Olijven

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
freedom2
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 26 nov 2004, 18:30

Olijven



Bericht door freedom2 »

Heb een vreemde vraag. Wij hebben 2 olijfbomen. Nu is de vraag hoe men de olijven moet klaar maken zodat deze eetbaar zijn. Alle info is welkom.
Gast



Bericht door Gast »

Er is een hele startpagina: http://olijven.pagina.nl/
En kijk hier even: http://www.neerlandstuin.nl/bomen/olijf.html

In Californië worden gele olijven commercieel geteeld. Hoe rijper de olijf, des te meer olie eruit kan worden geperst. Vierge heet de eerste persing. Aanduidingen als 'extra vierge' zijn onbelangrijk. Dit zegt meer over de filtering van de olie. Olijven kunnen niet zonder bewerking worden geconsumeerd. Groene en zwarte olijven worden na de oogst in een alkalische oplossing gelegd. Groene olijven worden ook nog eens een jaar in pekel gelegd en van de buitenlucht afgesloten. Zwarte olijven worden juist aan de lucht blootgesteld, waardoor ze hun diepzwarte kleur krijgen. De kleine, sappige Manzanilla-olijven worden meestal in glas ingelegd. Ze zijn heerlijk bij een stevige borrel, als garnering van tal van gerechten en ze worden gebruikt bij het inleggen van vis.
EuraMobil_John
Berichten: 818
Lid geworden op: ma 07 feb 2005, 22:30
Locatie: Zuidwesthoek



Bericht door EuraMobil_John »

Dit soort vragen horen bij OFF-TOPIC of DIVERSEN !!

Maar denk niet dat het lukt om ze eetbaar te maken. Ze hebben gewoonweg niet genoeg zon om överrijp te worden.
Een dag nie gelache is een dag nie geleefd.

(zonder euramobil is niet lache)
Gebruikersavatar
freedom2
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 26 nov 2004, 18:30



Bericht door freedom2 »

Sorry dat ik de vraag verkeerdelijk stelde, zal het niet meer doen, maar je hoeft daarom nog niet te SCHREEUWEN.
Aan GAST bedankt voor de tip.
EuraMobil_John
Berichten: 818
Lid geworden op: ma 07 feb 2005, 22:30
Locatie: Zuidwesthoek

schreeuwen



Bericht door EuraMobil_John »

sorry de batterijen van mijn hoorapparaat waren leeg........ :lol: niet bedoeld als schreeuwen hoor want dan had ik de hele zin in hoofdletters getypt :wink:

Toch succes met je olijfbomen........... (zet ze wel optijd binnen.)
Een dag nie gelache is een dag nie geleefd.

(zonder euramobil is niet lache)
Gast



Bericht door Gast »

freedom2 schreef:Sorry dat ik de vraag verkeerdelijk stelde, zal het niet meer doen, maar je hoeft daarom nog niet te SCHREEUWEN.
Aan GAST bedankt voor de tip.
Ach, het is zoals Bluto om 'zijn' Olijfje schreeuwt.......Vandaar dat ze vaker op Popeye valt....................

Afbeelding
Frodo
Berichten: 4717
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:56
Locatie: Heberg, Zweden
Contacteer:



Bericht door Frodo »

:lol:
Plaats reactie