Tabbert FFB570 ventilatieroosters

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
boys on tour
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 18:10

Tabbert FFB570 ventilatieroosters



Bericht door boys on tour »

hallo allemaal,

ik ben sinds een klein tijdje samen met een vriend van mij de trotse eigenaar van een ffb570 integraal camper uit 1989, met gebruikssporen.

samen met ons vrouwen en kinderen hebben we al veel plezier gehad, echter nu is het de moment om deze beetje bij beetje te restaureren.
ons grootste probleem is dat deze camper wel wat waterschade heeft in de hoeken van de bestuurderscabine, ik denk door de naden op het dak.
Hier zal het meeste werk inkruipen denk ik :crazy:
motorisch staat dit beestje in perfecte staat, lekt geen druppel olie en heeft al ruim 200000 km op de teller. remschijven hebben we vervangen.
nu een vraagje, op het dak zijn 3 ventilatieroosters ingewerkt, echter van de voorste is de bovenste kap ervan, ik kan hier geen serienummer / merk op terugvinden, iemand een gedacht hierover welk type of merk, alvast bedankt. :cheers:
schapenkop
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 11 jan 2009, 22:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Tabbert ffb570 ventilatieroosters



Bericht door schapenkop »

Hartal dakluikkap 48x48 wit
https://www.dewitschijndel.nl/hartal-48x48-dakluikkap/

groetjes Alex
boys on tour
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 18:10

Re: Tabbert ffb570 ventilatieroosters



Bericht door boys on tour »

Hé super bedankt alex, toppie :thumbup:
Gabriel
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 23 mar 2014, 17:02

Re: Tabbert FFB570 ventilatieroosters



Bericht door Gabriel »

Hallo beste ????,

ik heb dezelfde camper gehad op basis van een Fiat Ducato 2.5TD bwj. 1992 en deze was ook aan de voorzijde nat. Ik heb de complete voorzijde van de cabine afgebouwd (hefbed verwijderd en alle kappen en kastjes gedemonteerd) en helemaal gerenoveerd (nieuwe houten panelen geplaatst). Bij mijn camper kwam het water aan beide kanten tussen de aansluiting door van de voorkant van de cabine met het dak en de zijkanten (lange naad dwars over de camper). Ik heb deze aansluiting volledig schoon gemaakt en opnieuw afgekit en er een aluminium strip aan de bovenzijde tot over de rand (met de ronding mee gebogen) overheen gezet en deze ook weer afgekit, sindsdien geen problemen meer gehad met lekkages o.i.d.

Na 5 jaar met veel plezier met deze camper gereisd te hebben,hebben we deze toevallig een aantal weken geleden aan een mede forumlid verkocht en staat er nu een Hymer B 584 van bwj. 2005 al te wachten voor de kentekenkeuring bij RDW (we hebben deze nl. gekocht in D).

Veel camperplezier en als je vragen hebt hoor ik graag van je.

M.vr.gr.

Gabriel.
boys on tour
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 18:10

Re: Tabbert FFB570 ventilatieroosters



Bericht door boys on tour »

hé gabriel,

bedankt voor je antwoord, dat wordt een heel klusje als ik het zo lees

alles voor het goede doel zeker :crazy: :crazy:

groeten marcel
PDJ

Re: Tabbert FFB570 ventilatieroosters



Bericht door PDJ »

Gabriel schreef:Hallo beste ????,

ik heb dezelfde camper gehad op basis van een Fiat Ducato 2.5TD bwj. 1992 en deze was ook aan de voorzijde nat. Ik heb de complete voorzijde van de cabine afgebouwd (hefbed verwijderd en alle kappen en kastjes gedemonteerd) en helemaal gerenoveerd (nieuwe houten panelen geplaatst). Bij mijn camper kwam het water aan beide kanten tussen de aansluiting door van de voorkant van de cabine met het dak en de zijkanten (lange naad dwars over de camper). Ik heb deze aansluiting volledig schoon gemaakt en opnieuw afgekit en er een aluminium strip aan de bovenzijde tot over de rand (met de ronding mee gebogen) overheen gezet en deze ook weer afgekit, sindsdien geen problemen meer gehad met lekkages o.i.d.

Na 5 jaar met veel plezier met deze camper gereisd te hebben,hebben we deze toevallig een aantal weken geleden aan een mede forumlid verkocht en staat er nu een Hymer B 584 van bwj. 2005 al te wachten voor de kentekenkeuring bij RDW (we hebben deze nl. gekocht in D).

Veel camperplezier en als je vragen hebt hoor ik graag van je.


M.vr.gr.

Gabriel.



Heb je misschien foto's gemaakt van dit "klusje"?
Gabriel
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 23 mar 2014, 17:02

Re: Tabbert FFB570 ventilatieroosters



Bericht door Gabriel »

Hallo Paul,
van dit werk heb ik (helaas) geen foto's gemaakt. Het is ook niet zo'n moeilijke klus (als je een beetje handig bent).

Ik heb om te beginnen beide stoelen verwijderd,het hefbed incl. beugels en ophanging verwijderd en ben toen begonnen alle bekleding en de afdekplaat (dashboard) onder de voorruit te verwijderen. Aan de zijwanden heb ik alle hout en isolatie tot de stalen versteviging (waar de gordels op bevestigd zijn) weg gehaald en daarna alles vervangen door watervast multiplex. Verder heb ik ook de daknaad (waar het probleem ontstaan is) volledig schoon gemaakt (oude kit verwijderd) en deze opnieuw gekit,daarna er een brede aluminium strip in de kit boven op gelegd en deze ook nog eens aan de zijkanten afgekit.
Mocht je nog vragen hebben hoor ik graag van je.

Groetjes,

Gabriel.
PDJ

Re: Tabbert FFB570 ventilatieroosters



Bericht door PDJ »

Gelukkig ben ik erg handig :-). Ik vind zelf dat je dat niet van jezelf kan zeggen, maar alle mensen (destijds klanten) vonden dat ik het was ;-).
Het binnenwerk is mij duidelijk, en dat lijkt mij niet zo'n groot probleem om te doen. Het ging mij meer om de aluminium strips die je gemaakt hebt. Daar wilde ik ff een beeld van vormen.

Ik heb links en rechtsvoor ook het vochtprobleem, maar ook rechtsachter halverwege en boven de camperdeur.
Daarom is het voor mij misschien wijs om bij beide "dwarsliggers" een zelfde verbetering te maken zoals jij gedaan hebt.
Gabriel
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 23 mar 2014, 17:02

Re: Tabbert FFB570 ventilatieroosters



Bericht door Gabriel »

Hoi Paul,
de maat en dikte van de strip weet ik helaas niet meer maar ik schat dat de strip ongeveer 8 cm.breed was, dikte durf ik niet te schatten. Ik heb toentertijd volgens mij gekeken welke dikte nog enigszins goed te buigen was zodat ik de strip mooi over de rondingen naar de zijkant tot het einde van het dak gebogen kreeg.

Groetjes,

Gabriel.
PDJ

Re: Tabbert FFB570 ventilatieroosters



Bericht door PDJ »

Ik kan het mij nog steeds niet erg voorstellen hoe je daar een strip gemaakt hebt. het was geen hoekstrip neem ik aan. Of was het een gewone platte strip die je er bovenop gemaakt hebt?
Gabriel
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 23 mar 2014, 17:02

Re: Tabbert FFB570 ventilatieroosters



Bericht door Gabriel »

Hoi Paul,

was inderdaad een platte strip die ik eerst passend gebogen heb op de uiteindes (over de bolling naar beneden).

Groetjes,

Gabriel.
PDJ

Re: Tabbert FFB570 ventilatieroosters



Bericht door PDJ »

oke, en wat voegt dat toe dan? Naar mijn idee kan er lekkage ontstaan in de hoeken, bovenop zal niet zo snel gaan lekken denk ik?
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Tabbert FFB570 ventilatieroosters



Bericht door 309T16 »

Paul, bij mijn FFB op de overgang tussen afdeklijst naar het voorste dakluik. Dat zit zo strak tegen elkaar, dat het moeilijk is dat te voorzien van een nieuwe kitlaag.

Grt. Willart
Plaats reactie