Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?
Re: Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?
@bob diesel als je het Duitse of Belgische kenteken op de auto laat zitten wel. Het voertuig is dan officieel niet van jou...
Wat je aanhaalt is de bpm vrijstelling. Soms wordt hij ook gebruikt om in dld gehuurde campers in NL rond te rijden.
Wat je aanhaalt is de bpm vrijstelling. Soms wordt hij ook gebruikt om in dld gehuurde campers in NL rond te rijden.
Re: Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?
dan is een 2e paspoort toch wel handig.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?
Linkje!?iSonic schreef:@hwendt er is veel onduidelijkheid geweest over het rode Duitse kenteken. Veel berichtgeving hierover is oud. Tegenwoordig is het gewoon toegestaan mits je tijdelijke vrijstelling bpm aanvraagt.
Re: Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?
Stond toch al in dit topic: Camperforum op 18 januari 2018Abri079 schreef:Linkje!?iSonic schreef:@hwendt er is veel onduidelijkheid geweest over het rode Duitse kenteken. Veel berichtgeving hierover is oud. Tegenwoordig is het gewoon toegestaan mits je tijdelijke vrijstelling bpm aanvraagt.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Re: Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?
Geen bpm en mrb betalen (vrijstelling)
Rijdt u maximaal 2 weken op de Nederlandse weg met een in het buitenland geregistreerd motorrijtuig dat u ter beschikking staat? Dan is vrijstelling van bpm en mrb mogelijk. U hoeft dan geen bpm en mrb te betalen. Om die vrijstelling te krijgen, moet u bij ons hiervan melding doen. Gebruik daarvoor het online formulier Vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik.
Er zit verschil tussen een in het buitenland ten naam gesteld voertuig en een voertuig welke als export naar Nederland wordt meegenomen vervoerd per vrachtauto of op andere wijze.
Dan is het voertuig niet meer op een naam geregistreerd, staat ook nog niet op je eigen naam en je hebt alleen een formulier met de technische en identificatie gegevens van dat voertuig.
Daar kun en mag je dus niet mee rond rijden zonder het voertuig eerst bij de RDW aangegeven te hebben
De genoemde regel dat je 14 dagen in Nederland mag rondrijden is uitsluiten met een ten naam gesteld voertuig zoals een lease camper, auto enz.
Dat zijn exportvoertuigen uit Duitsland en Belgie dus niet als ze in land van afkomst als exportvoertuig gekenmerkt zijn. Immers dan zijn de kentekens reeds ingeleverd of uitgeschreven van het voertuig
Wel kun je met groene garageplaten rondrijden naar een keuring APK of RDW.. Maar sta geen boodschappen in te laden bij een supermarkt want dat kost je minimaal 700 euro en kans op intrekken groene platen
Verder is in dit land alles mogelijk en veranderen sommige zaken per week... dus als het werkelijk anders is geworden dan hoor ik dat wel..
Hugo
Hugo
Rijdt u maximaal 2 weken op de Nederlandse weg met een in het buitenland geregistreerd motorrijtuig dat u ter beschikking staat? Dan is vrijstelling van bpm en mrb mogelijk. U hoeft dan geen bpm en mrb te betalen. Om die vrijstelling te krijgen, moet u bij ons hiervan melding doen. Gebruik daarvoor het online formulier Vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik.
Er zit verschil tussen een in het buitenland ten naam gesteld voertuig en een voertuig welke als export naar Nederland wordt meegenomen vervoerd per vrachtauto of op andere wijze.
Dan is het voertuig niet meer op een naam geregistreerd, staat ook nog niet op je eigen naam en je hebt alleen een formulier met de technische en identificatie gegevens van dat voertuig.
Daar kun en mag je dus niet mee rond rijden zonder het voertuig eerst bij de RDW aangegeven te hebben
De genoemde regel dat je 14 dagen in Nederland mag rondrijden is uitsluiten met een ten naam gesteld voertuig zoals een lease camper, auto enz.
Dat zijn exportvoertuigen uit Duitsland en Belgie dus niet als ze in land van afkomst als exportvoertuig gekenmerkt zijn. Immers dan zijn de kentekens reeds ingeleverd of uitgeschreven van het voertuig
Wel kun je met groene garageplaten rondrijden naar een keuring APK of RDW.. Maar sta geen boodschappen in te laden bij een supermarkt want dat kost je minimaal 700 euro en kans op intrekken groene platen
Verder is in dit land alles mogelijk en veranderen sommige zaken per week... dus als het werkelijk anders is geworden dan hoor ik dat wel..
Hugo
Hugo
Forum Joker Fantastico
Klachten over een bedrijf of verzekering
https://www.facebook.com/groups/meldpuntcamperzaken/
https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/
Gedichten
https://www.facebook.com/groups/919929118023453/
Klachten over een bedrijf of verzekering
https://www.facebook.com/groups/meldpuntcamperzaken/
https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/
Gedichten
https://www.facebook.com/groups/919929118023453/
-
- Berichten: 1407
- Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
- Locatie: Tongeren Belgie
Re: Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?
Dat is dus niet waar Hugo, het exportkenteken welke ik nu op mijn in Duitsland gekocht voertuig heb staat op MIJN naam. Weet je het niet wees wijs en stil, om je eigen bewoordingen te gebruiken.
All4dogs
Re: Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?
Dan heb je toch al een ten naam stelling gekocht in Duitsland en staat hij WEL geregistreerd voor 140 euro Echter die zijn maar 5 dagen geldig en daarna mag je er NIET meer mee rijden in Nederland..Ook dat is een manier. in mijn beleving ging het om een in Duitsland of Belgie opgehaald voertuig en ja dan heb je vele opties die nog meer mogelijk zijn maar met je exportvergunning voor 5 dagen kun je alleen die 5 dagen rijden. Het is mij onduidelijk of ja na die 5 dagen van de Duitse uitvoerkenteken in Nederland op die niet meer geldige kentekensna 5 dagen alsnog 14 dagen kan rijden en dit na de aanmelding dus bij de belastingdienst. ( bij nakijken mag dat dus NIET omdat het hele Duitse exportkenteken niet in Nederland rond mag rijden. )
Ik haal bijna dagelijks meerder voertuigen op. Gewoon bij de handel en gaan mee op een trailer,. Die zijn dus NIET geregistreerd en mag je er dus ook geen 14 dagen mee rijden... Dat is anders als jou situatie..alhoewel je ook met die Duitse kenteken NIET in Nederland mag rijden. en als je niet goed leest wat er staat geschreven , wees dan stil en lees opnieuw..
Hugo
Ik haal bijna dagelijks meerder voertuigen op. Gewoon bij de handel en gaan mee op een trailer,. Die zijn dus NIET geregistreerd en mag je er dus ook geen 14 dagen mee rijden... Dat is anders als jou situatie..alhoewel je ook met die Duitse kenteken NIET in Nederland mag rijden. en als je niet goed leest wat er staat geschreven , wees dan stil en lees opnieuw..
Hugo
Laatst gewijzigd door hwendt op za 20 jan 2018, 17:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Forum Joker Fantastico
Klachten over een bedrijf of verzekering
https://www.facebook.com/groups/meldpuntcamperzaken/
https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/
Gedichten
https://www.facebook.com/groups/919929118023453/
Klachten over een bedrijf of verzekering
https://www.facebook.com/groups/meldpuntcamperzaken/
https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/
Gedichten
https://www.facebook.com/groups/919929118023453/
-
- Berichten: 1407
- Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
- Locatie: Tongeren Belgie
Re: Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?
Daar ging de hele discussie toch over, dat het mogelijk was met een exportkenteken een voertuig in b.v. Duitsland te kopen waarmee je wel naar huis en rond mag rijden (in mijn geval 1 maand, verzekerd). Dat je in NL daarvoor toestemming moet vragen en het maar voor 2 weken kan is wat dat betreft anders dan Belgie, maar het kan in B en ook in NL.
All4dogs
Re: Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?
Nogmaals een eerder geplaatst stukje van een bedrijf welke in in en export is gespecialiseerd.
Staat toch duidelijk dat je met het Duitse export kenteken NIET mag rijden in Nederland
Dit exportkenteken is te herkennen aan een rood vlak met een geldigheidsdatum. De datum die in het rode vlak staat, is de afloopdatum van het Duitse exportkenteken.
Exportkenteken bekeuring
Uitspraak bekeuring voor rijden met Duits Exportkenteken
Het Duitse exportkenteken wordt ook wel het Duitse “überführungskennzeichen” of Zollkennzeichen genoemd.
Daarnaast wordt het exportkenteken vaak met een Duitse verzekering geleverd die geldig is zolang het exportkenteken loopt.
Waar is het Duitse exportkenteken voor bedoeld?
Het Duitse exportkenteken is officieel bedoeld voor mensen die een auto kopen in Duitsland en deze rijdend over de weg willen transporteren naar een ander E.U. land.
Zo kun je na aankoop met dit exportkenteken naar huis rijden, als je niet in Nederland woont. Het gebruik van deze kentekenplaten door Nederlanders in Nederland is STRENG verboden!
Duits exportkenteken STRENG verboden in Nederland
Verder zou ik zeggen doe allemaal wat je goed dunkt ik haal alleen wetgeving aan..
Staat toch duidelijk dat je met het Duitse export kenteken NIET mag rijden in Nederland
Dit exportkenteken is te herkennen aan een rood vlak met een geldigheidsdatum. De datum die in het rode vlak staat, is de afloopdatum van het Duitse exportkenteken.
Exportkenteken bekeuring
Uitspraak bekeuring voor rijden met Duits Exportkenteken
Het Duitse exportkenteken wordt ook wel het Duitse “überführungskennzeichen” of Zollkennzeichen genoemd.
Daarnaast wordt het exportkenteken vaak met een Duitse verzekering geleverd die geldig is zolang het exportkenteken loopt.
Waar is het Duitse exportkenteken voor bedoeld?
Het Duitse exportkenteken is officieel bedoeld voor mensen die een auto kopen in Duitsland en deze rijdend over de weg willen transporteren naar een ander E.U. land.
Zo kun je na aankoop met dit exportkenteken naar huis rijden, als je niet in Nederland woont. Het gebruik van deze kentekenplaten door Nederlanders in Nederland is STRENG verboden!
Duits exportkenteken STRENG verboden in Nederland
Verder zou ik zeggen doe allemaal wat je goed dunkt ik haal alleen wetgeving aan..
Forum Joker Fantastico
Klachten over een bedrijf of verzekering
https://www.facebook.com/groups/meldpuntcamperzaken/
https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/
Gedichten
https://www.facebook.com/groups/919929118023453/
Klachten over een bedrijf of verzekering
https://www.facebook.com/groups/meldpuntcamperzaken/
https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/
Gedichten
https://www.facebook.com/groups/919929118023453/
Re: Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?
Nog een verwijzing naar deze wetgeving
Geplaatst op 26 oktober 2016, door Marco Nieuwenhuizen
Een auto in Duitsland kopen is erg populair. Jaarlijks worden er zo’n 200.000 auto’s geïmporteerd door particulieren.
Er zijn helaas veel onduidelijkheden bij het importeren van een auto.
Als je een auto in Duitsland koopt, krijg je altijd een auto zonder kenteken. Je gaat de auto immers niet op een Duits kenteken rijden maar importeren in Nederland.
De vraag van veel mensen is, hoe krijg je de auto zo veilig en goedkoop mogelijk naar Nederland?
Je hebt twee opties:
1. Je laat de auto per autotransporter naar Nederland vervoeren (All risk verzekerd)
2. Je rijdt de auto zelf naar Nederland (Alleen WA verzekering mogelijk)
Veel Nederlanders kiezen ervoor om de auto zelf naar Nederland terug te rijden. Om de auto zelf terug te rijden heb je een tijdelijk kenteken nodig.
Hier gaat het vaak mis. Er zijn importbedrijven die Duitse kentekenplaten leveren die verboden zijn in Nederland. Het gaat hier om de zogenoemde “Zollkennzeichen / Exportkennzeichen en Kurzzeitkennzeichen”.
Deze illegale kentekenplaten zijn te herkennen aan een rood of geel vlak aan de rechterzijde van het kenteken waarin de vervaldatum gedrukt is.
De ANWB en Automotive Import waarschuwen al langer voor deze kentekenplaten, toch blijven Nederlandse auto-importeurs deze kentekenplaten verkopen.
De ANWB heeft de volgende waarschuwing online gezet.
Dus vrienden zoek het uit...
Geplaatst op 26 oktober 2016, door Marco Nieuwenhuizen
Een auto in Duitsland kopen is erg populair. Jaarlijks worden er zo’n 200.000 auto’s geïmporteerd door particulieren.
Er zijn helaas veel onduidelijkheden bij het importeren van een auto.
Als je een auto in Duitsland koopt, krijg je altijd een auto zonder kenteken. Je gaat de auto immers niet op een Duits kenteken rijden maar importeren in Nederland.
De vraag van veel mensen is, hoe krijg je de auto zo veilig en goedkoop mogelijk naar Nederland?
Je hebt twee opties:
1. Je laat de auto per autotransporter naar Nederland vervoeren (All risk verzekerd)
2. Je rijdt de auto zelf naar Nederland (Alleen WA verzekering mogelijk)
Veel Nederlanders kiezen ervoor om de auto zelf naar Nederland terug te rijden. Om de auto zelf terug te rijden heb je een tijdelijk kenteken nodig.
Hier gaat het vaak mis. Er zijn importbedrijven die Duitse kentekenplaten leveren die verboden zijn in Nederland. Het gaat hier om de zogenoemde “Zollkennzeichen / Exportkennzeichen en Kurzzeitkennzeichen”.
Deze illegale kentekenplaten zijn te herkennen aan een rood of geel vlak aan de rechterzijde van het kenteken waarin de vervaldatum gedrukt is.
De ANWB en Automotive Import waarschuwen al langer voor deze kentekenplaten, toch blijven Nederlandse auto-importeurs deze kentekenplaten verkopen.
De ANWB heeft de volgende waarschuwing online gezet.
Dus vrienden zoek het uit...
Forum Joker Fantastico
Klachten over een bedrijf of verzekering
https://www.facebook.com/groups/meldpuntcamperzaken/
https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/
Gedichten
https://www.facebook.com/groups/919929118023453/
Klachten over een bedrijf of verzekering
https://www.facebook.com/groups/meldpuntcamperzaken/
https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/
Gedichten
https://www.facebook.com/groups/919929118023453/
Re: Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?
En dan als laatste een importeur die je aanbied zo een kenteken voor je te regelen. Tja maar dit is eigen belang want hij importeerde zelf voertuigen. Maar schrijft dan nog wel de roodgedrukte tekst..
Hoe verder in Nederland?
Volgens de geldende Europese regelgeving zou het mogelijk moeten zijn met het Duitse vijfdaagse kenteken uw weg door Nederland te vervolgen. Helaas is er bij de Nederlandse wetshandhavers bepaald geen eenduidige opvatting over het gebruik van dit kenteken in Nederland. Hoewel het aantal bekeuringen de laatste jaren afneemt, komt het nog steeds voor dat mensen met hun zojuist geïmporteerde auto op de bon worden geslingerd vanwege het feit dat er tijdelijke Duitse kentekenplaten worden gevoerd. Het monteren van een eendagskenteken van de RDW kan deze problemen voorkomen. Das Import kan ook de aanvraag van dit kenteken, in aanvulling op het Duitse vijfdaagse kenteken, voor zijn rekening nemen. Gebruik van dit kenteken voorkomt dat de eerste rit met uw auto op vaderlandse bodem wordt onderbroken door een onplezierige discussie met Oom Agent.
Het gebruik van het RDW-kenteken in het buitenland is overigens niet toegestaan, net zomin als het door sommige marktpartijen aangeboden ‘alternatief‘ voor het Duitse vijfdaagse kenteken (dat in werkelijkheid een eendaags RDW-kenteken in combinatie met een WA-verzekering is) dat is. Gebruik van dergelijke kentekens in het buitenland kan voor ernstige en kostbare problemen met de lokale autoriteiten leiden. We kunnen dan ook alleen maar ten stelligste afraden om voor dergelijke oplossingen te kiezen.
Hoe verder in Nederland?
Volgens de geldende Europese regelgeving zou het mogelijk moeten zijn met het Duitse vijfdaagse kenteken uw weg door Nederland te vervolgen. Helaas is er bij de Nederlandse wetshandhavers bepaald geen eenduidige opvatting over het gebruik van dit kenteken in Nederland. Hoewel het aantal bekeuringen de laatste jaren afneemt, komt het nog steeds voor dat mensen met hun zojuist geïmporteerde auto op de bon worden geslingerd vanwege het feit dat er tijdelijke Duitse kentekenplaten worden gevoerd. Het monteren van een eendagskenteken van de RDW kan deze problemen voorkomen. Das Import kan ook de aanvraag van dit kenteken, in aanvulling op het Duitse vijfdaagse kenteken, voor zijn rekening nemen. Gebruik van dit kenteken voorkomt dat de eerste rit met uw auto op vaderlandse bodem wordt onderbroken door een onplezierige discussie met Oom Agent.
Het gebruik van het RDW-kenteken in het buitenland is overigens niet toegestaan, net zomin als het door sommige marktpartijen aangeboden ‘alternatief‘ voor het Duitse vijfdaagse kenteken (dat in werkelijkheid een eendaags RDW-kenteken in combinatie met een WA-verzekering is) dat is. Gebruik van dergelijke kentekens in het buitenland kan voor ernstige en kostbare problemen met de lokale autoriteiten leiden. We kunnen dan ook alleen maar ten stelligste afraden om voor dergelijke oplossingen te kiezen.
Forum Joker Fantastico
Klachten over een bedrijf of verzekering
https://www.facebook.com/groups/meldpuntcamperzaken/
https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/
Gedichten
https://www.facebook.com/groups/919929118023453/
Klachten over een bedrijf of verzekering
https://www.facebook.com/groups/meldpuntcamperzaken/
https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/
Gedichten
https://www.facebook.com/groups/919929118023453/
-
- Berichten: 1407
- Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
- Locatie: Tongeren Belgie
Re: Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?
Ook dit is anders: 150 € i.p.v. 140 € en een geldigheid van op mijn naam staande exportkenteken en verzekering van 30 dagen i.p.v. 5 dagen.hwendt schreef:Dan heb je toch al een ten naam stelling gekocht in Duitsland en staat hij WEL geregistreerd voor 140 euro Echter die zijn maar 5 dagen geldig en daarna mag je er NIET meer mee rijden in Nederland.
All4dogs
Re: Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?
https://www.strassenverkehrsamt.de/news ... nnzeichen2
Da die Zuteilung eines Kurzzeitkennzeichens ein nationaler Verwaltungsakt ist, ist es nicht gestattet, dieses für Fahrten ins oder aus dem Ausland zu verwenden (verbotene Fernzulassung). Da Kurzzeitkennzeichen und entsprechender Fahrzeugschein keine offiziellen Zulassungsdokumente darstellen, müssen diese im Ausland auch nicht akzeptiert werden. Allerdings existiert innerhalb der EU-Mitgliedstaaten seit 2007 eine Anerkennungspflicht für das deutsche Kurzzeitkennzeichen. Somit ist die Nutzung eines Kurzzeitkennzeichens auch über die deutschen Grenzen hinaus innerhalb der EU-Mitgliedstaaten möglich.
En zo heb ik het dus gedaan. Nieuw voertuig direct vanaf fabrikant.
Da die Zuteilung eines Kurzzeitkennzeichens ein nationaler Verwaltungsakt ist, ist es nicht gestattet, dieses für Fahrten ins oder aus dem Ausland zu verwenden (verbotene Fernzulassung). Da Kurzzeitkennzeichen und entsprechender Fahrzeugschein keine offiziellen Zulassungsdokumente darstellen, müssen diese im Ausland auch nicht akzeptiert werden. Allerdings existiert innerhalb der EU-Mitgliedstaaten seit 2007 eine Anerkennungspflicht für das deutsche Kurzzeitkennzeichen. Somit ist die Nutzung eines Kurzzeitkennzeichens auch über die deutschen Grenzen hinaus innerhalb der EU-Mitgliedstaaten möglich.
En zo heb ik het dus gedaan. Nieuw voertuig direct vanaf fabrikant.
-
- Berichten: 1407
- Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
- Locatie: Tongeren Belgie