Globale BPM-berekening

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Globale BPM-berekening



Bericht door Toon »

iSonic schreef:Klopt... Het cab/chassis van een camper is vaak iets ouder dan de bouw van de camper. Hier kan soms wel een jaar tussen zitten. Datum eerste toelating geld voor de bpm.
sinds wanneer kun je bij een camper het type chassis cabine opgeven????
wij kregen hem terug omdat (ik klopte op de deur met het verzoek of ze hem snel effe wilden controleren) we voor het chassis type een te kleine maat op hadden gegeven
normaal moet je het type opgeven van de wielmaat en dan van een grand volume bus
ook werd er bij verteld dat bij een foutieve aangifte er als nog een na heffing kon komen
of we hem maar zeker goed na wilden kijken want de naheffing kon ook volgen bij een controle van de mobiele belastingdienst
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Globale BPM-berekening



Bericht door iSonic »

Ik heb chassis cabine gekozen met juiste wielbasis. Aangifte is goed gekeurd. En ze gebruiken toch een chassis cabine!? Tenzij het een buscamper is natuurlijk.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Globale BPM-berekening



Bericht door Toon »

bij de 8 campers die ik geïmporteerd heb is altijd een grand volume bus als basis aangehouden
de belasting diens accepteerde nooit een chassis cabine
en geloof mij in iedere aanvraag zat wel een foutje wat door hun dan zelf werd gecorrigeerd of het nou ten voordelen van mij was of dat het in het bedrag niets uitmaakte
de laatste hebben wij zelf de aangifte moeten doen
alle andere gebeurde dat nog bij het keuren bij de RDW en werd er zelfs de extra wieldoppen in mee genomen
daar dus div discussies over gehad dat hij vanuit een chassis cabine is opgebouwd en het chassis nummer ook duidelijk aangaf dat het zo was
nee er moest uitgegaan worden van de wielmaat in grandvolume bus uitvoering
er was geen speld tussen te krijgen
als het nu dus kan vanuit een chassis cabine zal de bruto BPM ook wel aanzienlijk lager zijn
wil je het bedrag hier vermelden wat je als bruto BPM aan hebt moeten houden
of je kenteken hier vermelden
dan kunnen we zelf zien wat er als brutp BPM op het kenteken staat
desnoods via een PBtje
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Globale BPM-berekening



Bericht door iSonic »

Weet niet of het veel uitmaakt. Mijn aangifte is 1 op 1 overgenomen zonder correcties. Bruto BPM (Chausson flash 25/ ducato 130 multijet / fiat camper chassis) is €10176. Heb wel netjes alle opties vermeld zoals breedspoor achteras, bredere spiegels etc etc... Netto catalogus prijs zat rond de 26000 geloof ik.

Bij mijn vorige camper (rond 2004 geimporteerd) werd het inderdaad bij de rdw door de douane gedaan.
  • Bassis voertuig 23650
    Radio voorbereiding 80
    Rokers voorbereiding 20
    Achter as grote spoorbreedte 150
    Cruise control 200
    Wieldoppen 50
    Brede buitenspiegels 70
    Mettalic lak 475
    Airbg passagier 250
    Geintegreerde antenne 75
    Airco 795
    Stoel afwerkings kappen 40
    ASR 550
    Electrische spiegels 120
    Extra accu steun 100
    Totaal 26625
Als je de fiat prijslijst wilt kan ik die toesturen. Basis voertuig is een 250.BCB.1 35L LH1 met wielbasis 4035. OPties zijn bepaald aan de hand van de geboortekaart (volgens mij noemen ze het zo) die ik bij fiat heb opgevraagd. Vreemd genoeg kan ik de sin code (250.BCB.1) die daar op staat niet terug vinden in de prijslijst. Waarschijnlijk staat deze er niet tussen omdat onze camper gebaseerd is op een fiat camper chassis. Die staan waarschijnlijk niet in de standaard prijslijsten. Maar deze klopt kwa gewichten en wielbasis.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Globale BPM-berekening



Bericht door hathi »

Toon heeft hier gelijk,dit is de normale gang van zaken,dat er wel eens iemand door piept,met de verkeerde aangifte,is vrij normaal,maar de correctie ( naheffingaanslag) kan alsnog binnen 5 jaar plaats vinden,maar gebeurt meestal binnen 6 maanden
Hans
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Globale BPM-berekening



Bericht door Toon »

Bruto BPM (Chausson flash 25/ ducato 130 multijet / fiat camper chassis) is €10176. Heb wel netjes alle opties vermeld zoals breedspoor achteras, bredere spiegels etc etc... Netto catalogus prijs zat rond de 26000 geloof ik.

Dit lijkt mij een normale bus uitvoering
Bruto BPM van een chassis cabine is echt wel lager tot veel lager
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Globale BPM-berekening



Bericht door iSonic »

De catalogus prijs + prijzen opties zijn hierboven vermeld....
BBBen
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 04 nov 2018, 11:28

Re: Globale BPM-berekening



Bericht door BBBen »

iSonic schreef:
di 02 jan 2018, 9:27
Als je de bpm zelf wil berekenen laat maar wat weten. Ik heb net het hele traject doorlopen (met een camper uit belgie). Catalogus prijs berekenen is niet zo heel moeilijk. je kan bij de fiat bedrijfswagen dealer precies opvragen welke opties de ducato heeft. Hiervoor heb je wel het chassis nummer nodig. Je moet trouwens bij auto telex kiezen voor Ch.Cab. (Chassis Cabine). Wielbasis staat op het CVO.
Goedemorgen,

Graag zou ik de manier van BPM berekenen en de hoogte van BPM van mijn camper willen weten.
Volgende week wil ik namelijk mijn net aangeschafte Challenger 398 EB van bouwjaar 08-2014 zelf invoeren.
Op de certificat de Conformite (ik neem aan dat dit het CVO document is) staat dat de Fiat chassis van 12-2012 is terwijl de 1e inschrijving van de camper op 08-2014 staat. Op autotelex komt bij het bepalen van de BPM een waslijst aan type aanduidingen naar voren, waar vind ik in mijn documenten welk type chassis mijn camper heeft? Tevens ben ik benieuwd welk type, gesloten bus of chassis Cabine ik moet selecteren.

Graag ontvang alle info en tips hierover.

Alvast bedankt
Groet Ben
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Globale BPM-berekening



Bericht door Huub56 »

Je moet gesloten bus aanhouden en de datum van de eerste toelating dus niet het bouwjaar maar afgiften kenteken. Bpm is 37,7% van de nieuwprijs minus het aantal maanden dat hij op kenteken staat. Hier staat bij de belastingdienst een lijst met hoeveel er vanaf gaat in %.
Plaats reactie