Eisen Belastingdienst camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Eisen Belastingdienst camper



Bericht door Ruud Adam »

ok, ik probeer het nog een keer, want velen denken dat ik op zoek ben naar de regels waaraan een camper moet voldoen.
Maar dat is niet het geval.

Dus het volgende voorbeeld.
Als je een bus hebt, staat er bus op je kenteken en betaal je hier belasting voor.
Als je een vrachtwagen hebt, staat er vrachtwagen op je kenteken en betaal je hier belasting voor.
Nu bouwt iemand 1 van deze voertuigen volgens de eisen van de belasting om tot camper en gaat naar de RDW voor een keuring.
Op het kenteken komt dan 'vrachtwagen met inrichting camper'.
Hij betaalt ook belasting voor een camper.

Nu verkoopt deze persoon de camper en de nieuwe eigenaar haalt de vaste kookgelegenheid er uit en gaat naar de RDW.
Hij wil weer een keuring.
Door het verwijderen voldoet het voertuig niet meer aan de eisen die de RDW en de belasting aan een camper stelt.
Wat zet het RDW dan op het kenteken?
En in welke categorie valt het voertuig voor de belasting?

In dit voorbeeld zijn de zitplaatsen enkel bedoeld voor de chauffeurs en bijrijders.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Eisen Belastingdienst camper



Bericht door Kroppie »

voor een juist antwoord :
http://www.belastingdienst.nl
http://www.rdw.nl

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Eisen Belastingdienst camper



Bericht door Cee Pee »

Daarom vroeg ik ook; wat staat er nu op het kentekenbewijs?
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Eisen Belastingdienst camper



Bericht door Ruud Adam »

Wat dat maar waar, Kroppie.

Het staat nergens vernoemd.
Er staat alleen vernoemd wanneer je iets tot camper kunt laten keuren, en aan welke eisen je moet voldoen.
Dat is ook logisch want de meesten mensen willen graag het kwarttarief. En dan zijn die eisen van belang.
Maar wat als je een grote touringcar hebt en je bouwt hem bijna helemaal om tot camper, alleen een paar eisen laat je met opzet weg?

Telefoontjes helpen ook niet, want wie je ook belt, ze hebben steeds een ander antwoord.

@ cee pee
Het is meer een theoretische vraag, maar ik weet dat er op dit forum mensen zijn met omgebouwde touringcars, vrachtwagens of met geimporteerde Amerikaanse campers die zich helemaal scheel betalen. Of ze moeten onder de oldtimerregeling vallen, dan niet.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
MoParMart
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 09 jul 2006, 12:32
Locatie: Onderweg

Re: Eisen Belastingdienst camper



Bericht door MoParMart »

Ruud Adam schreef:Volgens de eisen van de RDW en de belastingdienst is het dan dus geen camper meer.

Maar wat wordt het dan?
Als er vrachtwagen op zou komen staan na een keuring, en de belasting zou hem ook als zodanig erkennen, dan is dat een groot voordeel.
Want de houderschapsbelasting van een camper van iets meer dan 8 ton is rond de € 10.000 per jaar.
Kwarttarief is dan € 2.500 per jaar.
Terwijl voor een vrachtwagen zou het volgens mij iets van € 600 per jaar zijn. En als de motor schoner is dan al bijna de helft van dit bedrag.

Dat je niet meer kan koken bijvoorbeeld op een vast kooktoestel, is dan een feit
Valt wel mee Ruud, mijn camper is een + 8 tonner op personenwagen kenteken, de houderschapsbelasting is ongeveer 400 per kwartaal
als het gras bij de buren groener is, dan is het kunstgras :-)
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Eisen Belastingdienst camper



Bericht door Ruud Adam »

Ik geloof je op je woord, maar als ik naar het lijstje kijk in het volgende topic, dan zou het veel meer moeten zijn.

/viewtopic.php?f=1&t=8442537

Zijn de regels veranderd, of heb je een maas in het net gevonden?
'Vroeger' liep de tabel na 5.000 kilo namelijk gewoon door.
Het stond alleen niet vermeld op de site van de belastingdienst en dan moest je bellen en dan kwam er uit een vergeten lade een tabel.

Nu is 400 x 4 nog steeds € 1.600 op jaarbasis ook flink, maar wel al een stuk humaner als het kwarttarief van € 2.500
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Eisen Belastingdienst camper



Bericht door Marco Polo »

https://belastingdienst.nl/wps/wcm/conn ... -berekenen

voor Noord-Holland
Personenauto zwaarder dan 4951kg
1522 euro per 3 maanden
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Eisen Belastingdienst camper



Bericht door Marco Polo »

Maar volgens mij is het niet zo'n heel groot mysterie.

Nu voertuig met camperinrichting ->kwarttarief op basis van MRB voor personenwagen.

Kenteken kan zijn:
* Personenauto
* Bedrijfswagen/vrachtwagen

Bij het om zeep helpen van de camperinrichting hou je over:
* Personenauto kenteken -> Personenauto niet in aanmerking komende voor kwartarief.
* Bedrijfswagen/vrachtwagen kenteken -> in het geval van voorzieningen om personen te vervoeren in de laadruimte ->personenwagen
anders vrachtwagen.

misschien te simpel?
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Eisen Belastingdienst camper



Bericht door Ruud Adam »

Of het te simpel is, weet ik niet.

Wat ik persoonlijk denk is dat ze het volgende doen.
Als het om een licht voertuig gaat, dan zullen ze zeggen 'ok, geen camper meer, dan ook geen kwarttarief'.
Als het om een zwaar voertuig gaat, dan zullen ze zeggen 'U probeert de belasting te omzeilen door de kookplaat eruit te gooien. Pech voor u, maar we slaan u toch gewoon aan als zware camper, en niet als vrachtwagen. Met of zonder kookplaat.'
Ze zullen - denk ik - altijd gaan voor de weg waarin ze het meeste geld vangen.

Als de tabel inderdaad gaat tot '4950 kilo en hoger', dan is er ook minder noodzaak om kunstgrepen uit te halen.
Maar in het verleden was je echt de sjaak als je een camper had van bijvoorbeeld 10.000 kg.
Dan mocht je € 3.000 per jaar aftikken, en dat was het kwarttarief.

Ik kan overigens nergens een bericht vinden dat de tabel anders samengesteld wordt dan in voorgaande jaren.
Dus dat het bedrag paralel aan het gewicht blijft oplopen, maar dat het gewicht mag doorlopen, maar dat het maximale bedrag de pak 'm beet € 1.522 is.
Als iemand een link heeft.... graag.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Eisen Belastingdienst camper



Bericht door kampo »

De meeste vrachtwagencampers in Nederland, die geen oldtimer zijn, hebben toch gewoon twist-locks ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Eisen Belastingdienst camper



Bericht door Kroppie »

misschien staat het niet op de site van de belasting of de rdw maar daar werken mensen die er meer van weten en die kun je vaak bellen .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Eisen Belastingdienst camper



Bericht door Ruud Adam »

Jos, ik heb al zo vaak met de belastingen gebeld. Niet alleen over auto's...
Wat me steeds opvalt: Als je iets vraagt wat niet ook op de site staat, dan weten ze het bijna nooit.
Of je moet heel lang doorvragen, of naar een andere afdeling vragen.
Nu bel ik ook altijd met zaken die dus niet eenvoudig zijn, dus ik wil de mensen van de belasting zeker niet tekort doen.
Het is bijna onmogelijk en ook inefficiënt dat alle medewerkers 100 % op de hoogte zijn van alle regelingen.

Ook bij de RDW heb ik gemerkt dat als je met een iets uitzonderlijke vraag komt, dat ze het dan ook vaak niet weten.
En, en dat zou eigenlijk niet mogen, het is ook afhankelijk van de medewerker.
Wat de ene goedkeurt, keurt de ander af.
Dat kan natuurlijk soms in je voordeel zijn - zoals wel eens te lezen is op dit forum - maar het kan ook tegen je werken.

Wat ik wel gemerkt heb, is dat als je op een forum zoals hier informatie vraagt, en je gaat met de mogelijke antwoorden naar de belasting of de RDW, dat ze dan wat betere aanknopingspunten hebben. En dan kunnen ze vaak het juiste antwoord makkelijker vinden, of ze komen met alternatieven.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Eisen Belastingdienst camper



Bericht door hathi »

Ik heb u als 1e al geantwoord,van vragen,op dit forum krijg je nu eenmaal nog meer vragen,dus volg je eigen pad,gewoon uit rekenen,wat het goedkoopst voor jouw is ,dat kwarttarief blijft er echt wel op,als je het keukenblok verwijderd ,verder voordeel een Camper is makkelijker,en meestal goedkoper te verzekekeren,dan een vrachthtwagen,als je particulier bent?
Hans
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Eisen Belastingdienst camper



Bericht door Ruud Adam »

Ook ik val in herhaling....
Als je de regels zou volgen die zowel RDW als belastingen zelf hanteren, dan zou (en ik zeg met opzet 'zou') het voertuig geen camper meer kunnen zijn als een keukenblok niet aanwezig is.
Dat ze misschien anders zullen beslissen, is vers 2.
Maar jij bent er blijkbaar nogal zeker van hoe ze zullen handelen. Waar baseer je dat op? Heb je iets soortgelijks meegemaakt?

Mijn vraag ging niet over de verzekering, dus wat je zegt dat het eenvoudiger is voor een camper, zou best kunnen.
Groet, Ruud
Plaats reactie