Geluiddempende kist

Algemene campervragen en -opmerkingen.
wimvanduuren
Berichten: 552
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 12:38
Locatie: wenum-wiesel

Re: Geluiddempende kist



Bericht door wimvanduuren »

Zag hier in La Mata een honda 1000 in de gasbun met uitlaat 120 mm vanaf de zwarte rooster uitlaat haakse bocht naar onder de camper dubbel wandig. Verder dempend gemaakt
Werk al jaren goed zonder hitte problemen
Vr gr.wim
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Geluiddempende kist



Bericht door Charles Franconi »

Zoek even op: “generator stiller laten draaien” op dit forum van 2014.

Groeten Charles
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Geluiddempende kist



Bericht door Cee Pee »

Dit topic bedoel je.
Daar komt ook mijn uitlaatje aan de orde. :thumbup:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Geluiddempende kist



Bericht door kampo »

Arie55 schreef:Kampo, zo'n haakse bocht, te zien op de foto, is stromingstechnisch gezien, geen handige keuze. Bekijk of je een bocht weet te vinden die een straal van 100mm ofzo.
Arie
Ja daar ben ik me van bewust. Het is en blijft een verbrandingsmotor en zowel de toevoer van de verbrandingslucht als de uitlaatgassen mag je niet wurgen.

Eerst heb ik wat zitten experimenteren met allerhande uitlaatdempertjes die ik vooraan en achteraan in een kortere of langere inox flexibel zette en met het oor proberen te bepalen wat stiller was.
Ook 2 dempertjes achter elkaar in serie.
Ik kon daarvoor beschikken over een heel lot gebruikte dempertjes van verschillende afmetingen afkomstig van kleine diesel standverwarmingen.
Zo kwam ik tot de vaststelling dat er geen echte extra geluidsdemping te halen was tov mijn kort pijpje.
Als je goed kijkt zie je dat de uitlaat van de Honda EU20i 25mm binnendiameter is en de demper vergroot is naar 30mm binnendiameter. Zodoende weinig tegendruk. In water zie ik niet zitten want dat moet een pak tegendruk veroorzaken.
De uitlaat naar boven richten bleek veel praktischer als een lange slang op de grond leggen. Bovendien heb je dan meer "trek".
Om op te bergen liever kort en klein dan een joekel van een demper.
Ik heb die stroomgroep enkel gebruikt om wat te experimenteren want in de camper heb ik tot nu toe, op 1 keer na, altijd stroom genoeg gehad.

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Geluiddempende kist



Bericht door Charles Franconi »

Cee Pee schreef:Dit topic bedoel je.
Daar komt ook mijn uitlaatje aan de orde. :thumbup:
Klopt.

Een flexibele pijp aangesloten op een verticale mast recht omhoog geeft de beste resultaten, maar is onhandig mee te nemen, dus mijn kist met geforceerde ventilatie en een uitlaat met demper is een goede tweede qua geluid.

Charles
Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)

Re: Geluiddempende kist



Bericht door BP 2 »

Ik heb die generator van Kampo al eens mogen gebruiken toen ik problemen had op een treffen. Met de geluidsdemper er bij kan je het geluid van die Honda op 10 meter al bijna als niet storend noemen. Als die combinatie dan nog eens in een kist zou zitten met geluidsabsorberende wanden (bvb Rockfon) dan kan ik mij inbeelden dat de buren al niet meer zullen komen klagen.
Natuurlijk maakt de Honda veel minder lawaai dan zijn concurrenten maar je moet er allen wat meer voor betalen.

BP 2
Plaats reactie