Boiler en waterleidingen aftappen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Martino
Berichten: 195
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 22:54

Boiler en waterleidingen aftappen



Bericht door Martino »

In de winter is dit met het oog op vorst vanzelfsprekend maar wat doe je als je nu in de lente/zomerperiode je camper een week of 2/3 niet gebruikt. De boel de boel laten of toch maar alles aftappen. Mijn schoon- en vuilwatertank loos ik wel consequent maar dat lijkt me logisch.
Driekus
Berichten: 37
Lid geworden op: do 20 mei 2004, 16:16
Locatie: Helmond

boiler en waterleiding



Bericht door Driekus »

Martino,

Het lijkt me raadzaam om ook voor een kortere periode de boiler en de schoonwatertank leeg te maken,dit met het oog op legionella besmettings gevaar.
Dit kan ontstaan in water dat een langere periode stilstaat met een temperatuur onder de 60 gr celsius,dus beter aftappen dan ziek worden.


Driekus
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland



Bericht door hwendt »

Nee ik tap niet constant af. immers daar waar geen water kan komen komt lucht en lucht zorgt voor roest. Dus bij 2 of 3 weken gewoon doorspoelen als je het water weer aanvult. tevens gebruik ik de warme kraan ook voor mijn handen wassen enz Dan heb je tenminste telkens fris water in je boiler enz. Dus het beste is om altijd de warme kraan te gebruiken als de boiler niet aanstaat. Helpt tevens om de lucht er uit te ventileren en heb je geen last van een sputterende boiler.


Groetjes Hugo
Driekus
Berichten: 37
Lid geworden op: do 20 mei 2004, 16:16
Locatie: Helmond



Bericht door Driekus »

Als er roest in het leidingsysteem komt dan zijn er verkeerde materialen gebruikt want in het tapwatergedeelte mag geen roestvorming optreden.

Door kleine waterdruppels kan al legionella besmetting optreden dus even doorspoelen wil nog niet zeggen dat er niets kan gebeuren.
Meestal gaat het goed maar ik moet er niet aandenken dat het wel verkeerd gaat voor de besparing van enkele liters water.

De groeten
Driekus,
Plaats reactie