mogelijk om maximaal energie te recupereren bij het remmen. Dat is de dynamo variabel te doen laden in functie van beschikbare overschotten.
Andere instellingen programmeren is niet toegelaten zonder aanpassing van de uitlaatgaswaardes op de homologatie documenten.
Hierdoor is het niet meer mogelijk een huishoudaccu op een normale manier al rijdende te laden.
De B2B laders zijn ook een scheiding maar dienen vooral om een te lage spanning van de startaccu naar een hogere laadspanning voor de huishoudaccu om te vormen.
Een top laad en scheidingsregeling, soms volledig instelbaar, maar heel duur met prijzen van 300 tot 600 €
Bekende Merknamen; Victron Buck Boost, Votronic B2B, Samlex Elogic,
6. Huishoudaccu laden via omvormer en 230V lader
Dus transformatie 12V>230V>12V
Veel rendementsverlies maar wel juiste en vooral instelbare laadcurves bij langere ritten.
'Low tech' methode voor EURO 5/6 motoren.
viewtopic.php?f=10&t=8458491
Extra risico wegens het inschakelen van de 230V tijdens iedere rit.
Misschien kan iemand het aanvullen/verbeteren ?
1. Blokcentrales met geïntegreerde scheidingsrelais
Beschrijving: Alles elektrisch zo veel mogelijk in 1 centrale onderbrengen
Scheiding werkt meestal volgens het D+ en relais principe soms ontdubbeld en volgens bepaalde principes. Zo gebeurd het meestal op fabriekscampers.
Voorbeelden van merken EBL, Calira, Schaudt, …
Nadelen: Veel te kleine vermogens, meestal erg goedkoop gedaan en het grootste probleem is dat ze niet of heel slecht uit te breiden zijn.
2. D+ gestuurd relais
Dit is de voorganger van de intelligente relais. Werkt uitstekend gewoon zwart/wit op het signaal draaiende motor en zonder extra parameters zoals spanning en tijd.
Systeem is niet meer mogelijk op recentere voertuigen omdat daar geen D+ meer aanwezig is, tenzij je weer een D+ generator gaat installeren.
Vandaag gaan de dynamo’s steeds meer over de 200A en een kwaliteit relais is dan duur. Dit principe word vandaag niet meer gemonteerd en is op een uitzondering na vervangen door intelligente relais. Ook lastig om het bi directioneel te maken.
Voorbeelden van merken: Bosch, Hella, Nagaras en vele anderen
3. Argo Diode laadstroomverdelers
Door gebruik te maken van het 1 richting doorlaat principe van diodes kan men ook hiermee een perfecte scheiding maken.
Voorheen hadden de diodeblokken het nadeel van een spanningsverlies van 0,7 volt te hebben. Met de moderne Argo Fet is dit slechts 0,1 Volt en dus verwaarloosbaar. Bestaan ook in versies voor 3 gescheiden accu’s zoals voornamelijk gebruikt op schepen. Toepassing van deze techniek is sterk achteruit gegaan sinds het opkomen van de intelligente relais.
4. Intelligente scheidingsrelais
Sinds een 10 tal jaar is dit de meest gebruikte techniek op servicewagens en campers met een 2de accu. (behalve fabriekscampers met een blokcentrale en ook niet op oudere voertuigen)
Zijn in principe gewone dikke 12/24V relais voor hoge vermogens van 100, 200 en 400A met bovenop een module met logica en instelbare parameters. Die parameters zijn de spanning en de tijd.
Bekende fabricanten zijn Victron Cyrix, Mastervolt Battery Separator, Blue Sea, Studer, Sure Power,…
Sommige modellen zijn Bi-directioneel wat als voordeel heeft dat de startaccu mee kan worden geladen
5. B2B Battery to Battery laadsystemen
Deze zijn noodzakelijk op alle recente voertuigen met accu management systemen. Dit is vanaf Euro 5 en altijd bij start/stop motorregeling.
Daar is omwille van verbruiks en uitlaatgas reductie de dynamo voorzien van een managementsysteem dat de levering van stroom stopzet als de startaccu geladen is.
De spanningsregelaars op deze dynamo's worden softwarematig aangestuurd via de digitale bedrading van CAN of LIN.
Zo is het ook mogelijk om maximaal energie te recupereren bij het remmen. Dat is de dynamo variabel te doen laden in functie van beschikbare overschotten.
Andere instellingen programmeren is niet toegelaten zonder aanpassing van de uitlaatgaswaardes op de homologatie documenten.
Hierdoor is het niet meer mogelijk een huishoudaccu op een normale manier al rijdende te laden.
De B2B laders zijn ook een scheiding maar dienen vooral om een te lage spanning van de startaccu naar een hogere laadspanning voor de huishoudaccu om te vormen.
Een top laad en scheidingsregeling, soms volledig instelbaar, maar heel duur met prijzen van 300 tot 600 €
Bekende Merknamen; Victron Buck Boost, Votronic B2B, Samlex Elogic,
6. Huishoudaccu laden via omvormer en 230V lader
Dus transformatie 12V>230V>12V
Veel rendementsverlies maar wel juiste en vooral instelbare laadcurves bij langere ritten.
'Low tech' methode voor EURO 5/6 motoren.
viewtopic.php?f=10&t=8458491
Extra risico wegens het inschakelen van de 230V tijdens iedere rit.
Laatst gewijzigd door kampo op ma 27 feb 2017, 8:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 23:33
Re: Scheidingsrelais accu
6. Huishoudaccu laden via omvormer en 230V lader
Zo wil ik het gaan doen in mijn bus. 'Low tech' methode voor EURO 5/6 motoren.
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8458491
Zo wil ik het gaan doen in mijn bus. 'Low tech' methode voor EURO 5/6 motoren.
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8458491
Re: Scheidingsrelais accu
gewone scheidingsdiode en de dynamo (laten)aanpassen, ook een mogelijkheid, niet voor euro 5 en 6, maar voor de oudere types.
nog een weg naar rome
jos
nog een weg naar rome
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Marco Polo
- Berichten: 27412
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Scheidingsrelais accu
Mag de topicstarter gelijk in detail het antwoord op zijn eigen vraag geven
Geen discussies, geen vervuiling.
Is het alleen geen discussieforum meer;-)
Maar dit terzijde.
Geen discussies, geen vervuiling.
Is het alleen geen discussieforum meer;-)
Maar dit terzijde.