Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?



Bericht door Pilha »

@Audiofiel 13:16
Dan heb jij ontheffing om in Nederland op een gewoon Duits kenteken te mogen rijden.
En anderen ontheffing om in Duitsland om met wit Nederlands kenteken te rijden.
Overigens begrijp ik perfect hoe en waarom de procedures en administraties bij mijn ex/imports verlopen zijn zoals ik beschreef, Fahrzeugbriefen, Zulassungsbescheinungen, Stillegungen- en ungultigstempels, Duitse exportplaten (rood vak) en tijdelijke verzekeringen inclus.En niet te vergeten de geldige HU en TUV rapporten.
Een kanttekening: in Frankrijk (het importland) reed ik legaal op de Duitse exportplaten, binnen de toegestane geldigheid vanzelf.
Mooi, ik weet nu hoe jullie dat veel simpeler en eveneens binnen de regels gedaan hebben en trek daar lering uit.
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?



Bericht door Audiofiel »

@Pilha: elke Nederlander kan een tijdelijke ontheffing aanvragen voor mrb/bpm. Zoals ik al eerder schreef moet je dat bij de website van de belastingdienst aanvragen. Het is een online formulier voor "vrijstelling_voor_bpm_en_mrb_bij_kortstondig_gebruik". Deze ontheffing vraag je aan op het buitenlandse kenteken, dat kan ook een export-kenteken zijn.
faalhaas schreef:Die vraag heb ik destijds bij mijn verzekeraar gesteld. Zij gaven aan dat, omdat het chassisnummer is gemeld en is aangegeven dat er sprake is van een eenmalige import rit voorafgaand aan reguliere dekking alles prima gedekt is (zelfs all-risk).
Ik heb 4 verzekeraars gesproken 1,5 jaar geleden en die wilden allemaal wel casco verzekeren op chassisnummer, maar geen WA. Overigens kan het nut hebben om zelf wel het casco-gedeelten (All-risk) in Nederland op het chassisnummer te regelen, ook al rij je met een WA-verzekering die je in Duitsland hebt geregeld. Is schade aan het eigen voertuig tenminste ook verzekerd.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?



Bericht door Pilha »

Klopt, de vrijstelling kun je aanvragen.
Uit de voorwaarden:

.... het gaat om een personenauto etc. dat een buitenlands kenteken heeft en u ter beschikking staat........
.... moet op grond van de Wegenverkeerswet in Nederland mogen rijden...

Wat wordt er bedoeld met ter beschikking staan? Want je bent tevens de eigenaar. En bij registratie van het voertuig in het buitenland mag dan de eigenaar (kentekenhouder) in Nederland woonachtig zijn als voorwaarde van het ter beschikking staan en voor de vrijstelling?

https://www.anwb.nl/experts/auto/vraag/ ... and-rijden

Beantwoord op: 04-12-2017

Eén van de voorwaarden om vrijstelling BPM en MRB te vragen is:'Het kenteken van de auto waarvoor u vrijstelling vraagt moet op grond van de Wegenverkeerswet in Nederland mogen rijden. Informatie hierover kunt u inwinnen bij de politie. De politie is telefonisch bereikbaar via 0900-8844 (vanuit het buitenland: +31 34 35 78 844).'
Bij navraag bij dit telefoonnummer blijkt dat een Duits exportkenteken niet aan deze voorwaarde voldoet. Aanvullend een tijdelijk Nederlands kenteken (van RDW) is dus nodig.

Ok, dat is telefonisch en een verwijzing/onderbouwing zou nuttig zijn.

Kortom, wie het weet mag het zeggen. Ik trek mijn eigen plan.
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?



Bericht door Audiofiel »

Die vraag wordt meerdere malen beantwoord op de website van infopolitie. Het gele tijdelijke kenteken is af te raden (want voor binnen Duitsland bedoelt), maar het rode export kenteken voldoet. In de WVW staat immers niets over het uitsluiten van export kentekens. Dat is een erkend buitenlands kenteken met een specifiek doel (exporteren). Wel staat er in dat het voertuig aan alle eisen moet voldoen. Dus een voertuig met de juiste typegoedkeuring, geldig keuringsbewijs (indien van toepassing), WA-verzekerd, etc.

Het ter beschikking staan is juridisch eenvoudig: als jij de beschikking er over hebt, is daaraan voldaan. Dus als jij er in mag rijden van de eigenaar, de sleutels hebt en het voertuig, dan staat hij ter beschikking. Dat betekent dat je de vrijstelling ook kunt aanvragen voor een gehuurd voertuig, het hoeft niet jouw eigendom te zijn.

Je mag de vrijstelling overigens maar 1 keer per jaar aanvragen, voor maximaal 14 dagen.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?



Bericht door Pilha »

De eigenaar ben je zelf want je hebt het voertuig immers gekocht en het Duitse kenteken op jouw naam gezet.
Welnu, ik heb begrepen, en niet terug kunnen vinden, dat voor vrijstelling BPM het voertuig in het buitenland geregistreerd moet zijn en er daarbij vanuit gegaan wordt dat de eigenaar (kentekenhouder?) in het buitenland woonachtig dient te zijn.
Punt is dat je er financieel gigantisch op aangesproken kan worden bij onvolkomenheden in de gang van zaken.
Vandaar mij uitgebreide interesse.
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?



Bericht door Audiofiel »

Staat nergens in de voorwaarden dat de eigenaar in het buitenland moet wonen. Het kenteken moet wel buitenlands zijn.

Wat betreft de reactie van die persoon op de aangehaalde pagina van de ANWB: dat antwoord is gegeven door iemand die het niet goed begrijpt. De vraag over de WVW gaat over het voldoen van het voertuig aan de regels. Daar staat de bestuurder los van. Een voertuig met rood export-kenteken voldoet er aan.

De vraag of de bestuurder voldoet, is afhankelijk van die andere bepaling: de ter beschikkingstelling.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
fransien
Berichten: 117
Lid geworden op: di 09 feb 2016, 17:20

Re: Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?



Bericht door fransien »

An apple a day ??
A fuck a day keeps the doctor away !!
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Importeren: camper terugrijden op RDW-ééndagskenteken?



Bericht door Pilha »

In de voorwaarden staan ook geen begripsomschrijvingen en verwijzingen.
Fransien: verstandige dokter.
Plaats reactie