Info Hymer B584 (2005)

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gabriel
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 23 mar 2014, 17:02

Info Hymer B584 (2005)



Bericht door Gabriel »

Hallo beste forumgenoten,

na 5 jaar met een fijne Fiat Ducato 2.5TD FFB Classic 570 bwj. 1992 vele mooie tochtjes gemaakt te hebben gaan we nu "verjongen". We gaan over een week kijken naar een Hymer B584 van bouwjaar 2005 op een Fiat Ducato met 2.8JTD Power motor. Voor zover ik kan inschatten na diverse zoekrondes op dit forum en internet is dit zowel technisch als qua opbouw een vrij probleemloze auto. Is er hier een gebruiker of ervaringsdeskundige die aandachtspunten heeft voor mij m.b.t. deze camper? Camper staat behoorlijk ver weg en ik wil graag goed voorbereid deze inspecteren. Qua algemene technische staat heb ik redelijk ervaring omdat ik als hobby diverse auto's volledig heb gerestaureerd en alle standaard onderhoud zeld uitvoer. Mij gaat het dus echt om specifieke issues (als die er zijn) voor dit type opbouw of motor.

Ik hoor graag van jullie en b.v.d.

Groetjes,

Gabriel.
Gebruikersavatar
gitana
Berichten: 4232
Lid geworden op: za 14 okt 2006, 21:42
Locatie: het smalste deel van het zuiden

Re: Info Hymer B584 bwj. 2005



Bericht door gitana »

Hallo Gabriel. Toevallig hebben wij precies deze Hymer, ook van 2005 met dezelfde motor.
Ik heb er een hele tijd naar gezocht, omdat deze zeer geliefd blijken te zijn en snel verkocht.
Dit is onze 3e camper en hopelijk de laatste.
Hiermee wil ik zeggen dat we zeer tevreden zijn.
Precies qua gewicht perfekt.
Het in- en uitschuifbaar fietsrek vinden wij ideaal.
Qau motor blijkt dit een van de beste te zijn.
Wij hebben alle 3 onze campers met deze motor gehad.
Wilde geen andere motor omdat deze zo goed uit de bus komen.
De dubbele vloer, daardoor veel bergruimtes onderin: super!!
Voor ons DE ideale camper.
Voor de rest kan ik je geen technische weetjes meedelen.
Maar er zullen genoeg anderen hier zijn die jou dat kunnen vertellen.
Ow ja, als ik 1 minpuntje moet noemen: hij is beetje wiebelig op de veren.
Schijnt Hymer eigen te zijn.
Bij het in en uitstappen voel je dat. Misschien ook omdat je achter instapt?
Bij het rijden niks van te merken.
Wij zetten er een krikje onder als we langer staan.
Optie is ook stelpoten, zie je ook best veel.
Dat hebben wij bij onze vorige campers niet gehad: Dethleffs en een Pössl.
Kortom: een heerlijke compacte camper met heeeeel veel ruimte. :thumbup:
Hoop dat je hier toch wat mee kunt.
En ben benieuwd of het hem gaat worden.
Greetz ...Gitana. (Annie)
De VROUW die niet nieuwsgierig is, maar wel graag veel weet, dus veel vraagt.
Gabriel
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 23 mar 2014, 17:02

Re: Info Hymer B584 bwj. 2005



Bericht door Gabriel »

Goedemorgen Annie,

bedankt voor je terugkoppeling. Fijn om te lezen dat deze camper voor jullie de ideale camper is.
Wij reizen met z'n drieën en de FFB570 had voor ons ook de ideale indeling (waarmee de B584 te vergelijken is).
Mochten we tot aankoop over gaan dan laat ik je dat zeker even weten.

Groetjes,

Gabriel.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Info Hymer B584 bwj. 2005



Bericht door bertt »

Gabriel,

Ik kan alleen wat over de 148pk Power motor zeggen die in mijn vorige camper zat (Knaus)
Daarvoor een Knaus met de "gewone" 2,8 TD van 122 of 127pk.
Die met de Powermotor nieuw gekocht en die vond ik alleen wat vlotter wegrijden en in de lage toeren sterker, dat was wel een voordeel, vooral op hellingen. Op zich veel plezier aan de motor gehad.

Na een aantal jaren bedacht dat ik hem wel kon laten tunen, dat was erg in en waarom niet dacht ik.
Nu heb ik hem niet laten meten toen ik hem nieuw had en ook niet vóór het tunen, maar ná het tunen kwam ik net aan de 147 pk. Dus of de tuner was niet goed of die Power motor heeft nooit die 148 pk gehad.

Nogmaals opzich een prettige motor, kon er bij rustige rijstijl ook redelijk zuinig mee rijden. Ik ben een beheerste en rustige rijder, daar waar nodig trap ik hem op de staart.

Bert. Je heb meer aan de informatie van Annie v.w.b. de camper :wink:
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Info Hymer B584 (2005)



Bericht door Hermes »

Ik heb ook een B584 en vindt het een prima Camper inmiddels heb ik hem 7 jaar nooit trammelant mee gehad. Ik doe alles zelf behalve het motorische gedeelte. Het enige wat ik niet goed vond was het trapje met te dunne treden maar dat heb ik veranderd op de bestaande treden heb ik bredere gelijmd. Minder vind ik dat je de distributieriem na 4 jaar of 120.000 km moet vervangen. Waar je op moet letten is de carterpan (roestvorming). Dat is niet zo'n probleem die kun je makkelijk behandelen. Ik vind hem ook zeer makkelijk te rijden korte draaicirkel en 6 mtr lang. Heeft een met flinke binnenruimte. Zeer goed ontwerp.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Info Hymer B584 (2005)



Bericht door javanes »

Met het model met een dubbele bodem heb je een prima camper.
Zonder dubbele bodem heb je geen opbergruime voor tafel en stoelen.
Vaak wordt daar dan weer de doucheruimte voor gebruikt.

Voor de rest een prima indeling. Alleen het hefbed is een 2 persoonsbed. De lange bank niet.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
h@ns
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 20:44
Locatie: den bosch

Re: Info Hymer B584 (2005)



Bericht door h@ns »

Hey Gabriel,
Wij hebben een 584 uit 2006 en rijden deze sinds 2008. We vinden dit een fijn model, overdag veel leefruimte en door de grote ramen heb je binnen veel licht. Prettig vind ik het zicht door keukenraam achterin hierdoor heb ik geen acteruitrij camera nodig.
Zoals al eerder is opgemerkt is de wagen wat wiebelig als hij staat dit merk je vooral als je als in het hefbed ligt en iemand loopt door de wagen. Ik heb als oplossing hydraulische levels laten opbouwen. Maar van dit wiebelen merk je niets bij het rijden. Ik heb zelf alle halogeen lampjes vervangen door led. Kortom je mooet zelf uitkijken wat je koopt, maar het is zeker een prettige wagen.

Succes en vriendelijke groeten,

Hans
Gebruikersavatar
gitana
Berichten: 4232
Lid geworden op: za 14 okt 2006, 21:42
Locatie: het smalste deel van het zuiden

Re: Info Hymer B584 (2005)



Bericht door gitana »

Hallo Hans. Ik lees dat je alles leds hebt geplaatst. Ik ook de meeste. Maar hoe krijg je die hoge balkverlichting open die tegen de kast aan zit?
Daar zitten er heel wat in. Ik heb geen idee hoe die los kan. Staat ook nergens in de beschrijving. Misschien kun jij het mij vertellen?
Greetz ...Gitana. (Annie)
De VROUW die niet nieuwsgierig is, maar wel graag veel weet, dus veel vraagt.
h@ns
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 20:44
Locatie: den bosch

Re: Info Hymer B584 (2005)



Bericht door h@ns »

Hallo Annie
Dit is misschien even off-topic, maar om je vraag te beantwoorden;

Ik heb de balk aan de binnenkant losgemaakt (er zitten diverse schroefjes hiervoor). Vervolgens kun je dan de balk in zijn geheel eruit halen. Let er wel op dat je eerst aan de binnenkant bovenaan de contacten losmaakt. Als je de balk dan platlegt kun je de beschermkap eruit schuiven. Bij het bevestigen heb ik deze volgorde omgedraaid toegepast.

Ik kwam er achter dat hier al led in zit dus als het alleen gaat om hierin led te willen zetten, hoef je dit niet te doen. Daarbij zitten de lampjes aan elkaar gesoldeerd dus je kunt deze ook niet zomaar vervangen.

groetjes Hans
Gebruikersavatar
gitana
Berichten: 4232
Lid geworden op: za 14 okt 2006, 21:42
Locatie: het smalste deel van het zuiden

Re: Info Hymer B584 (2005)



Bericht door gitana »

Hans of dit of topic is denk ik niet. Gaat toch over deze Hymer dus :think: :-B . Maar ik ben in elk geval blij met je uitleg. Dan bespaar ik mij de moeite. Aan elkaar gelast is minder.... :shock: :DD . Hoewel er bij ons denk ik 2 of 3 het niet doen. Maar dank je voor de reactie. :thumbup:
Greetz ...Gitana. (Annie)
De VROUW die niet nieuwsgierig is, maar wel graag veel weet, dus veel vraagt.
Gabriel
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 23 mar 2014, 17:02

Re: Info Hymer B584 (2005)



Bericht door Gabriel »

Hallo mede forumgenoten,
even een korte update m.b.t. de aanschaf van de hier boven genoemde Hymer B584.

Na zondagavond in de buurt van Münster (7 uur rijden en 210km. verder) gestrand te zijn (dus niet in Wilhemshaven zoals gepland), gisterochtend verder gereden naar Wilhelmshaven en hier de Hymer B584 volledig geinspecteerd,er een proefrit mee gemaakt en tot overeenstemming gekomen met de verkoper. Camper is bijna in nieuwstaat en rijdt voortreffelijk. Alle bonnen van de aankoop,opbouwkeuringen,TÜV-verslagen en onderhoudsbeurten tot op heden zijn aanwezig. Na wederom een enerverende rit retour, gisteravond veilig thuis aan gekomen. Camper gaat nu eerst een paar maanden de stalling in en ga ik pas aanmelden bij RDW zodra we op pad willen gaan (scheelt weer BPM en schorsen).

Groetjes,

Gabriel.
Gebruikersavatar
gitana
Berichten: 4232
Lid geworden op: za 14 okt 2006, 21:42
Locatie: het smalste deel van het zuiden

Re: Info Hymer B584 (2005)



Bericht door gitana »

Hallo Gabriel. Leuk je melding en dus toch voor de Hymer gekozen. Hij rijdt idd heerlijk. En als hij er zo goed uitziet etc. zul je er geen spijt van krijgen. Zou zeggen veel veilige mooie reisjes ermee. Alleen jammer dat hij nog ff op stal moet. Ik ben niet zo geduldig. :mrgreen: Gefeliciteerd met deze mooie aanwinst. En nu kun je ook inschrijven op de Hymer fandag. Treffen met alleen maar Hymers. :-B
Greetz ...Gitana. (Annie)
De VROUW die niet nieuwsgierig is, maar wel graag veel weet, dus veel vraagt.
Plaats reactie