Eisen Belastingdienst camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51319
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Eisen Belastingdienst camper



Bericht door Kroppie »

hier zal je er nooit achter komen hoe de rdw of de belasting er precies mee om zal gaan als ze je ooit controleren,
mijn laatste reactie hierop.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Eisen Belastingdienst camper



Bericht door AadenAnke »

Als ik het goed heb begrepen wordt er tegenwoordig op het kenteken gezet personenauto ingericht als. Voldoe je niet meer aan de eis voor het 1/4 tarief betaal je dus de volle mep. Wil je het voertuig weer als vrachtwagen registreren dan dus weer om keuren en voldoen aan alle eisen voor een vrachtwagen. Dan is het ook nog de vraag ben je particulier of heb je een bedrijf? Ik zou het kook toestel lekker laten zitten.

Gr. Aad
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Eisen Belastingdienst camper



Bericht door Ruud Adam »

MoParMart schreef:
Ruud Adam schreef:Volgens de eisen van de RDW en de belastingdienst is het dan dus geen camper meer.

Maar wat wordt het dan?
Als er vrachtwagen op zou komen staan na een keuring, en de belasting zou hem ook als zodanig erkennen, dan is dat een groot voordeel.
Want de houderschapsbelasting van een camper van iets meer dan 8 ton is rond de € 10.000 per jaar.
Kwarttarief is dan € 2.500 per jaar.
Terwijl voor een vrachtwagen zou het volgens mij iets van € 600 per jaar zijn. En als de motor schoner is dan al bijna de helft van dit bedrag.

Dat je niet meer kan koken bijvoorbeeld op een vast kooktoestel, is dan een feit
Valt wel mee Ruud, mijn camper is een + 8 tonner op personenwagen kenteken, de houderschapsbelasting is ongeveer 400 per kwartaal
Is dit het leeggewicht of het maximaal toelaatbare gewicht?
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Eisen Belastingdienst camper



Bericht door hwendt »

PaulBng schreef:De belastingdienst bepaalt niet wat er op het kenteken staat. Wel hoeVEEL je moet betalen.

Een kookgelegenheid is ook bij de RDW een eis. Haal je die weg, is het officieel geen camper meer. Komt de RDW daar achter, wordt de extensie "ingericht als camper" verwijderd. Gebeurt dat na de keuring, denk ik dat je een probleem hebt...
En krijg je een dikke aanslag als je reeds gebruik maakt van de 25 % regeling. Verhoogd met 100 % boete over de laatste 5 jaar of de tijd dat de camper in je bezit was..
Tevens kwamen ze ooit bij mij aan de deur om mijn bus te controleren of hij wel ingericht was als camper. dat was geen probleem maar weet en besef wat de risico's zijn

Hugo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Eisen Belastingdienst camper



Bericht door hathi »

Hugo volgens mij maak je een denkfout,de wegenbelasting( houderschapbelsting) gaat volgens mij hooguit 12 maanden terug, (of het moet de afgelopen tijd veranderd zijn??)
Hans
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Eisen Belastingdienst camper



Bericht door hwendt »

Voor zo ver ik weet is het een belastingaanslag waarvan de wetgever ooit bepaald heeft dat er maximaal 5 jaar terug gekeken mag worden.
het is een paar jaar geleden dat mijn Marokkaanse buurman een tussenschot uit zijn bestelbus had verwijderd zodat zijn kinderen zichtbaar waren in de laadruimte.
Is hij voor gepakt bij de grens en heeft een enorme boete conform die 5 jaar eerder besproken heeft gekregen.

Ik heb zijn bezwaarschriften behandeld en we zijn uiteindelijk vrijgesproken. Maar toen was het die 5 jaar.

Net a;s dat je zelf schreef het was voor mij ook 10 jaar geleden dus alles kan anders zijn.. :cheers: :cheers: :cheers:
myway
Berichten: 15539
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Eisen Belastingdienst camper



Bericht door myway »

Volgens mij gaan ze maximaal 1 jaar terug, maar dan nog kan het in de duizenden euro’s lopen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
reinolt
Berichten: 3892
Lid geworden op: ma 25 aug 2003, 19:16
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Eisen Belastingdienst camper



Bericht door reinolt »

Ruud Adam schreef: Als de tabel inderdaad gaat tot '4950 kilo en hoger', dan is er ook minder noodzaak om kunstgrepen uit te halen.
Maar in het verleden was je echt de sjaak als je een camper had van bijvoorbeeld 10.000 kg.
Dan mocht je € 3.000 per jaar aftikken, en dat was het kwarttarief.

Ik kan overigens nergens een bericht vinden dat de tabel anders samengesteld wordt dan in voorgaande jaren.
Dus dat het bedrag paralel aan het gewicht blijft oplopen, maar dat het gewicht mag doorlopen, maar dat het maximale bedrag de pak 'm beet € 1.522 is.
Als iemand een link heeft.... graag.
Afbeelding

https://belastingdienst.nl/wps/wcm/conn ... -berekenen
Trotse bezitter van een Adria Coral S 660 SL
I amsterdam AJAX de passie die in je zit
Afbeelding
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Eisen Belastingdienst camper



Bericht door Ruud Adam »

De site van de belasting ken ik (wie niet? :-B )
Maar zoals wel vaker met de belasting.... de site is onduidelijk, maar vooral onvolledig.
De tabel loopt namelijk in werkelijkheid gewoon lineair door.
Maar daarvoor moet je eerst bellen met de belastingdienst om daar achter te komen.

Een medeforumlid met een zwaar voertuig heeft dit vandaag gedaan.
Hij betaalt voor een voertuig van iets meer dan 6,5 ton een bedrag van € 531 per 3 maanden.
Dat is al een € 150 per 3 maanden meer/hoger dan de tabel reikt.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27486
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Eisen Belastingdienst camper



Bericht door Marco Polo »

In de betreffende wet
http://wetten.overheid.nl/BWBR0006324/2018-01-01

lijkt inderdaad ook een tabel te staan die vanaf 3300kg met een bepaald bedrag per 100kg omhoog blijft gaan zag ik later.
(Ik kwam zelf eerst ook met de suggestie dat 4951kg de hoogste klasse was).
Alleen klopte het bedrag wat dan bij 4951kg zou horen weer niet bij wat er volgens die tabel bij zou horen.
Heel verwarrend allemaal.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Eisen Belastingdienst camper



Bericht door Ruud Adam »

Inderdaad Marco Polo,

Het forumlid ging terwijl hij aan telefoon zat met een medewerker van de belasting, samen op de site kijken.
De medewerker zei ''Wat op de site staat klopt niet. De tabel loopt gewoon door.''
Dat zou toch niet moeten kunnen.
Ik hoor niet tot de groep mensen die vindt dat de overheid boeven zijn, maar ik vind wel dat de informatie die de overheid publiceert moet kloppen.

Dat de bedragen niet meer kloppen met het stuk wettekst dat jij gevonden hebt, Marco Polo, zou misschien kunnen komen dat er in de loop der jaren aanhangsels bij de wet zijn gekomen waarin de verhogingen worden gemeld.

Het forumlid dat belde met de belastingen wist overigens te melden dat het volgend jaar weer met 15 % omhoog gaat.
Groet, Ruud
Plaats reactie