Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?
Re: Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?
Wat moet je met die Belg op je oprit?
Sorry. Kon het niet laten....
Sorry. Kon het niet laten....
Re: Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?
Gewoon een kaartje verkopen en doen alsof het de boot naar Zweden is
Van dat geld ga je naar Spanje en als je naar 4 weken terug komt en hij staat er nog , tja dan moet je bekennen dat er storm was onderweg.. Merkt hij helemaal niks van
Van dat geld ga je naar Spanje en als je naar 4 weken terug komt en hij staat er nog , tja dan moet je bekennen dat er storm was onderweg.. Merkt hij helemaal niks van
Forum Joker Fantastico
Klachten over een bedrijf of verzekering
https://www.facebook.com/groups/meldpuntcamperzaken/
https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/
Gedichten
https://www.facebook.com/groups/919929118023453/
Klachten over een bedrijf of verzekering
https://www.facebook.com/groups/meldpuntcamperzaken/
https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/
Gedichten
https://www.facebook.com/groups/919929118023453/
Re: Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?
Eendags kenteken is simpel: mag niet. Je mag hem niet eens aan straat zetten met een eendags kenteken. Enkel en alleen van en naar de rdw keuring. Feit dat het je lukt wil niet zeggen dat het mag. Er zijn ook criminelen die nooit gepakt geworden. Maakt dat we ze doen nog niet goed.
Re: Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?
Wat een verhitte discussie weer. Juist die discussies maken het lastig om het juiste antwoord te vinden voor iemand die op zoek is naar antwoorden. De commerciële clubs staan bovenaan in de zoekresultaten en verdienen dik geld met het verkopen van 'illegale' oplossingen als een eendagskenteken. En postings als die van Hugo maken de onduidelijkheid in dit topic alleen maar groter.
Het heeft mij twee jaar geleden veel moeite gekost om de juiste informatie te vinden. Diverse belletjes met Douane, Belastingdienst, RDW en alle websites afspeuren en goed doorlezen. Op de website van infopolitie staat zeer nuttige informatie (mits je het ook allemaal doorleest!).
Het komt er op neer dat voor het deel van de rit uit buitenland tot aan de Nederlandse grens andere regels gelden dan voor het deel binnen Nederland tot aan huis. Het laatste stuk, in Nederland, zou kan met een eendagskenteken kunnen. Echter, daar zit de restrictie aan dat hij enkel bedoeld is voor rijden van huis tot het RDW keuringsstation, dus dat is niet legaal. In het buitenland is het eendagskenteken helemaal niet geldig, dus daar rijden kan al helemaal niet.
Het beste is om het buitenlandse kenteken in het buitenland te verzekeren voor de rit tot aan huis, en te zorgen dat je vanaf de grens een vrijstelling mrb/bpm hebt. Dat kan via de website van de Belastingdienst en geldt voor het buitenlandse kenteken voor maximaal 14 dagen.
Bij een rit vanuit Duitsland is het juiste kenteken niet het goedkopere gele kenteken, want dat is enkel bedoeld voor binnen Duitsland. Het juiste kenteken voor Duitsland is het duurdere rode Export-kenteken, dat geldt ook (voor de betaalde periode van 14 of 30 dagen) in het buitenland. Wel dus met de vrijstelling mrb/bpm bij de Belastingdienst op dat rode kenteken. Je mag dan tevens tot 14 dagen rondrijden in Nederland, dus eventueel ook naar de RDW-keuring. Wil je de rode platen als aandenken houden, haal ze er dan af voor de dag van de keuring en vraag het gratis eendagskenteken aan, want de platen worden anders verplicht ingenomen door de RDW.
Een simpelere oplossing, soms mogelijk bij particulieren, is het rijden naar Nederland op het kenteken van de Duitse eigenaar. Maak dan wel een formulier met volmacht, waarbij je gemachtigd bent door de (oude) Duitse eigenaar om er mee te mogen rijden op zijn verzekering en zorg dat je een duidelijk koopcontract hebt. Ook hier weer de vrijstelling mrb/bpm aanvragen op dat kenteken en bij de RDW keuring wordt het Duitse kenteken ingenomen. Als de Duitser het kenteken wil behouden, dan gaat deze mogelijkheid niet op.
Zorg dat je goed geïnformeerd op pad gaat als je in het buitenland een camper haalt. Er zit een groot verschil tussen wat mag en waar sommigen mee weg komen omdat ze simpelweg niet zijn aangehouden.
Het heeft mij twee jaar geleden veel moeite gekost om de juiste informatie te vinden. Diverse belletjes met Douane, Belastingdienst, RDW en alle websites afspeuren en goed doorlezen. Op de website van infopolitie staat zeer nuttige informatie (mits je het ook allemaal doorleest!).
Het komt er op neer dat voor het deel van de rit uit buitenland tot aan de Nederlandse grens andere regels gelden dan voor het deel binnen Nederland tot aan huis. Het laatste stuk, in Nederland, zou kan met een eendagskenteken kunnen. Echter, daar zit de restrictie aan dat hij enkel bedoeld is voor rijden van huis tot het RDW keuringsstation, dus dat is niet legaal. In het buitenland is het eendagskenteken helemaal niet geldig, dus daar rijden kan al helemaal niet.
Het beste is om het buitenlandse kenteken in het buitenland te verzekeren voor de rit tot aan huis, en te zorgen dat je vanaf de grens een vrijstelling mrb/bpm hebt. Dat kan via de website van de Belastingdienst en geldt voor het buitenlandse kenteken voor maximaal 14 dagen.
Bij een rit vanuit Duitsland is het juiste kenteken niet het goedkopere gele kenteken, want dat is enkel bedoeld voor binnen Duitsland. Het juiste kenteken voor Duitsland is het duurdere rode Export-kenteken, dat geldt ook (voor de betaalde periode van 14 of 30 dagen) in het buitenland. Wel dus met de vrijstelling mrb/bpm bij de Belastingdienst op dat rode kenteken. Je mag dan tevens tot 14 dagen rondrijden in Nederland, dus eventueel ook naar de RDW-keuring. Wil je de rode platen als aandenken houden, haal ze er dan af voor de dag van de keuring en vraag het gratis eendagskenteken aan, want de platen worden anders verplicht ingenomen door de RDW.
Een simpelere oplossing, soms mogelijk bij particulieren, is het rijden naar Nederland op het kenteken van de Duitse eigenaar. Maak dan wel een formulier met volmacht, waarbij je gemachtigd bent door de (oude) Duitse eigenaar om er mee te mogen rijden op zijn verzekering en zorg dat je een duidelijk koopcontract hebt. Ook hier weer de vrijstelling mrb/bpm aanvragen op dat kenteken en bij de RDW keuring wordt het Duitse kenteken ingenomen. Als de Duitser het kenteken wil behouden, dan gaat deze mogelijkheid niet op.
Zorg dat je goed geïnformeerd op pad gaat als je in het buitenland een camper haalt. Er zit een groot verschil tussen wat mag en waar sommigen mee weg komen omdat ze simpelweg niet zijn aangehouden.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Re: Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?
Bij verkoop vervalt de verzekeringsdekking van de voormalige bezitter voor dat verkochte voertuig.
En worden de div. voertuigdocumenten ongeldig gestempeld door het ambt.
En worden de div. voertuigdocumenten ongeldig gestempeld door het ambt.
Laatst gewijzigd door Pilha op zo 21 jan 2018, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?
Pilha schreef:Bij verkoop vervalt de verzekeringsdekking van de voormalige bezitter voor dat verkochte voertuig.
Zoooo !!
Bezitter ???
Eigenaar ??
Verzekeringnemer ??
Allemaal ingewikkeld hoor !
Re: Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?
Precies Fransien. Daarom gewoon de regels volgen en dan ben je gedekt.
Of de bezitter door de eigenaar gedekt wordt hoef ik niet te weten.
Of de bezitter door de eigenaar gedekt wordt hoef ik niet te weten.
Re: Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?
Als je een auto koopt van een particulier zonder het kenteken over te schrijven en je dus op zijn kenteken naar Nederland mag rijden, blijft de verzekering gewoon doorlopen totdat het kenteken daadwerkelijk is ingenomen (door de RDW). Het is wel een kwestie van vertrouwen, want de oude eigenaar moet er maar van uit gaan dat jij hem ook daadwerkelijk overschrijft. Een en ander leg je natuurlijk in het verkoopcontract vast.Pilha schreef:Bij verkoop vervalt de verzekeringsdekking van de voormalige bezitter voor dat verkochte voertuig.
En worden de div. voertuigdocumenten ongeldig gestempeld door het ambt.
Overigens loopt in Nederland de WA-dekking van verzekeringen nog tot 2 weken door na verkoop en overschrijving. Dit is het zogeheten 'narisico', geregeld in de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen. Dit is om schade af te dekken indien de nieuwe eigenaar zijn verzekering niet heeft geregeld en er toch schade is ontstaan. Dan vergoedt de 'oude' verzekering.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Re: Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?
Ik heb 2 auto's en 1 camper op een Nederlands eendags kenteken vanuit Duitsland naar Nederland gereden. Meteen door naar Zuid Holland voor opslag op eigen terrein., om kort daarna met een nieuw kenteken bij de RDW aan te melden.
Officieel mag het natuurlijk niet. Alle keren heb km gezorgd voor echte kentekenplaten en een Duitstalig bewijs van verzekering met daarop het dagkenteken en het chassisnummer vermeld.
Nogmaals het mag niet, maar het heeft bij mij niet tot problemen geleid.
Officieel mag het natuurlijk niet. Alle keren heb km gezorgd voor echte kentekenplaten en een Duitstalig bewijs van verzekering met daarop het dagkenteken en het chassisnummer vermeld.
Nogmaals het mag niet, maar het heeft bij mij niet tot problemen geleid.
Re: Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?
@AudiofieI
Interessant.
Hoe zit het dan met het afmelden in Duitsland?
Want de Fahrzeugbriefen die ik mee kreeg waren gestempeld in de rubriek "Stillegung".
Daarmee mag je niet de weg op.
Ben benieuwd hoe de verkoper dat dan achteraf regelt want ik neem dat e.e.a. ingenomen wordt
(Zulassungsbescheinigungen) bij registratie in Nederland.
De voertuigen die ik rijdend mee nam zijn de Zulassungsbescheinigung I en II overgeschreven op mijn naam.
Afgezien dat ik nooit een volslagen vreemdeling, ook niet in "vertrouwen", met mijn papieren en verzekering (in het buitenland) zou laten rijden indien dat legaal zou kunnen.
Interessant.
Hoe zit het dan met het afmelden in Duitsland?
Want de Fahrzeugbriefen die ik mee kreeg waren gestempeld in de rubriek "Stillegung".
Daarmee mag je niet de weg op.
Ben benieuwd hoe de verkoper dat dan achteraf regelt want ik neem dat e.e.a. ingenomen wordt
(Zulassungsbescheinigungen) bij registratie in Nederland.
De voertuigen die ik rijdend mee nam zijn de Zulassungsbescheinigung I en II overgeschreven op mijn naam.
Afgezien dat ik nooit een volslagen vreemdeling, ook niet in "vertrouwen", met mijn papieren en verzekering (in het buitenland) zou laten rijden indien dat legaal zou kunnen.
- LMC591A28JTD
- Berichten: 939
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21
Re: Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?
In 2011 heb ik een bijna nieuwe Audi A4 gekocht in Wiesbaden bij een particulier.
Die wilde graag van zijn auto af, want hij accepteerde mijn belachelijk lage bod, waarbij ik ook nog eens aantekende dat hij hem bij mij op een zaterdag in de garage moest zetten en ik hem dan met mijn andere auto terug naar huis zou brengen. Dat hij ook het risico en de verzekering zou dragen totdat de auto bij mij binnen stond. Hij heeft toen de kentekenplaten bij mij thuis er van af geschroefd, ik heb hem teruggebracht en hij heeft de wagen op maandag afgemeld bij de Zulassungsstelle in Wiesbaden, de verzekering opgezegd en mij de Fahrzeugschein en -brief aangetekend opgestuurd. Dit alles is wel een zaak van wederzijds vertrouwen.
Je bent er dan een dag mee zoet, heen en weer rijden, maar het was voor mij de beste en de goedkoopste en gewoon een legale oplossing.
Voor de keuring heb ik toen bij de RDW een eendagskenteken aangevraagd en de auto bij de verzekeringsmaatschappij vooralsnog op chassisnummer en later op kenteken verzekerd.
Die wilde graag van zijn auto af, want hij accepteerde mijn belachelijk lage bod, waarbij ik ook nog eens aantekende dat hij hem bij mij op een zaterdag in de garage moest zetten en ik hem dan met mijn andere auto terug naar huis zou brengen. Dat hij ook het risico en de verzekering zou dragen totdat de auto bij mij binnen stond. Hij heeft toen de kentekenplaten bij mij thuis er van af geschroefd, ik heb hem teruggebracht en hij heeft de wagen op maandag afgemeld bij de Zulassungsstelle in Wiesbaden, de verzekering opgezegd en mij de Fahrzeugschein en -brief aangetekend opgestuurd. Dit alles is wel een zaak van wederzijds vertrouwen.
Je bent er dan een dag mee zoet, heen en weer rijden, maar het was voor mij de beste en de goedkoopste en gewoon een legale oplossing.
Voor de keuring heb ik toen bij de RDW een eendagskenteken aangevraagd en de auto bij de verzekeringsmaatschappij vooralsnog op chassisnummer en later op kenteken verzekerd.
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Re: Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?
Afmelden in Duitsland gebeurt automatisch nadat de RDW het Duitse kenteken inneemt. Met andere woorden: de Duitse instantie krijgt de mededeling dat dit Duitse kenteken is ingenomen. Daarmee stopt ook de Duitse inschrijving, een auto (chassisnummer) kan maar op 1 plek ingeschreven staan in het register. De Duitse 'RDW' zorgt dus voor het stopzetten van de verzekerings- en belastingplichten in Duitsland.Pilha schreef:@AudiofieI
Interessant.
Hoe zit het dan met het afmelden in Duitsland?
Dan heb je het over een kenteken wat in Duitsland al in 'geschorste' staat is. Daarmee kun je uiteraard niet op de openbare weg rijden. Dat is in Nederland niet anders.Want de Fahrzeugbriefen die ik mee kreeg waren gestempeld in de rubriek "Stillegung".
Daarmee mag je niet de weg op.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Re: Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?
Volgens mij ben je dan het stuk in Duitsland niet WA-verzekerd. Lijkt mij niet iets wat je moet willen.faalhaas schreef:Ik heb 2 auto's en 1 camper op een Nederlands eendags kenteken vanuit Duitsland naar Nederland gereden.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Re: Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?
Die vraag heb ik destijds bij mijn verzekeraar gesteld. Zij gaven aan dat, omdat het chassisnummer is gemeld en is aangegeven dat er sprake is van een eenmalige import rit voorafgaand aan reguliere dekking alles prima gedekt is (zelfs all-risk).Audiofiel schreef:Volgens mij ben je dan het stuk in Duitsland niet WA-verzekerd. Lijkt mij niet iets wat je moet willen.faalhaas schreef:Ik heb 2 auto's en 1 camper op een Nederlands eendags kenteken vanuit Duitsland naar Nederland gereden.