Rijden jullie het hele jaar met winterbanden?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Rijden jullie het hele jaar met winterbanden?



Bericht door Bob Diesel »

Toch staat het er bijna overal bij vermeld :idea:
en op die ik hier onder vermeld weet ik het zeker van :wink:

http://www.maxxisbanden.nl/catalog/tyre-145-512-ma-las

Met M en S markering en 3-peak mountain symbool

Afbeelding
de foto is van Michelin :shh:
Laatst gewijzigd door Bob Diesel op vr 05 jan 2018, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Ronald53
Berichten: 276
Lid geworden op: do 13 okt 2016, 20:46

Re: Rijden jullie het hele jaar met winterbanden?



Bericht door Ronald53 »

Kroppie schreef:en met 100% stikstof of 80%
Met 100% stikstof is het onafgeveerde gewicht lager want stikstof is lichter dan zuurstof! :lol3:
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Rijden jullie het hele jaar met winterbanden?



Bericht door Dafluc »

Tot zover de humor. Dank u.
Afbeelding
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Rijden jullie het hele jaar met winterbanden?



Bericht door gjvonk »

PaulBng schreef:Ik zal binnenkort ook (zeker voor) aan nieuwe banden moeten.
Fiat Ducato L4H2 215/75 R16

Ik wil all-season M&S banden met sterretje.
Nou ben ik aan het rondkijken, maar ik kan nergens vinden of dat sterretje erop staat.
Is er een manier om daar achter te komen behalve gaan bellen of mailen?
Ik heb net 4 nieuwe continental 4 season vancontact camper 225/75/16 CP met een Li van 118 laten monteren. Dit zijn 4 seizoenen banden met het alpine symbool (het * in het 2 puntige bergsymbool) Daarmee voldoen ze aan de Duitse eis voor gebruik als winterband. Ze zijn stiller dan de vorige continental 4 season vanco pro met dezelfde maat. Wat ik van Jos begrijp is dat de Maxxis 4 season banden hetzelfde symbool hebben.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Rijden jullie het hele jaar met winterbanden?



Bericht door Dafluc »

M+S kunnen ze overigens overal opzetten. Er is geen enkele eis waaraan deze banden moeten voldoen. Dit in tegenstelling tot het Alpine-symbool/sneeuwvlokje en bergje. Dat krijgt een band alleen als hij aan bepaalde voorwaarden voldoet. Daar worden ze dus ook op getest.
Afbeelding
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Rijden jullie het hele jaar met winterbanden?



Bericht door seth_space »

Niet helemaal, M+S is omschreven in een EU "directive"
European Directive 92/23 relating to tires for motor vehicles and their trailers and to their fitting.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Rijden jullie het hele jaar met winterbanden?



Bericht door Marco Polo »

No longer in force
staat er op de EU LEX website. :think:
Susannevdw
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 17 sep 2017, 16:52

Re: Rijden jullie het hele jaar met winterbanden?



Bericht door Susannevdw »

Interessant topic, mijn ervaring hier in oostenrijk dat je met een zomerband of all weather die laatste hebben wij hier in de winter tijdje mee gereden ook goedgekeurd, een hellende besneeuwde weg niet opkomt, weinig tot geen goede grip.
Met een goede winterband voorzien van sneeuwvlok kom je dezelfde helling wel op, juist met sneeuw. Het heeft mij verbaast waar een goede winterband toe in staat is.
Zodra het ijzig wordt, wordt het ook voor een winterband lastig om grip te behouden.

Denk persoonlijk dat als je vaak verblijft in winterse omstandigheden dat een winterband toch echt een verstandige keus is.

Gaat het om een weekje wintersport, een all weather band met sneeuwvlok voldoet aan de wettelijke eisen, dat je nog niet de optimale grip heb, dat is een keuze. Maar meestal is het van de autobaan naar de camping en verder wordt er meestal niet gereden met de camper.

De zomerband is natuurlijk het meest geschikt voor warme omstandigheden als je langdurig in warme landen verblijft.

De all weather past als je meer all round reist persoonlijk kijkend naar onze situatie zou ik ook voor all weather kiezen.

Het is toch kijken in welke jaargetijden en in welke landen de camper het meest gebruikt word en ook hierin is dat persoonlijk.
Laatst gewijzigd door Susannevdw op zo 07 jan 2018, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Rijden jullie het hele jaar met winterbanden?



Bericht door Bob Diesel »

:thumbup:
Goede conclusie :cheers:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
rollercoaster
Berichten: 1400
Lid geworden op: wo 02 jan 2008, 22:03
Locatie: hart van Nederland

Re: Rijden jullie het hele jaar met winterbanden?



Bericht door rollercoaster »

Susannevdw schreef:
Denk persoonlijk dat als je vaak verblijft in winterse omstandigheden dat een winterband toch echt een verstandige keus is.


Het is toch kijken in welke jaargetijden en in welke landen de camper het meest gebruikt word en ook hierin is dat persoonlijk.
Dat vind ik nu dus ook , de meeste camperaars gaan misschien 1 a 2 keer naar de wintersport , dan kom je er met all seasons banden ook wel , en anders maar niet die camperplaats hoog in de bergen,

Ik had ook altijd zomer en winterbanden , maar ga nu ook all seasons aanschaffen , voor die ene keer dat wij naar Zuid Duitsland rijden of een keer naar Sauerland / Eifel etc etc.

De winterbanden die ik nu heb zijn meer dan acht jaar oud , 12000km , zien er uit als nieuw , geen droogte scheurtjes , maar ik durf ze er niet meer onder te zetten , navraag gedaan bij diverse banden boeren , de een zegt kan nog wel , de ander raadt het met klem af , daar koop je dus ook niks voor , ook al een paar keer op MP gezet , maar niemand , voor een bestelbus die pakketjes rond brengt zou ik ze er nog wel onderzetten , en over een paar jaar als ik ( misschien ) mijn pensioen haal kan ik altijd nog weer echte winterbanden aanschaffen.
When nothing is going right ..... go left !!
groet,
Nico.
Susannevdw
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 17 sep 2017, 16:52

Re: Rijden jullie het hele jaar met winterbanden?



Bericht door Susannevdw »

Ach Nico en wil je toch hoog op die berg staan dan heb je je sneeuwkettingen nog, die ook verplicht zijn.
Winterbanden om daar het hele seizoen mee te rijden is onnodig, winterbanden hebben echt een bepaalde functie, tenzij je de camper grotendeels in de winter gebruikt en weinig in de zomermaanden, dat zou ook nog kunnen natuurlijk.
Plaats reactie