Ervaringen gevraagd over Volkswagen 180pk DSG 4motion

Algemene campervragen en -opmerkingen.
john-marja
Berichten: 11
Lid geworden op: za 24 jun 2017, 12:54

Ervaringen gevraagd over Volkswagen 180pk DSG 4motion



Bericht door john-marja »

Beste forumleden,
Wij staan op het punt om een VW California te kopen met een 180pk DSG 4motion uit 2013. Wij lezen alleen negatieve berichten over de motor zoals olie verbruik en dure reparaties! zijn er ook mensen die wel een positieve ervaring hebben met deze motor ook na 100000km ? De verkopende partij zegt dat het gaat om de manier van belasten oftewel hoe is er mee gereden qua belasting met of zonder zware aanhangers ed. graag jullie mening en/of ervaringen
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Ervaringen gevraagd over 180pk DSG 4motion



Bericht door ellan vannin »

Ga ook eens naar een plaatselijke VAG dealer c.q. garage en leg daar je oor eens te luister. De opmerking van de verkopende partij zit zeker een waarheid in, sommige mensen krijgen alles stuk. Niet zwaar belasten bij koude motor, geen regelmatig en preventief onderhoud zijn zeker zaken welke de levensduur van een motor aanzienlijk kunnen verkorten. Bovendien zou je VAG garage de betreffende wagen kunnen laten checken. Succes ermee.
All4dogs
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ervaringen gevraagd over 180pk DSG 4motion



Bericht door Kroppie »

en juist hoe er mee gereden is weet je niet bij een 2e hands

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Toedeledoki

Re: Ervaringen gevraagd over 180pk DSG 4motion



Bericht door Toedeledoki »

De DSG bakken zijn niet probleemloos. Ze geven zoveel meer problemen dan een handbak dat wij ze van de baas al niet meer mogen rijden. Ze gingen allemaal stuk voor de 100.000km namelijk. Om het spul nog enigszins heel te houden zijn de auto's met DSG bak allemaal naar de chiptuner geweest. Die heeft de schakelmomenten aangepast. De olie moet om de 60.000 ververst worden. Dit valt niet altijd in het reguliere onderhoudsschema. De auto geeft meestal pas bij 40.000 aan dat hij een beurt moet hebben. En dan bij 80.000 weer. Een DSG bak liep bij 70.000 in puin. Geen garantie uiteraard want de olie had bij 60.000 ververst moeten worden. VW is sowieso niet heel scheutig met garantie.

De 2 liter motor is op zich niet heel slecht. Maar de 180 pk uitvoering wil ook wel stuk. De 100 pk uitvoering die ik voor het werk heb staat nu op 180.000km. Heeft alleen een keer een nieuw vliegwiel en koppeling gehad en doet het verder prima.

Een niet risicoloze aankoop dus. Maar ja, als je er verliefd op geworden bent dan is er vaak weinig meer tegenin te brengen. Ik zou liever een zelfde busje kopen met 130 pk en een handbak. 100 pk is wel heel mager. En 180 pk is overkill en geeft nogal vaak problemen.
Meine
Berichten: 4754
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Ervaringen gevraagd over 180pk DSG 4motion



Bericht door Meine »

Waarom dan tegen beter weten toch zo'n wagen kopen?

Hier een tekst zo vanaf internet:

"Olieproblemen VW Transporter 2.0 TDI Biturbo 180 pk

De Volkswagen Transporter is een mooie en sportieve bedrijfswagen die al sinds 1950 een rijke geschiedenis heeft opgebouwd. Maar helaas komen er bij de Transporter ook mankementen voor waar Volkswagen minder trots op is.

Zo ook bij de 2.0 TDI Biturbo 132 kW / 180 pk-motor van Volkswagen. Dit type motor heeft een grote kans op mankementen nadat de garantieperiode verstreken is. Dit merk je aan een hoog olieverbruik. Het is een probleem dat de bestuurder algauw opzadelt met een kostbare reparatie. Heb jij een Volkswagen Transporter én last van een hoog olieverbruik? Lees dan vooral door en ontdek waar dit probleem aan ligt en wat Multimerk voor jou kan betekenen.

Direct advies nodig van onze specialist? Bel 0512 - 511 335 of vraag een offerte aan via de website.
Defecte zuigerveren en problemen met de cilinderwanden
Het mankement dat een hoog olieverbruik veroorzaakt doet zich voor bij
de VW Transporter Biturbo 2.0 TDI 132 kW / 180 pk die geleverd is tussen eind 2009 en 2012 (motorcode: CFCA). Na ongeveer drie jaar en bij een tellerstand van zo'n 100.000 kilometer verbruikt de Transporter steeds meer olie. In onze werkplaats maken wij bijvoorbeeld gevallen mee waarbij het olieverbruik meer dan 1 liter per 1000 kilometer is.

Het olieprobleem ontstaat doordat de zuigerveren defect raken, dit zorgt vervolgens voor problemen aan de cilinderwanden. Olieschraapveren zijn veren die bevestigd zijn aan de zuigers en functioneren als afdichting tussen de verbrandingsruimte en de carter. De veren zorgen ervoor dat er zo min mogelijk motorolie in de verbrandingsruimte terechtkomt. Dit voorkomt een hoog olieverbruik en houdt de motor in optimale conditie.

Volgens Autotrust wordt er waarschijnlijk te veel vermogen gevergd uit een relatief klein motorblok. Wanneer de Transporter met regelmaat zwaar beladen wordt, vergroot dit de kans dat er problemen ontstaan. Al met al een bijzonder vervelend mankement, met name omdat het probleem zich vaak voordoet wanneer de garantieperiode al verstreken is.

Heeft jouw Transporter nog geen problemen of laat je de aanwezige problemen oplossen? Dan is het zaak om vervolgens bewust om te gaan met de belasting van de motor. We raden ook aan om de olie ter preventie vaker te verversen dan voorgeschreven.
De Volkswagendealer en het olie-mankement
Wellicht stelt het je enigszins gerust dat je niet de enige bent die tegen dit probleem aanloopt. Het olieprobleem komt zelfs zo vaak voor dat garantieverzekeraar Autotrust is gestopt met het verzekeren van dit type motor. Ondanks dat alles erop wijst dat het hier om een structureel probleem gaat, lijkt Volkswagen zich maar weinig coulant op te stellen naar zijn klanten. Voor een reparatie buiten de garantieperiode worden al gauw flinke tarieven gerekend.
Wat kan Multimerk voor jouw Transporter betekenen?
Wij begrijpen dat het uiterst vervelend is wanneer je in het bezit bent van de VW Transporter Biturbo (132 kW / 180 pk) en tegen het olieprobleem aanloopt. Is de garantieperiode van jouw Transporter verlopen en rekent de dealer een aanzienlijk tarief? Dan helpt Multimerk je graag verder met een voordeligere oplossing. Dit doen wij door de Volkswagen Transporter te reviseren of te voorzien van een ‘nieuwe’ gereviseerde motor. Met deze ingreep reduceren wij het olieverbruik weer naar een normaal niveau.

Voor deze oplossing rekenen wij een tarief dat lager is dan wat de Volkswagendealer hanteert. Je ontvangt van ons daarbij één jaar garantie op motorproblemen die gerelateerd zijn aan deze ingreep. De garantie is geldig tot 100.000 gereden kilometer vanaf het werkplaatsbezoek. Deze garantie is optioneel uit te breiden."


En hier nog een:

https://radar.avrotros.nl/forum/viewtop ... 3&t=143189
Laatst gewijzigd door Meine op vr 12 jan 2018, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Toedeledoki

Re: Ervaringen gevraagd over 180pk DSG 4motion



Bericht door Toedeledoki »

Olie lust mijn 100 pk dieseltje ook wel trouwens. Het oranje lampje brandt af en toe en dan gooi ik er een litertje bij in. Vind ik persoonlijk niet zo'n probleem. Ik schat dat hij een liter op 5000-6000km neemt.

Maar ja, het is VW he, Dás Auto, daar hoor je verder weinig over. Het meeste wordt met de mantel der liefde bedekt. En de occasions met de FSi/tFSI motoren en de DSG bakken gaan nog steeds als warme broodjes voor veel te hoge prijzen de deur uit.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Ervaringen gevraagd over 180pk DSG 4motion



Bericht door de Jonckheer »

Nou, dat lijkt me duidelijk. Niet kopen dus. Als gevolg van de heersende pk gekte waarbij fabrikanten elkaar de loef afsteken met nog meer pk's uit een kleine motor is het de consument die ervoor opdraait.
jurgenc
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Ervaringen gevraagd over 180pk DSG 4motion



Bericht door jurgenc »

paul snip schreef:Olie lust mijn 100 pk dieseltje ook wel trouwens. Het oranje lampje brandt af en toe en dan gooi ik er een litertje bij in. Vind ik persoonlijk niet zo'n probleem. Ik schat dat hij een liter op 5000-6000km neemt.

Maar ja, het is VW he, Dás Auto, daar hoor je verder weinig over. Het meeste wordt met de mantel der liefde bedekt. En de occasions met de FSi/tFSI motoren en de DSG bakken gaan nog steeds als warme broodjes voor veel te hoge prijzen de deur uit.
Meerdere vw diesels gereden (telkens +270.000 km) (110 pk tdi golf 3 gt tdi, audi A3 136 pk tdi en 105 pk touran tdi). Nooit een liter olie tussentijds moeten bijvullen (onderhoudsinterval 30.000 km).
Indertijd waren er ook veel golf gt tdi dieselrijders die na 80.000 km de motor van hun golfje in de soep draaiden. Waren heel vaak ex-benzine rijders die met een koude motor al lekker doorreden. Laat daar nu net een diesel, en zeker de vw diesels met veel power, niet goed tegen kunnen.
H20
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Ervaringen gevraagd over 180pk DSG 4motion



Bericht door annoh »

De software van de DSG zorgt ervoor dat de bak te vroeg opschakelt. Dat is eenvoudig aan te laten passen.

Indien je de DSG laat aanpassen en indien je niet te veel met zware aanhangwagens rijdt dan is een DSG bak voldoende betrouwbaar.

I.p.v. een 180 pk 2 liter kan je beter de 140 pk versie nemen en dan laten chiptunen. Dat i.c.m een aangepaste DSG bak zorgt voor een zeer fijn rijdende camper die ook in de bergen goed met verkeer kan meekomen.

Specifieke VW T4 tot en met T6 vragen kan je beter op het forum van http://www.weetjewel.nl zetten.

Succes met je keuze!
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Ervaringen gevraagd over 180pk DSG 4motion



Bericht door macfocus »

Als de prijs goed is en je kunt eventueel een blok/bakrevisie betalen, waarom niet?
Als je er maar rekening mee houdt.

Moet de prijs dus wel echt goed zijn.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Meine
Berichten: 4754
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Ervaringen gevraagd over 180pk DSG 4motion



Bericht door Meine »

jurgenc schreef:
paul snip schreef:Olie lust mijn 100 pk dieseltje ook wel trouwens. Het oranje lampje brandt af en toe en dan gooi ik er een litertje bij in. Vind ik persoonlijk niet zo'n probleem. Ik schat dat hij een liter op 5000-6000km neemt.

Maar ja, het is VW he, Dás Auto, daar hoor je verder weinig over. Het meeste wordt met de mantel der liefde bedekt. En de occasions met de FSi/tFSI motoren en de DSG bakken gaan nog steeds als warme broodjes voor veel te hoge prijzen de deur uit.
Meerdere vw diesels gereden (telkens +270.000 km) (110 pk tdi golf 3 gt tdi, audi A3 136 pk tdi en 105 pk touran tdi). Nooit een liter olie tussentijds moeten bijvullen (onderhoudsinterval 30.000 km).
Indertijd waren er ook veel golf gt tdi dieselrijders die na 80.000 km de motor van hun golfje in de soep draaiden. Waren heel vaak ex-benzine rijders die met een koude motor al lekker doorreden. Laat daar nu net een diesel, en zeker de vw diesels met veel power, niet goed tegen kunnen.
Neem me niet kwalijk hoor, maar het internet staat letterlijk bol van de ellende met de 2 liter bi-turbo 180 pk transporter. Dan doet het er helemaal niet toe of je toevallig met een 110 pk Golfje wel geluk gehad hebt.

Het is wat Paul Snip ook al opmerkt, het is een VW, dat merk lijkt onaantastbaar te zijn. Ondanks dat de motorellende vergelijkbaar is met die van de Ford Transit 2.2 tdci wordt VW blijkbaar nergens op afgerekend en is na 2 jaar en 13 dagen klaarblijkelijk van enige garantie al geen sprake meer. (zie forum Tros Radar)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ervaringen gevraagd over 180pk DSG 4motion



Bericht door Kroppie »

volkswagen wie anders :shh:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Ervaringen gevraagd over 180pk DSG 4motion



Bericht door Huub56 »

Een antwoord als “ik zou een 140pk nemen” heeft ts niets aan de camper die hij wil kopen heeft nu eenmaal de 180pk motor en dat is niet te veranderen. Je kunt niet zeggen “ doe die maar met 140pk”
Gebruikersavatar
Arvor
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 22:16
Locatie: Den Helder

Re: Ervaringen gevraagd over 180pk DSG 4motion



Bericht door Arvor »

Hallo John-Marja,

Bij het verhaal van Paul Snip sluit ik mij aan.
Zelf hebben wij een golf met de dsg gehad en bij de 25000 km hoorde ik al een geluidje uit de bak wat ik niet thuis kon brengen. Hoorde toen van de toren hoge rekeningen als er aan de bak gesleuteld moet worden. Ik heb de golf daarna gauw van de hand gedaan.
Inmiddels heeft vw de productie van de dsg of gaat deze staken. Vernomen van degene die naar de laatste cursussen bij vw zijn geweest, zij betitelde als te fijn gebouwd.
Pössl Roadcruiser, automaat
Plaats reactie