Statuspanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2060
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Statuspanelen



Bericht door Grumble »

Dat zijn standaard opampjes bv LM358, VCC is iets meer als 5 volt, VEE is iets meer als -5 volt (dit omdat veel opamps niet rail to rail zijn, maar een kleine spannings ruimte nodig hebben).
Of als je van de 5 volt die de arduino gebruikt de opamps wil voeden kan je ook de 0.5 volt iets verlagen tot 0,4 volt zodat de uitgangsspanning tussen de 0 en 4 volt beweegt.
Die 0.5 volt kan je ook van een weerstandsdeler maken (potmetertje van pakweg 10k , midden aftakking gebruiken en voeden vanaf de 3.3 volt van je arduino) dat kan omdat er toch geen stroom verbruikt wordt.

Voor VEE kan je een voltage inverter gebruiken, ook al omdat er maar weinig stroom verbruikt wordt..
Al met al wordt het wel weer wat ingewikkelder... :angel:
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22915
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Statuspanelen



Bericht door PaulBng »

Zal moeten gaan googlen naar opamp..

Iig veranderdndat niets aan de weerstandsbank zelf.
Ik heb hem zojuist ingebouwd. Twee aderig snoertje eraan, kan ik onderweg verder klooien.
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Statuspanelen



Bericht door Arie55 »

Paul, je gaat de verkeerde kant op. Dat pad heb ik al bewandelt en dat loopt dood. Alsmaar electronica spul toevoegen is niet de weg. Je kan met programmeren zoveel doen. Het gaat erom dat wat er gemeten is, om te zetten wat de arduino lust en waar wat logica achter zit. Dat wat je gemeten hebt, kan je nu zo met op vorige pagina staande voorbeeld mee verder. Van een spanning naar een digitale waarde, wat op een afgebakend gebied wordt getest.

Een ander pad wat doodlopend is, is het verkeerd aansluiten van een druksensor. Verbrandde bijna m'n vingers aan het printje. Niet zo raar dat die het nu niet meer doet. Ben nog niks verder gekomen om data van de ene arduino naar de ander te krijgen. Ja, voorbeelden zat. Na het wijzigen van de code voor mij iets bruikbaars, werkt het niet... Ik tob gewoon verder.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22915
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Statuspanelen



Bericht door PaulBng »

Arie,
Die lijst met voltages zijn berekend, niet gemeten. Was het maar zo.
Ik ga vrijdag avond of zaterdag ochtend op stap.
De snelheid van het oplossen van het probleem hangt nu nauw samen met mijn watergebruik

En iets wat ik niet heb, is haast
Ik kan ook de dop even openschroeven...
Maar daar gaat het niet om hè... Gewoon kijken of het kan.
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Statuspanelen



Bericht door Arie55 »

Dat kan je toch meten met een multimeter? Zwarte draad op massa en de rode op elk van de weerstandknooppunten. Dan kan je met de hand elk van de vlottertjes 'schakelen'. Zonder multimeter kan ook, dan aangesloten op de arduino en de digitale waarden uitlezen bij met de hand geschakelde vlotter. Met de opgeschreven waarden een plus-minus waarde bepalen en dan in de voorgestelde if 'boom' zetten.

heb je net een pb'tje gestuurd

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22915
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Statuspanelen



Bericht door PaulBng »

Gedaan Arie, maar de metingen "voldoen niet aan de verwachtingen".
De gemeten weerstand wel, de spanningen niet.
Wordt vervolgd!
PB gezien.
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Statuspanelen



Bericht door Arie55 »

Ben met een simulatie even aan de gang geweest en het bevestigd inderdaad je uitdaging. De onderlinge stap grootte is spaningsgewijs erg klein. Stappen van <0,2V komen voor. Toen ik alle weerstanden wijzigde in 1k en de spanning van 14.4 naar 5V (oeps), werden de stapgrootte er niet beter op. Alle veranderingen die daarop volgde, waren het niet.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Statuspanelen



Bericht door Arie55 »

Ik bedacht dat elke weerstand die 'eraf' geschakeld werd, door een specifieke regel 'gestuurd' werd. Twee weerstanden R = 1/ (1/r1 + 1/r2). Bij elke stap wordt er een 1/r weerstand afgeschakeld. En jij hebt er uiteindelijk 9. Mooi voor een spreadsheet berekeningetje. Daarna vroeg ik me af; wat wil die nou!? Stappen van ongeveer 5V/10 = 0.5V En die zijn goed te onderscheiden. Digitaal: stapverschillen van pakweg 100. Dus, de weerstanden reeks zal dusdanig moeten worden aangepast worden, dusdanig dat er een stapgrootte van 0,5V ontstaat.

Met dit gegeven ben ik weer gaan bedenken dat het toch anders moest! Ook de opmerking dat de reeks niet liniair maar logarithmisch was, liet me niet los. Die reeks die ik hierboven beschrijf, volgt die helemaal niet! De totale weerstand wordt steeds kleiner. Hee! Een spanningsdeler. Spreadsheet erbij (inzet). Toen was ik er snel uit. Beginnend met allemaal gelijke weerstanden. Aan de hand van een logarithmische reeks, weerstanden uit een E24 reeks gekozen. Dat kwam al beter in de buurt. Daarna verfijnd. Terug naar de spreadsheet met de vraag, wat zijn de onderlinge spanningsverschillen. Makkelijk zat, de ene min die erboven staat. Vervolgens de E24 reeks gevolgd om zoveel mogelijk bij die 0,5V stap te kunnen komen

Afbeelding

zo moet het dus. Door die verschillende weerstanden, zal Paul niet gelukkig van worden.

Code: Selecteer alles

tank = 100;
water = analogRead(vin);       // read level

if (water < 103)
  // laagste stand?
  tank = 0;
//                                 V    digitale waarde
if (water > 102 && water < 115) // 0.52V        108      S2
  tank = tank / 10;

if (water > 199 && water < 224) // 1.04V       211      S3
  tank = tank / 20;

if (water > 298 && water < 336) // 1.55V       317      S4
  tank = tank / 30;

if (water > 388 && water < 437) // 2.02V       413      S5
  tank = tank / 40;

if (water > 476 && water < 536) // 2.47V       506      S6
  tank = tank / 50;

if (water > 566 && water < 639) // 2.95V       603      S7
  tank = tank / 60;

if (water > 651 && water < 735) // 3.39V       693       S8
  tank = tank / 70;

if (water > 749 && water < 845) // 3.9V        797       S9
  tank = tank / 80;

if (water > 856 && water < 965) // 4.45V       910       S10
  tank = tank / 90;

if (water > 966)
  tank = tank;

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22915
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Statuspanelen



Bericht door PaulBng »

Arie,
Het grootste probleem is aan die weerstanden te komen zonder er gelijk 100 van elk te moeten bestellen..
Misschien kom ik onderweg wel een echte electronicashop tegen...
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Statuspanelen



Bericht door faalhaas »

Heb poot bij Ali een set gekocht met 250 weerstanden van verschillende waarden er in. 25 zakjes van 10 stuks met de courante waarden er in. Kwamen ze voor €6 thuisbrengen.

Overigens heb ik ook zo'n ladder er zitten met oplopende waarden.

Kijkend naar de code van Arie dan kan je beter een If elseif elseif .... gebruiken.
Dan kan je afstapelen vanaf de bovenwaarde.
jansloos
Berichten: 6876
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Statuspanelen



Bericht door jansloos »

Komt ook wel eens bij: wish.geek.com voorbij.
Net als glaszekeringen voor weinig, en schuifstekers om te expirimenteren.
En o, ja, allerlij printjes voor arduino. Ff zoeken in het zoekvenster.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22915
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Statuspanelen



Bericht door PaulBng »

Ik ga eerst 2 weken camperen...
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Statuspanelen



Bericht door Arie55 »

@PaulBng
Heb je dan helemaal niks liggen, Paul? Geen bakkie met een zooi weerstanden? Als dat wel zo is, kan je met parallel en serie geschakelde een eind komen. En ik heb het gezegd, je zou niet vrolijk worden van die reeks.
Je kan bij deze knaap: http://www.ebay.com/itm/291768164945 ze per 10 stuks aankopen. Uiteraard alleen de E12 reeks. Dit is een aardige site om die rare waarden te bepalen: http://www.qsl.net/in3otd/parallr.html En nu is het de kunst, om met zo weinig mogelijke waarden, toch de gewenste reeks te verkrijgen. Zo vervalt de weerstand van 62 ohm door er 100 ohm parallel met 150 ohm te schakelen. De spanningsreeks wordt er nog beter door ook. En 75 vervalt door twee 150 ohm parallel.

@faalhaas
het was mij meer te doen om de digitale waarde die ingelezen is, te bepalen of die in een bepaald gebied ligt. Zo vang je ook de weers-, temperatuur en tijdsinvloeden op.
Anderzijds zoals jij voorstelt, kan het mis gaan als er 1 of meerdere vlotters blijven hangen. Overigens is mijn methodiek ook niet feilloos.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
jansloos
Berichten: 6876
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Statuspanelen



Bericht door jansloos »

Hier Paul, hoef je ook de deur niet uit.

http://geek.wish.com/c/5642dd0532154d1b4505e3ac

Tegen de tijd dat je weer thuis bent zijn ze er wel

En er is nog veel meer.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Plaats reactie