Camper wassen in Frankrijk: website in onbegrijpelijke taal

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9172
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Camper wassen in frankrijk, maar website in onbegrijpeli



Bericht door gjvonk »

We noemen het 'zout oplossen', maar als ik mij de scheikunde lessen van mijnheer Piek goed herinner, is de werkelijkheid dat zoutmoleculen de ruimte tussen watermoleculen kunnen opvullen. Hoe warmer het water, hoe groter de ruimte tussen de watermoleculen, hoe meer zoutmoleculen er tussen passen.

Koelt het water af, slaat het teveel aan zoutmoleculen neer op de bodem. Ga je echter door met het verwarmen van het water, dan verdampen de watermoleculen en blijven de zoutmoleculen achter. Dat zie je terug bij de 'salines' aan de Franse westkust en in de landen rond de Middellandse zee.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9172
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Camper wassen in frankrijk, maar website in onbegrijpeli



Bericht door gjvonk »

Je verplaatst met warm water meer zoutmoleculen. Waar die vervolgens achterblijven en in welke hoeveelheden is lastig te bepalen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8265
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Camper wassen in frankrijk, maar website in onbegrijpeli



Bericht door hurktoilet »

macfocus schreef:Bestemming?
Camperaars hebben toch geen bestemming? Die reizen toch rond?
De reis is de bestemming, toch? Vrij naar Robert Louis Stevenston, de schrijver van Schateiland en The Strange Case of Dr. Jeckyll and mr. Hyde, maar ook de man die het moderne reizen beschreef in Reis met een ezel door de Cevennen. Gewoon, reizen om het reizen...
Nu is er in de Cevennen een meerdaagse wandeling naar hem vernoemd. Zou hijde camper gekend hebben, had hij er één gekocht. Benieuwd of de nukken van zijn camper net zo heftig zouden zijn als die van zijn ezel. Vast wel...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6072
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Camper wassen in frankrijk, maar website in onbegrijpeli



Bericht door TestCase »

En die heeft het weer van Lao Tzu? Zie ook mijn onderschrift. https://www.brainyquote.com/quotes/lao_tzu_108135
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
jansloos
Berichten: 6875
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Camper wassen in Frankrijk: website in onbegrijpelijke t



Bericht door jansloos »

En, maar niet van de scheikunde leraar, daar is niet veel van blijven hangen.

Dit is van TV:
als zout water bevriest, wordt het zout er uit verdreven.

Vandaar die bult op de bodem.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9172
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Camper wassen in Frankrijk: website in onbegrijpelijke t



Bericht door gjvonk »

Grappig, dat betekent dat de stof H2O (water) dus alleen in vloeibare vorm in staat is om zoutmoleculen mee te nemen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27470
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Camper wassen in Frankrijk: website in onbegrijpelijke t



Bericht door Marco Polo »

Helaas niet ;-)
Zou een hoop gedoe schelen in de waterbereiding van een electriciteitscentrale ;-)
cgb

Re: Camper wassen in Frankrijk: website in onbegrijpelijke t



Bericht door cgb »

@Hurktoilet,

Leuk, Peter, dat je Stevenson en het verhaal over zijn reis door de Cevennen noemt. Hij vertelt daarin onder andere hoe hij tot zijn verbazing hoort over plannen die er zouden zijn om in dat gebied een spoorlijn aan te leggen. Zo iets leek hem onmogelijk. Het lijntje waar het om ging is inderdaad later aangelegd, en bestaat nu nog als de toeristische stoomtrein vanuit Anduze. Tenminste, het lijntje bestond nog toen ik voor het laatst in die streek was.
En over die ezel: die was nukkig, maar Stevenson was ook geen echte dierenvriend. Zou hij de tocht nu met een camper doen, dan moet hij daar wat aardiger voor zijn dan hij voor die ezel was. Anders wordt die camper inderdaad ook zo nukkig.

Carel
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8265
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Camper wassen in Frankrijk: website in onbegrijpelijke t



Bericht door hurktoilet »

De stoomtrein van de Cevennen bestaat nog altijd. Heeft nu winterstop, naar gaat in april weer rijden.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Plaats reactie