Let op: oplichter op Marktplaats

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1526
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Let op: oplichter op Marktplaats



Bericht door Ruud-572 »

Ik pin al mijn aankopen, ook auto’s en campers! Kwestie van eenmalig het maximum verhogen voor de betreffende dag...
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Let op: oplichter op Marktplaats



Bericht door AadenAnke »

Ik maak altijd een afspraak met de bank voor een telefonische overboeking! Kost iets van 10euro geloof ik. Ik kom de auto (of iets anders dat flink wat kost) op halen kijkt of alles klopt en in orde is en bel naar de bank maak even over? Een 5a10 minuten later wordt verkoper gebeld door zijn bank er is een telefonische overboeking van .......euro vaan meneer ....... Met het kenmerk ...... ! Kost een paar centen maar werkt goed en je hoef niet de hele dag met een berg geld op zak te lopen. Vindt ik persoonlijk het prettigst.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1526
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Let op: oplichter op Marktplaats



Bericht door Ruud-572 »

Kan inderdaad handig zijn als pinnen onmogelijk is, maar anders is dat toch eenvoudiger én nog kosteloos ook
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Let op: oplichter op Marktplaats



Bericht door frank_h »

Dit verhaal is meer dan alleen identiteitsfraude. Ze gebruiken inderdaad gegevens van iemand die erin getrapt is. Maar ze gaan ook proberen te regelen dat het geld zogenaamd via een speciale app overgemaakt moet worden. Om je daarbij aan te melden moet je dan zogenaamd een zeer klein bedrag overmaken. Ze achterhalen zo echter je inloggegevens van je internetbankieren en samen met de ID gegevens kunnen ze je bankrekening plunderen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Let op: oplichter op Marktplaats



Bericht door Bas vd laar »

Nu gooi je verschillende scenario's door elkaar Frank, sorry.
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Let op: oplichter op Marktplaats



Bericht door frank_h »

Nee hoor. Met het versturen van id foto's proberen ze vertrouwen te wekken en jouw id foto's te verkrijgen. Maar waarom zou je dat doen als je die niet ergens voor wilt gebruiken? Ze hebben toch al een "valse" id in hun bezit. Dit gaat om het toegang krijgen tot geld of bankrekeningen en daarbij wordt steeds de id van een slachtoffer gerecycled. Of op zijn minst om het verkrijgen van een aanbetaling voor transportkosten of iets dergelijks. Werkwijzes veranderen steeds.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Let op: oplichter op Marktplaats



Bericht door jansloos »

Nu op SBS6 stegeman autooplichters
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Let op: oplichter op Marktplaats



Bericht door Bas vd laar »

Ik had het ook gezien, ging weer over die nep app.
Wat Stegeman en de Politie echter fout beweren is dat er nooit meer dan 5000 euro overgemaakt kan worden via de app.
Dit is niet correct, je kunt veel meer overmaken.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Let op: oplichter op Marktplaats



Bericht door Bas vd laar »

Of op zijn minst om het verkrijgen van een aanbetaling voor transportkosten of iets dergelijks
Dat precies het omgekeerde: dan adverteren ze ZELF met een camper/auto en zeggen dat deze in het buitenland is maar dat ze hem naar je transporteren, het gaat hun dan om de "transportkosten"

https://opgelicht.avrotros.nl/dossiers/item/6463/
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Let op: oplichter op Marktplaats



Bericht door iSonic »

Wij hebben dit paar maanden geleden mee gemaakt toen we onze caravan verkochten. We werden benadert via whatsapp, onderhandelt over de prijs en hij wou hem hebben. Echter toen gaf hij aan te willen aanbetalen wat op zich kan alleen meestal komen kopers daar niet zelf mee. Bellen gingen pas rinkelen toen hij aangaf het gehele bedrag te willen aan betalen wat ons zeer vreemd leek. Je gaat zon groot bedrag niet aanbetalen bij mensen die je niet kent en voor een caravan die je niet gezien hebt. Toen kwam inderdaad de vraag naar foto van bankpas en paspoort. Hij stuurde ons een foto met de vraag de onze op te sturen. Toen ik aangaf dat hij onder geen enkele voorwaarde een foto van mijn bankpas kreeg werd meneer (of mevrouw) boos waarna niet meer geantwoord werd.

Heb de naam op het paspoort die hij gestuurd heeft gegoogled en eens site gevonden van een traktor handelaar waar deze persoon aangaf dat zijn indentiteit inderdaad gestolen was. Met een foto van bankpas en paspoort is het trouwens mogelijk om bijvoorbeeld een telefoon abonnement af te sluiten.

Vlak daarna de caravan alsnog verkocht. Daarna, bij aankoop van een camper, roken we weer onraad waarna we de koop niet hebben door gezet. We hadden er even geen zin meer in! Maar nu gelukkig een mooie camper aangeschaft.
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Let op: oplichter op Marktplaats



Bericht door hwendt »

viewtopic.php?f=1&t=8462537

Ook hier weer beschreven..
Plaats reactie