LPG tanken in rode fles niet toegestaan?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door 't Busje »

@ Marco Polo: In Duitsland staat ook op de pomp dat je alleen Autogas (LPG) mag tanken voor de aandrijving. Daar heb ik me ook niets van aangetrokken.

@ Toon: Als de 80% vulstop afslaat bij 9 liter is de fles niet leeg of de 80% vulstop is defect. Lucht in de fles kan niet.

@ Aadenanke: Je bedoelt waarschijnlijk een 11 kg fles en niet een 11 liter fles. Een normale gasfles heeft een bruto inhoud van 27 liter en een netto (80%) inhoud van 21 liter en dat is ongeveer 11 kg gas. Zo'n 80% kraantje heb ik alleen maar in mijn eerste auto met LPG gehad en dat was begin jaren 1980.
Laatst gewijzigd door 't Busje op zo 17 dec 2017, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door Toon »

je zou de kraan tijdens het tanken een beetje open kunnen draaien bij de eerste maal vullen zo kan de lucht eruit
zodra er gas mee komt kraan dicht draaien
zo tankte we vroeger met de auto ook LPG
het hoefde niet elke keer
maar af en toe wel
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
AadenAnke
Berichten: 13282
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door AadenAnke »

't Busje schreef:@ Marco Polo: In Duitsland staat ook op de pomp dat je alleen Autogas (LPG) mag tanken voor de aandrijving. Daar heb ik me ook niets van aangetrokken.

@ Toon: Als de 80% vulstop afslaat bij 9 liter is de fles niet leeg of de 80% vulstop is defect. Lucht in de fles kan niet.

@ Aadenanke: Je bedoelt waarschijnlijk een 11 kg fles en niet een 11 liter fles. Een normale gasfles heeft een bruto inhoud van 27 liter en een netto (80%) inhoud van 21 liter en dat is ongeveer 11 kg gas. Zo'n 80% kraantje heb ik alleen maar in mijn eerste auto met LPG gehad en dat is was begin jaren 1980.
Nee een 6kg fles en dat is 11 liter heb ik mij laten vertellen! Mijn laatste wagen op lpg was een Passaat begin jaren 90 de wagen zelf eind jaren 80. Ik vroeg me ook af of de techniek in de laatste 25/30 jaar was veranderd, ja dus!

Gr. Aad
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door 't Busje »

@Toon: dat is helemaal niet nodig. Bij de eerste tanken van een nieuwe fles wordt de lucht samengeperst boven het vloeibare gas. Die lucht komt er vanzelf uit bij het eerste verbruik. Als je de fles helemaal leeg stookt, zit er nog steeds een beetje gasvorming butaan/propaan in, dat ook weer samengeperst wordt als je fles vult.
Dat 80% kraantje begon vloeibaar gas te spuiten, als de tank voor 80% (of meer) gevuld was. Onder het 80% niveau kwam er een beetje gasvormig gas uit.
De 80% vulstop werkt tegenwoordig met een vlotter (net als bij het spoelreservoir van je WC thuis).
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Skippii
Berichten: 155
Lid geworden op: wo 10 feb 2010, 16:26
Locatie: Up North

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door Skippii »

Gewoon in Duitsland tanken. In Kleve is een bekende "gasboer" die als je bij hem Autogas tankt geen bezwaar maakt. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat het in Nederland gemekker is van de erkende gasvulstations net zoals gemekker van de Recron. Het prijsverschil tussen lpg en hun propaan is aanzienlijk :bang:
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18168
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door Cee Pee »

Het is geen gemekker het mag gewoonweg niet.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door 't Busje »

Precies. We zijn in Nederland met de regelgeving weer iets roomser geweest dan de (Europese) paus. De boete voor het tankstation is € 1.500.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18168
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door Cee Pee »

Maar ik ben niet zo rooms hoor, en tank dan ook gewoon lpg daar waar het mij uitkomt.
Wel middels een buitenvuller.
Laatst gewijzigd door Cee Pee op zo 17 dec 2017, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 939
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door LMC591A28JTD »

De TS Hans en Henny zeggen dat ze gisteren getankt hebben. Dan is het ook als volgt te verklaren:

Gisteren was het flink koud, een graad op 2 hier. Dan kan het zijn dat ze al het propaan uit het LPG verstookt hebben en dat al het butaan nog in de fles zit.
Als je hem dan vult, dan is het heel goed te verklaren dat er slechts een paar liter bij kan.
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Marianjacques
Berichten: 667
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door Marianjacques »

LMC591A28JTD schreef:De TS Hans en Henny zeggen dat ze gisteren getankt hebben. Dan is het ook als volgt te verklaren:

Gisteren was het flink koud, een graad op 2 hier. Dan kan het zijn dat ze al het propaan uit het LPG verstookt hebben en dat al het butaan nog in de fles zit.
Als je hem dan vult, dan is het heel goed te verklaren dat er slechts een paar liter bij kan.
Het heeft volgens mij niets te maken met de temperatuur tijdens het tanken..
Wel met de temperatuur van de fles tijdens gebruik.
Indien je bij lagere temperaturen gas gebruikt en het zijn ook nog de wat kleinere flessen, dan wordt alleen het aandeel propaan gebruikt. Het aandeel butaan blijft in de fles. ..verdampt niet bij lagere temperaturen.
Telkens als je tankt, vul je dus de butaan/propaan mix... maar de fles is dus al flink gevuld met butaan.
Inderdaad de betreffende fles eens midden op een weiland op zijn kop zetten en geheel leeg laten lopen.
Of bij zomerse temperaturen gebruiken totdat de fles geheel leeg is. Dan weet je ook zeker dat het aandeel butaan verdwenen is .
Dan pas weer vullen met lpg en kan je bepalen of je fles nog goed is of niet.
Just my 2 cents

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door Toon »

vreemd
als de grote gastank van het pompstation boven de grond staat krijgt die het net zo koud als jou gasflessen in de camper
ga je dus bij koud weer LPG tanken en de tank van het pompstation staat boven gronds
dan tank je daar toch alleen maar Propaan ??????
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jan van Gemert
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 23 mar 2015, 20:41
Locatie: Gemert

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door Jan van Gemert »

Bij tanken gaat alles in de vloeibare fase dus hoeft er niets te verdampen.
Marianjacques
Berichten: 667
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door Marianjacques »

Toon schreef:vreemd
als de grote gastank van het pompstation boven de grond staat krijgt die het net zo koud als jou gasflessen in de camper
ga je dus bij koud weer LPG tanken en de tank van het pompstation staat boven gronds
dan tank je daar toch alleen maar Propaan ??????
Vanuit een fles wordt vergast... tanken vanuit een tankstation gebeurt vloeibaar...met pomp.
Daardoor wordt weldegelijk de door de brandstofboer bedoelde mix in je tank gepompt.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Joske
Berichten: 2509
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door Joske »

Neen Toon,
Je tankt altijd een mengsel van propaan en butaan.
Pas in de fles wordt het gasvormig. Boven op de vloeibare vorm!
Maar dat gebeurd niet met butaan onder de 2-4 graden.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie